Citat:
Ursprungligen postat av
ZeunertsJulmust
Nu har jag 12 000 kr på kontot som jag kan göra precis vad jag vill med. Men är ändå nojig över min ekonomi. Jag kan ångra saker som jag har köpt trots att det ändå inte var dyrt.
Men när jag har mindre pengar så tänker jag inte likadant.
Varför är det så? Min farbror är miljonär. Han handlar på Lidl och Willys. Beställer kattmat på nätet för att det är billigare.
Ingvar Kamprad var svinrik men är känd för att han var skitsnål.
Är det någon som vet varför man blir snål när man har mycket pengar?
Kan du definiera vad snålhet betyder?
Det du tar upp är ju en välldigt klurig fråga men det du tar upp verkar med handla mer om en livsstilsfråga om man verkligen är nära personlig konkurs mer eller mindre och det är ju på grund av personig lathet och egen oförmåga eller på grund av handikapp eller lättare obegåvning / Sjukdomar/ Depression eller något....
30 k på kontot hadde jag ju förfan tidigt på 90- talet när jag själv jobbade på semestern och samtidigt fick min förta semesterlön. Jag var 23 år gammal, ägde ingenting, så jag köpte möbler och en mickråvågsugn. Körkort hade jag inte och ingen som kunde hjälpa mig med det heller. Så jag fick spara och hålla på och faktisk så kunde jag inte ta körkort förns jag var i 30 års åldern för att jag hade det lite kämpigt ett par år där. Det var mycket arbetslöshet på mitten av 90 talet...
tidigare när jag var 23 så kunde man få flyttbidrag på 25K sek... Vilket jag inte valde att utnyttja. jag segade och ville göra rätt för mig vilket jag förlorade ganska mycket på. Vissa fick till ock med körkortet betalt av socialen.
jag tycker så här vad är snålhet?
om du tänker på mig som växte upp fattig med förädlare som söp upp alla pengar. Jobbat mig upp något... varför ska jag ge bort alla mina pengar eller vad menar du?
jag har bil,och körkort och den som vill kan åka bil med mig, jag hjälper gärna någon att flytta och det har jag gjort fler gånger. jag bjuder på mat och fika om något hälsar på. lyssnar på om folk har problem. hjälper till om någon vill ha hjälp...
haha sätter på dom tjejer som är jobbigt kåta !!!
Tänker så här, snart ska jag köpa någon tomt i skogen för lite egen odling med mera... tänkte slänga upp något skjul för övernattning. lite så att man kan vara där någon dag eller två med vänner när man vill komma bort från stan lite. Kanske slänga upp en badtunna eller något ?
Det är det jag vill lägga mina pengar på.
Är inte jag då en mysig person att hänga med? Som kompis eller kärlekspartner... ! tycker inte någon annan ska få en enda krona av mig förut den jag blir kär i och jag får ha min kuk i hennes vagina minst tre gånger om dagen, hon kan få alla mina pengar när jag är kär och knäpp. Nämen man kan ju ha en gemensam ekonomi
haha !
Men i alla fall allt jag har har jag jobbat hårt för med mina muskler på ett mindre betalt jobb men ioten sämst som jag aldrig hade satt en fot på om jag "var rik" och jag undrar faktiskt hur du tänker?