• 1
  • 2
2019-01-27, 19:58
Bannlyst
Att Bingolotto fuskar med själva bingo-delen borde väl vara självklart för vem som helst.

På en lott kan det av fem rader t.ex. finnas en där man vinner 100:-, en där man vinner 5000:-, en där man vinner en resa till månen, och två till, men vinsterna fördelas inte jämnt. Om någon vinner i din bekantskapskrets eller i studion är det ju aldrig resan, utan sannolikt bara 100 spänn.

Så min första fråga är hur de lyckas skapa lotternas bingomönster, olika tal i 5 x 5 rutor, för att visserligen inte lura någon sannolikhetsmässigt, men däremot moraliskt att man har varit jättenära att vinna, när den slumpmässiga dragningen av Bertil- och Ivar-nummer i direktsändning kontrolleras av lotteriinspektionen? Eller kontrollerar LI inte slumpmässigheten i de dragna numren, utan bara att algoritmen i en blåsnings-dator har fungerat som den ska?

Min andra fråga är hur nära man har varit att vinna om man endast är 16 siffror ifrån på hela numret, alltså serie- och lottnummer kombinerat. Jag misstänker att 1 chans på 32, 16 fördubblat eftersom man lika gärna kunde ha haft ett högre nummer än ett lägre, är förenklat, och att man ska utgå från en standardsannolikhetskurva med medelvärdet på det vinnande numret och en standardavvikelse som beror på antalet sålda lotter?

Om man är 16, eller 32 hur man nu vill se det, nummer ifrån, betyder det alltså inte att man behöver repetera experimentet bara 16 gånger till för att vinna, utan faktiskt fler gånger än så? Eller färre?
Citera
2019-01-27, 20:06
Medlem
juholt69s avatar
Det jag undrat över är antalet vinster som faktiskt har en vinnare.

Alltså om det trycks 1 miljon lotter inför en sändning så kanske bara 500.000 säljs. BL vet inte vilka som är sålda och alltså är det ju inte så att de bara drar nummer som har en vinnare, eller?

Kan BL fiffla och trycka fler lotter så att sannolikheten att vinna sjunker?
Citera
2019-01-27, 20:14
Medlem
Automatvapens avatar
Har jobbat i spelbutik och i rutan som skrapas för att scannas i atg-maskinen står vinstsumman dvs 100kr / Ny bingolott / Två sverigelotter i klartext. Dessa vinster är alltså redan förutbestämda och inte slumpade.
Citera
2019-01-27, 20:16
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Det jag undrat över är antalet vinster som faktiskt har en vinnare.

Alltså om det trycks 1 miljon lotter inför en sändning så kanske bara 500.000 säljs. BL vet inte vilka som är sålda och alltså är det ju inte så att de bara drar nummer som har en vinnare, eller?

Kan BL fiffla och trycka fler lotter så att sannolikheten att vinna sjunker?

Alla buntar som aktiveras innan försäljning (20 lotter i varje bunt) har givetvis BL koll på, väldigt sällsynt att ombud aktiverar alla sina lotter på en gång för det skapar bara extraarbete ifall de inte säljs och måste returneras.
Citera
2019-01-27, 20:22
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Alla buntar som aktiveras innan försäljning (20 lotter i varje bunt) har givetvis BL koll på, väldigt sällsynt att ombud aktiverar alla sina lotter på en gång för det skapar bara extraarbete ifall de inte säljs och måste returneras.

Vad händer med aktiverade och osålda buntar då?
Citera
2019-01-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Har jobbat i spelbutik och i rutan som skrapas för att scannas i atg-maskinen står vinstsumman dvs 100kr / Ny bingolott / Två sverigelotter i klartext. Dessa vinster är alltså redan förutbestämda och inte slumpade.

Jag trodde BL använde en såndär traditionell tombola och slumpade fram numren. Men jag kanske minns fel?
Citera
2019-01-27, 20:34
Medlem
Står på bingolotten, hur mycket som går tillbaka till spelarna. Minns inte hur mycket det är men typ 40% kanske, har svårt att tro att det fuskas mer än så.
Citera
2019-01-27, 20:36
Medlem
Citat:
Jag trodde BL använde en såndär traditionell tombola och slumpade fram numren. Men jag kanske minns fel?
Det slumpas fram via ett datorprogram.

Vinstchanser för olika spel nedan.
https://www.expressen.se/nyheter/vin...spel-for-spel/
Senast redigerad av bosseriks 2019-01-27 kl. 20:41.
Citera
2019-01-27, 20:56
Medlem
sommarlovs avatar
Bingolotto har ingen slumpgenerator som visas i teverutan.
De fick inte göra så för lotteriinspektionen.
Däremot är det ok att "slumpa" nummer innan sändningen, en minut eller ett år spelar ingen roll.
På så sätt vet Bingolotto precis vilka lotter som har vinst och ungefär vart de säljs!

Jag upprepar, Bingolotto har precis lika stor koll som exempelvis Trisslotterna har!
Citera
2019-01-27, 21:09
Medlem
Citat:
Jag upprepar, Bingolotto har precis lika stor koll som exempelvis Trisslotterna har!
Ja, visst! Och tror man det fuskas så är det bara att lägga ner spelandet, elementärt.
Citera
2019-01-27, 21:37
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander

Inte för de små vinsterna iaf, de är lika förutbestämda och satta i sten som en vanlig trisslott.
Citera
2019-01-27, 21:44
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Vad händer med aktiverade och osålda buntar då?

De avaktiveras och returneras i atg-maskinen en åt gången (vilket tar alldeles för lång tid att göra om man som ombud skulle ha exempelvis 300 osålda men aktiverade lotter) innan man skickar in dom till folkspel via posten nån gång i månaden.
Detta görs oftast nån minut efter att tv-sändningen börjat (fast man har som ombud fram till 12.00 måndag förmiddag på sig att avaktivera innan de debiteras ombudet) men folkspel ser helst att det görs så fort som går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in