Citat:
Ursprungligen postat av
bbaarreenn
Hej!
Jag är sjukt sugen på att köpa en bostad/lägenhet kanske inte just nu men inom närmsta 18 månaderna,
"problemet" ligger i att jag vill bo tillsammans med min flickvän men hon är mer inriktad på att bara hyra en lägenhet, dock tycker jag det känns som pengar i sjön att hyra men vem vet egentligen.
Jag har kollat på lite lägenheter o skulle säga att vi skulle klara av att köpa en lägenhet från 2 500 000 till cirkus 4 000 000 men grejen är att jag är ganska sparsam samt har haft en del hjälp av mina föräldrar som har sparat ihop pengar till mig som jag fick när jag fyllde 18 (är nu 21 år gammal) och jag har ungefär 500 000 sparat som jag kan lägga in på en kontantinsats. "problemet" ligger i att jag skulle tippa på att min partner har ungefär 100 000 - 200 000 sparat MAX, Samt att jag vet att jag skulle kunna ta ett räntefritt "lån" på cirkus 500 000 kr av mina mor/far föräldrar eftersom min syster fick det när hon köpte lägenhet. Men mer till frågeställningen, hur ska man tänka om man ska köpa en bostad tsm med sin partner men säg att jag betalar ungefär 70-80% av kontantinsatsen? Hur löser man detta bäst? Skriver man kontrakt på en del av läggan eller hur funkar det egentligen?
Nej, det vill du inte.
Anledningen till det är att jag ser lyftkranar överallt.
Det pratas om bostadsbubbla o lyftkranarna är ett tecken på att den bubblan spricker.
Titta på vilka summor du själv nämner o då för en lägenhet.
Betänk då att jag köpte ett hus för 400 000kr, tidigt 90-tal. Ett hus som gjort mig rik samtidigt som jag betalade två årslöner.
Jag betvivlar på att du har en årslön på 2 000 000kr.
En vacker dag kommer ni vilja köpa ett hus o då är det lagom kul att ha bundit upp några miljoner på en lägenhet vars värde som har sjunkit.
För lägenhetsmarknaden kommer spricka.
Det är klart bättre att du investerar dina pengar på något som ger en låg men säker avkastning så har du dem kvar när du verkligen är i behov att att köpa en riktigt bra bostad.