Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Ja en fjäderskrud är ju indiansk. Men visst ger den ett intryck av indianer som lite gammalmodiga och udda. Miljön för bilden är ju modern, annars. Amerikanerna föser ihop indianerna i reservat och de får komma fram och dela ut "magiska" föremål till Greta.
Amerikanerna tog indianernas land. Totalt har 12 miljoner indianer mördats sedan 1492, tyckte jag jag såg. Den kolonialiseringen har Greta glömt. Men samerna och gruvan var viktiga för Greta ett tag. Liksom naturligtvis all tidigare kolonialisering som hon anser kräver "climate justice".
Greta gröntvättar även amerikanernas hantering av indianer genom att delta i Hollywood-liknande ceremonier.
Den koloniseringen har inte alls Greta glömt, verkligen tvärtom! Hon var ytterst noga att på varje plats hon talade i USA och Canada berätta om vilka stammar i First nations som området egentligen tillhörde! Greta har talat om att First nations utsattes för omfattande genocide, dvs folkmord. Hon kan First nations historia!
Vad gäller Gretas aktiva medverkan i det mycket stora astrofysiska forskningsprojektet var det en liten men viktig pusselbit, precis som den kinesiska tjejens viktiga matteupptäckt.
Ceremonin där Greta fick sin vigning var helt äkta och i full enlighet med urgamla traditioner. Greta betonar dock att man aldrig bugar för den som är vigd! Det gör man inte ens för de främsta hövdingarna, säger hon.
I First nations har man rätt att fritt bilda sin egen uppfattning och fritt uttrycka den, säger hon även!
Vigningen innebar bara en värdefull möjlighet, det är hur man sedan förvaltar den och utövar den, som man kan vinna respekt, säger hon även. Greta har även bekräftat att om man missköter det andliga uppdraget kan man förlora det, min information var mycket exakt.
First nations har alltså en motsvarighet till prästers avkragning. Så även här är Greta under luppen och granskas aktivt. Så hon får se upp!
Vigningen brukar ofta följas av den extremt fysiskt och psykiskt krävande soldansen, för att den vigde ska få utökade andliga krafter, och till sist avslutas med en en mycket speciell fest.
Om en tjej andligt vigs brukar hon på sin höjd dock bara berätta om den hemliga kraftfesten för killen, som hon verkligen älskar, och ofta inte ens för honom. En äkta större hemlighet!