Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Prof, Stephens kapitel handlar ju om farorna med geoengineering och har aerosolexperimenten som exempel. Tro inte att det råder någon brist på nya fantasifyllda geoenginering quick fixes. Kontentan är att det vore smartare att bara sluta använda fossila bränslen istället.
Det är ett nödvändigt ämne att ta upp då vi översköljs med olika tech lösningar som ska fixa klimatkrisen. Det märks att Greta är mycket väl insatt i klimatdebattens historik.
Din bristande läsförståelse verar tyda på att du tror Greta förespråkar aerosolmanipulering.
Är hon verkligen det? Som jag tidigare påpekat finns endast två realistiska alternativ till fossila bränslen som källa till bas- och reglerkraft. greta™ har helt nyligen förstått att kärnenergi är det ena av dem. Insikten fanns uppenbarligen inte när Ringhals 1 och 2 stängdes, då var greta™ tyst som en mus. Höjde hon rösten när Tyskland ersatte kärnenergi med fossil naturgas? Nej, inte ett knäpp förrän nu. greta™ tyckte uppenbarligen att det var en god idé att ersätta utsläppsfri kärnenergi med ett fossilt bränsle. Tidigare har hon svamlat om vindkraft och solceller, vilket med all önskvärd tydlighet visar att hon är djupt okunnig. Hon svamlar också om att västvärlden har en koldioxidskuld till tredje världen. greta™ förstår uppenbarligen inte det som alla som är insatta förstår: Om tredje världen skall elektrifieras så finns det bara ett realistiskt alternativ: Kol. Är det någon som hört greta™ höja rösten mot den massiva utbyggnad av kolkraft som sker i Afrika och Asien? Nej, bara vi i väst slutar köra bil och flyga och går över till vegansk diet, så ordnar sig allt. Väl insatt? Min herre med mig skämtar aprillo.
2022-10-13, 12:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Är hon verkligen det? Som jag tidigare påpekat finns endast två realistiska alternativ till fossila bränslen som källa till bas- och reglerkraft. greta™ har helt nyligen förstått att kärnenergi är det ena av dem. Insikten fanns uppenbarligen inte när Ringhals 1 och 2 stängdes, då var greta™ tyst som en mus. Höjde hon rösten när Tyskland ersatte kärnenergi med fossil naturgas? Nej, inte ett knäpp förrän nu. greta™ tyckte uppenbarligen att det var en god idé att ersätta utsläppsfri kärnenergi med ett fossilt bränsle. Tidigare har hon svamlat om vindkraft och solceller, vilket med all önskvärd tydlighet visar att hon är djupt okunnig. Hon svamlar också om att västvärlden har en koldioxidskuld till tredje världen. greta™ förstår uppenbarligen inte det som alla som är insatta förstår: Om tredje världen skall elektrifieras så finns det bara ett realistiskt alternativ: Kol. Är det någon som hört greta™ höja rösten mot den massiva utbyggnad av kolkraft som sker i Afrika och Asien? Nej, bara vi i väst slutar köra bil och flyga och går över till vegansk diet, så ordnar sig allt. Väl insatt? Min herre med mig skämtar aprillo.
Vi kan bara konstatera att du har svårt med att tolka information. Det är okej. I den här tråden så är du i gott sällskap bland dina vänner. Det är inte det första magplasket du lyckats med.
Greta tycker det är en dålig ide att stänga de befintliga reaktorerna för att ersätta dessa med kol. Det tycker jag med. Det är det som går att utläsa ur hennes kommentar.
Sverige har ingen elkris i sig även fast vi stängde R1&2. Vi har gott om el. Vad det handlar om är att vi måste hjälpa Tyskland nu för att de självmant inte vill ta imot rysk gas.
Det är allt jag har att säga i Gretas uttalanden om tysk kärnkraft utan att bli för offtopic. Mina åsikter i frågan går att finna i relevanta trådar i ämnet.

Den enda som framstår som okunnig är du.
2022-10-13, 13:38
Medlem
Citat:
I The Guardian artikeln fick vi se ett exempel på delar ur ett kapitel som Greta skrivit.
Prof, Maricuo Santillana beskriver hur hans arbete dragit till sig Gretas uppmärksamhet som ledde till hans del i boken. Gretas nätverk ibland aktivister och forskare är nog ganska stort vid det här laget.

https://news.northeastern.edu/2022/1...-climate-book/

Här är några namn till på aktivistskribenter och medförfattarna till deras delar. Just den här gruppen kommer skriva inom samma tema inom klimatet.
-Naomi Klein, author
-Bill McKibben, environmentalist
-Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general of the World Health Organization
-Nina Schrank, senior campaigner, Greenpeace UK
-Thomas Piketty , Lucas Chancel, economists
-Sunita Narain, environmentalist
-Mike Berners-Lee, author
-Rebecca Wrigley, chief executive of Rewilding Britain, George Monbiot, author
-Jacqueline Patterson, founder and executive director of the Chisholm Legacy Project

George Monbiot är författaren som Greta ställde in sitt gästspel på bokmässan med.

Gäsp, Naomi Klein är långt ut på vänsterkanten, Ghebreyesus en ökänd marxist som hyllade Kinas hantering av pandemin och en representant från XR, vad kan gå fel med den här boken.

Men som forskarna säger i artikeln. "... We’re talking about a bigger transformation of society that’s needed.” Tillbaka till Gretas "Uproot the System". Lite "krossa kapitalismen" lär ingå i den ekvationen.

Citat:
Santillana and his team later looked at 20 years’ worth of data from Europe and found a similar trend: Antibiotic resistance occurred more quickly in warmer places.

Jaha? Mig veterligen är också antibiotikaanvändningen högre i Sydeuropa än här. Men givetvis låtsas de inte om sådana små detaljer utan skyller, på Gretas ohederliga/okunniga sätt, ALLTING på mänsklig (läs: västlandets) förbränning av fossila bränslen.

Citat:
Jaså, är temperatursänkning med hjälp av aerosoler på tapeten igen? Det var uppe för 20 år sedan, men avfärdades eftersom det inte går att veta hur stor effekten blir. Man kan gissa, men resultatet går inte att styra över. Som jag tidigare påpekat så tycks greta™:s bok bara vara ett hopkok av gammal skåpmat från de mest alarmistiska stollejockarna. Förutom male bashing, det är nytt. (Det var väl Åsa Romson som malde på om vita medelålders män under valrörelsen 2014? Det är nog inspirationskällan.) Det kanske är hatet mot äldre män (som pappa Svante och prof. Rockström) som är greta™:s egentliga bidrag till boken? Övriga smakprov är ju urgamla. Men det är kanske helt enkelt så att greta™ behöver väldigt lång tid för att lära sig saker? Vi andra vet ju sedan årtionden tillbaka att det finns i praktiken endast tre källor till planerbar bas- och reglerkraft: Vatten, fossilt och kärnenergi. Det har lilla greta™ förstått först nu! Jo, jag vet att hon endast har existerat i knappt två årtionden, men det handlar inte direkt om rocket science. Det går att förklara så att en normalbegåvad 12-åring förstår det. greta™ hann bli nästan 20 innan hon förstod det. Bättre sent än aldrig. Kanske någon specialpedagog med oändligt tålamod kan förklara för henne, att spridning av aerosoler för att manipulera klimatet kan medföra vissa oönskade konsekvenser?

Undrar om Greta skulle nöja sig om den globala temperaturen sänktes med 1,2 grader och därmed återgick till den som rådde när den senaste Lilla Istiden tog slut (och som hon av någon outgrundlig anledning inbillar sig inte bara är ett "normalvärde" som skulle ha gällt än i dag om det inte hade varit för industrialiseringen utan dessutom tror är ett "idealvärde")? Eller varför inte fläska på och sänka den med ytterligare några grader?

Sen är det slut med odlingar här uppe i Nordeuropa men hjortronen kan säkert överleva. F-n vad hon kommer att njuta då. Springa och tjoa och dansa på Stockholms gator och ta åt sig äran. Hon skulle ju "rädda planeten". Som grädde på moset kanske vi till och med kan få lite avancerad kosackdans i termobyxor på det snötäckta Mynttorget?

Citat:
Prof, Stephens kapitel handlar ju om farorna med geoengineering och har aerosolexperimenten som exempel. Tro inte att det råder någon brist på nya fantasifyllda geoenginering quick fixes. Kontentan är att det vore smartare att bara sluta använda fossila bränslen istället.
Det är ett nödvändigt ämne att ta upp då vi översköljs med olika tech lösningar som ska fixa klimatkrisen. Det märks att Greta är mycket väl insatt i klimatdebattens historik.
Din bristande läsförståelse verar tyda på att du tror Greta förespråkar aerosolmanipulering.

Ja för f-n, smartare kan det inte bli. Det blir förstås synd om alla de som lever i länder som Polen, Tyskland, Rumänien osv. som är helt beroende av fossila bränslen för att värma sina bostäder och laga sin mat i vinterklimat som kan bli lika hårda som vädret här uppe.

Men om Klimatpolitiska rådet (eller någon annan korrumperad instans) har sagt att CO2-utsläppen måste sänkas med 60 % inom några år så finns förstås ingen annan utväg. Vad gör man inte för att skrikiga vänsteryngel ska lindras från sin klimatångest? Fast då är det nog slut med Gretas bölande "People are dying - children are dying". Även om hon för en gångs skulle skulle ha rätt.

Citat:

Hon är djupt okunnig och visar det gång på gång. Dessvärre har de "vuxna" i hennes omgivning minst lika dåligt omdöme och låter henne hållas. (Fast varför intervjuas hon alltmer sällan av svenska medier ..?)

Citat:
Vi kan bara konstatera att du har svårt med att tolka information. Det är okej. I den här tråden så är du i gott sällskap bland dina vänner. Det är inte det första magplasket du lyckats med.
Greta tycker det är en dålig ide att stänga de befintliga reaktorerna för att ersätta dessa med kol. Det tycker jag med. Det är det som går att utläsa ur hennes kommentar.
Sverige har ingen elkris i sig även fast vi stängde R1&2. Vi har gott om el. Vad det handlar om är att vi måste hjälpa Tyskland nu för att de självmant inte vill ta imot rysk gas.
Det är allt jag har att säga i Gretas uttalanden om tysk kärnkraft utan att bli för offtopic. Mina åsikter i frågan går att finna i relevanta trådar i ämnet.

Den enda som framstår som okunnig är du.

Du är ytterligare en i raden av knallkorkar som inte kan skilja på elbrist och effektbrist. Varför måste vi hjälpa Tyskland som med berått mod har satt sig själva i skiten? Det skulle Greta kunna problematisera. Det kanske hon gör när rullande nerstängningar måste ske av elnätet, vilket på allvar diskuteras, och hon inte kan hamra på sin keyboard eller ladda farsans Tesla när hon vill.

Och du påstår att Osynlige.Mannen gör magplask Greta och hennes svans förnekar sig aldrig.
2022-10-13, 13:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Greta har hamnat i en skitstorm för att hon inte till varje pris vill avveckla kärnkraften.
Hon gick helt enkelt utanför sitt manus, då blir det snabbt problem.

Syftet bakom Greta "karriär" är att avindustrialisera Europa, även om hon givetvis inte själv fattar detta.
2022-10-13, 13:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Gäsp, Naomi Klein är långt ut på vänsterkanten, Ghebreyesus en ökänd marxist som hyllade Kinas hantering av pandemin och en representant från XR, vad kan gå fel med den här boken.

Men som forskarna säger i artikeln. "... We’re talking about a bigger transformation of society that’s needed.” Tillbaka till Gretas "Uproot the System". Lite "krossa kapitalismen" lär ingå i den ekvationen.

Jaha? Mig veterligen är också antibiotikaanvändningen högre i Sydeuropa än här. Men givetvis låtsas de inte om sådana små detaljer utan skyller, på Gretas ohederliga/okunniga sätt, ALLTING på mänsklig (läs: västlandets) förbränning av fossila bränslen.

Undrar om Greta skulle nöja sig om den globala temperaturen sänktes med 1,2 grader och därmed återgick till den som rådde när den senaste Lilla Istiden tog slut (och som hon av någon outgrundlig anledning inbillar sig inte bara är ett "normalvärde" som skulle ha gällt än i dag om det inte hade varit för industrialiseringen utan dessutom tror är ett "idealvärde")? Eller varför inte fläska på och sänka den med ytterligare några grader?

Sen är det slut med odlingar här uppe i Nordeuropa men hjortronen kan säkert överleva. F-n vad hon kommer att njuta då. Springa och tjoa och dansa på Stockholms gator och ta åt sig äran. Hon skulle ju "rädda planeten". Som grädde på moset kanske vi till och med kan få lite avancerad kosackdans i termobyxor på det snötäckta Mynttorget?

Ja för f-n, smartare kan det inte bli. Det blir förstås synd om alla de som lever i länder som Polen, Tyskland, Rumänien osv. som är helt beroende av fossila bränslen för att värma sina bostäder och laga sin mat i vinterklimat som kan bli lika hårda som vädret här uppe.

Men om Klimatpolitiska rådet (eller någon annan korrumperad instans) har sagt att CO2-utsläppen måste sänkas med 60 % inom några år så finns förstås ingen annan utväg. Vad gör man inte för att skrikiga vänsteryngel ska lindras från sin klimatångest? Fast då är det nog slut med Gretas bölande "People are dying - children are dying". Även om hon för en gångs skulle skulle ha rätt.

Hon är djupt okunnig och visar det gång på gång. Dessvärre har de "vuxna" i hennes omgivning minst lika dåligt omdöme och låter henne hållas. (Fast varför intervjuas hon alltmer sällan av svenska medier ..?)

Du är ytterligare en i raden av knallkorkar som inte kan skilja på elbrist och effektbrist. Varför måste vi hjälpa Tyskland som med berått mod har satt sig själva i skiten? Det skulle Greta kunna problematisera. Det kanske hon gör när rullande nerstängningar måste ske av elnätet, vilket på allvar diskuteras, och hon inte kan hamra på sin keyboard eller ladda farsans Tesla när hon vill.

Och du påstår att Osynlige.Mannen gör magplask Greta och hennes svans förnekar sig aldrig.
Är det här inlägget ett extrakt av ett kapitel ur din egen bok?
Samma smörja som du upprepar om och om igen. Jag scrollade förbi allt tyvärr så jag har ingen kommentar.

Nu har vi lyckats lista ivf, 18 stycken skribenter till boken. Med Rockström 19. Så den sammanlagda kompentensen är ganska så grundläggande. Det finns inte så mycket att säga om saken. Jag antar att det kommer att bli mer Greta artiklar nu närmsta månaden. Och hennes compilation kommer vara ett rådande material kunskapsmässigt för tänkande människor framöver. Det kommer bli ett historiskt verk bokmässigt.
2022-10-13, 15:55
Medlem
Giant Squids avatar
Här är den fullständiga tv intervjun där Greta nämner att den befintliga Tyska kärnkraften i dagsläget är bättre att behålla än att börja med kol igen.
En hel del tillbakablickar och insikter av åren som gått.
Ingen tunn bok direkt. Lika tjock som gamla och nya testamentet tillsammans.

Greta Thunberg: Why Germany should focus on nuclear power instead of coal
https://m.youtube.com/watch?v=x5lOGZPY870
2022-10-13, 16:55
Medlem
Citat:
Är det här inlägget ett extrakt av ett kapitel ur din egen bok?
Samma smörja som du upprepar om och om igen. Jag scrollade förbi allt tyvärr så jag har ingen kommentar.

Nu har vi lyckats lista ivf, 18 stycken skribenter till boken. Med Rockström 19. Så den sammanlagda kompentensen är ganska så grundläggande. Det finns inte så mycket att säga om saken. Jag antar att det kommer att bli mer Greta artiklar nu närmsta månaden. Och hennes compilation kommer vara ett rådande material kunskapsmässigt för tänkande människor framöver. Det kommer bli ett historiskt verk bokmässigt.

Scrolla på du, gubbe. Eller gör som Greta - hota med att kalla på polis när du får en jobbig fråga eller läser något som inte stryker dig och henne medhårs.

Du vet verkligen inte vad riktigt klimatkunniga personer tycker om alarmisten Rockström, men inte är det att han är kompetent.

”Ett historiskt verk bokmässigt”. Något säger mig att ditt inlägg kommer att åldras väldigt dåligt.

Men visst, ett gäng pottklippta och skitnödiga, MP-röstande bibliotekarier lär köpa in några travar för våra skattepengar. Om du lyckas kränga någon konstinstallation eller krokitecknlng får du också vara med och betala för skräpet.
2022-10-13, 19:45
Medlem
AcchiaHes avatar
-
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-10-13 kl. 20:25.
2022-10-13, 20:26
Medlem
Citat:
Här är den fullständiga tv intervjun där Greta nämner att den befintliga Tyska kärnkraften i dagsläget är bättre att behålla än att börja med kol igen.
En hel del tillbakablickar och insikter av åren som gått.
Ingen tunn bok direkt. Lika tjock som gamla och nya testamentet tillsammans.

Greta Thunberg: Why Germany should focus on nuclear power instead of coal
https://m.youtube.com/watch?v=x5lOGZPY870

Tack för länken

Vi kan konstatera att Greta går inomhus med sina älskade röda skor, möjligen för att hennes strumpor är (om möjligt) ännu smutsigare Det här året är det sista hon skolstrejkar (yes!), som om man inte skulle kunna göra det från universitetet eller Komvux. Å andra sidan låter det i slutet som om hon har lagt sina planer på att bli ”scientist” lite på hyllan och i stället vill satsa på politisk aktivism. Dock inte bli politiker själv (fniss fniss).

Hon förstår verkligen inte att det är fossila bränslen som har lagt grunden till vårt välstånd och allt vi tar för givet. Det är de som gör att hon kan ta tåget vart hon vill i Europa, åka båt över havet, använda telefon och sociala medier, köpa vilken mat hon vill eller få kvalificerad utbildning och sjukvård. Det är de som har gett maskiner och hjälpmedel åt bönder och arbetare över hela världen och låter människor slippa frysa i sina hem eller hugga ner träd när de vill värma mat.

Det där med kärnkraft är tydligen bara en nödlösning tills vidare för hon vill förstås ha (andra) fossilfria energikällor. Problemet är bara att de inte fungerar: Till skillnad mot olja, kol och gas är de opålitliga och i många fall orimligt dyra. Vad bryr hon sig om sådana detaljer?

Konstigt att hon inte kämpar för utbyggnad av vattenkraften. Visst förstör den mycket miljö, men har man koldioxidfobi så har man. I gengäld ger den ren, pålitlig och billig energi. Och så länge den inte sker på samiska landområden så kan hon ju inte dra rasistkortet heller

(På tal om samer så hörde jag med ett halvt öra på radion att de hade någon konflikt. Kanske läge för Greta att ta nattåget upp till Jokkmokk igen för att medla?)

Vilken bok Squidden hänvisar till som är lika stor som GT och NT är oklart och finns nog mest i hans fantasi. Fast det är klart, fyller man sida upp och sida ner med blablabla och floskler så kan man ju få ihop en förfärlig massa papper.

Vilka fler än han som vill läsa den är dock mer oklart.
2022-10-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Fast Greta påpekar att man kan lagra energi genom att framställa vätgas och sedan använda vätgasen till bränsleceller.
Då kanske någon borde berätta för greta™ att ca 65% av energin går förlorad som spillvärme vid energiomvandlingarna (och det handlar om fysikens lagar, det kommer aldrig att bli bättre än så), samt att den el som man plockar ut från bränslecellerna har en prislapp på 80 kronor per kWh. Även om man skulle lyckas reducera priset med 90% (för väldigt mogen teknik, inte sannolikt) så är det fortfarande alldeles för dyrt. Det tror jag inte att den unga greta™ har klart för sig. Hur skulle hon kunna det? När har hon någonsin betalat en elräkning? Vad vet hon om fysik? Hon vet ju inte ens vad det är för skillnad mellan effekt och energi, hade hon vetat det så hade hon inte uttalat sig så korkat. Det visar återigen hur greta™ är fullständigt okunnig om i stort sett allting. (Utom när hon i hemlighet skapar nya matematiska algoritmer för att lösa astrofysiska gåtor.)
2022-10-13, 23:15
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det lär väl vara tillåtet att svara på frågor även i denna tråd. Gretas aktivistkompis Kommendören har jag som tidigare skrev varit inblandad i större politiska strider om båtflyktingar både med italienska och grekiska regeringarna. Precis som Greta är hon även författare.

Hon föredrar att oftast gå civilklädd, fast det har hänt att detta lett till problem. Hon är precis som Greta barnkär och gillar extra mycket att rädda livet på barn. Hon är tysk och ung. Det är få yngre officerare, som redan har blivit flaggofficerare, så jag har nästan skrikit ut hennes namn. Greta har dock gång på gång bett mig om, att visa viss försiktighet, så jag får balansera noga i tråden!

Precis som Greta är Kommendören även en trädkramare och en stor miljövän. Precis som jag skrev förut, gillar Greta att ha på sig sina röda fina skor även inomhus!
Greta betonar bestämt nu, att vad hon än blir, så kan hon fortsätta med att vara miljö- och klimataktivist livet ut! Greta älskar att lära sig och hon kanske prövar på att för en tid delvis bli politiker.

Aha, den "kommendören"... Suck! Damen ifråga (inte så ung längre) har bara munhuggits med myndigheter i olika länder, eftersom hon tror sig stå över lagen. Och kommendör är hon inte, har bara skepparexamen, vilket inte gör henne till kommendör. (Listan över tyska amiraler och kommendörer finns utlagd på nätet med både namn, grad, tjänst och tjänstgöringstid.) Och det var alltså den damen som sägs ha sagt att Greta kan bli utnämnd av malterserorden till - vad var det nu? - biskop i den romerska kyrkan i strid mot kanonerna? WOW! :-) :-) :-) ....och så lite till :-) :-) :-)

Tack, inspiratoeren, du förgyllde min kväll! ...och nu har vi också fått trovärdigheten i dina uppgifter om Greta bekräftad.
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-10-13 kl. 23:27.
2022-10-14, 01:29
Medlem
Citat:
Då kanske någon borde berätta för greta™ att ca 65% av energin går förlorad som spillvärme vid energiomvandlingarna (och det handlar om fysikens lagar, det kommer aldrig att bli bättre än så), samt att den el som man plockar ut från bränslecellerna har en prislapp på 80 kronor per kWh. Även om man skulle lyckas reducera priset med 90% (för väldigt mogen teknik, inte sannolikt) så är det fortfarande alldeles för dyrt. Det tror jag inte att den unga greta™ har klart för sig. Hur skulle hon kunna det? När har hon någonsin betalat en elräkning? Vad vet hon om fysik? Hon vet ju inte ens vad det är för skillnad mellan effekt och energi, hade hon vetat det så hade hon inte uttalat sig så korkat. Det visar återigen hur greta™ är fullständigt okunnig om i stort sett allting. (Utom när hon i hemlighet skapar nya matematiska algoritmer för att lösa astrofysiska gåtor.)

Jag misstänker att Greta skaffar sin världsbild från DN, och då går det som det går. De skriver garanterat långa haranger om alla fantasifulla projekt som t.ex vätgas och järnsvamp, hur de rädda klimatet och göra Sverige till en framgångsrik nation på samma gång.

Man behöver dock inte lägga någon större energi på att förstå att riktiga forskare och naturvetare skakar på huvudet. Det handlar om gigantiska pengasummor som plöjs ner i projekt som riskerar att bli veritabla fiaskon. Pengar som hade kunnat användas till att t.ex förkorta vårdköer eller rusta upp vägnätet.

Men så långt tänker inte Greta. Om Björn Wiman eller Märta Stenevi säger att vätgas är bra så tycker hon det också. End of Discussion. Kan hon inte bjuda in sig själv till EU för att hålla en föreläsning?

Det är nog tur att hon tycks ha lagt forskarplanerna på hyllan. Det där med att gå på djupet och studera förutsättningslöst tycks inte vara hennes grej. Hon förstod ju klimatkrisen redan när hon var i 11-årsåldern, hon vill ha klimaträttvisa och fossilfri energi.

Varför skulle hon då kasta bort tid på studier när ”we already have all the facts and solutions”? Bättre att ge sig ut på gator och torg, vifta med banderoller, sjunga på en och annan konsert och kanske limma fast sig när politikerna ändå inte lyssnar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in