2019-01-19, 21:48
Medlem
MrBabyBoys avatar
Det enda jag har är försvarsspray från Clas Ohlson. Har även en Daloc säkerhetsdörr så det blir svårt att komma in över huvud taget.
Citera
2019-01-19, 21:54
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Har för ett antal år sedan genomgått en liten period av det som i populärkultur kallas för prepping. Det utvecklades aldrig till någon vidare hobby, men visst lever ännu vissa idéer och planer ännu idag. Ett exempel på detta är bl.a. just vad denna tråd handlar om - prylar för att kunna freda sig vid den osannolika händelsen av inbrott eller dylik. I ett skåp i hallen har jag en teleskopbatong och pepparspray. I hemmet finns också två för jakt avsedda kul- och hagelgevär. Om cirka en månad får jag ansöka om licens för pistol. Då blir det en Glock 19!
Senast redigerad av Könlösa Pojken? 2019-01-19 kl. 22:01.
Citera
2019-01-19, 22:04
Medlem
Onanikrems avatar
[quote=Ursprungligen postat av Mgla
Vad alla här har vapen.. Jag hade nog tvekat någon sekund med att blåsa skallen av någon med en .44 om jag haft den i handen.
Min hypotes är att svenskar är det lättaste i världen att göra invasioner hos även hur mycket vapen den har.[/QUOTE]

Beror lite på hur samhället utvecklats till, för 30 år sedan hade jag inte kastat mig efter hageln om du sparkat in dörren och hunden flög på dig, idag är det ett helt annat klimat och den siste jag skulle lita på är den som bryter sig in här, better safe than sorry och i det läget är min hund mer värd än du!

Ute på landet har väl mer än 50% vapen, sen hur många som skulle använda de till att freda sig är väl bara att spekulera i.
Senast redigerad av Onanikrem 2019-01-19 kl. 22:09.
Citera
2019-01-19, 22:45
Medlem
Ha ett par skor och en stark ficklampa vid sängen. Inbrott sker mest när det är mörkt. Blir väldigt svårt att anfalla en om man lyser med en stark ficklampa på dem. De ser ju inte hur man ser ut eller vad man har för tillhygge och deras mörkerseende sabbas. Skorna är bra att ha vid sängen för det kan lätt bli glas på golvet och tar onödig tid att ta sig till hallen där ens skor står. Bra med skor vid sängen om man ska fly genom t.ex. ett fönster eller annan utgång än ytterdörren.
Citera
2019-01-19, 22:58
Medlem
Är det inte mer logiskt att förbättra skalskyddet så det försvårar och larmar så pass att förövarna sticker istället för att direkt satsa på mortal combat i tvättstugan?
Citera
2019-01-19, 23:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Är det inte mer logiskt att förbättra skalskyddet så det försvårar och larmar så pass att förövarna sticker istället för att direkt satsa på mortal combat i tvättstugan?
Vill någon in så vill den inte in endast för att sno din platt-TV

I mitt fall, bryter någon sig in där min hund finns så har den genast problem, eftersom min hund är min livskamrat så siktar jag högt när jag skjuter (för att undvika träffa hunden)
Skalskydd är strålkastare på gården och lås på dörrarna, vad mer kan man begära för att få vara ifred?

Jycken är i sig ett skalskydd, är han ute så skäller han som satan om någon kommer ner på gården (bunden)
Är han inne är han obunden och attackerar om du skulle forcera dörren.
Senast redigerad av Onanikrem 2019-01-19 kl. 23:36.
Citera
2019-01-19, 23:39
Medlem
Jag har länge tänkt att detta skulle va onödigt, men för ca 6 månader sen försökte nån pundare sno grannens bil. När han misslyckades med att tjuvkoppla den slog han istället sönder den helt.
Jag köpte en batong med inbyggd ficklampa som kan ge blinkande sken som jag förvarar bredvid sängen . Tänker att starkt blinkande ljus förvirrar ordentligt för någon som räknar med att operera i mörker, blir således lätt att attackera utan att han kan veta vart jag kommer ifrån. Har såklart skor bredvid sängen om jag behöver jaga/fly.
Citera
2019-01-19, 23:50
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Pepparspray är lika mycket illegalt vapeninnehav som en illegal pistol, bara så du vet.

Pepparspray räknas som ringa vapenbrott så är rätt stor skillnad...
Citera
2019-01-20, 00:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Pepparspray räknas som ringa vapenbrott så är rätt stor skillnad...
Pepparspray är liten och behändlig, men där slutar användningsområdet, gäller det en homeinvasion som topic är så hade jag alla dagar i veckan sprayat metallicgrön i ögonen på angriparen, bättre tryck, mer frätande och otäckt.. (inte tänkt att ha i ögonen)
Mace spray, beroende på vad det är för något fungerar också bättre! Pepparspray skulle jag inte använda om jag inte nödvändigt hade en handväska och gick i Rosengård och all Mace var slut i hela världen (lika förbjudet, men mycket mer efftektivt)

För att inte tala om "metallicgrön eldkastaren" rakt i ögonen hehehe....
Senast redigerad av Onanikrem 2019-01-20 kl. 00:10.
Citera
2019-01-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?
Har för ett antal år sedan genomgått en liten period av det som i populärkultur kallas för prepping. Det utvecklades aldrig till någon vidare hobby, men visst lever ännu vissa idéer och planer ännu idag. Ett exempel på detta är bl.a. just vad denna tråd handlar om - prylar för att kunna freda sig vid den osannolika händelsen av inbrott eller dylik. I ett skåp i hallen har jag en teleskopbatong och pepparspray. I hemmet finns också två för jakt avsedda kul- och hagelgevär. Om cirka en månad får jag ansöka om licens för pistol. Då blir det en Glock 19!

Hade själv en glock 19 fram tills nyligen. Bodde i amerikanska södern men har nu flyttat till en mer vapenrestriktiv delstat så jag var tvungen att sälja den. Grattis! Det är en fantastisk pistol. Jag sov i ett par år med den liggandes laddad på en stol just bredvid mitt huvud runt 40 cm bort. Har aldrig sovit så gott. Om någon jävel brutit sig in få hade han fått stora problem.

Numera ligger jag tyvärr och sover obeväpnad som en fikus. Men funderar på att åtminstone skaffa ett pumphagelgevär.
Citera
2019-01-20, 01:09
Medlem
Seriöst, om ni på ett eller annat sätt skadar en inbrottstjuv i ert egna hem så kommer ni med största sannolikhet minst åka dit för misshandel eller vad ni nu beslutat er för att göra.

Det finns inget som heter självförsvar i Sverige, och trodde ni det som kommer ni bli motbevisade i en rättegång.

Det enda ni kan göra är att ringa polisen och vänta ca. 30-60 min och hoppas på det bästa. Ingen som bryr sig ett skit om någon plundrar ert hem.

Men självklart, är det frågan om liv eller död så för all del, rädda er själva.
Citera
2019-01-20, 01:14
Medlem
Baptisten555s avatar
[quote=hittarintepanamn|66489725]Seriöst, om ni på ett eller annat sätt skadar en inbrottstjuv i ert egna hem så kommer ni med största sannolikhet minst åka dit för misshandel eller vad ni nu beslutat er för att göra.

Det finns inget som heter självförsvar i Sverige, och trodde ni det som kommer ni bli motbevisade i en rättegång.

Det enda ni kan göra är att ringa polisen och vänta ca. 30-60 min och hoppas på det bästa. Ingen som bryr sig ett skit om någon plundrar ert hem."

Det handlar lik förbannat om att kunna försvara sina nära och kära!
Senast redigerad av Baptisten555 2019-01-20 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in