Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Jag har tyvärr ingen trovärdig information om vare sig Greta™:s matematiska förmåga eller hennes åsikter om matematiskt begåvade. Det skrivs många osannolika och föga trovärdiga påståenden om Greta™ och hennes förmågor. I synnerhet nattetid i den här tråden.
Andra har fått äran för lösningen av detta astrofysiska problem, som helt riktigt är helt löst idag. Gretas medverkan i lösningen lär dock inte kunna tystas ner hur länge som helst. Enligt uppgift har hon dock varit helt nöjd med, att andra fick hela äran för lösningen, då för Greta den matematiska utmaningen var det viktiga.
Gretas skämtsamma kommentar om mattenördar,
har jag bara hört i andra hand, men den verkar vara lik henne! Man kan dock aldrig vara säker på något som man inte själv har sett och hört, det har jag skrivit förut.
Ska tillägga att i lösningen på Interferometriproblemet i Astrofysik, medverkade även en även verkligt begåvad mycket ung kinesisk tjej, med ett nytt sätt att göra Fourieranalys på. Hon kunde dock inte heller göra en traditionell matematisk uppställning och var även generad över detta. När forskare i matematik analyserade hennes okonventionella uppställning, visade det sig,
att uppställningen innebar även ett nytt matematiskt bevis! Äras den som äras bör!
Som jag skrev förekommer det att även verkligt begåvade tonåringar gör en viktig vetenskaplig upptäckt!
Greta som är ödmjuk i dessa sammanhang, skulle jag tro att när det här blir offentligt, kommer att citera det berömda citatet om att naturvetenskapliga upptäckter inte är sant kreativa, då det som en forskare missar att upptäcka kommer förr eller senare att upptäckas av en annan forskare! Hon ser sig inte heller som forskare, då hon (ännu) som känt inte har en forskarutbildning.