2019-01-27, 21:21
Medlem
I staden jag funderar på att flytta till och köpa min första lägenhet har bostadsrättspriserna ökat från 11 500:- SEK 2011-2013 till över 19 000:- 2018.

Jag är 21år med bra jobb, enligt mig bra koll på min privatekonomi och kan lägga undan över 50% av min lön. Jag bor fortfarande hemma och det börjar bli ganska påfrestande. Även om jag är medveten om att förmodligen aldrig kommer kunna spara så mycket i hela mitt liv, så börjar fördelarna med att flytta hemifrån och bli självständig ändå överväga.

Det som gör mig jävligt fundersam och skeptisk till att köpa en bostadsrätt och belåna mig själv med ca 500k-1mil, är dagens prisläge. Som ung i dagens samhälle, vad ska man göra? Jag är i desperat behov att flytta hemifrån (desperat och desperat, kan bo hemma men hur kul är det?) och är rädd för att köpa en lägenhet idag är det absolut värsta beslutet jag kommer till att göra i hela mitt liv. Jag skulle kunna vänta ut konjunkturen och priserna då jag är övertygad om att vi är i en bubbla, men att det förmodligen kommer ta X antal år innan vi ser förändringen på marknaden och denna tid är jag inte beredd att offra på att bo hemma. Vad tycker ni att man som ung bör göra i dagens läge?

Diskutera gärna!
Citera
2019-01-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty123451
I staden jag funderar på att flytta till och köpa min första lägenhet har bostadsrättspriserna ökat från 11 500:- SEK 2011-2013 till över 19 000:- 2018.

Jag är 21år med bra jobb, enligt mig bra koll på min privatekonomi och kan lägga undan över 50% av min lön. Jag bor fortfarande hemma och det börjar bli ganska påfrestande. Även om jag är medveten om att förmodligen aldrig kommer kunna spara så mycket i hela mitt liv, så börjar fördelarna med att flytta hemifrån och bli självständig ändå överväga.

Det som gör mig jävligt fundersam och skeptisk till att köpa en bostadsrätt och belåna mig själv med ca 500k-1mil, är dagens prisläge. Som ung i dagens samhälle, vad ska man göra? Jag är i desperat behov att flytta hemifrån (desperat och desperat, kan bo hemma men hur kul är det?) och är rädd för att köpa en lägenhet idag är det absolut värsta beslutet jag kommer till att göra i hela mitt liv. Jag skulle kunna vänta ut konjunkturen och priserna då jag är övertygad om att vi är i en bubbla, men att det förmodligen kommer ta X antal år innan vi ser förändringen på marknaden och denna tid är jag inte beredd att offra på att bo hemma. Vad tycker ni att man som ung bör göra i dagens läge?

Diskutera gärna!

Beror mycket på hur dina framtidsplaner ser ut, vill du flytta in i något du kan tänka dig att bo i under en längre period så köp, då du då kan välja var och hur du vill bo. Är du osäker på framtiden och kanske funderar på att flytta i en inte allt för avlägsen framtid försök nya nånting eller bo kvar hos mamsen tråkigt men kostnadseffektivt.
Själv flyttade jag så fort jag kunde dvs. min 18ärs dag och till en bostadsrätt pga. att jag hade fast jobb och inga kontakter med soc. Men vill du bli vuxen köp och flytta ut om du känner att du har råd och med de priser du nämde så borde det funka.
Citera
2019-01-27, 21:35
Medlem
tansos avatar
Alla haschpundare och fattiglappar på flashback kommer troligtvis säga till dig att du inte ska köpa en bostadsrätt för de själva inte har råd.

Att betala för en hyresrätt är bara att kasta pengarna i sjön.
Citera
2019-01-27, 21:44
Medlem
SYSTEMexes avatar
Folk har varit helt säkra på en bostadsbubbla i 10+ år. Fundera först var du vill bo och flytta sedan dit. En dip på marknaden kommer inte påverka dig ifall du bor kvar i lägenheten. Försök hitta en billig bostad, gärna en mindre tvåa, i ett område du tycker är bra. När du väl kommer in på bostadsmarknaden påverkas du i verkligheten inte speciellt mycket av en prisdip såvida du inte ska sälja och flytta till en hyresrätt eller dyl. Sjunker din lägenhet 20% kommer grannens också sjunka 20%

edit; tänk på pengarna du sparar på att inte hyra. Själv har jag en bostadskostnad på ca 4k (exkl. amortering). En liknande lägenhet i mitt område går på ca 9k i första hand och 11 i andrahand. Genom att köpa vs hyra andra hand sparar jag 7000kr per månad.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2019-01-27 kl. 21:58.
Citera
2019-01-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanso
Alla haschpundare och fattiglappar på flashback kommer troligtvis säga till dig att du inte ska köpa en bostadsrätt för de själva inte har råd.

Att betala för en hyresrätt är bara att kasta pengarna i sjön.

Dedär med att hyresrätt är detsamma som att kasta pengar i sjön är tyvärr inte sant, oavsett om man tycker de är vettigare med bostadsrätt eller hyresrätt.

Lägger du in pengarna du skulle ha använt som kontantinsats i aktier istället kan det vara fördelaktigt med hyresrätt.
Citera
2019-01-27, 22:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Köpa sin första bostadrätt som ung i dagens prisläge, korkat?

Not really korkat... Det byggs ALLTID färre bostäder än vad som behövs, varpå ett köp endast kan gå med förlust om lånemarknaden blir gynnsam nog att det går att LEVA på lån.. Efter amorteringskraven antogs, så är risken ganska liten att vi får se en sådan skenande marknad igen (dvs en marknad där till och med folk utan jobb kunde skaffa villa, volvo och vovve rakt av).
Citera
2019-01-27, 23:22
Medlem
Pudersockers avatar
Vänta gärna till Brexit, ligger inte så långt bort, kolla priserna hur de rör sig, köp en så liten lägenhet till ett så bra pris du kan i ett bra område. Då har du råd bo kvar där många år oavsett om det blir värre lågkonjunktur eller ej. Amortera och spar pengar under tiden så sänker du risken ifall räntorna skulle höjas så klarar du dig bra, du kanske t o m klarar dig så bra så du kan byta upp dig om det blir billigt. Det farligaste nu är att skuldsätta sig för mycket, du ska ha råd betala allt även om du blir av med ditt jobb å tvingas betala med akassa eller annat låglönejobb. Detta kan låta dramatiskt men gamla lågkonjunkturer eller krascher var så dramatiska och det finns ingenting som säger att nåt sånt inte kan hända igen, tvärtom de kan bli ännu värre, vem vet?
Citera
2019-01-27, 23:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du bor hemma hos föräldrarna, har jobb och kan ändå bara lägga undan 50% av din lön. Vad har du för kostnader i så fall eller har du enormt låg lön.

Jag spar drygt 30% av min lön och då sitter jag med rätt höga lån, villa, sambo och vovve.

Se till att dra ner på partykontot och köp endast viktiga saker så kommer du kunna spara ihop till en kontantinsats snabbare. Kanske kan du tänka dig bo i en mindre ort så kommer du billigare undan.
Citera
2019-01-27, 23:26
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty123451

Diskutera gärna!

Bo hemma längre spara mer köp sen när du verkligen vill köpa eller hittat perfekta stället
Citera
2019-01-27, 23:37
Medlem
Stämmer in i att försök spara ihop ett kapital och börja leta så du vet vart du vill bo och hur.
Sen jag har väl också varit lite naivt inställd och trott mig se en bubbla tills jag pratade med några på jobbet som bor i hyresrätter.
En medelstor svensk stad en rustad 2rums lägenhet i miljonprogrammet byggd på 60 talet 8000 i månaden!!.
Då förstår jag varför priserna rusat sitter i en villa på 135 m2 1mille i lån och det är vad kåken kostar mig men då är hälften amortering. Så då är det lönt att låna 1 mille.
Citera
2019-01-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du bor hemma hos föräldrarna, har jobb och kan ändå bara lägga undan 50% av din lön. Vad har du för kostnader i så fall eller har du enormt låg lön.

Jag spar drygt 30% av min lön och då sitter jag med rätt höga lån, villa, sambo och vovve.

Se till att dra ner på partykontot och köp endast viktiga saker så kommer du kunna spara ihop till en kontantinsats snabbare. Kanske kan du tänka dig bo i en mindre ort så kommer du billigare undan.

Notera att jag skrev över 50%, jag har ut 25 000:- inkl milersättning och lägger undan ca 16, 5000:- går till diesel och andra indirekta kostnader på bilen.

Kontantinsats har jag redan råd med, min frågeställning handlar mer om att riskera belåna sig i en bostadsrätt med ett lån på 500k-1mil.
Citera
2019-01-28, 00:27
Medlem
Gasparos avatar
Köp såklart. Konspirationsteoretiker som bor i hyresrätt och skall förhärliga sin fattigdom genom snack om bostadsbubbla(skulle inte det ha hänt för 10 år sedan?) vet inte vad dom pratar om. Bostadsrätt är det enda kloka valet om du bor i en större stad. Eller hyr i andra hand för obscena summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in