• 1
  • 2
2019-01-18, 04:40
Medlem
Hej!
Jag är sjukt sugen på att köpa en bostad/lägenhet kanske inte just nu men inom närmsta 18 månaderna,
"problemet" ligger i att jag vill bo tillsammans med min flickvän men hon är mer inriktad på att bara hyra en lägenhet, dock tycker jag det känns som pengar i sjön att hyra men vem vet egentligen.

Jag har kollat på lite lägenheter o skulle säga att vi skulle klara av att köpa en lägenhet från 2 500 000 till cirkus 4 000 000 men grejen är att jag är ganska sparsam samt har haft en del hjälp av mina föräldrar som har sparat ihop pengar till mig som jag fick när jag fyllde 18 (är nu 21 år gammal) och jag har ungefär 500 000 sparat som jag kan lägga in på en kontantinsats. "problemet" ligger i att jag skulle tippa på att min partner har ungefär 100 000 - 200 000 sparat MAX, Samt att jag vet att jag skulle kunna ta ett räntefritt "lån" på cirkus 500 000 kr av mina mor/far föräldrar eftersom min syster fick det när hon köpte lägenhet. Men mer till frågeställningen, hur ska man tänka om man ska köpa en bostad tsm med sin partner men säg att jag betalar ungefär 70-80% av kontantinsatsen? Hur löser man detta bäst? Skriver man kontrakt på en del av läggan eller hur funkar det egentligen?
Citera
2019-01-18, 05:57
Medlem
Hebrs avatar
Vet tjejen i fråga om hur du har det med undansparade stålar etc? Annars är det väl ett alternativ att kanske ligga lågt med den infon, föreslå att ni löser hälften var, och att hon sedermera får fråga sina föräldrar om hjälp osv. Lär ju inte vara omöjligt så länge hon inte är född i Nigeria.
Citera
2019-01-18, 06:40
Medlem
Pungterings avatar
Ni skriver på kontraktet att du står på 80% och hon på 20%.

Sen kanske ni måste skriva ett samboavtal, så att ditt är ditt.

Är det så smart att flytta ihop om ni har så olika syn på sparande?
Citera
2019-01-18, 06:50
Medlem
dacks avatar
Investera dina pengar i ett boende utomlands i stället och hyr en lagom billig lägenhet samtidigt i sverige.
Citera
2019-01-18, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Investera dina pengar i ett boende utomlands i stället och hyr en lagom billig lägenhet samtidigt i sverige.

Var och varför?
Citera
2019-01-18, 08:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Skriv samboavtal.
Citera
2019-01-18, 08:36
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbaarreenn
Hej!
Jag är sjukt sugen på att köpa en bostad/lägenhet kanske inte just nu men inom närmsta 18 månaderna,
"problemet" ligger i att jag vill bo tillsammans med min flickvän men hon är mer inriktad på att bara hyra en lägenhet, dock tycker jag det känns som pengar i sjön att hyra men vem vet egentligen.

Jag har kollat på lite lägenheter o skulle säga att vi skulle klara av att köpa en lägenhet från 2 500 000 till cirkus 4 000 000 men grejen är att jag är ganska sparsam samt har haft en del hjälp av mina föräldrar som har sparat ihop pengar till mig som jag fick när jag fyllde 18 (är nu 21 år gammal) och jag har ungefär 500 000 sparat som jag kan lägga in på en kontantinsats. "problemet" ligger i att jag skulle tippa på att min partner har ungefär 100 000 - 200 000 sparat MAX, Samt att jag vet att jag skulle kunna ta ett räntefritt "lån" på cirkus 500 000 kr av mina mor/far föräldrar eftersom min syster fick det när hon köpte lägenhet. Men mer till frågeställningen, hur ska man tänka om man ska köpa en bostad tsm med sin partner men säg att jag betalar ungefär 70-80% av kontantinsatsen? Hur löser man detta bäst? Skriver man kontrakt på en del av läggan eller hur funkar det egentligen?

Du kan också skriva ett skuldebrev på den del av kontantinsatsen som du står för. Då kan ni äga halva lägenheten var, men du får tillbaka de extra kronor som du har betalat.
Citera
2019-01-18, 09:55
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Var och varför?
Därför att det kommer att löna sig på sikt då Sverige är förbrukat och slut.
Den svenska kronan har ju halverats i värde sedan slutet av 70 talet och det finns inget större hopp om en förbättring på grund av det hysteriska invandringsmottagandet som kommer att sänka landet totalt sedan kommer sverige att tvingas att ansluta sig till euro preliminärt redan 2022 -2023 och då blir svenskarna fattigare.

Kolla upp Portugal Spanien där det redan finns en hel del svenska boendes så kan du hyra ut lägenheten huset i olika korta perioder och på så sätt få in pengar och dem betalar bra hyra per vecka dessutom så har du ju möjlighet att tillbringa din semester eller när du vill där nere för du kan ju planera det själv.
Citera
2019-01-18, 11:14
Medlem
Citat:
Därför att det kommer att löna sig på sikt då Sverige är förbrukat och slut.
Den svenska kronan har ju halverats i värde sedan slutet av 70 talet och det finns inget större hopp om en förbättring på grund av det hysteriska invandringsmottagandet som kommer att sänka landet totalt sedan kommer sverige att tvingas att ansluta sig till euro preliminärt redan 2022 -2023 och då blir svenskarna fattigare.

Kolla upp Portugal Spanien där det redan finns en hel del svenska boendes så kan du hyra ut lägenheten huset i olika korta perioder och på så sätt få in pengar och dem betalar bra hyra per vecka dessutom så har du ju möjlighet att tillbringa din semester eller när du vill där nere för du kan ju planera det själv.

En bostad i sverige är ju inte en investering i den svenska kronan.
Citera
2019-01-18, 12:22
Medlem
Citat:

Rätt svårt att hyra lägenheter i Stockholm idag för rimliga priser. Skulle eventuellt fungera om man inte har några boendekrav alls, finns säkert någon sliten tvåa i en förort till rimligt pris.
Samma gäller i princip i storstaden jag bor i.
Senast redigerad av Johanhelvete 2019-01-18 kl. 12:24.
Citera
2019-01-18, 13:26
Medlem
Gasparos avatar
Har man ekonomin för det är bostadsrätt alltid bättre än hyresrätt oavsett vad foliehattarna och domedagsprofeterna säger. Valfriheten är oslagbar. Era olika ekonomiska muskler går enkelt att reglera med skuldebrev i kombination med ett samboavtal som fastslår att sambolagen inte ska gälla för bostadsrätten.
Citera
2019-01-18, 13:34
Medlem
Gasparos avatar
Citat:

Lycka till med den planen om du bor i en storstad och inte har 10-20 års kötid eller har sällsynt bra kontakter. Förutsatt att du har lite krav på hur och var du bor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in