2019-01-26, 20:40
Medlem
Reggaemans avatar
Jag har rätt bra med pengar som jag kan göra vad jag vill med, inga lån osv
Dock så tror jag att jag är relativt snål mot mig själv bara för att jag vet att om jag skulle spendera alla mina pengar så har jag inget att falla tillbaka på om jag skulle bli av med mitt jobb osv osv

Jag har inget jag direkt sparar till mer än att jag vill kunna resa om jag skulle vilja det men jag ser framåt i tiden då jag skulle kunna behöva pengar, därför är jag snål mot mig själv och spenderar inte alla mina pengar.
Citera
2019-01-26, 20:47
Medlem
vader-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Vad är det för fel på att handla billigare? Bara för att man har pengar så behöver man inte köpa det dyraste av allt. Sen kanske det är så man blir rik med, att inte köpa dyrare onödiga grejer.

+1 ungefär i stil med detta tänkte jag skriva. Detta är ju en av anledningarna (många gånger) till att de blev rika från början. Indirekt åtminstone. T.ex att de tillslut hade tillräckligt med deg för att göra x investering.
Citera
2019-01-26, 21:48
Medlem
För att i många fall så har den rike gjort allt den kan för att få tag i pengarna, släpper då inte dom utan en fight.

Andra rika brukar väl annars inte va så snåla?
Citera
2019-01-26, 22:39
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Om jag bara hade 12k på kontot den 26:e så hade jag också varit väldigt nojig .

Bara för att man är "miljonär" (vilket i princip alla som äger en bostad idag är) så är man inte rik. Och bara för att man är rik betyder det ju inte att man inte kan handla på Lidl eller Willys. Willys är i de flesta fall dyrare på samtliga matvaror än ex ICA eller Coop så varför skulle man inte handla på Willys om man är rik? Lidl har dessutom en hel del varor som man inte hittar i de andra butikerna (masa godis från Tyskland tex).

Och att Ingvar Kamprad var snål är bara en myt. Det är något som hans PR-folk har präntat in i svenskarna då man ville ge sken om en alldaglig jordnära företagsledare (vilket han ju i mångt och mycket också var). I verkligheten så bodde han i en herrgård för många miljarder med egen pool och tennisbana och dussintalet bilar i Schweiz. De enda gångerna han åkte "sin gamla Volvo 740" var ju vid PR-event i Sverige. IKEA har dessutom som policy att dela ut en-två månadslöner till ALL personal varje år, så det är ju inte speciellt snålt.

Har man 1 miljon i bostaden, och samtidigt 2-3 miljoner i bolån så skulle jag inte vilja kalla det för miljonär. Den miljonen är låst i bostaden.
Sedan är knappast Willys dyrare än Ica och Coop. själv handlar jag enbart på Willys och Lidl.
Just för att jag ör sparsam.
Citera
2019-01-26, 23:00
Medlem
QkNNs avatar
Det är ju korkat att köpa samma vara på ett ställe som säljer den för 100 kronor när du kan få samma för 80 på ett annat ställe.

Har inget att göra med snålhet, man behöver inte slösa pengar om man är tillfredsställd heller, snål är för mig dumsnål. Dvs att man snålar på ett oekonomiskt sätt, man köper inte saker man behöver för att man anser att det är för dyrt, fast man har pengar.
Citera
2019-01-26, 23:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Den som spar han har.
Minns ni kanal5 program superspararna.

Förresten jag köper alltid kläder på rea o sånt.
Man beställer en jävla massa på mellandagsrea o dylikt.
Sen Stadium outlet där köper nan jackor joggingbyxor strumpor och kalsonger för att det är billigare än på vanliga stadium.

Skitsnål = rik
Citera
2019-01-26, 23:49
Medlem
messiasibids avatar
Skulle säga att det är för definitionen av snål betyder så pass mycket olika saker för olika människor.
Det som är snålt kanske någon annan tycker enbart är klokt eller effektivt.

Har man själv blivit väldigt rik så är det ofta för att man fattat kloka beslut. Då tar man med sig det i sitt tänkande. Varför ska jag ha en dyr klocka om jag inte är intresserad av klockor och bara vill veta tiden?
---> köper en skitbillig klocka. Eller, varför ska jag handla dyr mat om willys och Lidld funkar bra för mig?

Bara för att man har mycket pengar så borde man inte spendera hänsynslöst. Om jag inte får ut så mycket njutning av businessclass varför ska jag då betala för det? Kanske "bara" är jag men att spendera mycket pengar är aningen groteskt, framför allt då pengarna skulle kunna användas till bättre ändamål.

Edit: Sedan tror jag rika människor åtminstone endel är medvetna om ränta på ränta effekten.
Spenderar jag 10 miljon så spenderar jag inte enbart 10 miljoner utan också 1 miljon som jag förlorade i missad ränta etcetera.
Senast redigerad av messiasibid 2019-01-26 kl. 23:52.
Citera
2019-01-27, 12:16
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Och att Ingvar Kamprad var snål är bara en myt. Det är något som hans PR-folk har präntat in i svenskarna då man ville ge sken om en alldaglig jordnära företagsledare (vilket han ju i mångt och mycket också var). I verkligheten så bodde han i en herrgård för många miljarder med egen pool och tennisbana och dussintalet bilar i Schweiz. De enda gångerna han åkte "sin gamla Volvo 740" var ju vid PR-event i Sverige. IKEA har dessutom som policy att dela ut en-två månadslöner till ALL personal varje år, så det är ju inte speciellt snålt.
Lite OT, men här är Kamprads hus I schweiz. Stämmer inte alls in med hur du beskriver det.

https://virtualglobetrotting.com/map...d/view/google/
Citera
2019-01-27, 13:10
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
12.000 och du känner dig rik?
Som man visste att detta skulle komma på tal när man läste trådstarten. Är individuellt & personligt hur man upplever olika summor då vi alla har olika preferenser men nog om detta då det för Ts är den summan han/hon valt.

#Mycket vill ha mer' är väl annars ett uttryck som passar in på frågeställningen?
Man höjer ribban efterhand man når sina ekonomiska mål, varför? ....förmodligen för det känns bra och/eller tryggt.

Hade själv ett mål och det uppnådde jag för flera år sen men fortsätter faktiskt "att lägga pengar på hög" då det för mig känns tryggt.
Har man hus/villa (som jag) behövs det en ordentlig buffert till den dagen då... ja något går sönder.
Senast redigerad av SurTrollet 2019-01-27 kl. 13:14.
Citera
2019-01-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Nu har jag 12 000 kr på kontot som jag kan göra precis vad jag vill med. Men är ändå nojig över min ekonomi. Jag kan ångra saker som jag har köpt trots att det ändå inte var dyrt.

Men när jag har mindre pengar så tänker jag inte likadant.

Varför är det så? Min farbror är miljonär. Han handlar på Lidl och Willys. Beställer kattmat på nätet för att det är billigare.

Ingvar Kamprad var svinrik men är känd för att han var skitsnål.

Är det någon som vet varför man blir snål när man har mycket pengar?

Kan du definiera vad snålhet betyder?

Det du tar upp är ju en välldigt klurig fråga men det du tar upp verkar med handla mer om en livsstilsfråga om man verkligen är nära personlig konkurs mer eller mindre och det är ju på grund av personig lathet och egen oförmåga eller på grund av handikapp eller lättare obegåvning / Sjukdomar/ Depression eller något....

30 k på kontot hadde jag ju förfan tidigt på 90- talet när jag själv jobbade på semestern och samtidigt fick min förta semesterlön. Jag var 23 år gammal, ägde ingenting, så jag köpte möbler och en mickråvågsugn. Körkort hade jag inte och ingen som kunde hjälpa mig med det heller. Så jag fick spara och hålla på och faktisk så kunde jag inte ta körkort förns jag var i 30 års åldern för att jag hade det lite kämpigt ett par år där. Det var mycket arbetslöshet på mitten av 90 talet...

tidigare när jag var 23 så kunde man få flyttbidrag på 25K sek... Vilket jag inte valde att utnyttja. jag segade och ville göra rätt för mig vilket jag förlorade ganska mycket på. Vissa fick till ock med körkortet betalt av socialen.

jag tycker så här vad är snålhet?

om du tänker på mig som växte upp fattig med förädlare som söp upp alla pengar. Jobbat mig upp något... varför ska jag ge bort alla mina pengar eller vad menar du?

jag har bil,och körkort och den som vill kan åka bil med mig, jag hjälper gärna någon att flytta och det har jag gjort fler gånger. jag bjuder på mat och fika om något hälsar på. lyssnar på om folk har problem. hjälper till om någon vill ha hjälp...

haha sätter på dom tjejer som är jobbigt kåta !!!

Tänker så här, snart ska jag köpa någon tomt i skogen för lite egen odling med mera... tänkte slänga upp något skjul för övernattning. lite så att man kan vara där någon dag eller två med vänner när man vill komma bort från stan lite. Kanske slänga upp en badtunna eller något ?

Det är det jag vill lägga mina pengar på.

Är inte jag då en mysig person att hänga med? Som kompis eller kärlekspartner... ! tycker inte någon annan ska få en enda krona av mig förut den jag blir kär i och jag får ha min kuk i hennes vagina minst tre gånger om dagen, hon kan få alla mina pengar när jag är kär och knäpp. Nämen man kan ju ha en gemensam ekonomi

haha !

Men i alla fall allt jag har har jag jobbat hårt för med mina muskler på ett mindre betalt jobb men ioten sämst som jag aldrig hade satt en fot på om jag "var rik" och jag undrar faktiskt hur du tänker?
Senast redigerad av Brodrude 2019-01-27 kl. 13:36.
Citera
2019-01-27, 13:46
Medlem
En klassiker
Man blir rik på de små utgifterna, inte de stora inkomsterna.
Citera
2019-01-27, 13:51
Medlem
jattelokas avatar
Det känns rätt tråkigt att behöva vara snål för att kunna vara "rik". Tillhör man den grupp i Sverige som tjänar någonstans mellan 25-30k kan man utan problem lägga undan mer än 10% (som oftast är riktlinjen). Så sparar jag låt säga 10 000 kronor varje månad i ett helt år har jag helt plötsligt 120 000 i slutet av året. Då har man ungefär 6-7000 att lägga på rullande utgifter under månadens gång. Det blir ungefär 280 kronor att lägga ut per DAG under de 25 dagarna till nästa löning. Så för att vara rik behöver man inte nödvändigtvis vara snål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in