2019-01-23, 21:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Biltema duger gott.
Skiftnycklarna kan du gör med som Roger gjorde, d.v.s. kasta dom.
Köp riktiga verktyg. Vet inte exakt vad som behövs till din bil, men ofta behövs 7 mm insex och något att skruva tillbaka kolven med. Stålborste för att borsta rent från rost, kopparpasta på glidytor och silikonfett till glidpinnar.

Jag håller med... Biltema duger fint, inget fel på dom.

Bytet är relativt enkelt på en sån där bil.
Inget verktyg behövs för att skruva bromskolv då parkeringsbromsen inte går på bromsoket.
Samma typ av konstruktion som en gammal Volvo 850 på parkeringsbromsen.

Bromsoken både fram och bak sitter med 2 vanliga skruvar med 12, 13 eller om det var 14 mm skalle... Minns inte riktigt..
Hur som haver väldigt enkelt att byta.
Viktigaste är ju som sagt att se till att göra rent ordentligt i okhållaren med mera så att bromsbeläggen inte kärvar och se till att glidpinnarna inte kärvar.

Sen kan man ju också ställa sig frågan hur pass fräscha bromsskivorna är efter 8 år.
Många gånger behövs även nya skivor efter så pass många år.

EDIT...

Konstruktion fram...
https://youtu.be/GDLluM8vOLQ

Och bak...
https://youtu.be/A71GfK89WkA

EDIT IGEN...

Kopparpasta tycker jag personligen att man ska undvika på bromsdelar, det bara fastnar smuts i pastan och så kärvar det. Det finns ju ingen biltillverkare som lägger på Kopparpasta från fabrik på bromsdelarna... Och ändå funkar det oftast 10000 mil och mer innan första reparation...
Senast redigerad av ormbiten 2019-01-23 kl. 21:49.
Citera
2019-01-23, 22:02
Medlem
Själv köpte jag Bosh-belägg från Tyskland (qp24.de) för ungefär samma peng som biltema tar för sina. Funkar kanon! Bilen är en v70 - 08
Citera
2019-01-23, 22:10
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
INGET i Biltemas sortiment är bra.
Jag brukar hålla mig till Mekonomens mellansortiment, det fungerar bra.
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte vet vad du har för bil.
Mekonomen är dessutom billigare på vissa delar.
Citera
2019-01-23, 23:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har bromsklossar av märket EBC Greenstuff på Jaguaren och är mycket nöjd. De dammar avsevärt mindre än andra belägg jag haft och bromskraften känns som vanligt. Det finns Yellowstuff och Redstuff också men de är nog för hårda och inte lämpliga för vanlig bilkörning utan mer för racingbanan.

Hm, det kanske inte var riktigt sant https://sv.bsr.se/produkter/bromsar/bromsbelagg Där låter det ju som att redstuff ska vara ok utanför banan men att yellowstuff är för extrem.

Hursomhelst, är inte att tvätta fälgar det roligaste man vet eller att man skiter i om de är dammiga så kan det ju vara värt en slant med belägg som dammar mindre.
Citera
2019-01-23, 23:47
Medlem
Biltema köper in bromsbelägg (och alla andra produkter) av stora internationella företag. Bromsbelägg kommer den sista tiden från Brembo har jag för mig. Fel på Biltemas reservdelar handlar vanligtvis om amatörer och handhavandefel vid montering (t.ex hjullager, bärarmar etc.). Dock är inte Biltema speciellt billiga. På tex Mekster.se får.man likvärdig/bättre kvalitet till ett lägre pris. Jag köper reservdelar på Biltema när jag har dålig tid. Annars mekster.se.....
Citera
2019-01-24, 14:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Okej, det är nämligen så att jag gjorde hjulinställning på min Subaru legacy 2011 2.0D idag. Jag påpekade att jag tyckte mig höra ett centrifugerande ljud från vänster bakhjul, varpå sa att bromsbelägget är slut och snurrade på hjulet när bilen var upphissad för att demonstrera) De hänvisade iaf till en annan firma då de ej sysslar med sånt. Firman ville ha 1645kr för att byta bromsbelägg. Såna pengar har inte jag som student.

Men Mekonomen har kvalitet säger du?

Köper ofta från Mister Auto:
https://www.mister-auto.se/bromsbela...6_g900006.html

Fabrikat Brembo, Bosch och TRW är de jag känner till. Kostar mellan 350 - 400. BOLK är deras egna lågprismärke, 124:-. Jag betarar gärna lite mer för märket även om BOLK kan vara känt märke med annan logga.

Skriv bilnumret på sidan så du får rätt. Jag gissade bara.
Citera
2019-01-24, 22:57
Medlem
killawifes avatar
Generellt sett så är det inget fel på Biltemas bromsbelägg. De är dock lågpris och när det gäller just bromsar så kanske lågpris inte är vad man ska satsa på. Jag brukar handla mina belägg på autodoc genom deras svenska sida bildelaronline24.se. Då kan man köpa belägg av samma kvalitet som mekonomen fast för mindre pengar än på biltema. Plus att man har väldigt mycket att välja mellan.
Citera
2019-01-25, 17:54
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

EDIT IGEN...

Kopparpasta tycker jag personligen att man ska undvika på bromsdelar, det bara fastnar smuts i pastan och så kärvar det. Det finns ju ingen biltillverkare som lägger på Kopparpasta från fabrik på bromsdelarna... Och ändå funkar det oftast 10000 mil och mer innan första reparation...
Nya bilar klarar sig bra utan kopparpasta, men min erfarenhet säger att när är ytbehandlingen är borta och det börjat rosta så är det bättre med lite kopparpasta på glidytorna.
Citera
2019-03-08, 11:05
Medlem
Nestor Xs avatar
Ett bromsbelägg fram är nästan slut på min bil som är nio år gammal och snart gått 10000 mil. Köper på nätet från Tyskland och min verkstad gör jobbet. Undrar om jag ska byta även bak när jag ändå är igång. Bilen har haft samma belägg sedan den var ny.
Citera
2019-03-08, 12:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bromsbelägg brukar inte vara några problem, oavsett tillverkare.

(Fast till Saab 95/96 fungerade bara original, piratblocken var för små, och slet sig).
Citera
2019-03-08, 13:25
Bannlyst
Inget fel på Bil.emas bromsbelägg!
Vad många inte känner till är att de bromsbelägg som säljs
som "original" till Volvo t.ex är tillverkade av samma tillverkare
som t.ex till WW, Opel med många fler europeiska bilar,
endast förpackningen skiljer.
Att sedan använda "Skiftnycklar" vid arbete med bilar är helt förkastligt,
skiftnyckeln är i pricip ett nödverktyg!
Man använder fasta nycklar och hylsnyckelsatser av god kvalité
så slipper man sönderslagna händer och runddragna "skallar".

OBS! Var rädd om gummidamaskerna,
putsa glidytorna och använd aluminiumpasta vid montering!
Lycka till med ett enkelt jobb
Senast redigerad av Trombylmajorskan 2019-03-08 kl. 13:28.
Citera
2019-03-08, 14:51
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Okej. Vad tror du om det centrifugerande ljudet? Kan det låta så när ett bromsbelägg är slut? Det låter ju inte som när hjullagret är slut, och det är bara i lägre hastigheter.

En del belägg har "mekanisk slitage varnare" en liten metallbit som skrapar mot skivan och ger ett ljud som följer med hjulens rörelse. Så förmodligen är det denna funktion du hör.

Du behöver nog lite fler verktyg också.. Lite beroende på vad du har för bil. Stålborste att göra rent med. Rostlösning och något smörjmedel samt "kopparpasta" att smeta på beläggens baksida och ev skydda okens kolvar med. Du kan ev. behöva SKRUVA in kolvarna i bromsoken så att de nya beläggen får plats. På en del bilar så är det bara att pressa in kolvarna sakta ex med en tving eller med handkraft. Andra bilar har kolvar som skall skruvas in i oken med ett lämpligt verktyg. Har du otur så är gummit runt dessa kolvar skadat och behöver bytas.. då blir det genast mer komplicerat. Oftast enklast att byta hela oket mot ett fungerande från skroten. Dock så får du då lufta bromssystemet efter en sådan åtgärd.

Så ta god tid på dig och fuska inte..bromsarna är viktiga..och för min del det jag utan att tveka lägger pengar på då jag vill ha stopp på bilen när JAG vill.. inte då bilen vill..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in