2019-05-22, 23:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kollade med tidigare inlägg #849 där har man en annan brottsplats på kyrkogården inringad och x:et är ingång.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fimgur.com%2Fa%2Ft3O0x

Vilken är den riktiga brottsplstsen för en icke Göte?
Nej det är samma plats och den stora ingången är vid rött X men det finns en ingång för gående precis vid mordplatsen också som man når från Nobelgatan.
Bilden på skylten är inte som på kartor där norr alltid är uppåt. Skylten sitter vid stora infarten till kyrkogården och det finns en röd punk på tavlan som markerar tavlans plats.
Min karta är helt rätt för hon hittades vid Ossians grav.
https://www.svenskagravar.se/gravsatt/66752560
Senast redigerad av Timeout 2019-05-22 kl. 23:50.
Citera
2019-05-22, 23:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vilket annat olöst kvinnomord i närheten syftar du på?
Ja..Mordet på Maria Nilsson 1997.
Citera
2019-05-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej det är samma plats och den stora ingången är vid rött X men det finns en ingång för gående precis vid mordplatsen också som man når från Nobelgatan.
Bilden på skylten är inte som på kartor där norr alltid är uppåt. Skylten sitter vid stora infarten till kyrkogården och det finns en röd punk på tavlan som markerar tavlans plats.
Min karta är helt rätt för hon hittades vid Ossians grav.
https://www.svenskagravar.se/gravsatt/66752560

Ser det är samma markeringar på kartorna nu, tack för förtydligandet!
Citera
2019-05-23, 00:10
Medlem
Timeouts avatar
Jag tog länken från kartan på Cold Cases http://coldcases.se/default/wp-content/uploads/2017/07/mal94_2.jpg och där är Malins väg rätt bra utmärkt.
Mordplatsen är inte utmärkt och den är långt ifrån där hennes utmärkta väg går.

Från där Malins väg slutar så följ Nobelgatan till korsningen Ulfsparregatan och en liten bit till och där rakt in på kyrkogården alldeles vid stenmuren är mordplatsen.
Hur kunde Malin hamna där när hon skulle gå rakt söderut på Norra Gubberogatan?

Någon måste ha gått med henne den biten in till kyrkogården som ligger rakt österut från där hon befanns sig med sitt promenadsällskap.
Jag hittade en vittnesuppgift att hon sågs vid korsningen Ulfsparregatan, Nobelvägen strax innan mordet. Men nu hittar jag inte den sidan igen tyvärr. Trött...

Hon skildes från sitt promenadsällskap nära korsningen Redbergsvägen, Norra Gubberogatan.
Från Cold Cases.
De båda skiljdes åt efter någon kilometer när de passerade broarna över E6/E45 till Gradmansplatsen nedanför Redbergplatsen. Vittnet berättade där för Malin att han bodde alldeles i närheten och att han skulle hem och lägga sig. De båda nattflanörerna skiljdes åt efter att Malin bett om en liten vägbeskrivning för att komma tillbaka till stan. Den yngre mannen hade då, samtidigt som han pekade i den riktning hon skulle promenera, talat om för henne att sväng runt hörnet och följ norra Gubberogatan. Efterhand skulle hon se Ullevi och då lätt hitta tillbaka in till stan och Shell macken. Efter detta finns inga vittnesuppgifter om Malin.
http://coldcases.se/default/90talet/malinmordet-1994/
Citera
2019-05-23, 00:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nej än har jag inte blivit gaggig Så pass skärpt är jag så jag blandar inte ihop något efter flera år i krimtrådarna.
Ja jag menar FUP från Billdalsfallet. Anders Erikssons instabila humör var som en osäkrad handgranat och hans familj fick gå på tå runt honom för att han inte skulle explodera
Nej jag har inga andra länkar och jag har inga som helst problem med minfil och har aldrig haft.
Här är länk till var AE har bott under åren från 1990. Han bodde i sitt föräldrahem på Sparrgrensgatan mellan sina förhållanden.
(FB) Brutal våldtäkt på en flicka 1995 i Billdal

Malin är ju ute och virrar väldigt mycket och jag har försökt sammanställa en karta med hennes gångväg men det nämns platsnamn som jag inte får ihop. Lite trött i dag.
Hon är ju inte nykter och kan inte Göteborg alls och frågar sig fram för att hitta tillbaka.
Hon går till exempel över broarna över E6/E45 till Gradmansplatsen.

Hon går som i en vid båge norrut och österut över motorvägen och sen Redbergsvägen och sen svänger hon österut mot kyrkogården.
Det finns en del att läsa på den här länken och där finns en karta också.
😆bra att du inte drabbats av minnesluckor, såsom AE, nu under kvällen har jag kunnat läsa fupen, minfil har krånglat massor på sista tiden men jag tror de anmäler och får ordning på dom allteftersom. Att det står i den länkade tråden var AE bodde har jag sett men vad är källan? Gamla telefonkataloger?
Om hon runt Ullevi frågar efter buss/tåg mot Härryda är det jättekonstigt att hamna så fel. Skulle vara intressant att se din karta, varifrån har du informationen om hur hon gick exakt, vilka platser hon setts på, efter Shell Ullevi?
Citera
2019-05-23, 00:36
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
😆bra att du inte drabbats av minnesluckor, såsom AE, nu under kvällen har jag kunnat läsa fupen, minfil har krånglat massor på sista tiden men jag tror de anmäler och får ordning på dom allteftersom. Att det står i den länkade tråden var AE bodde har jag sett men vad är källan? Gamla telefonkataloger?
Om hon runt Ullevi frågar efter buss/tåg mot Härryda är det jättekonstigt att hamna så fel. Skulle vara intressant att se din karta, varifrån har du informationen om hur hon gick exakt, vilka platser hon setts på, efter Shell Ullevi?
Gamla adresser är inga som helst problem att få ut genom folkbokföringen.

Vidare som sagt..AE..bodde där i perioder..då det även var hans föräldrahem. Så att han vistats mycket i området genom åren råder det inga tvivel om.
Citera
2019-05-23, 00:50
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jag tog länken från kartan på Cold Cases http://coldcases.se/default/wp-content/uploads/2017/07/mal94_2.jpg och där är Malins väg rätt bra utmärkt.
Mordplatsen är inte utmärkt och den är långt ifrån där hennes utmärkta väg går.

Från där Malins väg slutar så följ Nobelgatan till korsningen Ulfsparregatan och en liten bit till och där rakt in på kyrkogården alldeles vid stenmuren är mordplatsen.
Hur kunde Malin hamna där när hon skulle gå rakt söderut på Norra Gubberogatan?

Någon måste ha gått med henne den biten in till kyrkogården som ligger rakt österut från där hon befanns sig med sitt promenadsällskap.
Jag hittade en vittnesuppgift att hon sågs vid korsningen Ulfsparregatan, Nobelvägen strax innan mordet. Men nu hittar jag inte den sidan igen tyvärr. Trött...

Hon skildes från sitt promenadsällskap nära korsningen Redbergsvägen, Norra Gubberogatan.
Från Cold Cases.
De båda skiljdes åt efter någon kilometer när de passerade broarna över E6/E45 till Gradmansplatsen nedanför Redbergplatsen. Vittnet berättade där för Malin att han bodde alldeles i närheten och att han skulle hem och lägga sig. De båda nattflanörerna skiljdes åt efter att Malin bett om en liten vägbeskrivning för att komma tillbaka till stan. Den yngre mannen hade då, samtidigt som han pekade i den riktning hon skulle promenera, talat om för henne att sväng runt hörnet och följ norra Gubberogatan. Efterhand skulle hon se Ullevi och då lätt hitta tillbaka in till stan och Shell macken. Efter detta finns inga vittnesuppgifter om Malin.
Det här stycket blir man ju verkligen nyfiken av :
" Det har figurerat en beslagtagen cykel samt en mycket intressant nyckelperson i utredningen som vid tiden för mordet befann sig i området kring Östra Kyrkogården. På senare år har uppgifterna som lämnades av denna tipsaren blivit mycket begripliga och fått en nyckelposition i utredningen. Indicier pekar stark åt att nyckelpersonen har en särpräglad koppling till både tipset som lämnades och den beslagtagna cykeln. Därav också en väsentlig koppling till Malins mord."
Citera
2019-05-23, 00:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Källorna är pålitliga om AE:s bostadsorter.
Man kan själv ringa skatteverket och ge en persons namn och födelsenummer och få reda på var personen har bott tillbaka till 1991 då skattemyndigheten tog över folkbokföringen.
Vill man veta var dom bott innan 1991 så var det kyrkan som hade dom uppgifterna och vill man ha fram dom så får man kontakta lands- och statsarkiven. Men vi har ju folk på flashback som har tillgång till det mesta

Jag får inte uppfattningen om att Malin redan vid Ullevi frågat om buss/tåg mot Härryda utan det är först när hon är runt Redbergsplatsen.
Hon gick iväg för hon var arg på någon och först när ilskan släppte så började hon försöka söka sig mot tåg/buss till Härryda.

Jag läser artiklar, bloggar om cold casese osv där jag hittar uppgifterna och försöker sålla dom så att det som nämns på flera ställen kan vara det som stämmer.
Men om jag har rätt vet bara polisen och mördaren.

Min karta är nog inte så annorlunda än den jag redan har lagt i tråden.
Där dom röda pilarna slutar följ Nobelgatan till efter korsningen Ulfsparregatan och där är mordplatsen. Men hur hon kom dit från där pilarna slutar är ett mysterium.
Hon skulle ju gå rakt söderut på Norra Gubberogatan och inte rakt österut mot kyrkogården.
http://coldcases.se/default/wp-content/uploads/2017/07/mal94_2.jpg
Senast redigerad av Timeout 2019-05-23 kl. 01:23.
Citera
2019-05-23, 01:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det här stycket blir man ju verkligen nyfiken av :
" Det har figurerat en beslagtagen cykel samt en mycket intressant nyckelperson i utredningen som vid tiden för mordet befann sig i området kring Östra Kyrkogården. På senare år har uppgifterna som lämnades av denna tipsaren blivit mycket begripliga och fått en nyckelposition i utredningen. Indicier pekar stark åt att nyckelpersonen har en särpräglad koppling till både tipset som lämnades och den beslagtagna cykeln. Därav också en väsentlig koppling till Malins mord."
Snacka om att få myror i skallen av det där

Vi får hoppas på utredningen som dom ska starta i höst om AE och Malinmordet.

Bälte högintressant för att hitta Malins mördare
Publicerad 13 maj 2019

Nu förklarar Anders Eriksson, chef för polisens Kalla Fall-grupp i region väst, att 58-åringen ska utredas inom kort.

– När den pågående rättsprocessen mot honom är över ska vi ta tag i det. Det blir senast i höst, säger Anders Eriksson.

Mängden våld i Billdalsfallet och att det har utövats mot en flicka gör att polisen tycker att mannen är intressant i utredningen av mordet. Han ska även ha koppling till området.

– Självklart är han intressant eftersom han har bott i den delen av staden och sedan så verkar han ha den här våldsbenägenheten, säger Anders Eriksson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8OMV9/balte-hogintressant-for-att-hitta-malins-mordare
Citera
2019-05-23, 09:34
Medlem
Intressant fakta det framkom från cold case som Tomeout länka till. Borde finnas mängder med bevis som DNA, fingeravtryck etc.

Bla borde hon haft dna under naglar efter bråket med GM och fingeravtryck måste ha funnits på några av alla de bilder som hittats utspridda. Likaså bör det finnas dna i fimparna efter rökpsusen.

Förstår att de inte har så mycket bevis men idag kan ytterst små dna sekvenser ge fullständig profil.

Att hon följt med GM kan bero på att han ingav stort förtroende på kort tid och lova en genväg till en hållplats eller någon form av skjuts till stationen etc.

Jeansjacka som försvann kanske GM själv använt då det var en killmodel som BO lånat av sin manlige vän.

Ska de nu försöka ha fast AE för detta brott och/eller andra lär de få ha vattentäta bevis.

Att AE själv drog till Venezuela 3 v i förväg utan fru, trots de hade annat avresedatum bestämt, i början av augusti när detta mord hände i slutet av juli är en väldigt intressant tillfällighet.
Citera
2019-05-23, 18:01
Medlem
Min teori är att GM hade både handskar och bältet i fickorna och var ute för att begå ett sexuellt brott. MO, i sin (o)tur, var på fel plats i fel tid och i berusat och något dissorientetat tillstånd ett lätt offer. Han lova att ta henne dit hon skulle och hon följde med.

Tror hon blev överfallen bakifrån, typ när hon satt och röka och GM ev ”gick och kissa”. Bråk och tumult uppstår. Något som bekräftas av teknikerna och vittne. Han övermannar henne, sätter sig på henne, tar stryptag och hon dör olyckligtvis och det är därför han inte kunde fullborda våldtäkten då det enligt uppgift fanns ett sexuellt motiv bakom. Han är inte nekrofil.

Sen är han cool lugn och tar sin tid med att ta värdesaker och arrangera kroppen, tvätta sig, kolla igenom plånbok, varva ner och ta en nattpromenad/cykeltur hem och slänga lite kort på vägen. Allt med sin nya passande jeansjacka.

Så hur såg jeansjackan ut, någon som vet?
Senast redigerad av viperstyle 2019-05-23 kl. 18:04.
Citera
2019-05-24, 00:02
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Källorna är pålitliga om AE:s bostadsorter.
Man kan själv ringa skatteverket och ge en persons namn och födelsenummer och få reda på var personen har bott tillbaka till 1991 då skattemyndigheten tog över folkbokföringen.
Vill man veta var dom bott innan 1991 så var det kyrkan som hade dom uppgifterna och vill man ha fram dom så får man kontakta lands- och statsarkiven. Men vi har ju folk på flashback som har tillgång till det mesta

Jag får inte uppfattningen om att Malin redan vid Ullevi frågat om buss/tåg mot Härryda utan det är först när hon är runt Redbergsplatsen.
Hon gick iväg för hon var arg på någon och först när ilskan släppte så började hon försöka söka sig mot tåg/buss till Härryda.

Jag läser artiklar, bloggar om cold casese osv där jag hittar uppgifterna och försöker sålla dom så att det som nämns på flera ställen kan vara det som stämmer.
Men om jag har rätt vet bara polisen och mördaren.

Min karta är nog inte så annorlunda än den jag redan har lagt i tråden.
Där dom röda pilarna slutar följ Nobelgatan till efter korsningen Ulfsparregatan och där är mordplatsen. Men hur hon kom dit från där pilarna slutar är ett mysterium.
Hon skulle ju gå rakt söderut på Norra Gubberogatan och inte rakt österut mot kyrkogården.
http://coldcases.se/default/wp-content/uploads/2017/07/mal94_2.jpg
Antingen kan hon ha sökt sig till kyrkogården för att kissa eller så har hon träffat GM ganska direkt i hörnet och följt med honom. Hon kan ju frågat även honom om vägen. Vet man att det där sista manliga vittnet talar sanning eller kan han haft någon plan med att vandra med henne från Svingeln - inte långt från Ullevi eller Nisseplatsen, ända upp till just innan Redbergsplatsen, för att sedan därifrån visa vägen via Gubberogatan tillbaka ner mot Ullevi? Det är en jäkla cirkel att gå full, ensam mitt i natten. Minst en timme. Har han vart med henne in på kyrkogården för att köpa brajja eller nått som var gångbart på den tiden? Och vittnet som GW säger stått och sett på, var det kanske han? Hade den här mannen hon promenerade med en cykel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in