• 1
  • 2
2019-01-23, 19:39
Medlem
Är Biltemas något att ha? Eller borde jag satsa på ett bättre märke? Tänkte byta själv och jag aldrig gjort det förut. Ska alltså byta på samtliga hjul.

De verktyg jag jag att tillgå är:

Domkraft
Skruvtving
Skiftnycklar
Skyddshandskar
Upplyst varmgarage
Fälgkors

Säg gärna om Biltemas bromsbelägg är skit, och rekommera annat bättre märke Isåfall, samt länk där man kan köpa.
Citera
2019-01-23, 19:42
Medlem
sucuks avatar
Det är mycket möjligt att biltemas är helt ok men en sådan säkerhetsdetalj hade inte jag chansat på. Bromsar och däck bör man köpa original eller åtminstone alternativ biltillverkaren rekommenderar anser jag.
Citera
2019-01-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Är Biltemas något att ha? Eller borde jag satsa på ett bättre märke? Tänkte byta själv och jag aldrig gjort det förut. Ska alltså byta på samtliga hjul.

Domkraft
Skruvtving
Skiftnycklar
Skyddshandskar
Upplyst varmgarage
Fälgkors

Säg gärna om Biltemas bromsbelägg är skit, och rekommera annat bättre märke Isåfall, samt länk där man kan köpa.

Allt handlar om hur mycket du vill lägga pengar på din bil. Är det en bra bil så skulle jag inte rekommendera Biltema.

Dem slits ut snabbare än original, bättre grepp. Men är inte så stor skillnad mellan original och kopia. Biltema är godkända.

Har du polo -97 kör på Biltema
Har du nyare bil typ 2008 o uppåt köp original.
Citera
2019-01-23, 19:50
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag köpte Biltema bromsbackar till min bils trumbromsar en gång. De justerade ut sig själv av någon anledning så att jag hela tiden hade anliggande broms. När jag bytte tillbaka till de slitna originalbeläggen försvann problemet, så jag misstänker att Biltemas bromsbackar var gjorda av för mjukt material eller något.

Till sist köpte jag nya bromsbackar av märket TRW och de fungerade perfekt från början. Då hade jag fått göra om jobbet tre gånger innan jag kom på vad problemet var. Sensmoralen är därför att aldrig köpa bromsbelägg eller bromsbackar från Biltema eller annat lågbudgetmärke.
Citera
2019-01-23, 19:51
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Är Biltemas något att ha?
INGET i Biltemas sortiment är bra.
Jag brukar hålla mig till Mekonomens mellansortiment, det fungerar bra.
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte vet vad du har för bil.
Citera
2019-01-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
INGET i Biltemas sortiment är bra.
Jag brukar hålla mig till Mekonomens mellansortiment, det fungerar bra.
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte vet vad du har för bil.

Okej, det är nämligen så att jag gjorde hjulinställning på min Subaru legacy 2011 2.0D idag. Jag påpekade att jag tyckte mig höra ett centrifugerande ljud från vänster bakhjul, varpå sa att bromsbelägget är slut och snurrade på hjulet när bilen var upphissad för att demonstrera) De hänvisade iaf till en annan firma då de ej sysslar med sånt. Firman ville ha 1645kr för att byta bromsbelägg. Såna pengar har inte jag som student.

Men Mekonomen har kvalitet säger du?
Citera
2019-01-23, 20:11
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Domkraft
Skruvtving
Skiftnycklar
Skyddshandskar
Upplyst varmgarage
Fälgkors

Det är nog bättre att du kollar med Mekonomen, låt de slå upp ditt regnummer. De brukar oftast ha originaldelar för de flesta bilmärken.
Citera
2019-01-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det är nog bättre att du kollar med Mekonomen, låt de slå upp ditt regnummer. De brukar oftast ha originaldelar för de flesta bilmärken.

Okej. Vad tror du om det centrifugerande ljudet? Kan det låta så när ett bromsbelägg är slut? Det låter ju inte som när hjullagret är slut, och det är bara i lägre hastigheter.
Citera
2019-01-23, 20:19
Medlem
Jag är en förespråkare av Biltemas produkter o har självklart använt deras belägg.
Min erfarenhet är att de dammar vilket bör tyda på att de slits hårdare.
För att säga emot mig själv så har jag nu Volvo orginal på min bil o de dammar de med.
Citera
2019-01-23, 20:21
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Okej. Vad tror du om det centrifugerande ljudet? Kan det låta så när ett bromsbelägg är slut? Det låter ju inte som när hjullagret är slut, och det är bara i lägre hastigheter.

Svårt att veta angående ljudet. Kan vara alltifrån slitage, till grus eller något annat skit som kan ha fastnat. Skulle dock rekommendera bättre bromsbelägg från biltema. Och åk runt mellan olika verkstäder som har drop in och fråga efter priser, du kan nog få det bytt för ett rimligt pris. Om du inte bor ute i vischan d.v.s.
Citera
2019-01-23, 20:21
Medlem
Fuzzs avatar
Är det inte jätte akut. Beställ belägg från tex. www.Trodo.se www.Reservdelar24.se mm.
Kan få märkesbelägg till bra mycket bättre priser än tex mekonomen som är hutlöst dyra. Dock viktigt att veta vilka belägg man ska ha om det finns flera typer.
Har själv inte haft några större problem med biltemas belägg. (på flera bilar).

Glöm inte pallbock när du hissat bilen.
Citera
2019-01-23, 20:45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Domkraft
Skruvtving
Skiftnycklar
Skyddshandskar
Upplyst varmgarage
Fälgkors

Biltema duger gott.
Skiftnycklarna kan du göra med som Roger gjorde, d.v.s. kasta dom.
Köp riktiga verktyg. Vet inte exakt vad som behövs till din bil, men ofta behövs 7 mm insex och något att skruva tillbaka kolven med. Stålborste för att borsta rent från rost, kopparpasta på glidytor och silikonfett till glidpinnar.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2019-01-23 kl. 21:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in