2019-05-22, 21:44
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Strykning

Det finns säkert många här som vet mer än jag om fallet, inte minst detaljerna. Men eftersom det gått så lång tid tyckte jag att det var bra att friska upp minnet om platser mm och den här faktarutan från expressen 2011 var bra:
Citat ” FAKTA
[/quote]
Mordkvällen börjar i en röd Cadillac med vännerna
• Mordet den 23 juli 1994 kom som en chock för fridfulla Ed, Malin Olssons hemort i Dalsland.
• Malin Olsson, 16, var hundvakt i Härryda när hon åkte in till Göteborg för att festa med vänner.
Men hon återvände aldrig.
• Mordkvällen började i en röd Cadillac cabriolet i Härryda utanför Göteborg. Eftersom Malin inte var myndig fick sitta ensam kvar i bilen när de andra gick in på en lokalpub. Det gjorde henne på dåligt humör och när de väl kom in till centrala Göteborg blev det tjafs med de andra i sällskapet.
• Då gav sig Malin i väg i den varma Göteborgsnatten, men hennes kompis Eva följde efter för att leta efter henne någon minut senare.
• "Jag ropade efter henne, och tyckte att det var konstigt att hon inte kom. Det var inte mig hon var arg på", sa Eva till GT kort efteråt.
• Efter att ha träffat minst två personer och frågat om vägen till kollektivtrafik som kunde ta henne tillbaka till Härryda har ingen sett henne, förrän på Östra kyrkogården.
• "Hon skulle aldrig ha gått in på kyrkogården frivilligt", säger hennes mamma Marita Olsson i SVT i kväll.
• Malin kan ha tvingats in på Kyrkogården där hon strypmördades vid 01.40 på natten mot söndagen.
• Efter mordet tros gärningsmannen ha gått bort till en vattenpump några meter därifrån och sköljt av sig. Bredvid stod en bänk
där han kan ha satt sig och gått igenom innehållet i Malins plånbok - som sedan hittades utspritt i ett stort område runt stadsdelen Lunden.
• I närheten av korsningen Danska vägen och Kärra-lundsgatan upphörde spåren från Malins plånbok. Resten av innehållet hittades i Kortedala, fem dagar senare.
• Drygt tolv timmar efter att Malin avled, vid 13-tiden på söndagen, hittades hon av en man som promenerade på kyrkogården och utspridda i ett buskage återfanns hennes kläder.[quote]
Faktatext: MARKUS HANKINS, JOHANNA SCHREIBER
Senast redigerad av kejsarinnakanel 2019-05-22 kl. 21:48. Anledning: För mycket följde med
Citera
2019-05-22, 21:56
Medlem
O
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är klart att han är intressant i det...även för ett annat olöst kvinnomord i närheten några år senare. inte bara att hon en tid där i omgivningarna vid tillfället..det var hans föräldrahem, och han är uppvuxen där, så man kan ju anta att han ofta vistats där genom åren även när han bott på andra ställen.

Men..Göteborg är en stor stad, och det finns fler galningar. Det är ju dessutom en person varit intressant kring Malin-mordet sen länge, och där polisen är rätt säker, men man har inte lyckats binda honom helt enkelt.

Vilket annat olöst kvinnomord syftar du på ovan?
Citera
2019-05-22, 22:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vilket annat olöst kvinnomord i närheten syftar du på?
Anders Eriksson bodde på Sparrgrensgatan 10 i Göteborg 1994-08-08 - 1997-09-01 och den ligger ca 200 m från Virginsgatan där mordet skedde. AE var 36 år gammal vid det mordet.
Åker man nattbuss hem så bor man åt det hållet.

8 mars 1997 återfanns Maria Nilsson, 31, död i sin lägenhet på Virginsgatan i Kålltorp. Räddningstjänsten, som kallats dit på grund av brand i huset, gjorde upptäckten.
Efter noggrann granskning konstaterade polisen att kvinnan fallit offer för en mördare. Hon hade tillbringat kvällen på en pub i centrum och skall ha haft sällskap på nattbussen hem.
En person har observerats, gående från fastigheten, strax innan eldsvådan bröt ut.
https://www.gp.se/v%C3%A4stsvenska-mord-unders%C3%B6ks-p%C3%A5-nytt-1.1227432

Tråd finns men det går inte att hitta mycket information om det här mordet.
(FB) Eventuellt mord på 31-åriga Maria Nilsson i Göteborg, 1997
Citera
2019-05-22, 22:13
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
GW är senil.

Utredningen om Billdalsmannen i detta mord drar igång i dagarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hittades-via-dna-efter-24-ar-nu-intressant-i-mordutredning
Citera
2019-05-22, 22:17
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Anders Eriksson bodde på Sparrgrensgatan 10 i Göteborg 1994-08-08 - 1997-09-01 och den ligger ca 200 m från Virginsgatan där mordet skedde. AE var 36 år gammal vid det mordet.
Åker man nattbuss hem så bor man åt det hållet.

8 mars 1997 återfanns Maria Nilsson, 31, död i sin lägenhet på Virginsgatan i Kålltorp. Räddningstjänsten, som kallats dit på grund av brand i huset, gjorde upptäckten.
Efter noggrann granskning konstaterade polisen att kvinnan fallit offer för en mördare. Hon hade tillbringat kvällen på en pub i centrum och skall ha haft sällskap på nattbussen hem.
En person har observerats, gående från fastigheten, strax innan eldsvådan bröt ut.
https://www.gp.se/v%C3%A4stsvenska-mord-unders%C3%B6ks-p%C3%A5-nytt-1.1227432

Tråd finns men det går inte att hitta mycket information om det här mordet.
(FB) Eventuellt mord på 31-åriga Maria Nilsson i Göteborg, 1997
Aha intressant! Nu verkar det som om det myckna våld som ska ha varit både vid våldtäkten i Billdal och i Malins fall, räknas som en förenande faktor som säger en del om mördaren. Det du berättar verkar som om de hade lite svårigheter att fastställa mord till en början och det låter som lite mindre rått våld i mina öron...?
Citera
2019-05-22, 22:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Aha intressant! Nu verkar det som om det myckna våld som ska ha varit både vid våldtäkten i Billdal och i Malins fall, räknas som en förenande faktor som säger en del om mördaren. Det du berättar verkar som om de hade lite svårigheter att fastställa mord till en början och det låter som lite mindre rått våld i mina öron...?
Nja... vi vet ju inte om det var mycket våld inblandat i mordet på Maria då lägenheten brann.
Mördaren tände troligen på för att dölja mordet och var kroppen förkolnad så går det inte att se hur mycket våld som var inblandat utan en noggrann obduktion.
"Efter noggrann granskning" tyder på att det inte gick att se direkt hur hon dog vilket talar för att branden kanske hade förstört alla spår av våld mot kroppen.

Gjorde en karta som ger lite funderingar...

Malin mördas på kyrkogården... saker som tillhör henne hittas på Kyrkåsgatan som ligger i riktning mot Anders Erikssons bostad. Var sakerna hittades på Kyrkåsgatan framgår inte.
Andra saker som tillhörde Malin hittas på andra ställen men just Kyrkåsgatan ligger ju inte utefter någon buss eller spårvagnslinje vad jag kan se. Hur hamnade dom där?

Mordet på Maria sker nästan 2 år efter mordet på Malin och det är samma område.
Gick han hem från krogen med 31 åriga Maria och det rann över av någon anledning?
AE:s häftiga humör känner vi ju till efter att ha läst fupen.

Karta med klickbara markeringar med förklarande text.
https://kartor.eniro.se/m/ZoROh
Senast redigerad av Timeout 2019-05-22 kl. 22:38.
Citera
2019-05-22, 22:49
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nja... vi vet ju inte om det var mycket våld inblandat i mordet på Maria då lägenheten brann.
Mördaren tände troligen på för att dölja mordet och var kroppen förkolnad så går det inte att se hur mycket våld som var inblandat utan en noggrann obduktion.
"Efter noggrann granskning" tyder på att det inte gick att se direkt hur hon dog vilket talar för att branden kanske hade förstört alla spår av våld mot kroppen.

Malin mördas på kyrkogården... saker som tillhör henne hittas på Kyrkåsgatan som ligger i riktning mot Anders Erikssons bostad. Var sakerna hittades på Kyrkåsgatan framgår inte.
Andra saker som tillhörde Malin hittas på andra ställen men just Kyrkåsgatan ligger ju inte utefter någon buss eller spårvagnslinje vad jag kan se. Hur hamnade dom där?

Gick han hem från krogen med 31 åriga Maria och det rann över av någon anledning?

Antar att du menar fup från Billdalsfallet, jag har inte läst den eftersom minfil är full av dynga som blockerar. Har du andra länkar som fungerar vore det bra. Jag tycker det är märkligt att Malin alls går åt det håller och nära en halvtimmes promenad från Shell vid Ullevi, det är dels många bussar som går vid Ullevi och mycket närmare till Nils Erikssons platsen. Om hon frågade efter vägen, som de säger, så borde hon inte kunna hamna däruppe vid kyrkogården.
Vet du från annan källa än flb-tråden att Anders Eriksson bodde där då? Du blandar inte ihop honom med Anders Eklund, va?
Citera
2019-05-22, 23:00
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Det finns säkert många här som vet mer än jag om fallet, inte minst detaljerna. Men eftersom det gått så lång tid tyckte jag att det var bra att friska upp minnet om platser mm och den här faktarutan från expressen 2011 var bra:
Citat ” FAKTA
• Mordet den 23 juli 1994 kom som en chock för fridfulla Ed, Malin Olssons hemort i Dalsland.
• Malin Olsson, 16, var hundvakt i Härryda när hon åkte in till Göteborg för att festa med vänner.
• Mordkvällen började i en röd Cadillac cabriolet i Härryda utanför Göteborg. Eftersom Malin inte var myndig fick sitta ensam kvar i bilen när de andra gick in på en lokalpub. Det gjorde henne på dåligt humör och när de väl kom in till centrala Göteborg blev det tjafs med de andra i sällskapet.
• Då gav sig Malin i väg i den varma Göteborgsnatten, men hennes kompis Eva följde efter för att leta efter henne någon minut senare.
• "Jag ropade efter henne, och tyckte att det var konstigt att hon inte kom. Det var inte mig hon var arg på", sa Eva till GT kort efteråt.
• Efter att ha träffat minst två personer och frågat om vägen till kollektivtrafik som kunde ta henne tillbaka till Härryda har ingen sett henne, förrän på Östra kyrkogården.
• "Hon skulle aldrig ha gått in på kyrkogården frivilligt", säger hennes mamma Marita Olsson i SVT i kväll.
• Malin kan ha tvingats in på Kyrkogården där hon strypmördades vid 01.40 på natten mot söndagen.
• Efter mordet tros gärningsmannen ha gått bort till en vattenpump några meter därifrån och sköljt av sig. Bredvid stod en bänk
där han kan ha satt sig och gått igenom innehållet i Malins plånbok - som sedan hittades utspritt i ett stort område runt stadsdelen Lunden.
• I närheten av korsningen Danska vägen och Kärra-lundsgatan upphörde spåren från Malins plånbok. Resten av innehållet hittades i Kortedala, fem dagar senare.
• Drygt tolv timmar efter att Malin avled, vid 13-tiden på söndagen, hittades hon av en man som promenerade på kyrkogården och utspridda i ett buskage återfanns hennes kläder.
Faktatext: MARKUS HANKINS, JOHANNA SCHREIBER

Frågan är vad som här avses, orten Härryda eller kommunen Härryda. Jag tror på det senare och att den lokala puben är den i Mölnlycke som jag nämnde tidigare.
Senast redigerad av browneye 2019-05-22 kl. 23:52.
Citera
2019-05-22, 23:04
Medlem
448s avatar
Dom slår ju flera flugor i en smäll
Citera
2019-05-22, 23:10
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
• Drygt tolv timmar efter att Malin avled, vid 13-tiden på söndagen, hittades hon av en man som promenerade på kyrkogården och utspridda i ett buskage återfanns hennes kläder.

Frågan är vad som här avses, orten Härryda eller kommunen Härryda. Jag tror på det senare och att den lokala puben är den i Mölnlycke som jag nämnde tidigare.
Möjligt men sedan vet vi inte om det spelar någon roll. Malin ska ju ha fått vänta i bilen, så hon har knappast träffat någon där. Det var vid Shelltappen vid Ullevi som hon lämnade sällskapet och varför hon sedan går mot Olskroken och Ö kyrkogården är en gåta. Om hon inte hade sällskap med mördaren som lockade med henne.
Citera
2019-05-22, 23:18
Medlem
Citat:

Kollade med tidigare inlägg #849 där har man en annan brottsplats på kyrkogården inringad och x:et är ingång.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fimgur.com%2Fa%2Ft3O0x

Vilken är den riktiga brottsplstsen för en icke Göte?
Senast redigerad av viperstyle 2019-05-22 kl. 23:24.
Citera
2019-05-22, 23:30
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Antar att du menar fup från Billdalsfallet, jag har inte läst den eftersom minfil är full av dynga som blockerar. Har du andra länkar som fungerar vore det bra. Jag tycker det är märkligt att Malin alls går åt det håller och nära en halvtimmes promenad från Shell vid Ullevi, det är dels många bussar som går vid Ullevi och mycket närmare till Nils Erikssons platsen. Om hon frågade efter vägen, som de säger, så borde hon inte kunna hamna däruppe vid kyrkogården.
Vet du från annan källa än flb-tråden att Anders Eriksson bodde där då? Du blandar inte ihop honom med Anders Eklund, va?
Nej än har jag inte blivit gaggig Så pass skärpt är jag så jag blandar inte ihop något efter flera år i krimtrådarna.
Ja jag menar FUP från Billdalsfallet. Anders Erikssons instabila humör var som en osäkrad handgranat och hans familj fick gå på tå runt honom för att han inte skulle explodera
Nej jag har inga andra länkar och jag har inga som helst problem med minfil och har aldrig haft.
Här är länk till var AE har bott under åren från 1990. Han bodde i sitt föräldrahem på Sparrgrensgatan mellan sina förhållanden.
(FB) Brutal våldtäkt på en flicka 1995 i Billdal

Malin är ju ute och virrar väldigt mycket och jag har försökt sammanställa en karta med hennes gångväg men det nämns platsnamn som jag inte får ihop. Lite trött i dag.
Hon är ju inte nykter och kan inte Göteborg alls och frågar sig fram för att hitta tillbaka.
Hon går till exempel över broarna över E6/E45 till Gradmansplatsen.

Hon går som i en vid båge norrut och österut över motorvägen och sen Redbergsvägen och sen svänger hon österut mot kyrkogården.
Det finns en del att läsa på den här länken och där finns en karta också.
http://coldcases.se/default/90talet/malinmordet-1994/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in