2019-01-26, 17:50
Medlem
zarembas avatar
Har du mycket pengar så vill alla kompisar låna. Sen kan de inte betala tillbaka men lånar lite till.
Sen vill man ha tillbaka. Om inte allt så iaf lite. Kompisen betalar lite, lite. Månaden efter frågar du om lite mer. Varpå kompisen blir sur o tjurig - kan inte betala alls pga hittan o dittan.

Kompisen som du haft kul med slutar att ringa. Ringer du/jag så är det ett mkt besvärande tonläge som går ut på att: tyvärr, tyvärr, min mamma är sjuk, mina barn likaså, hen har blivit utan jobb, vi är alla sjuka - men jag ringer dig när det blir ljusare.

Inga pengar.
Ingen kompis.

Handlar inte om snålhet utan om utnytjande av en fd kompis.

Jag är djävligt snål, men inte till mina egna behov längre.
Har avskrivit fd kompisars lån pga egen sinnesfrid.
Unnar mig själv ett gott liv och lånar inte ut en enda krona längre. Men kan ge om jag tycker att det är OK. Utan krav och utan lån.
Citera
2019-01-26, 17:51
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De kanske är just rika för att de är snåla? Den som spar han har. Sedan givetvis kan det gå till extremt. Kamprad unnade sig väl inte mycket i sitt liv. Var han lyckligare när han dog för det? Vem vet. Men han kunde slängt ut några hundra av sina miljoner på kvinnor, sprit och snabba bilar och slösat bort resten.

Han lät ju visserligen miljarderna rulla för en dröm..
Citera
2019-01-26, 19:06
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Nu har jag 12 000 kr på kontot som jag kan göra precis vad jag vill med. Men är ändå nojig över min ekonomi. Jag kan ångra saker som jag har köpt trots att det ändå inte var dyrt.

Men när jag har mindre pengar så tänker jag inte likadant.

Varför är det så? Min farbror är miljonär. Han handlar på Lidl och Willys. Beställer kattmat på nätet för att det är billigare.

Ingvar Kamprad var svinrik men är känd för att han var skitsnål.

Är det någon som vet varför man blir snål när man har mycket pengar?

12.000 och du känner dig rik? oh boy..

Flesta som samlar ihop sin förmögenhet gör det genom att vara sparsam och ekonomisk.
Sen när pengarna finns så ligger mentaliteten kvar, man tycker sig leva bra med vad man har och vill inte betala 100 kr för en gurka som egentligen borde kosta 10 kr, as simple as that.

De som går under benämningen "nyrika", dvs de som fått en stor summa pengar från tomma intet, arv, lotto, etc.. brukar vara väldigt slössamma, de definerar hur mycket de kan slösa för att inte gå bankrutt.. vilket är rena motsatsen till vad nån som jobbat ihop pengarna tänker.
Har man jobbat ihop pengar, så fortsätter man jobba ihop mer..
Citera
2019-01-26, 19:12
Medlem
Handsekreterarens avatar
"Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, det är de små utgifterna".

Det ligger något i det, det finns ju folk som drar in 100k i månaden, och inte har en spänn sparad, medan det finns folk med mer normala löner som har ett par 100k på banken.
Citera
2019-01-26, 19:22
Medlem
Isnatts avatar
Hellre min krona i min ficka än min krona i någon annans ficka

Finns ingen anledning att köpa något för mer än nödvändigt för att inte framstå som snål.
Dom som inga pengar har tycks ha en enorm förmåga att alltid göra av med exakt ALLT, och tycker sen andra som inte är lika dumma är 'snåla'.
Det är en bra egenskap att kunna ta hand om sin egen ekonomi och försöka skapa sig en trygghet, för att slippa vara beroende av andra om nåt skulle gå åt skogen.
Citera
2019-01-26, 19:26
Medlem
Scapulas avatar
Det beror nog mycket på hur du fått dina pengar också. Ifall du stora delar av livet levt sparsamt och plötsligt kommer över en stor summa pengar, alternativt blivit förmögen på grund av sparandet, så brukar man sällan ändra på sitt beteende över en natt. Det kan finnas många anledningar till att man är sparsam/snål/ekonomisk trots att man är miljonär. Vissa ser helt enkelt inte anledningen till att slösa mer pengar än man behöver, trots att det finns utrymme i ens ekonomi för det. Vissa gör det till en sport att leva så billigt som möjligt och vissa kanske tänker ännu mer långsiktigt och vill ha fler miljoner.
Citera
2019-01-26, 19:27
Medlem
Cameltotems avatar
Folk förväxlar det här hela tiden.

Snål är om man inte vill bjuda på något eller inte kan tänka sig ställa bjuda en kompis på cola etc.

Att avstå att köpa skräp eller tycka 25 kr för en burk cola är dyrt är inte snålt, det är ekonomiskt.
Citera
2019-01-26, 19:43
Medlem
Citat:
Nu har jag 12 000 kr på kontot som jag kan göra precis vad jag vill med. Men är ändå nojig över min ekonomi. Jag kan ångra saker som jag har köpt trots att det ändå inte var dyrt.

Varför är det så? Min farbror är miljonär. Han handlar på Lidl och Willys. Beställer kattmat på nätet för att det är billigare.

Om jag bara hade 12k på kontot den 26:e så hade jag också varit väldigt nojig .

Bara för att man är "miljonär" (vilket i princip alla som äger en bostad idag är) så är man inte rik. Och bara för att man är rik betyder det ju inte att man inte kan handla på Lidl eller Willys. Willys är i de flesta fall dyrare på samtliga matvaror än ex ICA eller Coop så varför skulle man inte handla på Willys om man är rik? Lidl har dessutom en hel del varor som man inte hittar i de andra butikerna (masa godis från Tyskland tex).

Och att Ingvar Kamprad var snål är bara en myt. Det är något som hans PR-folk har präntat in i svenskarna då man ville ge sken om en alldaglig jordnära företagsledare (vilket han ju i mångt och mycket också var). I verkligheten så bodde han i en herrgård för många miljarder med egen pool och tennisbana och dussintalet bilar i Schweiz. De enda gångerna han åkte "sin gamla Volvo 740" var ju vid PR-event i Sverige. IKEA har dessutom som policy att dela ut en-två månadslöner till ALL personal varje år, så det är ju inte speciellt snålt.
Citera
2019-01-26, 19:51
Medlem
Citat:

Vänd på det: man har mycket pengar för att man är snål.
Citera
2019-01-26, 19:53
Medlem
Ta mitt inlägg ovan med ett nypa salt eftersom:

Jag hängde med ett gäng en gång i tiden som alla 5 var redigt snåla. Vi satt på en uteservering och de beställde allihopa 5 glas vatten, jag beställde en cola. Fan vilka blickar man fick alltså. Klarar inte av sådana här människor.

Jag har bara kontakt med en av dessa snålisar idag, som föga förvånande fortfarande är lika jävla snål, men jag ser mellan fingrarna för vi går way back.

Dessutom är jag rikare än alla 5 st tillsammans idag.
Senast redigerad av sampanl 2019-01-26 kl. 19:58.
Citera
2019-01-26, 20:09
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Om jag bara hade 12k på kontot den 26:e så hade jag också varit väldigt nojig .

Bara för att man är "miljonär" (vilket i princip alla som äger en bostad idag är) så är man inte rik. Och bara för att man är rik betyder det ju inte att man inte kan handla på Lidl eller Willys. Willys är i de flesta fall dyrare på samtliga matvaror än ex ICA eller Coop så varför skulle man inte handla på Willys om man är rik? Lidl har dessutom en hel del varor som man inte hittar i de andra butikerna (masa godis från Tyskland tex).

Och att Ingvar Kamprad var snål är bara en myt. Det är något som hans PR-folk har präntat in i svenskarna då man ville ge sken om en alldaglig jordnära företagsledare (vilket han ju i mångt och mycket också var). I verkligheten så bodde han i en herrgård för många miljarder med egen pool och tennisbana och dussintalet bilar i Schweiz. De enda gångerna han åkte "sin gamla Volvo 740" var ju vid PR-event i Sverige. IKEA har dessutom som policy att dela ut en-två månadslöner till ALL personal varje år, så det är ju inte speciellt snålt.
Okej. Det visste jag inte. Jag fick pengar den 18e. Så det var inte igår. Jag får mer pengar om 3 veckor.

Jag tror jag vet varför man är snål eller ekonomisk om man har mycket pengar. Det är nog för att man vill behålla pengarna.

Man är rädd för att få dålig ekonomi igen.
Citera
2019-01-26, 20:28
Medlem
Jag tror själva premissen är fel, möjligen är det vanligare att man är snål/ekonomisk om man har det gott ställt. Men det finns ju otal exempel på rika som låter pengarna rulla; Ellison, ef snubben, Fredrik Lundberg, wallenbergarna, Stenbeck osv.

Att överdrivet vissa upp sin rikedom är dock nyrikt. Det pysslar rappare och oligarker med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in