2019-01-25, 08:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag känner inte igen något av de 80 namnen. Bra influencers.
Citera
2019-01-25, 09:01
Medlem
tryggtochbras avatar
Ja herregud, vilken samling klappmongon. Var kommer de ifrån allihopa? Södertörns plantskola för genus-, antirasism- och klimathysteri? Nästan bara kvinnor också, för att riktigt cementera fördomarna.

1) Det finns inget 97% konsensus om AGW, det är politisk propaganda och hittepå för att mota in folk i fållan utan att tänka själva. Effektivt, då det finns mänger med studier på hur lättpåverkade vi är av auktoriteter och av andras åsikter, verkliga eller påhittade. Googla t.ex. Climategate för att se hur forskarna på IPCC betett sig. Finns mängder av forskare som avfärdar klimathysterin som ovetenskapligt nonsens, inklusive nobelpristagare (riktiga, inte fredspris eller litteratur).

2) Refenspunkten mitten på 1800-talet som används för temperaturhysterikerna är belägen i slutet på Lilla istiden, en ovanligt kall period och är inte något sorts normaltillstånd. Tidigare använder man sig av jämförelser mellan äpplen och päron, trädringar, havssediment och pollen som proxymått för temperaturer med en stor osäkerhet.

3) Ungefär var tusende år har vi haft en varmare period, den senaste var den medeltida värmeperioden och var minst lika varm som idag. Man odlade vindruvor i England och grödor på Grönland. Vikingagravar i permafrosten på Grönland visar också att det var betydligt varmare där då.

4) Varma perioder under mänsklighetens historia har varit förnippad med välstånd och utveckling, till skillnad från kalla perioder. Det har varit varmare än idag och det var något positivt, inte något som ledde till jordens undergång.

5) Koldioxidhalterna är idag låga i ett historiskt persepektiv. Visserligen 400ppm jämfört med 280ppm som snitt de senaste 10 000 åren men de har legat på både 4000 och 8000ppm tidigare och det har varit både varmare och istider med koldioxidhalter 10-20ggr så höga som idag. Snittet ligger snarare kring 2000ppm, utan att temperaturerna varit särskilt mycket högre. Koldioxidens koppling till temperaturen är mycket svag, näst intill obefintlig, ur ett kausalt perspektiv. Koldioxidens värmande effekt avtar dessutom logaritmiskt med koncentrationen och vid dagens koncentration har den redan nått över 90% av sin värmande kapacitet. Ytterligare ökning kommer därmed ge extremt liten effekt på en redan liten effekt. Koldioxiden stiger dessutom EFTER temperaturen, något Al Gore glömde nämna, ibland med hundratals års eftersläpning.

6) Mer koldioxid är bra, inte dåligt. Växter mår bra av mycket koldioxid och dåligt av lite. Vid koldioxidhalter på under 150ppm är risken att alla våra grödor, träd och buskar dör av koldioxidsvält. DÅ är det kört. Vid höga halter frodas växtligheten däremot och blir mindre vattenkrävande och mer tåliga mot väder och vind. Tillgången på mat ökar och ökad växtlighet motverkar errosion. Människan mår inte heller dåligt av högre halter. På ubåtar och rymdstationer tillåter man halter på 4000-5000ppm, alltså 10ggr så höga som dagens nivåer. Mer koldioxidutsläpp kan mycket väl vara något BRA.

7) Så sent som på 70-talet rådde det också klimathysteri, jorden skulle gå under, missväxt och svält var nära förestående och flygets utsläpp bidrog till... en kommande ISTID. Då rådde konsensus om att en istid var analkande och att föroreningar hindrade solens värmande strålar. Sannolikt ett mer realistiskt scenario än dagens, då vi befinner oss mot slutet på en interglacialperiod som oundvikligen följs av en istid enligt klimatets naturliga cykliska förlopp genom årmiljonerna. Men just nu befinner vi oss alltså i en värmeperiod, som kan pågå ytterligare några tusen år, eller vända imorgon. Oavsett är en istid ett betydligt större hot än några graders extra värme, som ju historiskt varit bra.

8) Betänk temperaturskillnaderna som föreligger mellan Alaska och Egypten, bägge platser där människor bor och lever. Eller mellan sommar och vinter. Verkar det sannolikt att en eller ett par graders temperaturskillnad skulle vara slutet för planeten?

9) Nej, polarisarna smälter inte i någon rasande takt. De smäter och fryser cykliskt, som tidigare. Havsnivån ökar, som före industrialismen, i en jämn takt när man mäter den faktiska nivån och öar och atoller har ökat i landmassa, inte förlorat eller ”sjunkit”. Varmare luft kan för övrigt hålla mer vatten, vilket ger mer moln med mer nederbörd och mindre solinstrålning. Så det är inte så enkelt som högre temperatur, mer vatten och högre havsnivåer. Det finns mängder av feedback-system

10) Ja, det finns givetvis ekonomiska och politiska intressen MOT klimathysterin, men hand upp den som tror att det INTE finns det FÖR en agenda med tungt offentligt finansierade alternativa energiprojekt, forskning och, inte minst, ett sätt att minska inflytandet från oljerika länder och hindra nya ekonomier från att utvecklas snabbt med billig kolkraft...
Citera
2019-01-25, 09:07
Medlem
Nostradumbasss avatar
Den här listan är ett bra argument för avskaffandet av kvinnlig rösträtt.
Citera
2019-01-25, 09:08
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Om man skall hårddra det så är världens befolkningsökning det största klimathotet som människan står för. Men samtidigt så gör vi allt vi kan för att rädda varenda ett av jordens barn, istället för att driva en preventiv politik.
Jag är medveten om att det är provokativt att belysa att många barn inte borde finnas för miljöns skull, men någonstans måste vi välja.
ÄNTLIGEN!Äntligen någon som förstått problemet..
Det mest runt "klimatdebatten" är så toktigt att man vill nog helst inte läsa nånting..
Exempel:
När jag var ung fanns det 600 miljoner kineser..
Idag över 1200. ytterligare 600 miljoner som inte vill bo i en grotta i skogen..
Liknande siffror för Indien.
När 1900-talet gjorde entre fanns det drygt 1.6 miljarder på jorden.
När 2000-talet kom då fanns det drygt 6 miljarder.
Snart har enbart Afrika 2 miljarder. De flesta i dysfunktionella länder med klanvälde, diktatur etc.
Och detta ska vi i Sverige (hela 11 miljoner) kurera med att skolka från skolan ,betala 30 spänn för bensinen? Spara på plastpåsar och "öka återvinningen"?
När Kina ska bygga 2400 KOLkraftverk? Vad säger Malena E om det?

Är kanske enda lösningen en rejäl pandemi eller nåt totalkrig?
Ser ingen annan lösning.
Citera
2019-01-25, 09:10
Medlem
fermions avatar
Sverige, ett demokratiskt land, har sedan 1970 sänkt CO2 per capita med 7 ton, från 11,4 till 4,5 ton ffa genom att satsa på kärnkraft men även med gradvisa åtgärder, effektiviseringar och industriomläggning. Totalt släpper Sverige ut ca 45 Miljoner ton.
Kina, med auktoritär regim har bla installerat och kör 1000 GW(el) kolkraft under de senaste 20 åren, 1 GW ger ca 4 Miljoner ton per år. Enbart på detta sätt har man i Kina ökat utsläpp per capita med 3 ton
11 GW kolkraft motsvarar hela Sveriges utsläpp
I Sverige har vi 8,2 GW kärnkraft, har stängt 2,4 GW och planerar stänga 1,7 GW i Ringhals.
Totalt i Världen finns ca 2000 GW kolkraft.

Dessa "influencers" kräver auktoritärt styre i Sverige för att rädda världen!

(för övrigt är internet snart om flygtrafik som CO2 källa)
Citera
2019-01-25, 09:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Är kanske enda lösningen en rejäl pandemi eller nåt totalkrig?
Ser ingen annan lösning.

Man repeterade ju med Ebola här om året. Man kan bomba preventivt för att stoppa att ett ebolautbrott sprider sig över världen. Eller, vänta?!?!
Citera
2019-01-25, 09:27
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Man repeterade ju med Ebola här om året. Man kan bomba preventivt för att stoppa att ett ebolautbrott sprider sig över världen. Eller, vänta?!?!
En auktoritativ regim kan ju se till att bara dess egna överlever en pandemi genom att vaccinera sin egen befolkning. Kina agerar precis som en sådan regim borde göra för att förbereda anfallet
(Skaffar ekonomiska muskler, IT infiltration, omfattande "ekonomisk kolonisation" i hela världen etc.)
Citera
2019-01-25, 10:05
Medlem
Bra initiativ av dessa influencers, men varför vända sig till Löfven som är ledare av socialdemokraterna. Som influencer borde man väl försöka förmå folk att stödja öppet ickedemokratiska alternativ.

Typ stöd antidemokratiska diktaturpartiet, folkmord nu, för miljöns skull! <3<3<3
Citera
2019-01-25, 10:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
4 av 87 på listan var män. Det säger väll en hel del? Det är så typiskt kvinnligt, hjärntvättade robotar.

När det gäller killarna så har vi en vegansk matbloggare, två inom heminredning & en "Instagram-marknadsföringskonsult".

You Can't Make This Shit Up!
Citera
2019-01-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Lite intressant också att av de 87 som undertecknat är 84 tjejer om jag räknat rätt. Säger också något om vår samtid och hur polariserad den är.
Förstår inte hur man kan publicera något så exkluderande. De borde sträva efter jämställdhet, rekrytera undertecknare av det underrepresenterade könet, och se till att det finns lika många män och kvinnor bland underskrifterna Och, givetvis, transpersoner, tvåkönade, asexuella, gamla, unga, förståndshandikappade, svart och vita, samer, skåningar, tornedalsfinnar, judar, muslimer, papperslösa, jämtlänningar, apor, hundar, katter, guldfiskar och amöbor.
Citera
2019-01-25, 10:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Dessa 87 stortänkare kan ju gå i bräschen och frivilligt avsluta sina liv så belastningen på planeten minskar så kör jag några varv runt kvarteret med min gamla Zündapp så länge!
Citera
2019-01-25, 10:16
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Enligt mig är detta en episk debattartikel som borde gå till historien i sin sinnesjuka ansats. Den speglar väl vår samtidsanda där den 'goda' sidan är helt oförmögna att se att de nu står fast förankrade på fel sida av historien, fast de själva tror att de är ljusets riddare.

Är dessa människor helt från vettet?
Trollar dem?
Är det värt offra demokratin för detta?
Tycker du de har en bra idé?

Vad är så sinnessjukt med att rädda klimatet och vår jord?
Vad har du själv gjort för att rädda framtidens jord, har du hittat nån annan metod, alltså är det du som är ljusets riddare här?

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är en ära att vara den förste att svara i vad som kan bli en episk tråd. Men jag saknar faktiskt ord när jag konfronteras med sådan total monstruös idioti.

Det minsta som borde inträffa är att de imorgon dag har förlorat hälften av sina följare.

Edit: Man kan dock konstatera att Bonniers, Schibsteds och SVTs sammanlagda ansträngningar burit frukt. Nu förstår jag faktiskt till fullo indoktrineringens fulla kraft. Om samma insatser riktats mot Ryssland så hade vi förklarat krig i närtid.

Vilka färgstarka ord! Men man kommer inte långt i en diskussion med enbart kraftfulla ord vet du. Det provocerar bara sådana som mig, som bryr sig om sina barnbarn och som jobbar för en större mångfald (idag utrotas tusentals djur PER DAG; mycket mer än för bara tio år sedan). Dina ord kan nog mer appliceras på dig än på mig. Indoktrinering

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jaha

Så:

Emma Sundh, grundare av Klimatklubben
Maria Soxbo, Husligheter och grundare av Klimatklubben
Johanna Nilsson, Slowfashion och grundare av Klimatklubben
Clara Lidström, Underbara Clara
Eva Röse
Isabelle McAllister
Sandra Beijer
Elsa Billgren
Malin Wollin
Nina Rung

ovanstående vill för egen del få det bättre i lövendiktaturen, genom att andra får det sämre.

Det är inte direkt några genier som ligger bakom detta, och som vanligt när mediokra personer vill få det bättre så skall någon annan avstå, arbeta och betala för deras "godhet".

Fåntrattarna och följarna (om dom ens finns, är det en bootarme´?) klarar inte att genomskåda bluffen.

Mediokra personer ska alltså inte lyssnas på, för dom har ändå ingenting vettigt att lägga till i debatten. Noterat.

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Om man nu är mån om klimatet varför hejar man då på överkonsumtion av prylar och propagerar för massinvandring. Dessa två faktorer är ett långt mycket större hot mot det globala klimatet än några tusen rapande kossor.

Inför en teknikskatt så att en Macbook kostar 45k, en utlandsresa med flyg minst 15k. En smartphone ska kosta minst 5k. Gärna det dubbla. En latteskatt som gör att din kaffe kostar 45 kr, på Pressbyrån.

Fast då vill nog inte de ivriga klimatvurmarna vara med och spela längre...

Influencers...folk som inte kan få normala jobb.

Det kanske vettigaste inlägget av dom första i tråden. Vilket säger ganska mycket om kvaliteten. Sista meningen var lite onödig kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En av influencerna är Linda Hörnfeldt. Jag tog en slumpmässigt. Hon är tjock-modell, dvs hon är tjock är är modell. Hon håller på med sociala medier och entreprenörskap. Det sista håller jag också på med och folk som kallar sig för entreprenörer är det värsta som finns. Pengar, pengar, pengar och noll förmåga att ta kritik.
https://www.lalinda.se/

Personer som den här Linda vill höja flygresornas pris från några tusingar till Kanarieöarna till 30 000 kr. Det ska bli så dyrt att normalt folk inte flyger på semester, dom ska tvingas ta tåget. Och dom vill tvinga Löven till att bestämma detta.

I grunden skulle jag säga alla influencers är just influencers för dom vill påverka/utöva makt och det är generellt folk som varken besitter kunskap, yrkeserfarenhet eller förmåga att se konsekvenserna av sitt handlande. Jag tycker alla influencers är för dåliga. Jag vill kritisera dom och det duger inte.

Jag tycker det är en bra tanke att höja priserna för flyget. Har man inte pengarna får man ta tåget till kontinenten eller varför inte en lite kortare resa.

Influencers... Det låter som nånting bra rent spontant. Jag har inte satt mig in i vad begreppet innebär, men jag tycker ändå att det är coolt när människor går all in för nånting dom tror på. Särskilt när det överensstämmer med mig åsikt och låter mycket vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Gjorde en snabb räkning på namnen och av de 87 uppräknade så var 81 kvinnor och resterande 6 bör då vara hen.

Klimatpropaganden är tydligen något som slår igenom stenhårt i det kvinnliga psyket.

Det visste jag inte att det var sådan övervikt. Men känns hedrande att då vara man och klimatkämpe. Att vilja rädda jorden är för mig normalt, synd att alla inte håller med. Om det beror på okunskap, ovilja att ta till sig forskningen eller att folk inte bryr sig om vad som komma skall vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in