2019-02-01, 16:47
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Vad man garvar åt förespråkarna för ständigt ökade priser när man läser länken. Ni är i egen bubbla likt bostadsbubblan. Helvete vilken dålig omvärldsanalys ni har. Återigen ni är snittet av svensken och de visar ni med all övertydlighet .

https://www.svd.se/expertens-varning...akta-om-du-kan

Var i tråden är det någon som förespråkar ständigt ökade priser? Tror de flesta är överens om motsatsen.

Du låter så enormt dramatisk i din post, för att sedan länka till en tidningsartikel som det står:
"Bland annat storbanken SEB spår ett prisfall på tre till fem procent på bostadspriserna under det kommande året."
3-5% låter ju inte som någon katastrof.

Dessutom står det:
"Nordea, däremot, spår i sin senaste prognos att priserna kommer att hålla sig stabila."

Något annat jag reagerar på:
"– Framförallt om man är ung så blir det ett väldigt högt pris om det går snett. Det kan ta en hel livstid att hämta tillbaka en förlust på någon miljon när man är i den åldern, det är väldigt olyckligt."

"Någon miljon"? Vad är det för dyra bostäder folk köper, inte minst förstagångsköpare, om de förlorar flera miljoner av att bopriserna går ner 3-5%?

Du snackar om att saker är så galet, men det inser du väl själv att det vore likväl galet (eller ännu galnare) om bostadsrätter blev praktiskt taget gratis efter att folk har köpt för flera miljoner.
Citera
2019-02-01, 17:10
Medlem
En förklaring till mitt tidigare inlägg.
Jag har fått mothugg här tidigare då folk hänvisat till mäklarstatestik.
Tyvärr är den missvisande på många orter fram till en bit in på 200talet då de flesta bostadsrätter såldes utan mäklare tidigare.
Citera
2019-02-05, 17:43
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Haha du drar in din gamla mormor i det här. Förstår inte du att de är helt ointressant, när frågan lyder är det en bra investering att köpa IDAG. Vi skiter i din gamla mormor. Vi pratar om att köpa bostad idag. Det är helt andra förutsättningar. Varenda seriös ekonom varnar för vad som komma skall. Alla varnar från alla håll.

Eftersom du kallar mig tonåring så kan jag berätta att jag ägt flera brf under dom absolut bästa åren, sålde 3 månader innan den absoluta toppen för jag visste att det skulle börja sjunka. Fixade fräsh hyresrätt och massa pengar på fickan. Men solskens historier i detta läge är återigen helt ointressant.

Kan du inte berätta om nån faster som också tjänat pengar på sin lägenhet så du verkligen får tyngd bakom argumenten?

Man ska ha väldigt otur om man prickar en nedgång.
Är du helt efter, vi är i nedgång. Kolla hemnet siffrorna som kom idag. Massor av människor får inte sin lägh sålda.

Förlåt mig för att jag kallade dig för tonåring...
Jag ser inte någon större nedgång: https://www.maklarstatistik.se/omrad...tadsratter/48m
Jag berättade varför det varit en bra investering på lång sikt. Inget har ändrat min åsikt om detta.
Det är mycket svårt att 'tajma' marknaden på kort sikt (gäller bostadspriser och börsen).
Jag har enbart uttalat mig om att det är fördelaktigt på längre sikt. Kika på 100-års grafen på nominella priser (som är det intressanta om du lånat pengar):
https://2.bp.blogspot.com/-0lj_AZPkA...1875-2017p.png
Citera
2019-02-08, 23:42
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Förlåt mig för att jag kallade dig för tonåring...
Jag ser inte någon större nedgång: https://www.maklarstatistik.se/omrad...tadsratter/48m
Jag berättade varför det varit en bra investering på lång sikt. Inget har ändrat min åsikt om detta.
Det är mycket svårt att 'tajma' marknaden på kort sikt (gäller bostadspriser och börsen).
Jag har enbart uttalat mig om att det är fördelaktigt på längre sikt. Kika på 100-års grafen på nominella priser (som är det intressanta om du lånat pengar):
https://2.bp.blogspot.com/-0lj_AZPkA...1875-2017p.png

Du visar en graf som på riktigt sträcker sig mot himmelen, och du använder grafen som argument för varför det är bra att köpa på sikt? Även framåt i tiden?
Sorry förstår du det komiska i det? Finns få tecken som tyder på att det ska fortsätta öka. Vi har sett toppen för väldigt många år framöver. Varför? Alla förutsättningar har förändrats. Du kan inte blunda för det, inte en den mest verklighetsfrånvarande människan kan blunda för det? Hur kan du inte se det? På hemnet är cirka 50% av lägenheterna osålda som tas bort. Och du tror det här ska vända uppåt igen inom närmaste åren?

Jag kan inte hjälpa dig längre än så här. Börja se helheten så kommer du också förstå hur de ekonomiska pusslet hänger ihop. Jag undrar på riktigt utan att vara dryg, hur ser din ekonomiska situation gentemot bostadsmarknaden ut? Är du utanför eller mitt inne i den belånad? Kan det vara de som gör att du blundar för verklighet?
Citera
2019-02-09, 13:46
Medlem
Sålänge man planerar att vara kvar på marknaden lång tid spelar det ingen roll om värdet går upp eller ner. Man kan varken förlora/tjäna pengar på uppgångar och nergångar sålänge man är kvar på marknaden.

Kliver man in som 20 åring och är kvar på marknaden och kliver ut som 65 åring så har man med 99,9999% sannolikhet gjort vinst.

Det viktigaste här är månadskostnaden. Om motsvarande hyresrätt är flera 1000kr billigare så gör man nog rätt i som ung att köpa en bostadsrätt om man kan.
Citera
2019-02-09, 18:42
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Du visar en graf som på riktigt sträcker sig mot himmelen, och du använder grafen som argument för varför det är bra att köpa på sikt? Även framåt i tiden?
Sorry förstår du det komiska i det? Finns få tecken som tyder på att det ska fortsätta öka. Vi har sett toppen för väldigt många år framöver. Varför? Alla förutsättningar har förändrats. Du kan inte blunda för det, inte en den mest verklighetsfrånvarande människan kan blunda för det? Hur kan du inte se det? På hemnet är cirka 50% av lägenheterna osålda som tas bort. Och du tror det här ska vända uppåt igen inom närmaste åren?

Jag kan inte hjälpa dig längre än så här. Börja se helheten så kommer du också förstå hur de ekonomiska pusslet hänger ihop. Jag undrar på riktigt utan att vara dryg, hur ser din ekonomiska situation gentemot bostadsmarknaden ut? Är du utanför eller mitt inne i den belånad? Kan det vara de som gör att du blundar för verklighet?

Jag publicerade en graf över utveckling på LÅNG sikt (dvs. om man trodde på nedgång någon gång under de senaste 100 åren har man haft fel). Jag ser inga förändringar som skett som påverkar detta (bankerna skapar fortfarande pengar varje år). Penningmängden ökar med 5% per år. Detta skapar inflation (som gör att dina lån försvinner med tiden). Bostäder är inflationssäkra och ökar därmed i värde. Dina argument berör ju enbart vad som skett på väldigt kort sikt.
Själv har jag en villa som är mycket attraktiv. Jag ökade för en månad belåningen så mycket det gick. Investerade detta på börsen. Den investeringen ligger nu +70000 (5% av investeringen). Att låna pengar till 0.79% ränta och investera i börsen ser jag som ett självklart val. På börsen kan du räkna med att ditt kapital dubblas var 7:e år.
Jag blundar inte för verkligheten, däremot försöker jag anpassa mig till den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in