• 1
  • 2
2019-01-26, 16:43
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Nu har jag 12 000 kr på kontot som jag kan göra precis vad jag vill med. Men är ändå nojig över min ekonomi. Jag kan ångra saker som jag har köpt trots att det ändå inte var dyrt.

Men när jag har mindre pengar så tänker jag inte likadant.

Varför är det så? Min farbror är miljonär. Han handlar på Lidl och Willys. Beställer kattmat på nätet för att det är billigare.

Ingvar Kamprad var svinrik men är känd för att han var skitsnål.

Är det någon som vet varför man blir snål när man har mycket pengar?
Citera
2019-01-26, 16:49
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Nu har jag 12 000 kr på kontot som jag kan göra precis vad jag vill med. Men är ändå nojig över min ekonomi. Jag kan ångra saker som jag har köpt trots att det ändå inte var dyrt.

Varför är det så? Min farbror är miljonär. Han handlar på Lidl och Willys. Beställer kattmat på nätet för att det är billigare.

Du har något att förlora nu kanske?
Citera
2019-01-26, 16:49
Medlem
Conams avatar
Citat:

Det är precis tvärtom, skitsnål=svinrik
Citera
2019-01-26, 16:52
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:

Vad är det för fel på att handla billigare? Bara för att man har pengar så behöver man inte köpa det dyraste av allt. Sen kanske det är så man blir rik med, att inte köpa dyrare onödiga grejer.
Citera
2019-01-26, 16:54
Medlem
Kanske tänker man att just för att man har mycket pengar kan man spara dem till något större. En resa, eller om det skulle inträffa något så man behöver använda pengarna. Då känns det kanske dumt att "slösa" bort dom på småsaker.

Eller så känns saker mer lockande att köpa när man har mindre pengar, men när man har möjlighet att köpa vad man vill så är det inte lika intressant?
Citera
2019-01-26, 16:54
Medlem
Varför ska han köpa dyr kattmat i butiken när han kan beställa hem det mycket billigare! ?
Varför är det något fel på Willys?
Varför ska han "slösa" sina pengar på finare butiker?
Är en fin - butik Ica eller? Typ samma varor annan förpackning. Varför kallar du han snål? Blir du inte mätt när du är hemma hos han på middag?
Jag skulle kalla honom ekonomisk

Har några i min kommun som alla vet har sviin mycket deg, men inte har dem fina kläder för de? De går runt i blåkläder, om inte Julas egna märken?!
Citera
2019-01-26, 16:55
Medlem
Citat:
Det är tvärtom. Du blir rik för att du är snål.
Citera
2019-01-26, 17:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det är tvärtom. Du blir rik för att du är snål.

Nja, det är skillnad mellan att vara ekonomisk och att vara snål. Rik blir man genom att vara ekonomisk, snål är bara de människor som glömmer bort att leva på vägen till rikedom. Att bjuda laget runt i baren är korkat, att bjuda sina närmsta vänner på en middag däremot väl investerade pengar.

Gemensamt för de som kallar alla ekonomiska personer för snåla brukar vara att de själva är fattiga...
Citera
2019-01-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nja, det är skillnad mellan att vara ekonomisk och att vara snål. Rik blir man genom att vara ekonomisk, snål är bara de människor som glömmer bort att leva på vägen till rikedom. Att bjuda laget runt i baren är korkat, att bjuda sina närmsta vänner på en middag däremot väl investerade pengar.

Gemensamt för de som kallar alla ekonomiska personer för snåla brukar vara att de själva är fattiga...
Kalla det vad du vill. Det var inte det som var det väsentliga. Det väsentliga var att man blir rik för att man är snål/ekonomisk. Man blir inte snål/ekonomisk för att man blir rik.
Citera
2019-01-26, 17:06
Medlem
Tycker fan det är skillnad på att vara snål och att vara sparsam/smart med ekonomin.

Varför köpa en en viss vara för 15 kronor när jag kan få den för 10 kronor på ett annat ställe? Är det snålhet eller att vara ekonomisk?

Finns ju en anledning till att du innehar 12 000 kronor, antagligen har du varit sparsam.
Citera
2019-01-26, 17:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Kalla det vad du vill. Det var inte det som var det väsentliga. Det väsentliga var att man blir rik för att man är snål/ekonomisk. Man blir inte snål/ekonomisk för att man blir rik.

Absolut, retar mig dock på att fattiglappar kastar epitet snål omkring sig. Alla som inte bränner allt de har som om det inte fanns en morgondag = snål enligt dessa.
Citera
2019-01-26, 17:20
Medlem
Zaedrewss avatar
De kanske är just rika för att de är snåla? Den som spar han har. Sedan givetvis kan det gå till extremt. Kamprad unnade sig väl inte mycket i sitt liv. Var han lyckligare när han dog för det? Vem vet. Men han kunde slängt ut några hundra av sina miljoner på kvinnor, sprit och snabba bilar och slösat bort resten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in