Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Nej, varken jag eller -Info- idealiserar Greta. Vi tror på Greta och på det hon framför. Däremot är det många som demoniserar Greta. Hittar på saker, villkorliga anklagelser (typ om hon gör si eller så så hycklar hon), sex- och våldsanspelningar och liknande.
Jag hör inte till dem som demoniserar Greta. Som
Togugawa skriver måste det vara tillåtet att diskutera Greta som fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tokugawa
Ni får skilja på budskapet,att ni tror på klimatförsämringen är en sak. Att det finns inslag här av sexuell eller våldskaraktär är beklagligt. Men att diskutera Greta som fenomen och som tveksam frontfigur måste vara tillåtet. De flesta ser ju med fasa på hur en bräcklig flicka utnyttjas.
Precis. Den här tråden handlar inte om klimatet, även om jag anser att hon har ett viktigt budskap.
Det måste vara okej att diskutera fenomenet Greta.
Jag tillhör dem som är oroade över Greta. Jag beklagar om det inte framgår av mina inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Att Greta endast är en mascot är ju ganska uppenbart. Hon har inga egna kunskaper eller insikter som kan tillföra något till sakfrågan. Hennes tal innehåller inga konkreta råd om vad som skulle kunna fungera som en lösning. Hon förkroppsligar det ångestfyllda barnet. Och hon kan som sagt inte vara barn hur länge som helst. Men så länge det går, så går det uppenbarligen att tjäna pengar på henne. Arma flicka, hon kommer förmodligen att gå ner i en djup depression den dag hon inser att hon inte längre är efterfrågad. Minns hur det gick för Ted Gärdestad t ex.
Ja, det riktigt bekymmersamma är ju att Greta varit allvarligt sjuk i anorexia tidigare och att klimatkampen verkar vara det som håller henne uppe. Greta har Asperger, OCD och selektiv mutism.
Tycker att det är skrämmande att så många helt bortser från detta. Uppenbarligen är diagnoserna i Gretas fall superkrafter.