• 1
  • 2
2019-01-16, 15:39
Medlem
Med cash i madrassen menar jag förstås ett enkelt bankkonto där man inte riskerar sitt saldo, men heller ingen möjlighet till signifikant avkastning.

Problemet är att just nu 2019 ser jag inget som skulle kunna vara uppenbart bättre än bara ha pengarna på ett bankkonto? Jag syftar på förväntat väntevärde närmsta tiden. MEN, även om jag är analytisk och bra på statistik/matematik har jag märkbart dåliga kunskaper om olika marknader, har helt enkelt haft för dåligt med samhällsintresse, och har aldrig lagt ner tid på att sätta mig in i något riktigt. Hoppas det är ok med fria allmänna spekulationer. 😊

Nåväl, här är mina pessimistiska hobbytankar om alternativa investeringar till "cash i madrassen"

•Aktier, börsen? Vi går in i lågkonjunktur i detta nu. Världen är ordentligt orolig. Politiska händelser och uttalanden förstoras lätt upp och påverkar börsen negativt. Stora inre spänningar i USA liksom övriga västvärlden. Polariserat minst sagt. Dessutom ett slags kallt krig mot Ryssland sett ur globalistglasögon.

•Kryptovalutor? Tveksamt va? Har dessutom en viss korrelation mot börsen, tror man inte på den så blir det svårt att tro på krypto. Alla valutor är dessutom så volatila att det är sjukt. Lägg till svårigheterna med att använda tekniken, det är mycket att hålla reda på med seeds, adresser, wallets och exchanges(som kan hackas, har hänt vid ett par tillfällen). Som om inte det vore nog - en antågande lågkonjunktur får nog inte folk att springa till något så nytt, osäkert och volatilt som krypto?

•Guld & Silver? Låter spännande först, men priset är mer reglerat och styrt än vad man kan tro väl? Silverpriset styrs väl av 'finanseliten' via future contracts? Dessutom är silver inte officiellt valuta, så det är inte befriat från avgifter som moms tex. Guld är visserligen klassat som valuta, men jag vet inte, tittar man historiskt så ser det inte jättespännande ut, sedan.. vad har guld för tillämpbart värde egentligen? I industrin är väl silver och andra metaller mer gångbara? Och guldhypen på smycken är väl hyfsat daterad..?

•Valutor? Svenska kronan har tappat hyfsat mycket i värde, är set en anledning att spara i någon annan valuta för att gardera sig mot ytterligare värdefall? Vilka valutor är i så fall intressanta? Jag kan absolut ingenting om sånt här, är länder som fått högerregeringar vettiga att köpa valuta i, tex Brasilien? Hur är det med Syrien som lär återhämta sig från kriget närmsta åren = stärkt valuta? Kan Kinesisk valuta vara vettig att köpa(accelererar som stormakt). Vilka av visegrad länderna har inte Euro som valuta? De har framtiden för sig, läge att köpa valuta där? Hur är det med Italien, har de kvar sina lire eller bytte de till Euro? Om inte, är det vettigt?

Vad finns det för annat intressant man kan investera i, som ni gissar har ett högre väntevärde än pengar på kontot.

Jag är inte så riskaversiv, om väntevärdet är högre så accepterar jag en högre standardavvikelse. Standardavvikelse slår ju åt båda håll, så det kan ju lika gärna bli bättre än ett redan bra förväntat väntevärde. 😊

Utan att kunna så mycket så känns det som att det inte finns så mycket investeringar som är uppenbart bättre än att bara placera summan på ett enkelt bankkonto.

Men hoppas att ni känner annorlunda. Och vi diskutera här ENBART de områden där ni bedömer att det är UPPENBART bättre att placera kapital(rent väntevärdesmässigt) jämfört med passivt sparande. Sedan kan ingen lämna garantier, det förstår alla. 😊

/ThinkTank
Citera
2019-01-16, 16:03
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
.

Hur lång sparhorisont har du? Det avgör ju typ allt.
Citera
2019-01-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur lång sparhorisont har du? Det avgör ju typ allt.

Lång sparhorisont! Vill försöka leva av mitt sparkapital. Lever snålt, har inte mycket materiella anspråk, en bil och ett träningskort i princip. Äter aldrig ute eller festar eller så.

Har ca 2 mille, inga lån.
Citera
2019-01-16, 16:11
Medlem
Nu när du har skaffat ett intresse för cäsh
kommer möjligheter dyka upp lite var stans var som så länge du är med.
Stressa ej och sprid risken.
Citera
2019-01-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Nu när du har skaffat ett intresse för cäsh
kommer möjligheter dyka upp lite var stans var som så länge du är med.
Stressa ej och sprid risken.

Låter vettigt! Det tror jag också. Jag älskar att vara 'klurig' med saker och gå på djupet.

Verkar vara positiva personer i de här ekonomi-forumen också, det är kul!

Har en annan frågeställning också. Om man vill försöka att hitta investeringsmöjligheter med en förhoppning om att jobba mindre, förhoppningsvis inte alls.

Det genererar skuldkänslor i mig, men detta är min dröm, så skuldkänslorna kommer av en uppfostran om att alla måste bidra till samhället.

Men jag känner att vår civilizarion är på nedgång, så mycket subversiva och förstörande krafter som verkar på väst så jag ser inte att jag gör fel som "inte drar mitt strå till stacken". Vad tycker ni?

Jag menar det finns krafter som på helhet underblåser könsmaktskrig, rashat, splittring osv. Jag skulle vilja kämpa och bidra till ett folkhemstanken, men den verkar död.

Ska jag jobba så är det kneg som gäller. Jag är högutbildad, men pk och sociala spel är inte min grej!
Citera
2019-01-16, 16:33
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Med cash i madrassen menar jag förstås ett enkelt bankkonto där man inte riskerar sitt saldo, men heller ingen möjlighet till signifikant avkastning.

Tja, eftersom du frågar så säger jag att när året år slut står Note betydligt högre än idag. Aktiekurs när detta skrivs: 21 kr. Bara direktavkastningen är ca 5% i år. Jag tror också B3 står högre än de 66 kr den står i idag, men den aktien verkar vara lite överkurs. Har båda dessa i min portfölj.

Speciellt Note är ett ganska uppenbart case, åtminståne för mig. Jag köpte aktien på 10 kr 2015 och sålde på 26 kr 2017. Jag har nu köpt (eller snarare köper eftersom jag ökar fortfarande) tillbaka aktien runt 21-22 kr då ett pärlband av positiva saker hänt samtidigt som analytiker har hållit nere badbollen under vattnet åt mig genom både överdrivet negativa och "dåliga" analyser men också rena räknefel, som jag kan se.

Jag tror också hela konjunkturcaset är helt snurrigt. Snacket om att vi har en lång stark högkonjunktur bakom oss, som nu kommer krascha brutalt, är helt enkelt inte vettigt. Åren 2008-2015 har vi snarare haft en utdragen lågkonjunktur och 2016-2018 en fingervarm konjunktur.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...lagkonjunktur/
Utan höjd blir det ingen krasch och konjunkturen har inte nått någon höjd.
Citera
2019-01-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Tja, eftersom du frågar så säger jag att när året år slut står Note betydligt högre än idag. Aktiekurs när detta skrivs: 21 kr. Bara direktavkastningen är ca 5% i år. Jag tror också B3 står högre än de 66 kr den står i idag, men den aktien verkar vara lite överkurs. Har båda dessa i min portfölj.

Speciellt Note är ett ganska uppenbart case, åtminståne för mig. Jag köpte aktien på 10 kr 2015 och sålde på 26 kr 2017. Jag har nu köpt (eller snarare köper eftersom jag ökar fortfarande) tillbaka aktien runt 21-22 kr då ett pärlband av positiva saker hänt samtidigt som analytiker har hållit nere badbollen under vattnet åt mig genom både överdrivet negativa och "dåliga" analyser men också rena räknefel, som jag kan se.

Jag tror också hela konjunkturcaset är helt snurrigt. Snacket om att vi har en lång stark högkonjunktur bakom oss, som nu kommer krascha brutalt, är helt enkelt inte vettigt. Åren 2008-2015 har vi snarare haft en utdragen lågkonjunktur och 2016-2018 en fingervarm konjunktur.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...lagkonjunktur/
Utan höjd blir det ingen krasch och konjunkturen har inte nått någon höjd.

Intressant! Både om tipset med Note och dina tankar kring konjunkturen.

Kul att du redan tjänat en del cash på den, nu kör du en vända till! Ska kolla upp! 😊
Citera
2019-01-16, 16:41
Medlem
Mindervärdeskomplex?

Tänk så här, du är född i systemet alla ska bidra och kan inget annat. Dock är systemet ej så gammalt och fallerar lite var stans bevisligen. Sveriges tänk är ganska unikt om man ser sig om runt i världen, där den starkaste ”överlever” och money talks. Viktigt komma ihåg att pengar gör pengar.

Det du strävar efter ser jag som 80-talist och okunnig inom IT (dropshipping et c) endast möjligt via fastigheter, dock dyrt och behövs kapital.

Ett annat sätt (vet ej din bakgrund) är ju som alltid ha ett lönsamt bolag där man kan anställa VD os v för månadsutbetalningar men redan där är det mycket mer moment och människor involverade.

Hojta om du snubblar över nåt, två smä säckar kanske kan bli en stor .

Lycka till
Citera
2019-01-16, 18:20
Avstängd
Citat:
Intressant! Både om tipset med Note och dina tankar kring konjunkturen.

Kul att du redan tjänat en del cash på den, nu kör du en vända till! Ska kolla upp! 😊

Jag tror på aktier inom spel (gambling), läkemedel och kommersiella fastigheter (främst lager och logistik). Det finns inget som tyder på att affären där kommer att försämras de närmaste åren.

Däremot skulle jag undvika industribolag och IT-konsulter i det här skedet. Särskilt kontraktstillverkare och IT-konsulter med svag utveckling i vinst per aktie.
Citera
2019-01-16, 18:41
Medlem
En globalt diversifierad aktieportfölj har bäst förväntad avkastning (till exempel en global aktiefond). Det är företagen som står för den ekonomiska tillväxten, det finns med andra ord en fundamental anledning till att dessa ska gå upp på lång sikt. Det politiska läget står för (en del av) variansen, de fundamentala faktorerna för väntevärdet.

Valutor har noll i "väntevärde". När en valuta går upp så går en annan ned. Det finns ingen tillväxt i valutor.

Guld är ren spekulation. Om vi slutar tycka att guld är vackert, och om vi hittar andra material som kan ersätta guldets användningsområden då sjunker det i värde. Detta är närmast slumpen.

Fastigheter kan ha tillväxt. Eller tappa i värde. Du får hög koncentrationsrisk om du bara har fastigheter. Det är därför man ska diversifiera sig över flera olika branscher, till exempel genom en blandad aktieportfölj.
Citera
2019-01-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag tror på aktier inom spel (gambling), läkemedel och kommersiella fastigheter (främst lager och logistik). Det finns inget som tyder på att affären där kommer att försämras de närmaste åren.

Däremot skulle jag undvika industribolag och IT-konsulter i det här skedet. Särskilt kontraktstillverkare och IT-konsulter med svag utveckling i vinst per aktie.

Eller så struntar man i sådana här märkliga råd. Kommersiella fastigheter tappar givetvis när butiker lägger ner och shoppingen flyttar till nätet. Galleriakrisen är överhängande.

IT-branschen är otroligt omogen och ineffektiv, det kommer hända hur mycket som helst där. Produkten de säljer är att automatisera alla andra jobb. Känner du någon som har ett manuellt jobb? I så fall finns det arbete kvar för IT-konsulterna. När kunderna blir bättre på att köpa rätt system och utvecklarna lär sig leverera kvalitet, då kommer branschen öka mycket till.

När något av detta händer är det ingen som vet. Var den bösta tillväxten sker och framförallt när och vad den är värd, det vet vi först i efterhand. Det är därför man ska diversifiera så man får snittet från flera branscher. Om vi har tillväxt i snitt så får man då tillväxt. Har man enskilda branscher och de underpresterar så kommer man själv underprestera, trots att snittet för samtliga är tillväxt.
Senast redigerad av lajm 2019-01-16 kl. 18:50.
Citera
2019-01-16, 18:57
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:

Foo? Gambling... Fastigheter? Ironi?

Citat:

Varför skulle industrin gå extra dåligt efter den kraftiga devalvering som gjorts? Kan du utveckla?

Produktion hämtas ju faktiskt hem till sverige as we speak p.g.a. löner skenar i Kina samtidigt som den svaga kronan fått kostnader i sverige att komma ner. Det är ju faktiskt inte alltid lönsamt med kina längre, det är allt oftare billigare i baltikum och svenska bolag är representerade med anläggningar där. T.ex. Note.

Om man tar Note som exempel så är ju direktavkastningen runt 5% idag och kanske 7% nästa år. Tillväxten 2019 kan bli bortåt 25% (varav hälften förvärv och andra hälften organiskt). Så det är både bra tillväxt och utdelning tycker jag själv. Vilka bolag är bättre?

Vad gäller IT-konsulter så har B3 vuxit 27% per år senaste 10 åren och ser ut att växa 20% både i år och nästa år. Marknaden överreagerar p.g.a. att bolaget tagit tillväxtkostnader. En bit in i 2019 om bolaget kan normalisera sina marginaler lite så är caset åter hyperintressant tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in