Citat:

Ursprungligen postat av 
Osynlige.Mannen

Men varför ljuga om en diagnos som inte finns? I intervjun säger Malena:
"Det var samma sak när hon satt i direktsändning i "Vi i 5:an" när hon var som mest sjuk."
Greta™ fick alltså psykbryt i slutet av augusti och var som mest sjuk i mars nästa år. Men i intervjun som är publicerad 20 maj kan man även läsa:
"Nu mår Greta väldigt bra igen, säger Malena. Hon dansar flera dagar i veckan och spelar teater - på scen säger hon att "hon är i karaktär" och då är hon inte blyg."
Det tillfrisknandet gick då med raketfart får man säga! Greta™ var alltså fruktansvärt sjuk i mer än ett halvår, men två månader efter absoluta botten så mådde hon väldigt bra igen. Men hur kunde hon må så bra våren 2015? Det stämmer ju inte alls med vad vi senare har fått höra om hennes mående. En sak är säker: Det vi har bibringats angående  Greta™:s psykiska tillstånd bär inte sannolikhetens prägel.

Medger gärna att det finns en hel del oklarheter runt Gretas mående. Greta är en komplicerad tjej, som består av både eld och is som jag skrev. Hon har själv sagt att det är inte lätt för Greta att vara Greta! Det verkar som hon har haft en hel del värre kriser även efter hon enligt Malena blev bättre 2015. Här är jag rädd för, att Malena i intervjun 2015 beskrev läget i allt för rosenrött. 
Malena har ju hela tiden varit vuxen så hon får ta fullt ansvar för sina uttalanden. Fram till att hon fyllde 18 år och upphörde att vara ett barn hade Greta däremot bara ett begränsat ansvar för sina uttalanden. Svante har hela tiden varit tydlig med att det var en fruktansvärd tid, när Greta höll på att försvinna genom att hon inte ville äta. Hon betonade att allt han ville göra var att rädda henne. Som verkligen var tur överlevde Greta, men nog prövade hon mycket länge sina skyddsänglar maximalt.
Själv föredrar jag att se det som att Malena och Greta har utelämnat vissa viktiga delar och man har rätt till sitt privatliv. Tänk på att det även finns atypisk autism, där man uppfyller många men inte alla kriterier för att ha autism. Greta kanske hade en atypisk Asperger!?
Håller med om att Greta i UR-intervjun framstår som ovanligt öppen, nyfiken och reflekterande, men tänk på att hon då kanske mådde ovanligt bra. En annan sak som vi är noga med i vården är att en enstaka observation oftast inte säger så mycket, det viktigaste brukar vara förändringen under längre tid. Greta har kämpat tappert och hårt för att bli bättre, men fortfarande finns vissa problem kvar! Så viss rådgivning lär hon än behöva!
Sist som du själv anmärkte var Greta fortfarande väldigt närmast extremt mager under UR-intervjun förra året. Även om hennes psykiska processer fungerade mycket bättre, vittnade hennes utseende om, att hon fortfarande hade allvarliga problem. Så jag skulle inte ha friskförklarat henne då. En sund själ i en sund kropp!
Stress och oro brukar öka ätstörningar, så det är viktigt att Greta inte utsätts för högre stress. Tyvärr har kriget i Ukraina just inneburit högre stress för Greta, vilket är riskabelt för henne. Hon behöver sova och äta bra och regelbundet koppla av!