2022-04-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Enligt Greta och hennes föräldrar har BUP konstaterat att hon har högfungerande Asperger, OCD och selektiv mutism. Det har även talats om depression. Se boken om henne!

Sådana diagnoser brukar bara sättas efter rätt ingående samtal och bedömningar och bör bara ske av dem som har mer omfattande kompetens.

Det är mycket tvivelaktigt att bedöma någon bara efter hur han/hon uppträtt offentligt, och många terapeuter anser att det är förkastligt att göra så som professionell terapeut.

Sedan är ingen bara sin diagnos och mycket hög intelligens kan i viss mån maskera psykiska problem.
Ja, vi har då inte sett något läkarintyg utfärdat för henne. Alltså kan det avfärdas som påhitt från galna Malena. Eftersom vården inte får bekräfta eller dementera så återstår det för den nu myndiga Greta™ att visa upp sitt läkarintyg. (Som inte existerar. Med tanke på vad Malena skrev i sin bok, så borde döttrarnas läkarintyg funnits med i faksimil.) "Talats om depression." Intressant diagnos.
Det finns för övrigt ingen diagnos som heter "högfungerande Asperger". Har aldrig funnits. Aspergers syndrom har även kallats för högfungerande autism. Idag används inte längre diagnosen Aspergers syndrom. Kontrollera fakta innan du skriver. (Jag vet hur läkarintygen ser ut, de finns här hemma. För mina barn vill säga.)

Att Greta™ låtsas ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är ta mig fan lika vidrigt som de tiggare som låtsas ha en fysisk funktionsnedsättning. Och ett direkt hån mot dem som faktiskt har konstaterade funktionsnedsättningar.
2022-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Greta sa i den senaste intervjun, att hon upplevde hennes liv som helt meningslöst, månaden innan hon började skoldemonstrera. Se intervjun, då förstår du mera! Jag är tränad att se patientens upplevelse och bild som det viktiga. Varför förmedlar Greta sin bild och vad ligger bakom hennes bild!? Vad är hennes tolkning?
Hon förmedlar inte sin bild. "Skolstrejken" var inte hennes idé. Hon är skådespelerska, inget annat.
2022-04-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, vi har då inte sett något läkarintyg utfärdat för henne. Alltså kan det avfärdas som påhitt från galna Malena. Eftersom vården inte får bekräfta eller dementera så återstår det för den nu myndiga Greta™ att visa upp sitt läkarintyg. (Som inte existerar. Med tanke på vad Malena skrev i sin bok, så borde döttrarnas läkarintyg funnits med i faksimil.) "Talats om depression." Intressant diagnos.
Det finns för övrigt ingen diagnos som heter "högfungerande Asperger". Har aldrig funnits. Aspergers syndrom har även kallats för högfungerande autism. Idag används inte längre diagnosen Aspergers syndrom. Kontrollera fakta innan du skriver. (Jag vet hur läkarintygen ser ut, de finns här hemma. För mina barn vill säga.)

Att Greta™ låtsas ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är ta mig fan lika vidrigt som de tiggare som låtsas ha en fysisk funktionsnedsättning. Och ett direkt hån mot dem som faktiskt har konstaterade funktionsnedsättningar.
Greta har i alla fall använt uttrycket högfungerande Asperger, därför skrev jag så. Kollade nu som hastigast med en läkare som jag känner, och även hon hade sett detta uttryck. Vanligast är dock att säga högfungerande autism. Det finns ofta olika alternativa uttryckssätt i vården!
2022-04-06, 18:19
Medlem
Citat:
Greta sa i den senaste intervjun, att hon upplevde hennes liv som helt meningslöst, månaden innan hon började skoldemonstrera. Se intervjun, då förstår du mera! Jag är tränad att se patientens upplevelse och bild som det viktiga. Varför förmedlar Greta sin bild och vad ligger bakom hennes bild!? Vad är hennes tolkning?

Hon visade stolt upp sina betyg för ett par år sedan Hon får väl visa sina läkarintyg offentligt då jag känner fler som inte tror på detta

Det är ren lögn att hon har haft svår depression och kännt att livet är meningslöst.
Det genomskådar den utbildade personalen. Dessutom skickar man inte hem patienten då fara för livet finns. Man kan också se patientens mimik och ögon.

Varför hon enligt mig kraftigt överdriver detta tror jag handlar om att det här har ingått i Gretas team Att göra sig märkvärdig och oerhört speciell.
Tror också att teamet " spelat" på dessa diagnoser då det ligger i tiden

Att hon har matstörningar syns tydligt på flera bilder. Jag tror att hon blev för stressad då medias fokus låg 100% på henne.
Någon expert på ätstörningar är jag inte.Men jag tror inte att hon kommit igenom puberteten. Hon blir av och till rund i ansiktet med lite dubbelhaka. Kanske har det slunkit ner för många chipspåsar. Men hellre det än att se helt utmärglad ut
2022-04-06, 18:28
Medlem
Citat:
Enligt Greta och hennes föräldrar har BUP konstaterat att hon har högfungerande Asperger, OCD och selektiv mutism. Det har även talats om depression. Se boken om henne!

Sådana diagnoser brukar bara sättas efter rätt ingående samtal och bedömningar och bör bara ske av dem som har mer omfattande kompetens.

Det är mycket tvivelaktigt att bedöma någon bara efter hur han/hon uppträtt offentligt, och många terapeuter anser att det är direkt förkastligt att göra så som professionell terapeut.

Sedan är ingen bara sin diagnos och mycket hög intelligens kan i viss mån maskera psykiska problem.

Enligt Greta och hennes föräldrar ja. Men jag och flera andra jag känner ruskar bara på huvudet åt detta.
Som jag tidigare har förklarat så släpper man inte hem en patient som inte finner någon mening med livet. Detta pga av att tillståndet är så allvarligt.
2022-04-06, 18:30
Medlem
Citat:
Greta har i alla fall använt uttrycket högfungerande Asperger, därför skrev jag så. Kollade nu som hastigast med en läkare som jag känner, och även hon hade sett detta uttryck. Vanligast är dock att säga högfungerande autism. Det finns ofta olika alternativa uttryckssätt i vården!
Nej, det gör det inte. Och om Greta™ använder ett felaktigt uttryck så är det snarast kvitto på att hon inte har diagnosen.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2022-04-06 kl. 18:33.
2022-04-06, 18:55
Medlem
Att Greta ibland är lite rund i ansiktet kan även vara medicinbiverkan. Vissa antidepressiva kan göra att man samlar på sig vätska och blir rundare i ansiktet!
2022-04-06, 18:59
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte. Och om Greta™ använder ett felaktigt uttryck så är det snarast kvitto på att hon inte har diagnosen.
Jag märker att du inte är van vid att läsa journaler. I dem förekommer många journalgrodor, skrivna av jäktad vårdpersonal, många långt värre än att skriva eller säga högfungerande Asperger. Detta kan kallas för vårdslang!
2022-04-06, 19:09
Medlem
Citat:
Att Greta ibland är lite rund i ansiktet kan även vara medicinbiverkan. Vissa antidepressiva kan göra att man samlar på sig vätska och blir rundare i ansiktet!

Mest vanligt är väl att man ökar rejält i vikt i hela kroppen. Du blir mycket hungrigare och äter större portioner.
2022-04-06, 19:13
Medlem
Citat:
Jag märker att du inte är van vid att läsa journaler. I dem förekommer många journalgrodor, skrivna av jäktad vårdpersonal, många långt värre än att skriva eller säga högfungerande Asperger. Detta kan kallas för vårdslang!
Försök inte blanda bort korten gubbe lille. Ingen psykiater använder uttrycket "högfungerande asperger". Vare sig i läkarintyg, journaler eller i dagligt tal. Försök inte ljuga dig ur ditt hörn!
2022-04-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Enligt Greta och hennes föräldrar ja. Men jag och flera andra jag känner ruskar bara på huvudet åt detta.
Som jag tidigare har förklarat så släpper man inte hem en patient som inte finner någon mening med livet. Detta pga av att tillståndet är så allvarligt.
Greta avslöjade inte om hon under denna månad var i kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin. Men sa hon till vårdpersonal, att hon då upplevde livet som helt meningslöst, bör det ha gjorts en bedömning av självmordsrisken. Detta är dock mycket personligt och väldigt få vill offentliggöra sådant!

Greta ville ytterst ogärna bli inlagd och föräldrarna var väldigt tveksamma till om Greta skulle orka med att demonstrera. Svante sa i något sammanhang, att han trodde att hon efter några timmar skulle komma hem helt utmattad, och aldrig mera göra om det! Som bekant fick Greta på något sätt energi och valde att fortsätta!
2022-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Försök inte blanda bort korten gubbe lille. Ingen psykiater använder uttrycket "högfungerande asperger". Vare sig i läkarintyg, journaler eller i dagligt tal. Försök inte ljuga dig ur ditt hörn!
Det finns många fler än läkare som skriver i en journal! Detta lär även gälla för Gretas journal!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in