2022-11-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Förmodligen är den idag sliten, och Greta vill nog vara rädd om sin numera unika ikoniska gula regnjacka.

Nu hänger jag inte med riktigt. Vad det inte du som skrev att det var Svantes jacka som hon fick låna om hon bakade bröd?

Vet inte riktigt hur den skulle kunna ha blivit sliten. Men hennes knallröda skor ser ju ut att vara tåliga i alla fall
2022-11-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu hänger jag inte med riktigt. Vad det inte du som skrev att det var Svantes jacka som hon fick låna om hon bakade bröd?

Vet inte riktigt hur den skulle kunna ha blivit sliten. Men hennes knallröda skor ser ju ut att vara tåliga i alla fall
Den gula regnjackan är helt riktigt Svantes. Greta har bara lånat den på obestämd tid. Ja, Greta bakade starkt kryddat bröd till Svante som han tyckte om, och i gengäld hjälpte han Greta.

Det är helt riktigt att Aspergers även brukar innebära att man har större behov av att vara för sig själv och ha mera egentid. Högkänslighet kan även innebära att man lättare blir sårad. Att man lätt blir uttröttad och har ökat sömnbehov är dock även klassiskt för Aspergers.

När Greta läser så vill hon oftast vara i fred, även om hon kan då uppskatta ett tyst sällskap. Det är riktigt att Greta behöver ett gott stöd för att hantera sin vardag bättre, men hon har gjort betydande aktningsvärda framsteg!

Greta säger att hon vill veta med sig, att hon har gjort allt som hon har kunnat.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-05 kl. 10:08.
2022-11-05, 10:09
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Detta utesluter ju dock inte att hon även tar vissa betalda uppdrag som att sitta i några styrelser. Många miljö- och klimatorganisationer skulle gärna även inleda betalda samarbeten med henne. Då kan Greta dock inte längre framställa sig som helt ideell, vilket har varit viktigt för henne. När Greta är helt klar med gymnasieskolan upphör formellt hennes föräldrars försörjningsansvar för henne.
Tough luck när Greta möter verklighteten och inser att någon måste betala för att hon ska kunna käka. Men det finns väl inte mycket som hindrar henne att be någon bonde nära Kungsholmen att avsätta en liten odlingsbar plätt åt henne dit hon kan gå med sin hacka och odla fram något veganskt, närodlat och gott. Då kan hon fortsätta vara ideell i sann Pol Pot anda.

Citat:
Jag gissar att hon kommer att fortsätta på högskolan. Enligt uppgift har hon redan läst fristående kurser på högskolan och hon kan utöka detta eller välja en linje. UD:s ettåriga diplomatutbildning är som tidigare även möjlig för henne.
Du har glömt nämna en lysande framtid som kommedör tillika bärare av kräkla. Hur kan man utesluta denna fantastiska möjlighet från Gretas liv? Det är ju oanständigt i allra högsta grad.

Citat:
Vad gäller Gretas bönor som hon är förälskad i, kanske det även finns närodlade sådana!?
Heinz bönor är nästintill närodlade om man tittar till var de odlas i förhållande till Gretas bruk av demsamma. Sedan åker de på en lång fossilresa till något sydligare land för att återkomma till Sverige iklädda fossiltillverkad plåt. Således - om man tittar till transporterna - finns inga närodlade Greta-bönor. Det vet du. Verkligen svårt att förstå att en klimatapostel kan leva så pass klimatovänligt. Men men... alla hycklar på sitt eget sätt.
2022-11-05, 10:11
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Inspiratoerens sanning varierar från inlägg till inlägg. Människan verkar fantisera ihop Greta-verklighet från ena stunden till andra.
2022-11-05, 10:17
Medlem
Vad gäller maten tycks Greta ännu har svårt för att äta varierat. Med tanke på hennes förut verkligt svåra ätstörningar behöver hon därför alltjämt önskekost.

Vad gäller möjliga diplomatiska uppdrag är det mest troliga att Greta så småningom kan bli klimatambassadör.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-05 kl. 10:20.
2022-11-05, 10:21
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Som jag har berättat finns det college i både USA och Canada som erbjuder Greta påkostade studier på internat med allt betalt. Så tjejen saknar inte precis fina erbjudanden, däremot har hon rätt svårt för att bestämma sig.

Greta har även tidigare varit med i brittiska humorprogram. Se här ett fint exempel från något år sedan. Här skojar Greta bland annat om IKEA:s köttbullar.

https://youtu.be/pRRMdFn0iRk
På de här senaste åren verkar Greta ha varit utomlands flera ggr än vad jag har varit i hela mitt drygt 50-åriga liv. Hur hinner hon med bland "alla uppdragen"? För det sägs väl att hon inte flyger? Man ska komma ihåg att det tar en bra stund att åka till England om man inte flyger.

Hur länge stannar hon per gång? Det absolut sämsta för klimatet vad gäller resande är som bekant "weekend-resor" & andra liknande i bortovarotid kortare resor. Åka till England för 5-10 minuters tv-intervju lite då & då känns inte som nåt bra klimatengagemang tycker jag.
2022-11-05, 10:25
Medlem
Citat:
Den gula regnjackan är helt riktigt Svantes. Greta har bara lånat den på obestämd tid. Ja, Greta bakade starkt kryddat bröd till Svante som han tyckte om, och i gengäld hjälpte han Greta.

Det är helt riktigt att Aspergers även brukar innebära att man har större behov av att vara för sig själv och ha mera egentid. Högkänslighet kan även innebära att man lättare blir sårad. Att man lätt blir uttröttad och har ökat sömnbehov är dock även klassiskt för Aspergers.

När Greta läser så vill hon oftast vara i fred, även om hon kan då uppskatta ett tyst sällskap. Det är riktigt att Greta behöver ett gott stöd för att hantera sin vardag bättre, men hon har gjort betydande aktningsvärda framsteg!

Greta säger att hon vill veta med sig, att hon har gjort allt som hon har kunnat.
Just därför är det en omöjlighet att ha så enormt många uppgifter och samtidigt sköta sina studier. Något här stämmer inte. Nu åkte hon iväg på höstlovet,det är en helt annan sak.
Resten som du rabblat upp som hon gör i vardagen är enligt mig rent trams.Ja hon blir isåfall både lättare sårad och överväldigad än andra.Att blåsa upp henne till skyarna och att hon har tusen järn i elden är så korkat Hur kan hon ha gjort betydande framsteg när hon knappt hinner gå på toa pga av sin oerhörda stress.
2022-11-05, 10:34
Medlem
Citat:
Vad gäller maten tycks Greta ännu har svårt för att äta varierat. Med tanke på hennes förut verkligt svåra ätstörningar behöver hon därför alltjämt önskekost.

Vad gäller möjliga diplomatiska uppdrag är det mest troliga att Greta så småningom kan bli klimatambassadör.
Men min käre vän.Lugna ner dig och ta det om hon blir det.Som vanligt så svävar du ut i det blå.Sen tycker jag faktiskt att det är beklagligt att Greta som har problem med kosten ska lära ut vad vi bör undvika tex kött Hon kämpar med sin vegankost och ärligt talat så hade jag hellre sett att hon åtminstone kunde äta vegetarisk istället.Varför har Greta ett behov att prata om sin ekonomi och jämföra sig med influenser och artister Hon har hela tiden vetat om att pengarna ska gå till stiftelsen.
Hon har aldrig funderat på att hon reser betydligt mer än väldigt många andra?
Sen måste inte hennes bristande hygien ha med Asperger att göra. Det kan lika gärna vara att hennes aktivism stigit henne åt huvudet på fel sätt.Att inte Greta först och främst tar tag i sina egna problem först.Inte konstigt att hon blir trött när hon äter så ensidigt som hon gör.
Tror faktiskt att detta är orsaken till hennes trötthet. Hon säger att hon ska göra allt hon kan. Bra sluta resa,kom med konkreta lösningar istället för att gapa,ta bort studioutrustningen.ät närodlat mm. Se dom egna problemen och gör något åt dom istället.
Börja arbeta och sluta gnäll.
Senast redigerad av tindraninni 2022-11-05 kl. 11:20.
2022-11-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Men min käre vän.Lugna ner dig och ta det om hon blir det.Som vanligt så svävar du ut i det blå.Sen tycker jag faktiskt att det är beklagligt att Greta som har problem med kosten ska lära ut vad vi bör undvika tex kött Hon kämpar med sin vegankost och ärligt talat så hade jag hellre sett att hon åtminstone kunde äta vegetarisk istället.Varför har Greta ett behov att prata om sin ekonomi och jämföra sig med influenser och artister Hon har hela tiden vetat om att pengarna ska gå till stiftelsen.
Hon har aldrig funderat på att hon reser betydligt mer än väldigt många andra?
Sen måste inte hennes bristande hygien ha med Asperger att göra. Det kan lika gärna vara att hennes aktivism stigit henne åt huvudet på fel sätt.Att inte Greta först och främst tar tag i sina egna problem först.Inte konstigt att hon blir trött när hon äter så ensidigt som hon gör.
Tror faktiskt att detta är orsaken till hennes trötthet. Hon säger att hon ska göra allt hon kan. Bra sluta resa,kom med konkreta lösningar istället för att gapa,ta bort studioutrustningen.ät närodlat mm. Se dom egna problemen och gör något åt dom istället.
Börja arbeta och sluta gnäll.
Greta har antagligen ännu järn- och kalkbrist. Detta får nästan alla med svårare ätstörningar och det tar åratal att sedan fylla på kroppens depåer. Jag håller med om, att det vore bättre för Gretas hälsa om hon blev laktovegetarian, och det har jag sagt till henne flera gånger som en vänlig rekommendation. Beslutet är dock Gretas. Värre järnbrist ger uttalad trötthet!

Det är en viss risk för att man arbetar för mycket, när man som Greta har studion hemma. Samtidigt tror jag Greta har använt den avancerade videokameran även för att koppla av. En signal om att Greta är för stressad är när hon säger att hon bara har ridit lite. Hon behöver rida ibland med sin terapihäst, för att bli mera lugn.

Vad gäller eventuella uppdrag lär hon föredra dem som har klimat-, vård-, freds- eller miljöanknytning.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-05 kl. 12:06.
2022-11-05, 12:12
Medlem
Citat:
Greta har antagligen ännu järn- och kalkbrist. Detta får nästan alla med svårare ätstörningar och det tar åratal att sedan fylla på kroppens depåer. Jag håller med om, att det vore bättre för Gretas hälsa om hon blev laktovegetarian, och det har jag sagt till henne flera gånger som en vänlig rekommendation. Beslutet är dock Gretas.

Det är en viss risk för att man arbetar för mycket, när man som Greta har studion hemma. Samtidigt tror jag Greta har använt den avancerade videokameran även för att koppla av. En signal om att Greta är för stressad är när hon säger att hon bara har ridit lite. Hon behöver rida ibland för att bli mera lugn.
Hon kan lika gärna gå en promenad istället.Eller träna på att sköta sin hygien och få träffa någon som arbetar med ätstörningar Mycket bättre att Greta lägger ner sin energi på detta.Hon har heller aldrig uppoffrat sig.Utan det var vänner hon ville ha. Hur det fungerar idag med vänner vet jag inte Min uppfattning är att hon inte riktigt vet hur hon ska bete sig och att hon är väldigt omogen och barnslig för sin ålder Det kan säkert ha med hennes Asperger att göra.Att försöka passa in bland kompisar och "härma" för att hänga med Sen är hon mer sårbar än andra och tröttare Så min uppfattning är att hon sköter sina studier och efteråt är mycket för sig själv Sen umgås hon säkert med dom hon bor ihop med.Men ärligt talat så tror jag att hon privat är mer ensam än vad hon vill påskina.
Nått väldigt klantigt som hon sagt är Jag kan inte ljuga Jag blir aldrig arg. Tvärtom så tror jag att hon kan ha ett jäkla humör med utbrott,varvat med att hon blir tyst och sluter sig helt i sin egen bubbla.
Hon kommer säkert att skaffa ett arbete som hon trivs med Men jag gissar på att hon inte klarar av ett heltidsjobb utan att det blir på deltid Kanske 50%- 60%.
Sen tror jag att hon har rätt många ytliga vänner som hon har kontakt via nätet.
Senast redigerad av tindraninni 2022-11-05 kl. 13:06.
2022-11-05, 12:29
Medlem
TröttSvensks avatar
Så Greta har kommit ut som anarkist kommunist.
Nått annat nytt ?
Det är som sagt lätt att vara anarkist kommunist när man bor själv i en trea på Söder och har några millar på kontot och sitter och funderar i en fåtölj för 39 000 kr...
2022-11-05, 13:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hon gör det här för att hon tycker hennes liv har fått en mening, hon har fått vänner osv. Det säger hon ju själv i flera intervjuer.
Av ungefär samma anledning som jag spelade fotboll som liten. Inte för att jag var bra och att det var det roligaste. Utan för att det var något att göra och häng med kompisarna på samma gång.

Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Så Greta har kommit ut som anarkist kommunist.
Nått annat nytt ?
Det är som sagt lätt att vara anarkist kommunist när man bor själv i en trea på Söder och har några millar på kontot och sitter och funderar i en fåtölj för 39 000 kr...
Det är väl ändå på Kungsholmen hon bor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in