Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-16, 21:17
  #1
Medlem
Om en hackare skulle ha installerat en trojan på någons dator, och så byter personen ifråga dator, men har kvar t ex externa tillbehör som tangentbord och mus (som båda kopplas med USB), finns det något sätt för en hackare (även riktig superhackare) att lämna en trojan i något slags minne i tangentbordet/musen, som då infekterar nästa nya/fräscha dator man börjar använda (i o m att man ju kopplar in tangenbordet/musen i den nya datorn)?

Tack för all hjälp jag kan få rörande denna fråga.

Mvh
Citera
2019-01-16, 21:20
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Absolut, det har hänt tidigare och kommer hända igen.
Citera
2019-01-16, 21:20
  #3
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Mus vete fan. Men ett tangentbord skulle ju teoretiskt kunna "skriva in" ett virus efter ett datorbyte.
Citera
2019-01-16, 21:22
  #4
Avstängd
iAmLanes avatar
Ja, det är möjligt. Sådana som vi kommer aldrig råka ut för det dock.
Citera
2019-01-16, 21:23
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Ja, det går absolut.

Faktum är att en särskild typ av attack lurar datorn att just ett USB-tangentbord har kopplats in.
Citera
2019-01-16, 21:23
  #6
Medlem
Jo
Citera
2019-01-16, 21:23
  #7
Medlem
Javisst, det är därför t ex banker osv. låser ner alla USB-portar och endast tillåter behörig kringutrustning.
Citera
2019-01-16, 21:24
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mus vete fan. Men ett tangentbord skulle ju teoretiskt kunna "skriva in" ett virus efter ett datorbyte.

En mus kan låtsas vara ett tangentbord. Lyckas man flasha om en mus eller ett tangentbord så kan man göra en hel del.
Citera
2019-01-16, 21:32
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Japp. Dessa hackare om det inte finns en väg så hittar de en väg. De använder sig av alla sätt möjliga från bluetooth att se till att de har kontroll. De är en djävla smarta ena tyvärr. Mot en bra hackare är väl den enda lösningen att dra ur alla sladdar.
Citera
2019-01-16, 21:32
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Ja, det går. Men då måste man antagligen vara "inzoomad" av hackaren/bovarna på grund av speciellt intresse från bovarna. (Tänk "James Bond") Normala ("dumma") möss och tangentbord är oftast inte "hackbara".
-Programmerbara "smarta" TB och möss, då är det en helt annan sak. Alltså javisst på det sista!

Win10 skickar allt man skriver, bokstav för bokstav, till Microsoft för "kontroll och diagnos" (keyboard tracker). Kan stängas av om man kör Spybot Anti-Beacon "då och då".

Men vanliga "dumma" tillbehör som möss och tangentbord, är i sig själva inte "trojanbara"..
Citera
2019-01-16, 21:35
  #11
Avstängd
iAmLanes avatar
Vad fan läser ni med arslet eller? Han undrar om ett tangentbord kan "lagra" viruset och sedan smitta en maskin som det kopplas in i. Typ om ni har en Logitech MX518 och får virus i er stationära dator, kan viruset finnas i datormusen och sedan smitta din bärbara dator om du kopplar in musen där?

Lär er läsa för helvete jävla bögar man försöker ju sova men nu fick man resa sig för att förstå hur fan ni tänker
Citera
2019-01-16, 22:58
  #12
Medlem
De flesta, om inte alla (?), förutom Iamlane, verkar ha missuppfattat min fråga.

Har tangentbord/möss, något slags minne (även om det är enbart några Kb) i sig, som, ifall en hackare som har installerat en trojan på min dator (obs han skulle EJ fysiskt ha haft tillgång till min dator, utan enbart via nätet), även dom kan lagra denna trojan/virus, som då överförs till nästa nya/fräscha dator jag kopplar in dessa tillbehör till?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback