2019-07-30, 16:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag hängde inte helt med här, men enligt Gretas föräldrar så mådde Greta väldigt dåligt förut - när hon var deprimerad och hade svårt att äta - men nu är hon lycklig.

Så risken att soc. omhändertar Greta idag får ses som obefintlig. Störst risk var då när Greta var mest nere och höll på att svälta ihjäl (hon var nära att tvångsintas till sjukhus då).

Då fanns det i alla fall fog att fundera på att plocka Greta från sina föräldrar. Men inte idag.
Det är idag hon utnyttjas å det grövsta av en cynisk vuxenvärld.
Obehagligt att se hur liberaler, gröna, globalister och stenkastarvänstern applåderar dårskapen.
2019-07-30, 17:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
För att inte tala om hur udda och avvikande det kommer att kännas om hon fortsätter att ha pappa med sig hela tiden.
Tyvärr bygger Gretas hela mediala framgångar på att hon är att barn. Just nu är hon lycklig, men vad händer när baksmällan kommer?
Fast hon är knappt ett barn, hon är en tonåring som lajvar barn pga att hennes efterblivna fysiska utveckling får henne att se ut som ett barn.

Hela spektaklet påminner om hur rumäner tvingas leka halta och lytta när de tigger pengar på stan och utanför ICA.
2019-07-30, 17:10
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hon är knappt ett barn, hon är en tonåring som lajvar barn pga att hennes efterblivna fysiska utveckling får henne att se ut som ett barn.

Hela spektaklet påminner om hur rumäner tvingas leka halta och lytta när de tigger pengar på stan och utanför ICA.
I min värld är man barn när man är tonåring. Den fysiska utvecklingen lär ju aldrig komma längre. Rumänerna och bulgarerna passar utmärkt in i jämförelse. En av dom bästa jag sett.
2019-07-30, 17:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Jo, Greta är ett barn. Hon är 16 år. Vuxen blir man när man fyller 18 år.
Visst spelar Gretas lite säregna utseende roll för hennes framgångar. Flätorna gör henne lätt åt känna igen och hennes flärdfria, barnsliga klädsel förstärker också intrycket.

Jag är kluven till Greta. Hon har har ett viktigt budskap, men samtidigt tror jag inte att det i slutänden kommer att att bli så mycket till resultat.
Men jag förstår inte hur någon kan associera henne med tiggande rumäner.
2019-07-30, 17:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Jag är kluven till Greta. Hon har har ett viktigt budskap, men samtidigt tror jag inte att det i slutänden kommer att att bli så mycket till resultat.

Nä det är ytterst osannolikt att vi människor kan höja temperaturen på jorden, även om vi försökte att höja den.
2019-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Du illustrerar någon mycket intressant: behovet av att idealisera Greta och göra henne till någon hon inte är.
Du vet till och med hur hon tänker och arbetar. Rimligtvis kan du inte veta något om den saken.

Hennes mor påstår på fullt allvar att hennes dotter både har fotografiskt minne och kan se koldioxid med blotta ögat.
Hur mycket eller hur lite Greta egentligen tillför kampanjen vet ingen utomstående. Jag tvivlar t ex på att hon skriver alla sina tweets själv. Att skolstrejker inte var hennes eget initiativ är klarlagt.
Detta är skvalkertråden om Greta så här kan vi diskutera henne, men jag tycker att det är beklämmande att se hur mycket fokus är på hennes person och hur lite fokus är på budskapet.
Tecken finns redan att Greta är frustrerad över bristen på konkret handling från makthavare och att hon radikaliseras. Vad händer den dag då hon inser att hon bara var etablissemangets maskot? Kommer hon att gå från klarhet till klarhet inom ett annat fält? Jag tycker att vi gör Greta en björntjänst som tillskriver henne alla möjliga förmågor. Hon är inte så exceptionell.
Nej, varken jag eller -Info- idealiserar Greta. Vi tror på Greta och på det hon framför. Däremot är det många som demoniserar Greta. Hittar på saker, villkorliga anklagelser (typ om hon gör si eller så så hycklar hon), sex- och våldsanspelningar och liknande.
2019-07-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej, varken jag eller -Info- idealiserar Greta. Vi tror på Greta och på det hon framför. Däremot är det många som demoniserar Greta. Hittar på saker, villkorliga anklagelser (typ om hon gör si eller så så hycklar hon), sex- och våldsanspelningar och liknande.

Ni får skilja på budskapet,att ni tror på klimatförsämringen är en sak. Att det finns inslag här av sexuell eller våldskaraktär är beklagligt. Men att diskutera Greta som fenomen och som tveksam frontfigur måste vara tillåtet. De flesta ser ju med fasa på hur en bräcklig flicka utnyttjas.
2019-07-30, 17:55
Medlem
Citat:
För att inte tala om hur udda och avvikande det kommer att kännas om hon fortsätter att ha pappa med sig hela tiden.
Tyvärr bygger Gretas hela mediala framgångar på att hon är att barn. Just nu är hon lycklig, men vad händer när baksmällan kommer?
Att Greta endast är en mascot är ju ganska uppenbart. Hon har inga egna kunskaper eller insikter som kan tillföra något till sakfrågan. Hennes tal innehåller inga konkreta råd om vad som skulle kunna fungera som en lösning. Hon förkroppsligar det ångestfyllda barnet. Och hon kan som sagt inte vara barn hur länge som helst. Men så länge det går, så går det uppenbarligen att tjäna pengar på henne. Arma flicka, hon kommer förmodligen att gå ner i en djup depression den dag hon inser att hon inte längre är efterfrågad. Minns hur det gick för Ted Gärdestad t ex.
2019-07-30, 17:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag hör inte till dem som demoniserar Greta. Som Togugawa skriver måste det vara tillåtet att diskutera Greta som fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Ni får skilja på budskapet,att ni tror på klimatförsämringen är en sak. Att det finns inslag här av sexuell eller våldskaraktär är beklagligt. Men att diskutera Greta som fenomen och som tveksam frontfigur måste vara tillåtet. De flesta ser ju med fasa på hur en bräcklig flicka utnyttjas.
Precis. Den här tråden handlar inte om klimatet, även om jag anser att hon har ett viktigt budskap.
Det måste vara okej att diskutera fenomenet Greta.
Jag tillhör dem som är oroade över Greta. Jag beklagar om det inte framgår av mina inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Att Greta endast är en mascot är ju ganska uppenbart. Hon har inga egna kunskaper eller insikter som kan tillföra något till sakfrågan. Hennes tal innehåller inga konkreta råd om vad som skulle kunna fungera som en lösning. Hon förkroppsligar det ångestfyllda barnet. Och hon kan som sagt inte vara barn hur länge som helst. Men så länge det går, så går det uppenbarligen att tjäna pengar på henne. Arma flicka, hon kommer förmodligen att gå ner i en djup depression den dag hon inser att hon inte längre är efterfrågad. Minns hur det gick för Ted Gärdestad t ex.
Ja, det riktigt bekymmersamma är ju att Greta varit allvarligt sjuk i anorexia tidigare och att klimatkampen verkar vara det som håller henne uppe. Greta har Asperger, OCD och selektiv mutism.
Tycker att det är skrämmande att så många helt bortser från detta. Uppenbarligen är diagnoserna i Gretas fall superkrafter.
Senast redigerad av DoraF 2019-07-30 kl. 18:06.
2019-07-30, 17:59
Medlem
Om en båt både saknar spis och kylskåp, är det mest konserver och pulvermat som gäller. Eftersom den här båten, som Greta ska färdas med, är en utpräglad höghastighetsbåt, där lasten ska vara så lätt som möjligt, antar jag att det främst är pulvermat som gäller. Av samma viktskäl har många astronauter fått leva på dehydrerad mat!
2019-07-30, 18:00
Medlem
Om en båt både saknar spis och kylskåp, är det mest konserver och pulvermat som gäller. Eftersom den här båten, som Greta ska färdas med, är en utpräglad höghastighetsbåt, där lasten ska vara så lätt som möjligt, antar jag att det främst är pulvermat som gäller. Av samma viktskäl har många astronauter fått leva just på dehydrerad mat!
2019-07-30, 18:08
Medlem
Citat:
Jag hör inte till dem som demoniserar Greta. Som Togugawa skriver måste det vara tillåtet att diskutera Greta som fenomen.

Precis. Den här tråden handlar inte om klimatet, även om jag anser att hon har ett viktigt budskap.
Det måste vara okej att diskutera fenomenet Greta.
Jag tillhör dem som är oroade över Greta. Jag beklagar om det inte framgår av mina inlägg.
Visst, men frågan var vilka som idealiserar Greta. Både Greta och mamma Malena är ganska öppna med sina svagheter, men det är så uppenbart att Greta är ett fenomen: hon är intelligent, modig, beslutsam, utmärkt talare. Det är ingen tillfällighet att hon så snabbt blivit berömd. Snacket om PR-byrå är bara löjligt. Om PR-byråer kunde skapa Greta-effekter så skulle vi märka det.

Allt tyder på att hon är hederlig. Jag menar, alla bedragare är intresserad av pengar, men Greta förstår att hon skulle förlora viss trovärdighet om tog emot pengar. Hon är intresserad av det framtida klimatet och är inte intresserad av konsumtion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in