2020-10-29, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tyvärr kommer nog Corona att vara kvar i flera år, så Greta får nog tyvärr vänta länge på sin båt.

Får väl sätta droppställning på henne under tiden hon väntar.
2020-10-29, 13:24
Medlem
Jofs avatar
Citat:
För närvarande verkar Greta ha lättast att äta frukost.

Har Greta tyckt att hon har haft svårt att hinna gå i en vanlig psykoterapi, delvis på grund av att hon ju rest rätt ofta!?

Då jag misstänkte detta, letade jag även upp flera erfarna terapeuter, som är villiga att ge terapi även på distans via krypterad video, och Greta har fått tips även om dessa distanspsykoterapeuter av mig!

Greta säger att hon har fått en mening med sitt liv genom sitt klimat- och miljöengagemang. Hon säger bestämt, att hon numera vill leva!

Misstänker att Greta tvekar inför en terapi, för man måste då vara beredd att bearbeta sig själv, och ta itu med sina begränsningar. Terapi innebär ett oftast hårt arbete med sitt inre jag!

Då lär hon ju få mindre tid för sitt stora ideella arbete, men du har helt rätt i att det är en mycket stor säkerhetsrisk, så länge Greta inte bearbetat sin betydande ångest för mat. Greta är dock klart bättre idag, än när hon var runt 11 år, och då gick ned runt 25% av sin kroppsvikt, enligt vad hon har berättat. En riktigt svår svält!

Greta kan ha gett en viktig ledtråd, när hon alltså spontant sa offentligt, Kanske vill jag inte bli vuxen! Greta kan vara mycket rädd, för att bli vuxen, och kanske tror att hon då blir mkt ensam, men det är förstås bara som jag gissar.

Det vanligaste är att man förtränger orsakerna till sin ångest, men det händer att det tillfälligtvis blir ett hål i förträngningen...!
Om hon inte vill bearbeta sitt problem så finns det en god anledning att säga till henne: How dare you!
2020-10-29, 13:41
Medlem
Om det skulle gå så illa, vilket jag verkligen hoppas att det EJ blir fallet, blir det snarare sondmatning för Greta. Det finns ryggsäckar med bärbara batteridrivna sondmatspumpar, så att barn och unga ska kunna sondmatas även t ex i skolan.

Det är större risk för allvarliga infektioner med infusion i blodbanan, dvs dropp-påse, vid långtidsbehandling. Greta har varit nära att behöva sondmatning, men aldrig behövt sondmatning, enligt vad hon säger själv.

Det finns dock uppgifter om, att hon har behövt sondmatning, när det har varit som värst. I vården brukar vi i första hand använda olika slags näringsdrycker kombinerat med vanlig mat, för dem som har ätstörningar.

Greta har fått bra förslag av mig på olika veganska näringsdrycker och näringspulver. Greta är ju vegan.

Tyvärr har jag dock EJ lyckats hitta en vegansk näringsdryck med chokladsmak, vilket Greta gillar, trots att jag sökt rejält. Tyvärr är veganska näringsdrycker rätt ovanliga. Vill någon här leta vidare? Varmt tack på förhand!
2020-10-29, 14:43
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Om det skulle gå så illa, vilket jag verkligen hoppas att det EJ blir fallet, blir det snarare sondmatning för Greta. Det finns ryggsäckar med bärbara batteridrivna sondmatspumpar, så att barn och unga ska kunna sondmatas även t ex i skolan.

Det är större risk för allvarliga infektioner med infusion i blodbanan, dvs dropp-påse, vid långtidsbehandling. Greta har varit nära att behöva sondmatning, men aldrig behövt sondmatning, enligt vad hon säger själv.

Det finns dock uppgifter om, att hon har behövt sondmatning, när det har varit som värst. I vården brukar vi i första hand använda olika slags näringsdrycker kombinerat med vanlig mat, för dem som har ätstörningar.

Greta har fått bra förslag av mig på olika veganska näringsdrycker och näringspulver. Greta är ju vegan.

Tyvärr har jag dock EJ lyckats hitta en vegansk näringsdryck med chokladsmak, vilket Greta gillar, trots att jag sökt rejält. Tyvärr är veganska näringsdrycker rätt ovanliga. Vill någon här leta vidare? Varmt tack på förhand!

Kritiken mot Greta kan vara rätt; att hon ägnar sig intensivt åt annat, bland annat för att slippa ta hand om sina egna problem. Klart det hjälper henne kortsiktigt, men är och förblir en dålig undanflykt.

Det finns all anledning att vara lika hård och bestämd mot henne för denna undanflykt som hon själv är mot de som flyr från att ta ansvar för klimatet.

Tiden går. Och det är inte andra som ska tvingas hjälpa henne. Utan det är hon själv som ska sätta sig ned och ta tag i sitt problem.
Hon kan börja med att, som hon brukar, ta del av vad forskningen säger. Sen ta tag i sina egna erfarenheter. Och därefter lägga upp en plan för hur det ska gå till för att förändra sin livssituation.
Precis som hon gjort när det gäller klimatet.
Se det som ett projekt detta också. Det är inte svårt att skissa på hur en en sådan förändringsprocess ska ske. Framför allt är det lättare än att stoppa klimatförstöringen.
Bara för henne att sätta tänder i detta. Rikta in sina superkrafter på detta fokus.

Klart att det är inte helt enkelt att bryta ett gammalt kroppsligt och känslomässigt mönster. Men det bör hon fixa OM hon bestämmer sig för det. Det är för hennes del motivationen som fattas. Verkar det som.
Och är det så, kan jag bara upprepa: How dare you.
2020-10-29, 15:05
Medlem
Rätt Jof, men sådant ska man om möjligt säga personligen, och när den andre har det lugnt!

Kruxet är att Greta så sällan har det lugnt, det är ju hela tiden intervjuer och överläggningar varvat med hårt plugg. Inget lätt problem att lösa!

-Så behövs ett How dare you!?, för att få Greta att nu börja gå i psykoterapi, måste jag nog invänta rätt tillfälle, och får ändå då räkna med att kanske få ett nytt vulkanutbrott, där Greta kanske fräser, att jag inte är hennes pappa!

Greta kan bli som en liten arg vulkan under utbrott, när man kritiserar henne. Hon blev verkligt urarg på mig, när jag (och andra i FFF) först bad henne att ställa in FFF-demon i Bryssel, och när hon inte gjorde det, sa både privat och offentligt till henne, att FFF utan tvivel hade förorsakat en hel del smittspridning av Covid-19. Den så gott som samtidiga stora demonstrationen i Madrid för jämställdhet, visade sig ju ha spritt väldigt mycket smitta.

Greta verkar fortfarande vara ursur på mig, för att jag kritiserade henne så mycket för FFF-demon i Bryssel. Hon tycks mena, att jag och dem som stödde mig medverkade till splittring i FFF, och värst av allt då visade media, att denna splittring fanns! Greta blev väl då först rädd, och sedan arg, för att media skulle ge oss dålig PR, och därmed riskera att expandera sprickan i FFF. FFF är dock ett mycket decentraliserat nätverk, och har en god anpassningsförmåga, som Greta nu sa i den stora intervjun i National Geographic!

Numera är Greta ju noga med, att bära en bra ansiktsmask när hon demonstrerar, och noga med att be övriga som demonstrerar att ha ansiktsmask på sig, men detta gjorde hon EJ då i Bryssel. Även solen har ju sina fläckar.

Länge tog EJ Greta Covid-19 på fullt allvar, men till slut trillade poletten ner i Greta! Bra, att hon nu har ändrat sig och börjat lyssna på kritiken. Än behöver hon dock mogna betydligt mera.

Du har helt rätt i, att Greta behöver NU ta itu med sina ätstörningar och använda hela sin kraft för att lösa dem. Ja, hon är mycket envis och kan lösa dem, men då behövs mycket tid och energi. Tack så mycket för din omtanke, Jof!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-29 kl. 15:32.
2020-10-29, 15:19
Medlem
Jofs avatar
Nä, vill man inte förändra sig, så vill man inte. Inte mycket att göra något åt. Men en sån vildhjärna som hon, sätter man man nog inte sondmatning på.
Men då har hon indirekt tackat nej till hjälp. Så är det för många med missbruksproblem och fobier. Man har lärt sig leva med dem och det blir tyvärr som en andra hud. Andra bekymrar sig, men inte de själva.

En uppenbar parallell till klimatförstöringen En ansvarslöshet som blivit en vana.
2020-10-29, 15:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Rätt Jof, men sådant ska man om möjligt säga personligen, och när den andre har det lugnt!

Kruxet är att Greta så sällan har det lugnt, det är ju hela tiden intervjuer och överläggningar varvat med hårt plugg. Inget lätt problem att lösa!

-Så behövs ett How dare you!?, för att få Greta att nu börja gå i psykoterapi, måste jag nog invänta rätt tillfälle, och får ändå då räkna med att kanske få ett nytt vulkanutbrott, där Greta kanske fräser, att jag inte är hennes pappa!

Greta kan bli som en liten arg vulkan under utbrott, när man kritiserar henne. Hon blev verkligt urarg på mig, när jag (och andra i FFF) först bad henne att ställa in FFF-demon i Bryssel, och när hon inte gjorde det, sa både privat och offentligt till henne, att FFF utan tvivel hade förorsakat en hel del smittspridning av Covid-19. Den så gott som samtidiga stora demonstrationen i Madrid för jämställdhet, visade sig ju ha spritt väldigt mycket smitta.

Greta verkar fortfarande vara ursur på mig, för att jag kritiserade henne så mycket för FFF-demon i Bryssel. Hon tycks mena, att jag och dem som stödde mig medverkade till splittring i FFF, och värst av allt då visade media, att denna splittring fanns! Greta blev väl då först rädd, och sedan arg, för att media skulle ge oss dålig PR, och därmed riskera att expandera sprickan i FFF. FFF är dock ett mycket decentraliserat nätverk, och har en god anpassningsförmåga, som Greta nu sa i den stora intervjun i National Geographic!

Numera är Greta ju noga med, att bära en bra ansiktsmask när hon demonstrerar, och noga med att be övriga som demonstrerar att ha ansiktsmask på sig, men detta gjorde hon EJ då i Bryssel. Även solen har ju sina fläckar.

Länge tog EJ Greta Covid-19 på fullt allvar, men till slut trillade poletten ner i Greta! Bra, att hon nu har ändrat sig och börjat lyssna på kritiken. Än behöver hon dock mogna betydligt mera.

Du har helt rätt i, att Greta behöver NU ta itu med sina ätstörningar och använda hela sin kraft för att lösa dem. Ja, hon är mycket envis och kan lösa dem, men då behövs mycket tid och energi. Tack så mycket för din omtanke, Jof!
Jag håller med Greta i kritiken mot dig, om det du skriver nu är sant. För rörelsen skull och för att ha en normal relation som vanligt folk har så vädrar man inte viss kritik i det öppna. Det finns ingen som tjänar på det. Vissa saker tar man hand om inom familjen. Det kan man se från andra framgångsrika organisationer.
2020-10-29, 15:51
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:

Har inte Greta några föräldrar som hjälper henne?
2020-10-29, 15:53
Medlem
En sak vet jag, ska man stoppa ett missbruk, måste den som missbrukar verkligen vilja ha en förändring, och verkligen vilja kämpa för förändringen. Motivationen avgör och är A och O!

Greta kanske tycker det låter hårt, men en ätstörning är faktiskt även en form av missbruk (inte minst av sin kropp).

Måste man ge sondmatning med tvång, ser jag det som etiskt självklart, att vårdpersonal hela tiden är med, och att man ger en större dos lugnande medicin INNAN sondmatningen!

Vissa tjejer med ätstörningar räddas av, att de väldigt gärna vill få ett barn. Greta tycker mycket om småbarn, och vill gärna få ett barn i framtiden. I bästa fall kommer hennes längtan efter barn till slut att växa sig så stark, att den besegrar hennes ätstörningar. Vi får se.
2020-10-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Har inte Greta några föräldrar som hjälper henne?
Jo, särskilt hennes pappa har försökt att hjälpa henne mycket! Anorexi är dock ett svårt problem både för den som drabbas och för de närmaste. Bästa resultaten vid behandling av unga med ätstörningar har familjeterapi. Jag har fördelen av att ha flera vårdutbildningar.
2020-10-29, 16:32
Medlem
Problemet är att Greta påstås vara intelligent, när hon snarare är lågbegåvad.
2020-10-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag håller med Greta i kritiken mot dig, om det du skriver nu är sant. För rörelsen skull och för att ha en normal relation som vanligt folk har så vädrar man inte viss kritik i det öppna. Det finns ingen som tjänar på det. Vissa saker tar man hand om inom familjen. Det kan man se från andra framgångsrika organisationer.
Jag bad först flera gånger Greta om att vi skulle träffas, men hon tyckte då inte att hon hade tid med detta. Greta är så ofta stressad.

Både Greta och jag vill förstås, att FFF ska vara ett framgångsrikt nätverk, som blir allt bättre!

Var och är helt medveten om, att det hade varit betydligt bättre, om Greta och jag hade träffats privat, och enskilt talat ut med varandra om problemen och försökt att hitta goda lösningar.

Har länge själv varit ledare och är ledare även idag, och jag kan en hel del om ledarskap. Dessutom är det mycket lättare att missförstå varandra digitalt, än när man pratar personligen, det var och är jag väl medveten om. Man blir även lättare arg i en digital debatt.

Då jag såg en mkt stor fara av smittskyddsskäl både vid att hålla demonstrationen i Bryssel, och att fortsätta med demonstrationerna på samma sätt som i Bryssel, vilket först planerades, valde jag att stödja kritikerna och själv gå ut med hård kritik, när Greta och jag inte kunde träffas enskilt.

Greta verkade närmast ha tagits på sängen av, att det uppstod en större intern debatt om vi skulle demonstrera eller ej i Bryssel. Hon valde då, att inte svara alls på kritiken, vilket retade upp många i FFF International, och även jag blev då irriterad. Greta vill ofta ogärna medverka i intern debatt!

Det handlade också om att skydda Greta själv, på grund av sina ätstörningar har hon ett försämrat immunförsvar, vilket hon ofta inte vill tänka på, likt många andra funktionsnedsatta tonåringar. Har betonat min omtanke för Greta!

Dock hade jag säkert kunnat sköta det hela mera smidigt och diplomatiskt. Vi skulle säkert tjäna på, att enbart lösa sådana här problem i det tysta som du är inne på, men då behöver Greta och jag ses mera! Tidspress och för mycket improvisation ställde till det för oss!

Har verkat och verkar för, att FFF International och FFF Sweden ska få en egen styrelse eller åtminstone ett eget rådgivande råd. Bristen på struktur skapar tyvärr lätt sådana här problem.

Hoppas vi kan få en bättre kommunikation nu!
I motsats till t ex FFF Germany har FFF Sweden ännu inget eget internt WhatsApp-nätverk för intern kommunikation. Detta ställer även till med onödiga problem för oss

Ett stort problem är att Greta hela tiden duschas med meddelanden av alla de slag, som hon har svårt att hantera. Hon har långa tider haft långt mer e-post, än vad t ex Apples internationella VD får. Har därför bett Greta att använda en hel del av sina prispengar på administrativ hjälp och stöd till FFF, men Greta är mkt tveksam. Idag kommer ofta även riktigt viktiga meddelanden bort, för som Greta erkänner, hinner hon inte kolla alltför noga.

I en komplicerad diskussion finns alltid flera sidor och dimensioner. Gretas perspektiv och mitt perspektiv kan förstås skilja sig åt en hel del.
Bättre klimat, miljö och sjukvård vill vi båda två ha!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-29 kl. 17:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in