Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty123451
I staden jag funderar på att flytta till och köpa min första lägenhet har bostadsrättspriserna ökat från 11 500:- SEK 2011-2013 till över 19 000:- 2018.
Jag är 21år med bra jobb, enligt mig bra koll på min privatekonomi och kan lägga undan över 50% av min lön. Jag bor fortfarande hemma och det börjar bli ganska påfrestande. Även om jag är medveten om att förmodligen aldrig kommer kunna spara så mycket i hela mitt liv, så börjar fördelarna med att flytta hemifrån och bli självständig ändå överväga.
Det som gör mig jävligt fundersam och skeptisk till att köpa en bostadsrätt och belåna mig själv med ca 500k-1mil, är dagens prisläge. Som ung i dagens samhälle, vad ska man göra? Jag är i desperat behov att flytta hemifrån (desperat och desperat, kan bo hemma men hur kul är det?) och är rädd för att köpa en lägenhet idag är det absolut värsta beslutet jag kommer till att göra i hela mitt liv. Jag skulle kunna vänta ut konjunkturen och priserna då jag är övertygad om att vi är i en bubbla, men att det förmodligen kommer ta X antal år innan vi ser förändringen på marknaden och denna tid är jag inte beredd att offra på att bo hemma. Vad tycker ni att man som ung bör göra i dagens läge?
Diskutera gärna!
Beror mycket på hur dina framtidsplaner ser ut, vill du flytta in i något du kan tänka dig att bo i under en längre period så köp, då du då kan välja var och hur du vill bo. Är du osäker på framtiden och kanske funderar på att flytta i en inte allt för avlägsen framtid försök nya nånting eller bo kvar hos mamsen tråkigt men kostnadseffektivt.
Själv flyttade jag så fort jag kunde dvs. min 18ärs dag och till en bostadsrätt pga. att jag hade fast jobb och inga kontakter med soc. Men vill du bli vuxen köp och flytta ut om du känner att du har råd och med de priser du nämde så borde det funka.