Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Jag håller med Greta i kritiken mot dig, om det du skriver nu är sant. För rörelsen skull och för att ha en normal relation som vanligt folk har så vädrar man inte viss kritik i det öppna. Det finns ingen som tjänar på det. Vissa saker tar man hand om inom familjen. Det kan man se från andra framgångsrika organisationer.
Jag bad först flera gånger Greta om att vi skulle träffas, men hon tyckte då inte att hon hade tid med detta. Greta är så ofta stressad.
Både Greta och jag vill förstås, att FFF ska vara ett framgångsrikt nätverk, som blir allt bättre!
Var och är helt medveten om, att det hade varit betydligt bättre, om Greta och jag hade träffats privat, och enskilt talat ut med varandra om problemen och försökt att hitta goda lösningar.
Har länge själv varit ledare och är ledare även idag, och jag kan en hel del om ledarskap. Dessutom är det mycket lättare att missförstå varandra digitalt, än när man pratar personligen, det var och är jag väl medveten om. Man blir även lättare arg i en digital debatt.
Då jag såg en mkt stor fara av smittskyddsskäl både vid att hålla demonstrationen i Bryssel, och att fortsätta med demonstrationerna på samma sätt som i Bryssel, vilket först planerades, valde jag att stödja kritikerna och själv gå ut med hård kritik, när Greta och jag inte kunde träffas enskilt.
Greta verkade närmast ha tagits på sängen av, att det uppstod en större intern debatt om vi skulle demonstrera eller ej i Bryssel. Hon valde då, att inte svara alls på kritiken, vilket retade upp många i FFF International, och även jag blev då irriterad. Greta vill ofta ogärna medverka i intern debatt!
Det handlade också om att skydda Greta själv, på grund av sina ätstörningar har hon ett försämrat immunförsvar, vilket hon ofta inte vill tänka på, likt många andra funktionsnedsatta tonåringar. Har betonat min omtanke för Greta!
Dock hade jag säkert kunnat sköta det hela mera smidigt och diplomatiskt. Vi skulle säkert tjäna på, att enbart lösa sådana här problem i det tysta som du är inne på, men då behöver Greta och jag ses mera! Tidspress och för mycket improvisation ställde till det för oss!
Har verkat och verkar för, att FFF International och FFF Sweden ska få en egen styrelse eller åtminstone ett eget rådgivande råd. Bristen på struktur skapar tyvärr lätt sådana här problem.
Hoppas vi kan få en bättre kommunikation nu!
I motsats till t ex FFF Germany har FFF Sweden ännu inget eget internt WhatsApp-nätverk för intern kommunikation. Detta ställer även till med onödiga problem för oss
Ett stort problem är att Greta hela tiden duschas med meddelanden av alla de slag, som hon har svårt att hantera. Hon har långa tider haft långt mer e-post, än vad t ex Apples internationella VD får. Har därför bett Greta att använda en hel del av sina prispengar på administrativ hjälp och stöd till FFF, men Greta är mkt tveksam. Idag kommer ofta även riktigt viktiga meddelanden bort, för som Greta erkänner, hinner hon inte kolla alltför noga.
I en komplicerad diskussion finns alltid flera sidor och dimensioner. Gretas perspektiv och mitt perspektiv kan förstås skilja sig åt en hel del.
Bättre klimat, miljö och sjukvård vill vi båda två ha!