2019-07-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"livserfarenhet" är ett ganska objektivt ord. Att besöka många länder och träffa många människor, både kändisar och politiker samt vanliga människor, ger livserfarenhet. Oavsett varför man gör det.
Klart det är bara Greta och Isabella Lövin som skall få besöka många länder.
För resten av oss skall det inpräntas att det är flygskam som gäller.
2019-07-25, 17:26
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hon har läst om klimatet i några år så därför skall man göra som denna 16-åring säger...
Never in my life. En osnuten unge ska inte diktera vad jag ska göra och inte göra. Jag inser problemet men vi vanliga ska inte behöva ta del av världens miljöförstöring och känna oss skyldiga. Dom börjar i fel ände.
Senast redigerad av Framme 2019-07-25 kl. 17:29.
2019-07-25, 17:34
Medlem
Citat:
Hon har ju en lösning. Iaf initialt. Som hon tror på.

Följ Paris-avtalet!

Sedan är det kanske mer av ett önsketänkande eftersom många skiter i det. Men iaf en lösning.

Tyvärr för Greta är det inte alla som är överens om Parisavtalets storhet. Inte ens om alla länder följde reglerna till punkt och pricka skulle det räcka till mer än några tiondelars temperatursänkning fram till 2100, enligt vad jag läste nyligen.

”Världens dyraste avtal” var en fjäder i hatten för politikerna som lyckades knåpa ihop några punkter på ett papper efter långa och fruktlösa förhandlingar men i övrigt kanske inte så mycket yvas över. Jag måste ha missat något som både du och Greta förstår?

Sen förstår jag inte hur du kan se det som en ”lösning” om ändå många ”skiter i det”. Har du följt Gretas uppmaning och lyssnat på forskarna?
2019-07-25, 17:37
Medlem
Citat:
Hon har ju en lösning. Iaf initialt. Som hon tror på.

Följ Paris-avtalet!

Sedan är det kanske mer av ett önsketänkande eftersom många skiter i det. Men iaf en lösning.

Hon har en lösning, följ Paris avtalet?
2019-07-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Never in my life. En osnuten unge ska inte diktera vad jag ska göra och inte göra. Jag inser problemet men vi vanliga ska inte behöva ta del av världens miljöförstöring och känna oss skyldiga. Dom börjar i fel ände.

Hej Framme! Tror att du sätter fingret på något intressant här.

Mycket möjligt att fler och fler bara blir förbannade på Gretas mästrande och alltmer hotfulla retorik.

Hade mitt/mina barn legat vakna och gråtit på nätterna av ”klimatångest” och ”flygskam” vete f-n om jag hade kunnat hålla käften.

Om de dessutom hade tjatat på sin omgivning att byta sina bilar mot en Tesla och bara äta vegansk kost ”eftersom hela Gretas familj gör det” så tror jag inte att Gretas hade varit så hyllad länge till.

Snarare börjar folk leta efter motargument mot skrämselpropagandan. Och sådana finns det massor av ...
2019-07-25, 18:00
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej Framme! Tror att du sätter fingret på något intressant här.

Mycket möjligt att fler och fler bara blir förbannade på Gretas mästrande och alltmer hotfulla retorik.

Hade mitt/mina barn legat vakna och gråtit på nätterna av ”klimatångest” och ”flygskam” vete f-n om jag hade kunnat hålla käften.

Om de dessutom hade tjatat på sin omgivning att byta sina bilar mot en Tesla och bara äta vegansk kost ”eftersom hela Gretas familj gör det” så tror jag inte att Gretas hade varit så hyllad länge till.

Snarare börjar folk leta efter motargument mot skrämselpropagandan. Och sådana finns det massor av ...
Jag bara älskar ditt inlägg. Tänk om många fler var så klarsynta och såg verkligheten. Du sätter ord på mycket av det som jag tänker och inte kan förmedla i min ilska.
2019-07-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Angela Merkel hävdar enligt gårdagens DN att Greta har bidragit till att skynda på den tyska regeringens arbete med klimatmålen.

Och det verkar ju gå helt fantastiskt bra för Tyskland.
Deras utsläpp ökar och ökar iom deras maniska räddsla för kärnkraft. Och mer lär det bli då vare sig solel eller vindel kan täcka upp energibehovet för ett så pass industritungt land som Tyskland.

Men att prata är ju gratis..
2019-07-25, 18:08
Medlem
Greta och den unga klimatrörelsen försöker i alla fall göra något positivt, för att få fram goda lösningar. Barn brukar bli mycket mer trygga vid hot, om de får delta i arbetet att möta hotet, tillsammans med intresserade vuxna, som visar att det går att går att kämpa för en bättre värld. Engagemang ger gemensam styrka, passivitet göder däremot lätt ångest och uppgivenhet! Enade vi stå, söndrade vi falla!
2019-07-25, 18:14
Medlem
Hoppas att Greta nu får Nobels fredspris, hon står för nytänkande och kreativa lösningar och är en frisk, sund fläkt i samhällsdebatten. Bättre klimat behövs för freden, annars lär vi få vatten- och matkrig i framtiden! Heja, Greta!
2019-07-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta och den unga klimatrörelsen försöker i alla fall göra något positivt, för att få fram goda lösningar. Barn brukar bli mycket mer trygga vid hot, om de får delta i arbetet att möta hotet, tillsammans med intresserade vuxna, som visar att det går att går att kämpa för en bättre värld. Engagemang ger gemensam styrka, passivitet göder däremot lätt ångest och uppgivenhet! Enade vi stå, söndrade vi falla!

So hon göder inte ångest åt osäkra tonåringar?
2019-07-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Hoppas att Greta nu får Nobels fredspris, hon står för nytänkande och kreativa lösningar och är en frisk, sund fläkt i samhällsdebatten. Bättre klimat behövs för freden, annars lär vi få vatten- och matkrig i framtiden! Heja, Greta!

Vad är det för nytänkande samt lösningar som Greta står för?
2019-07-25, 18:48
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad är det för nytänkande samt lösningar som Greta står för?
Ja du. Det är vi väldigt många som inte har fattat. Den här hysterin är ju löjlig. Hoppas att andra kan svara i stället för jag. Är så rasande att jag inte kan vårda mitt språk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in