Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-24, 13:50
  #1
Medlem
Tydligen har många mina bekanta som har jobbat ett visst antal år fått löneförhöjning p.g.a kollektivavtalet och facket som dem har. Min chef är väldigt dåligt på sånt här och jag misstänker därför att min lön också borde ha höjts. Hur får jag reda på vad min lön bör vara enligt kollektivavtalet? Har jobbat ett visst antal år nu, för samma arbetsgivare.
Citera
2019-01-24, 13:59
  #2
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowingwale
Tydligen har många mina bekanta som har jobbat ett visst antal år fått löneförhöjning p.g.a kollektivavtalet och facket som dem har. Min chef är väldigt dåligt på sånt här och jag misstänker därför att min lön också borde ha höjts. Hur får jag reda på vad min lön bör vara enligt kollektivavtalet? Har jobbat ett visst antal år nu, för samma arbetsgivare.
Du kontaktar ditt fack.
Citera
2019-01-24, 14:05
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowingwale
Tydligen har många mina bekanta som har jobbat ett visst antal år fått löneförhöjning p.g.a kollektivavtalet och facket som dem har. Min chef är väldigt dåligt på sånt här och jag misstänker därför att min lön också borde ha höjts. Hur får jag reda på vad min lön bör vara enligt kollektivavtalet? Har jobbat ett visst antal år nu, för samma arbetsgivare.

Först och främst, har företaget kollektivavtal?

Du kan kolla i avtalet. Vilket avtal går du under?
Citera
2019-01-24, 15:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du kontaktar ditt fack.

Och om jag inte med i ett fack?

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Först och främst, har företaget kollektivavtal?

Du kan kolla i avtalet. Vilket avtal går du under?

Företaget har kollektivavtal. Sedan förstår jag inte vilket avtal du pratar om. Går iaf in på fackets hemsida som chefen har avtal med, finner ingenting om lön där.


Är jätte dålig på det här. Har endast haft ett jobb och ingen som kunna förklara detta för mig.
Citera
2019-01-24, 15:55
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowingwale
Och om jag inte med i ett fack?



Företaget har kollektivavtal. Sedan förstår jag inte vilket avtal du pratar om. Går iaf in på fackets hemsida som chefen har avtal med, finner ingenting om lön där.


Är jätte dålig på det här. Har endast haft ett jobb och ingen som kunna förklara detta för mig.
Är du inte med i facket så står du utanför kollektivavtalet.
De som inte är med i facket brukar dock åka snåltjus då det är enklare för många arbetsgivare.
Du får gå och förhandla med arbetsgivaren själv.
Citera
2019-01-24, 17:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Är du inte med i facket så står du utanför kollektivavtalet.
De som inte är med i facket brukar dock åka snåltjus då det är enklare för många arbetsgivare.
Du får gå och förhandla med arbetsgivaren själv.

Tack! Då förstår jag.

Men om vi säger såhär. Jag vill kolla vad man får för lön enligt kollektivavtal utan att själv vara med i facket, hur kan jag göra det? Vill inte gå med i fack själv för en löneförhöjning på några hundralappar.
Citera
2019-01-24, 18:32
  #7
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowingwale
Tack! Då förstår jag.

Men om vi säger såhär. Jag vill kolla vad man får för lön enligt kollektivavtal utan att själv vara med i facket, hur kan jag göra det? Vill inte gå med i fack själv för en löneförhöjning på några hundralappar.

Fråga runt bland kollegerna, är typ det enda.
Citera
2019-01-24, 19:13
  #8
Medlem
Vilket kollektivavtal har du?
Citera
2021-08-20, 07:16
  #9
Medlem
Dan88s avatar
Lånar denna tråd.

Har kontakt med ett företag nu som påstår att de har kollektivavtal, samtidigt betalar de inte ut tjänsepension. Vad tror ni om det? Går det?
Citera
2021-08-20, 08:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Är du inte med i facket så står du utanför kollektivavtalet.
De som inte är med i facket brukar dock åka snåltjus då det är enklare för många arbetsgivare.
Du får gå och förhandla med arbetsgivaren själv.
Vad är det för svammel du kommer med. Har arbetsgivaren kollektivavtal innefattar avtalet samtliga anställda.
Citera
2021-08-20, 10:11
  #11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Vad är det för svammel du kommer med. Har arbetsgivaren kollektivavtal innefattar avtalet samtliga anställda.

Så vem skall du klaga till om du inte får någon löneförhandling?
Vid uppsägning är det facket som är med och förhandlar om turordningslistan och då prioriteras de fackligt anslutna.

Så på pappret skall omfattas ja men i verklighet skulle en arbetsgivare kunna kring vissa punkter. Om nu inte facket är sugna att slåss för någon som inte är med i facket, och då är det svårt att motivera folk att gå med i facket om de hjälper de som inte är anslutna.
Citera
2021-08-20, 11:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Så vem skall du klaga till om du inte får någon löneförhandling?
Vid uppsägning är det facket som är med och förhandlar om turordningslistan och då prioriteras de fackligt anslutna.

Så på pappret skall omfattas ja men i verklighet skulle en arbetsgivare kunna kring vissa punkter. Om nu inte facket är sugna att slåss för någon som inte är med i facket, och då är det svårt att motivera folk att gå med i facket om de hjälper de som inte är anslutna.
Jag ser mig själv som mer kapabel att förhandla själv än någon självgod fackpamp. Står det i mitt avtal att vissa saker gäller så måste arbetsgivaren följa det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback