2020-05-27, 08:34
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VickeHallon
Om du bodde i området och tog den vägen till Redbersplatsen, så gick du en väldig omväg. Man går antingen nobelgatan ner eller kyrkogården ner till ingången vid nobelplatsen.
När du har mördat någon? Snälla?
Man går en omväg. Härlandarunda hade varit ett alternativ. Men nu skedde det precis i nordvästra hörnet. Då blir det helt logiskt att ta lilla kärralundsgatan.
Sorry visste inte det var bebisnivå på tråden.
Citera
2020-05-27, 14:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Har vittnet synats ordentligt? Han som sade sig ha hört en våldtäkt, och en fallande cykel?
Citera
2020-05-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Man går en omväg. Härlandarunda hade varit ett alternativ. Men nu skedde det precis i nordvästra hörnet. Då blir det helt logiskt att ta lilla kärralundsgatan.
Precis, är ju helt logiskt att mördaren gick den vägen förbi villorna oavsett vart han bodde eller vart han skulle för att inte bli sedd vid platsen. Alla som bor i området vet att det är helt dött i villaområdena och små gatorna i bö där han gick jämfört med vid tex Härlanda/ Bagaregården eftersom det finns både spårvagnshållplats, en stor bilväg och alltid mer folk som rör sig där än vid små gatorna, mindre chans att träffa på någon helt enkelt om man går den vägen vid lilla Kärralundsgatan oavsett om det är natt eller dag.
Citera
2020-05-27, 14:28
Medlem
Har alltid undrat vem som gjorde detta. Och vilken otur hon hade.
Citera
2020-05-27, 14:40
Medlem
Haha kändes löjligt att jag behövde skriva de 25 år senare så självklar är den vägen att ta
Citera
2020-05-27, 22:32
Medlem
Citat:

gick inte lilla kärralundsgatan
Citera
2020-05-28, 02:02
Medlem
VickeHallons avatar
Citat:

Stila till dig. Tommy S skulle aldrig tagit den vägen du beskriver. Därför känns Amerikanen intressant.
Citera
2020-05-28, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VickeHallon
Stila till dig. Tommy S skulle aldrig tagit den vägen du beskriver. Därför känns Amerikanen intressant.
Men är du trög du svarar innan du läst ordentligt, tror du på riktigt att en människa som precis mördat en flicka som skrikit högt ska gå ut från Nobelgatan eller huvudentrén mitt framför ögonen på gatuköket eller hela halta lottas. Den vägen kanske mördaren hade tagit om det var Neandertalar tid men detta var en varm VM 94 sommardag med fulla svenskar över hela Redbergsplatsen, vem som helst som kan området hade gått ut från den vägen mördaren tog, skulle också tippa på amerikanen men vägen mördaren tog betyder inte givet att det är det. Om mördaren hade slagit en pundare i ansiktet är det självklart han hade gått ut huvudentrén som du tycker hade varit normal men han har för helvete nyss strypit ihjäl en flicka som gjort väsen från sig, inte ens Anders Eklund med 13 i IQ hade gått ut från huvudentrén.
Citera
2020-05-28, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Sixkiller
Stor artikel i Filter om mordet:

https://magasinetfilter.se/reportage/lasningen/

Bakom betalvägg, men i korthet menas det att missbrukar-biltjuven är oskyldig men pekats ut av alla poliser och kriminella i stan.

Istället lyfter de fram amerikanen, vem det nu är. Har skummat trådens 100 sidor under morgonen men inte hittat så mkt fakta. Om någon vill beskriva honom lite mer vore det spännande.
Den finns på biblioteket här i Göteborg i alla fall så kolla om den finns där ni bor. Jag skulle kunna fota och lägga upp annars om nån vill?
Citera
2020-05-28, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det intressanta med honom jag tipsat Efterlyst om är att han lämnade Göteborg en tid efter mordet på Östra kyrkogården och återkom först fyra år senare.

När jag försökte nysta i varför han lämnade Göteborg och inte kom tillbaka på ca fyra år, berättade Tomas för mig att han suttit av ett straff under 3 1/2 år för mord på en neger som han skulle ha strypt med en telefonslagg i en säng.

Personen berättade för mig att han flyttade till Helsingborg och eftersom jag är bekant med stan så berättade han för mig vilka vägar han tog in till centrum där och det var längs med järnvägsspåren.

Tillbaka i Göteborg ca. fyra år efter mordet på Östra kyrkogården återtog han kontakten med Tomas, som han varit bekant med, och blev inneboende hos honom tillsammans med en amerikan också han missbrukare.

Tomas berättade för mig att denna man hade ett SM-brons i judo och var mycket populär bland unga tonårstjejer. Tomas skrattade åt detta därför att han visste att de båda inneboende hatade kvinnor. Amerikanen var homosexuell och utnyttjade Tomas sexuellt mot narkotika som betalning: Tomas lät mig förstå ett och annat i den vägen.

En dag kom det till knarkarkvarten upp en av många unga tjejer som blivit brutalt misshandlad med ett basebollträ. Den här tjejen ville ha hjälp och vi ringde ambulans åt henne. När ambulansmännen lagt henne på en bår och lämnat lägenheten började alla tre i lägenheten att kalla henne för en j-la sugga som var förtjänt av stryket hon fått.

Den här mannen som Efterlyst fick ett utförligt tips om var i mina ögon supertrevlig. Om Malin skulle följt med någon frivilligt in på Östra kyrkogården en sen kväll i ett scenario som Leif GW berättar om, gm skulle visa henne en hållplats och ville gena genom kyrkogården - ja - då är den mannen den enda jag kan tänka mig Malin skulle följt med. Speciellt om hon haft sällskap med honom under en kortare promenad innan så hade hon inte tvekat en sekund att göra honom sällskap in på kyrkogården.

Amerikanen och den här mannen med hockeyfrilla och utseende a la Rod Stewart berättade för mig att de ville öppna en pub i Göteborg bara för mördare. De sa om man mördat någon så brukade man bära något synligt tecken som visade på detta och andra mördare var "öppna" för att tolka tecknen.

Malins jacka försvann och jag kan tänka mig att gm som skulle besöka den tänkta puben för mördare gärna tagit på sig den försvunna jeansjackan vid ett besök.

De här två "herrarna" var väl insatta i flera mord i Göteborg, berättade Tomas för mig och amerikanen kunde inte återvända till USA för något han gjort sig skyldig till där.

Efterlyst har fått veta detta och lite till men det finns ingen som helst återkoppling. Tipset kan ha hamnat i vilken j-la papperskorg som helst.

Eller så gick tipset vidare till Polisen som kunde se att denna mans flytt från Göteborg efter mordet på Malin verkligen hänger samman med att han suttit av ett 3 1/2 år långt fängelsestraff för att ha strypt en neger med en telefonsladd i en säng.

Eller om inte så har jag kanske hört en bekännelse där "negern" är Malin.

MVH

Om det är samma amerikan du syftar på som var misstänkt för mordet så undrar jag hur ligger det till egentligen med skärpet? Har hört olika uppgifter gällande om bältet passar amerikanens midjemått eller inte, i brottsjournalen påstår GW att bältet passar amerikanens midjemått men någon annanstans har jag för mig att jag läst att hans midjemått inte passade med bältet. Om det är samma kille du nämner kan du berätta mer om hans utseende och mer saker du minns om han? Eller om nån annan som var bekant med amerikanen läser här kan någon svara? Tycker ju att de måste vara iallafall någon som kände han som läser här.
Citera
2020-05-28, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Den finns på biblioteket här i Göteborg i alla fall så kolla om den finns där ni bor. Jag skulle kunna fota och lägga upp annars om nån vill?
Ja tack, lägg gärna upp om du kan.
Citera
2020-05-28, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrgryteLegend
Ja tack, lägg gärna upp om du kan.
Jag kan göra det men inte idag. Det som är bra med artikeln är att den ger mycket information. Orkade inte ens läsa alla sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in