2019-01-31, 21:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theredrose
Ja men snälla. Inte tror man väl att någon ska ta livet av sina barn oavsett hur dåligt man än mår? Du har säkert själv personer i din närhet som du vet mått dåligt, mycket dåligt någon gång? Inte tror du då att de ska ta med sig sina barn om de ska ta sitt liv?
Det håller jag helt med dig om.

Det är för mycket anklagelser här om att "hur kunde Karin/systrarna/vännerna" låta honom ha hand om barnen när han mådde så dåligt?

"Varför fick han behålla vårdnaden?"
Det går inte snabbt att ta ifrån någon vårdnaden. Utredningar tar tid och att någon mår dåligt betyder normalt inte att de skulle vara dåliga föräldrar.

"Det är ju bara att göra en orosanmälan?"
Då kanske man var rädd att han skulle gå ner sig ännu mer. Någon beskrev det som att tippa honom över kanten.

"Varför gjorde vännerna ingenting?" Det går inte att hjälpa personer som inte vill bli hjälpta. Vi vet inte hur mycket personer i hans omgivning försökte.

Jag känner till fall där mamman överlät hela vårdnaden till pappan (som mådde extremt dåligt av skilsmässan) för att han inte skulle bryta ihop totalt. Ett sådant fall var för länge sedan när det var mycket ovanligt att pappor fick hela vårdnaden.

Eftersom vi inte vet vad omgivningen har gjort så tycker jag inte att någon omkring honom ska anklagas för någonting. Det är bara han som är ansvarig för sina barns död.
Citera
2019-01-31, 21:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur nära du "känner" flera inom travet och då b.la. JW som du förmodligen syftar på. Jag är själv aktiv inom travet och känner således själv många där, bor i Dalarna och ja.... jag kanske lever lite närmare detta än du gör, jag vet inte.
Jag varken kan eller vill gå in på detaljer angående Annas självmord, men jag vet att hon efterlämnat sig något där hon förklarat hur hon mådde b.la. Jag vet också hur detta påverkat SR och att han aldrig blev frisk efter det riktigt.
Jag skriver ju också att det är helt oförlåtligt att han tagit med sig sina barn, om du kanske såg det? Vad jag ville med mitt inlägg var att dels poängtera att det hatet till Karin i form av att beröva henne hennes barn förmodligen inte är en hämnd. Utan för att HAN TRODDE att han BEFRIADE barnen då. Det är INGET jag står bakom eller heller menar att han är ett offer för. Men jag VET hur han haft det på slutet och vilka handlingar från K som lett till detta. Nej, jag har inte hört hennes version, men det räcker kanske att ha sett det? Jag kan som sagt inte gå in i detalj på sakerna här, och nej, jag rättfärdigar inte hans beteende, bara försöker förmedla en förklaring.
Tack! Det börjar klarna, har också tyckt att det varit konstigt ,om nu SR varit en sådan hustrutyrann att inte personer som känner Karin har varit inne och slagits här med näbbar och klor. Det har varit väldigt tyst från personer s känner Karin men däremot har en hel del vänner och bekanta till Samuel försökt förklara vad som lett fram till händelsen. Så fruktansvärt fruktansvärt tragiskt att sönerna inte fick behålla och leva sina liv. Och med det sagt är alla ansvariga för sina egna handlingar.
Citera
2019-01-31, 21:53
Medlem
Memmajemmas avatar
Var är Karin nu? Hur är det med gården och hästarna? Någon som vet?
Citera
2019-01-31, 21:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Än en gång förringar du det han har gjort!

Vad än Karin än gjort, om hon så är helt utslagen socialt, knarkar, horar, missköter sina barn, så kan Samuel INTE döda sina barn om han inte orkar leva själv längre.

Fördöm handlingen det grövsta!

Sedan kan man ifrågasätta att inte omgivningen stoppat honom från att ha barnen, om nu Samuel mådde så dåligt att ni till och med har förståelse för att han mördat sina pojkar. SINNESSJUKT!

Det är bara att ringa ett samtal till Kommunen och så finns det stöd att få, tillfälliga boenden mm.

Du verkar ju jobba på soc så inskränkt som du är.

Så du menar att citat "om hon så är helt utslagen socialt, knarkar, horar, missköter sina barn" slut citat så är hon fortfarande en god och omsorgfull mor som är fullt kapabel till att ta hand om barnen när han är borta/död?????????

Barnen hade nog fått leva om någon av systrarna hade fått fostra dem.....

"" Det är bara att ringa ett samtal till Kommunen och så finns det stöd att få, tillfälliga boenden mm.""

Hahahahahahahaaaaaaaaaaa........tyvärr, det gäller bara i din fantasi. Jämför med mordet på Yara.....hur många orosanmälningar gjordes inte för henne???+ Från skolan, polisen, grannar........"kommunen" reagerade inte alls, och när det fruktansvärda skett så gav "kommunen" rektorn i Yaras skola skulden.....

Jag VET att "stöd från kommunen" INTE EXISTERAR i verkligheten!!!!

Och hoppa inte på de användare som faktiskt vet något, du förstör för vääldigt många genom det, du vet, det finns något som heter ÅSIKTSFRIHET. Låt andra få ha sina åsikter utan att du behöver skicka en salva på dem.

DU talar INTE för alla i denna tråd!!
Citera
2019-01-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Tack! Det börjar klarna, har också tyckt att det varit konstigt ,om nu SR varit en sådan hustrutyrann att inte personer som känner Karin har varit inne och slagits här med näbbar och klor. Det har varit väldigt tyst från personer s känner Karin men däremot har en hel del vänner och bekanta till Samuel försökt förklara vad som lett fram till händelsen. Så fruktansvärt fruktansvärt tragiskt att sönerna inte fick behålla och leva sina liv. Och med det sagt är alla ansvariga för sina egna handlingar.

Ja man kanske bör ställa frågan då: Varför har inte någon trätt fram och förklarat det ur Karins synvinkel? Eller berättat det från ett annat perspektiv? Ja, kanske för att det bara finns en version som även de på "Karins sida" känner till?
Citera
2019-01-31, 22:04
Medlem
Min analys en vecka senare är följande: om man skalar bort S prat om Karin, vad blir då kvar? Jo, kontentan är att S inte har någon som förstår hur illa han har det. Han är I desperat behov av stöd.

Men mot bakgrund av alla som skrivit fina ord på hans wall, hans bekanta I tråden osv, ser man ju att det stämde absolut inte, utan han var omgärdad av ett skyddande socialt nätverk...Men det hade ingen betydelse, för I hans hjärna så var han ensam och missförstådd!

Hela händelsen visar hur sårbar människan är I en komplex situation och att konstatera det är inte att försvara eller förminska gărningen. Det var bara så det var...
Senast redigerad av Florman 2019-01-31 kl. 22:14.
Citera
2019-01-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Du verkar ju jobba på soc så inskränkt som du är.

Så du menar att citat "om hon så är helt utslagen socialt, knarkar, horar, missköter sina barn" slut citat så är hon fortfarande en god och omsorgfull mor som är fullt kapabel till att ta hand om barnen när han är borta/död?????????

Barnen hade nog fått leva om någon av systrarna hade fått fostra dem.....

"" Det är bara att ringa ett samtal till Kommunen och så finns det stöd att få, tillfälliga boenden mm.""

Hahahahahahahaaaaaaaaaaa........tyvärr, det gäller bara i din fantasi. Jämför med mordet på Yara.....hur många orosanmälningar gjordes inte för henne???+ Från skolan, polisen, grannar........"kommunen" reagerade inte alls, och när det fruktansvärda skett så gav "kommunen" rektorn i Yaras skola skulden.....

Jag VET att "stöd från kommunen" INTE EXISTERAR i verkligheten!!!!

Och hoppa inte på de användare som faktiskt vet något, du förstör för vääldigt många genom det, du vet, det finns något som heter ÅSIKTSFRIHET. Låt andra få ha sina åsikter utan att du behöver skicka en salva på dem.

DU talar INTE för alla i denna tråd!!

Tack! Och jag förstår heller inte varför man tar för givet att det ens fanns fog för att göra en orosanmälan?? Är det helt orimligt att tro att det inte fanns grunder till en sån? Är det så orimligt att denna far faktiskt var en BRA far (ja, tills han dräpte dem menar jag då såklart, eftersom nu inte alla förstår det)? Är det så orimligt att det var hos sin far som de hade sin trygghet?
Citera
2019-01-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ja man kanske bör ställa frågan då: Varför har inte någon trätt fram och förklarat det ur Karins synvinkel? Eller berättat det från ett annat perspektiv? Ja, kanske för att det bara finns en version som även de på "Karins sida" känner till?
ja precis, det börjar ju luta åt det. Min gissning har hela tiden varit det du skrev att Samuel i sin förvirring inte ville lämna barnen med mamman när han var borta. Men tror du att det som hände hade kunnat undvikas? Borde folk omkring lagt sig i Karin och SR infekterade relation? (kan man ens det)
Citera
2019-01-31, 22:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Infekterade vårdnadstvister och hat mellan tidigare sambor finns det gott om men det brukar vara någon som startar dem. Att gå till prostituerade i samband med att hans sambo är gravid, föder barn och tar hand om dem den första tiden kan lätt starta kedjereaktioner som gör att relationen urartar helt.

Det kanske inte var någon som drev honom till det utan han som startade den negativa nedåtgående spiralen. Om Karin gjorde oförlåtliga saker så var det antagligen ett svar på hans beteende.
Det finns massor av katastrofala situationer mellan personer som tidigare har varit par. Mycket sällan är det den svartsjuka och kontrollerande parten som lämnar relationen. Jag känner inte till något sådant fall.

Karin verkar ha varit ansvarstagande och lämnade relationen när den blev ohållbar. Det kunde inte Samuel acceptera. Karin blockerade Samuel på sociala medier (Samuels egna ord) därför att han uppenbarligen inte accepterade att hon lämnade honom och han inte längre kunde kontrollera henne. Bara det visar vem som hade störst skuld i att relationen urartade.

Hon gjorde vad vilken ansvarsfull person som helst som lever i en dålig relation skulle ha gjort. Hon flyttade. Att han som hämnd för detta mördade barnen finns det ingenting som kan rättfärdiga.

Är detta fakta som du skriver om SR och KAs relation, och kan du länka till källorna......

Eller är det så att du spekulerar??? Kan du skriva ut klart och tydligt att du spekulerar (när du gör det) för annars kan dina inlägg uppfattas som att du försöker att skapa trådsanningar vilket är förbjudet. Vilket man kan rapportera till moderator......
Citera
2019-01-31, 22:17
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Vet vi att han var svartsjuk och kontrollerande? Eller är det som mycket annat en vanlig trådsanning? Det här med prostituerade har jag missat, någon som vill berätta mer om det? Vilken källa och hur har det kommit ut, osv?

Ja, det är bara trådsanningar. Båda två, och flera påståenden....

Någon tror sig ha läst att en prostituerad skrivit på SRs instagram att han bukade gå till hen, men nu finns inte kommentaren kvar, påstår användaren.

Det mesta är tyvärr trådsanningar nu eftersom folk inte klarar av varken att läsa eller förstå någon källkritik
Citera
2019-01-31, 22:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, det är bara trådsanningar. Båda två, och flera påståenden....

Någon tror sig ha läst att en prostituerad skrivit på SRs instagram att han bukade gå till hen, men nu finns inte kommentaren kvar, påstår användaren.

Det mesta är tyvärr trådsanningar nu eftersom folk inte klarar av varken att läsa eller förstå någon källkritik
Är detta fakta som du skriver om trådsanningar och kan du länka till källorna......

Eller är det så att du spekulerar??? Kan du skriva ut klart och tydligt att du spekulerar (när du gör det) för annars kan dina inlägg uppfattas som att du försöker att skapa trådsanningar vilket är förbjudet. Vilket man kan rapportera till moderator......
Citera
2019-01-31, 22:31
Medlem
Citat:

Så kan det vara. Det kan också vara så att de i hennes närhet valt att lyssna till den levandes/hennes önskan att inte "sprida hat". För att använda hennes egna ord "Jag är barnens mamma... Respekt och kärlek är det vi kan ge varandra. Hat föder hat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in