2019-02-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Jag förstår precis vad du menar och hur du känner. I ett annat uppmärksammat fall som det skrevs en hel del om var jag i din sits. Inte nära anhörig, men vän med anhöriga. Jag satt inne med en massa information men valde av respekt för anhöriga att inte yppa ett ord.
Hur och vad du än skriver så blir du ifrågasatt och kölhalad. En gång i tiden så var det här ett bra forum. Då fanns en vilja att se på saker ur olika synvinklar, att allt inte bara är svart eller vitt. Okvädningsorden haglade inte heller på det sätt det gör nu.
Ta hand om dig!

Tack!
Ja det är som att många letar efter att ifrågasätta, klanka ner på ordval och ta sig rätten att lägga ord i munnen på en. Därför har jag valt inte mer kommentera här, då det tar lite för mycket energi än vad jag mäktar med.
Citera
2019-02-05, 18:33
Medlem
NiccoJs avatar
Vad gäller försäkring på barnen kommer hon få ut de pengarna, troligen ett basbelopp som täcker begravning o runt det. Livförsäkring i barnförsäkringar är låg eftersom barn inte drar in några pengar, istället är ersättning vid skador/invalidisering hög.
Citera
2019-02-05, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Laglotten går inte till barn (och sedan barnbarn) som är döda.
Då träder andra arvsordningen in (som om barnen inte har funnits, fast det låter hemskt).
Exakt. Du är den som har bäst koll.

Allt är tragiskt med detta fall, berört mej mkt, träffat både SA&KA medans de var fortf "vänner", träffade de via en nära bekant till mej som kände de båda mkt väl, själv endast ytligt.

När det gäller arvet så har jag skrivit här ett antal ggr att de döda barnen ärver INTE, men nöjer nu mej med det.
Det finns ett antal här inne vilka tror de har stora kunskaper i detta men de har så fel, trevligt ivf att det finns det motsatta också, du har så rätt, barnen kommer INTE att ärva.
Citera
2019-02-05, 18:56
Avslutad
Citat:
Det går delvis att jämföra med den här tråden.
Mannen som kastade ned fru/sambo och barn i ett stenbrott var arvsberättigad efter barnet eftersom barnet dog efter mamman. Innan barnet dog hade det hunnit ärva mamman. Där har vi den stora skillnaden.
Hade mamman i stenbrottet dött sist så hade han inte varit arvsberättigad, dvs då hade det varit detsamma som i det här fallet där Karin inte är arvsberättigad.

Eftersom mannen med stenbrottet var mördaren gick han miste om arvet han annars hade varit berättigad till och det gick istället vidare till hans föräldrar, på samma sätt som arvet i det här fallet kommer att gå till Samuels syskon (via föräldrarna) om han inte har skrivit något testamente.

Det blev rörigt att prata om två fall samtidigt men det är inte jättesvårt att förstå.
Det där är ju helt olika omständigheter. Det handlar ju inte om att Samuel ska ta arv efter någon. Det handlar om ifall han kan mörda sina bröstarvingar och på så sätt styra om arvsföljden. Från arvingen till bröstarvingarna (dvs mamman till barnen) till sina egna syskon. Alltså - kan han stjäla ett arv från Karin genom att mörda deras gemensamma barn? Makaber frågeställning, men det är ju det som det handlar om.
Citera
2019-02-05, 19:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Om fadern hade dött först hade barnen ärvt honom.
När de sen dog hade Samuel och Karin ärvt hälften var av barnens arv. Eftersom Samuel var död hade hans föräldrar och sedan hans syskon ärvt hans halva.

Men nu dog barnen först.

Det var någon som länkade till en text där det stod att tekniskt sett bedöms barnen ändå som överlevande fadern just i arvfrågan eftersom han är arvslåtaren. Barnen ska inte behöva förlora sitt arv för att han dödar dem och sedan sig själv för att på så sätt manupulera arvslagarna med ordningsföljder.

Det lät rimligt eller du tror inte det? (Jag tycker du är klok från vad jag läst av dig i andra trådar och vill därför gärna veta vad just du tror.)
Citera
2019-02-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theredrose
Flera av dessa vänner var även vän med Karin! Alltså med båda! Jag vet inte varför du tror att detta är saker som är SRs sida av det hela? Det är inget som han berättat, utan saker som skett i närhet av andra människor. Det är ju inte så att de varit helt isolerade från omvärlden. De som står nära har ju givetvis inte baserat sina berättelser på nåt som S SAGT, utan på vad de SJÄLVA upplevt! Det handlar inte om nån "he said, she said". Här är det personer som SETT händelser. Så det är ingen som tar någons parti. Jag försöker bara förmedla vad som kan ha rört sig i HANS huvud, jag rättfärdigar inte beteendet, som jag även skriver, att det han gjort mot barnen är oförlåtligt! Men om jag känner sorg, så är det väl upp till mig? Det beror väl inte på att jag INTE förstår att han mördat sina barn? Allt med den här historien är sorgligt oavsett vilket perspektiv man ser det ur.
Du kanske kan fråga dig själv också varför det inte dykt om nån som känner K som skrivit annorlunda? Du har inte tänkt på att det kan bero på att det faktiskt inte FINNS nån annan historia?

Och jo, faktiskt. Det är ingen hemlighet med otroheten bla, han var öppen med det mesta och även sitt mående. Och jag skulle nog säga att han inte alls försökte ställa sig god dager utan snarare var väldigt öppenhjärtig med hur han mådde.

Att jag skriver att han inte såg nån annan utväg än att döda barnen är INTE MITT TYCKANDE!!! JAg skriver att HAN i SITT SJUKA MÅENDE inte såg nån annan väg ut. Du måste skilja på äpplen och päron här. HAN SJÄLV ser ju ingen annan utväg! En person som varit klar i knoppen och haft styrkan att fortsätta strida skulle givetvis inte fattat ett sånt beslut.

Jag vet inte vad jag ska säga om ditt inlägg. Jag vet inte om jag tolkar dig fel men när och hur har Karin med det inträffade att göra? Helt ärligt förstår jag inte så du får gärna vidareutveckla ditt resonemang. Beklagar sorgen!
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-05 kl. 19:38.
Citera
2019-02-05, 19:36
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jamen precis, det är ju det jag försökt säga, att det inte alls är självklart att det här behandlas som att faderns arv ska fördelas bland hans efterlevande (systrarna), utan att det faktum att pappan mördade sina barn gör honom arvslös och påverkar hur barnens arv från pappan ska behandlas. Det finns praxis kring föräldrar som mördar sina barn, det som saknas är praxis för vad som händer när föräldern dödar sina barn och sig själv samtidigt (eller tillräckligt nära i tiden för att det ska anses vara samtidigt, frågan är om den exakta tidpunkten alls är relevant när dödsfallen sker beroende av varandra. Pappan begick självmord för att han mördat barnen och det var såpass nära i tiden att det skulle kunna anses i rättsvidrigt att behandla fallet olika beroende på den exakta tidpunkten för dödsfallet - det vore ju något motbjudande om arvsfrågan behandlades annorlunda om en förälder brände ihjäl sig själv och barnen i samma svep, än om föräldern först sköt barnen och sedan sig själv).

Situationen är komplicerad och saknar vägledande praxis, och det är knappast självklart att systrarna ärver när laglotten inte ska kunna elimineras på det här sättet och förälderns brott faktiskt påverkar arvssituationen.

Gud hoppas det är som du säger, det vore inte mer än rätt åt idioten att hans hämnd mot KA får konsekvensen att hon ärver rubbet! Inte för att det på något som helst vis ersätter hennes förlust av barnen, men får det SR att vrida sig ett till varv av plågor i helvetet är det en liten liten tröst att hans plan delvis gick om intet!
Citera
2019-02-05, 19:39
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Märkligt att du är så engagerad i detta och ska klanka ner på andra hela tiden, har du inget annat att göra på dagarna än att hata en stackars krake som är död?
Nu var det ju den tilltalade själv som redan i sitt allra första inlägg på Flashback nyligen började med att sätta sig på höga hästar och döma ut alla andras inlägg.

Var är världen på väg när de som föraktar en dubbelbarnmördare får utstå spott och spe på sociala medier? Vad har fått dig att bli så fäst vid denna såkallade krake som mördade sina söner?
Citera
2019-02-05, 20:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nu var det ju den tilltalade själv som redan i sitt allra första inlägg på Flashback nyligen började med att sätta sig på höga hästar och döma ut alla andras inlägg.

Var är världen på väg när de som föraktar en dubbelbarnmördare får utstå spott och spe på sociala medier? Vad har fått dig att bli så fäst vid denna såkallade krake som mördade sina söner?
Ja var är världen på väg. Barnamorden är inte värda något annat än förakt och inser man inte det då är man riktigt sjuk.
Men det finns gott om sjuka människor. Se bara på alla massmördare som får kärleksbrev från kvinnor.
Vi normala kan bara skaka på huvudet och undra hur i helvete kan dom???
Citera
2019-02-05, 20:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja var är världen på väg. Barnamorden är inte värda något annat än förakt och inser man inte det då är man riktigt sjuk.
Men det finns gott om sjuka människor. Se bara på alla massmördare som får kärleksbrev från kvinnor.
Vi normala kan bara skaka på huvudet och undra hur i helvete kan dom???

Det är en fullt normal och naturlig känsla att känna hat och förakt för mördare och i synnerhet barnamördare. Det är bara att ignorera alla som påstår motsatsen.
Citera
2019-02-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theredrose
Tack!
Ja det är som att många letar efter att ifrågasätta, klanka ner på ordval och ta sig rätten att lägga ord i munnen på en. Därför har jag valt inte mer kommentera här, då det tar lite för mycket energi än vad jag mäktar med.
Jag skulle väldigt gärna vilja få svar på min senaste kommentar av ett inlägg publicerat av dig. Det finns egentligen bara en anledning. Jag uppfattar det som om du lägger en del av skulden på barnens mamma Karin, vilket jag inte kan se är lämpligt överhuvudtaget. Det liksom passar sig inte i ett sådant här tragiskt fall då det enda överlevande brottsoffret som finns kvar är barnens mamma. Återigen beklagar sorgen! Du får hemskt gärna förklara det inlägg som jag valt att kommentera tidigare ikväll så att jag inte riskerar att bli sedd som någon som lägger orden i din mun.
Citera
2019-02-05, 20:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Den här diskussionen är bara en upprepning av vad som tidigare diskuterats och klarlagts i tråden.
Vi får väl anta att tillsammans med "ett jättebra brev" så har Samuel också skrivit ett testamente. Eftersom det inte finns några bröstarvingar så gäller detta eventuella testamente.
Nej. Om du läst fakta jag lagt upp idag så anses juridiskt Samuel, som mördare av sina barn, ha avlidit FÖRST. Det är en juridisk teknikalitet som man lagt in just för att en mördare inte ska kunna ärva. Detta borde även gälla om han avlider själv för egen hand. Ev testamente bör granskas noga så det inte krockar med lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in