• 3
  • 4
2019-01-19, 22:07
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Dels handlar det om långa kontrakt, dels är kostnaden endast en liten del av bolagens totala kostnader. Vi snackar alltså om lager i utkanten av städerna, inte om butiker och kontor i A-lägen. Det handlar om verksamheter som påverkas mer av inflyttningen än av konjunkturen. Den enda risken är kraftiga räntehöjningar men det ser jag som osannolikt. Jämförelsen med 90-talskrisen är alltså inte relevant.

Jag tror inte heller på kraftiga räntehöjningar. Jag tror inte ens vi kommer se någon nämnvärd konjunktursvacka.

Skillnaden är att min strategi bygger på att industrin tutar på medans din strategi bygger på att konsumtionen tutar på.

De senaste åren har vi haft en konjunktur som främst varit driven av bygg i kölvattnet av låga räntor. Det som händer nu och fortsätter framöver är att industrin istället tar över stafettpinnen. Konjunkturen ackumulerad kan mycket väl se väldigt medioker ut men industri tror jag fortsatt kommer gå bra medans bygg/konsumtion kan gå dåligt då människor väljer att hålla i sina pengar. Sistnämnda drabbar inte industri som istället drivs av stigande varuexport. Arbetstillfällen växer till i industri och försvinner i bygg. Ackumulerat händer inget intressant. Så tror jag.
Citera
2019-01-20, 18:58
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Med cash i madrassen menar jag förstås ett enkelt bankkonto där man inte riskerar sitt saldo, men heller ingen möjlighet till signifikant avkastning.

Problemet är att just nu 2019 ser jag inget som skulle kunna vara uppenbart bättre än bara ha pengarna på ett bankkonto? Jag syftar på förväntat väntevärde närmsta tiden. MEN, även om jag är analytisk och bra på statistik/matematik har jag märkbart dåliga kunskaper om olika marknader, har helt enkelt haft för dåligt med samhällsintresse, och har aldrig lagt ner tid på att sätta mig in i något riktigt. Hoppas det är ok med fria allmänna spekulationer. 😊

Nåväl, här är mina pessimistiska hobbytankar om alternativa investeringar till "cash i madrassen"

•Aktier, börsen? Vi går in i lågkonjunktur i detta nu. Världen är ordentligt orolig. Politiska händelser och uttalanden förstoras lätt upp och påverkar börsen negativt. Stora inre spänningar i USA liksom övriga västvärlden. Polariserat minst sagt. Dessutom ett slags kallt krig mot Ryssland sett ur globalistglasögon.

•Kryptovalutor? Tveksamt va? Har dessutom en viss korrelation mot börsen, tror man inte på den så blir det svårt att tro på krypto. Alla valutor är dessutom så volatila att det är sjukt. Lägg till svårigheterna med att använda tekniken, det är mycket att hålla reda på med seeds, adresser, wallets och exchanges(som kan hackas, har hänt vid ett par tillfällen). Som om inte det vore nog - en antågande lågkonjunktur får nog inte folk att springa till något så nytt, osäkert och volatilt som krypto?

•Guld & Silver? Låter spännande först, men priset är mer reglerat och styrt än vad man kan tro väl? Silverpriset styrs väl av 'finanseliten' via future contracts? Dessutom är silver inte officiellt valuta, så det är inte befriat från avgifter som moms tex. Guld är visserligen klassat som valuta, men jag vet inte, tittar man historiskt så ser det inte jättespännande ut, sedan.. vad har guld för tillämpbart värde egentligen? I industrin är väl silver och andra metaller mer gångbara? Och guldhypen på smycken är väl hyfsat daterad..?

•Valutor? Svenska kronan har tappat hyfsat mycket i värde, är set en anledning att spara i någon annan valuta för att gardera sig mot ytterligare värdefall? Vilka valutor är i så fall intressanta? Jag kan absolut ingenting om sånt här, är länder som fått högerregeringar vettiga att köpa valuta i, tex Brasilien? Hur är det med Syrien som lär återhämta sig från kriget närmsta åren = stärkt valuta? Kan Kinesisk valuta vara vettig att köpa(accelererar som stormakt). Vilka av visegrad länderna har inte Euro som valuta? De har framtiden för sig, läge att köpa valuta där? Hur är det med Italien, har de kvar sina lire eller bytte de till Euro? Om inte, är det vettigt?

Vad finns det för annat intressant man kan investera i, som ni gissar har ett högre väntevärde än pengar på kontot.

Jag är inte så riskaversiv, om väntevärdet är högre så accepterar jag en högre standardavvikelse. Standardavvikelse slår ju åt båda håll, så det kan ju lika gärna bli bättre än ett redan bra förväntat väntevärde. 😊

Utan att kunna så mycket så känns det som att det inte finns så mycket investeringar som är uppenbart bättre än att bara placera summan på ett enkelt bankkonto.

Men hoppas att ni känner annorlunda. Och vi diskutera här ENBART de områden där ni bedömer att det är UPPENBART bättre att placera kapital(rent väntevärdesmässigt) jämfört med passivt sparande. Sedan kan ingen lämna garantier, det förstår alla. 😊

/ThinkTank
Börsen, om sparandet gäller längre tid än 5 år. Gör fundamental analys av bolagen och se vilka som stod sig bra under förra lågkonjunkturen.

Om du ska använda pengarna inom det närmaste året/åren skulle jag föreslå ca hälften i en globalfond typ Avanza global, och andra hälften i den bank som ger dig bäst ränta och fria uttag. Helst något du kan komma åt via ditt Avanza-konto.

Lycka till med dina placeringar!
Citera
2019-01-28, 13:08
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Du gömmer dig bakom det dunkla. Naturligtvis kan du inte peka ut något exempel eftersom alla bolag har kraschat. "
Det där stämmer inte alls. Börskurserna har gått ned en del det senaste året men det beror främst på stora utförsäljningar av fonder av etiska skäl. Många av bolagen går däremot bra, exempelvis Cherry, Betsson, Global Gaming, Aspire Global, Net Gaming och Evolution Gaming. De enda bolag som gått knackigt är väl LeoVegas och NetEnt och det handlar om företagsspecifika skäl.

"Regleringar och skatter är det enda man kan ta förgivet här framöver."
Fast regleringarna gynnar ju de bästa bolagen. Konkurrensen minskar och de behöver inte lägga lika mycket pengar på marknadsföring.

"Men hur brukar det se ut när - som i ditt scenario; konjunkturen svalnar av? Då brukar företagen se över sina kostnader, säga upp dyra avtal osv. Vadå höja hyror 7% per år? Varför skulle det vara problemfritt i en hypotetisk situation där konjunktur svalnar?"
Dels handlar det om långa kontrakt, dels är kostnaden endast en liten del av bolagens totala kostnader. Vi snackar alltså om lager i utkanten av städerna, inte om butiker och kontor i A-lägen. Det handlar om verksamheter som påverkas mer av inflyttningen än av konjunkturen. Den enda risken är kraftiga räntehöjningar men det ser jag som osannolikt. Jämförelsen med 90-talskrisen är alltså inte relevant.

Nu händer ju precis det jag sagt här. Sedan vi knappade ner detta så tickar industriföretag in över förväntan, atlas copco rusar idag samtidigt som kommersiella fastigheter t.ex. castellum flaggar för sämre möjligheter framöver. Dessutom har regeringen flaggat för hårdare tag mot spelbolag.

3-0 till mig ... ?

Nästa vecka rapport i Note, som rider dels på teknisk utveckling (konjunkturoberoende) men även industrikonjunkturen som går allt bättre. Marknaden verkar positionerat sig för totalt fiasko, oklart varför. Den som lever får se vad det slutar. December är lite skalperad för alla bolag på börsen pga kalendereffekter i år.
Citera
2019-01-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag kommer ifall vänta till börsen kraschat och återhämtat sig och gått stadigt uppåt ett halvår och då in med ALLT, inte hålla på med att sprida ut köpen. Så i ditt fall hade det betytt att om si sådär 2-3 år gå all in med dina 2 mille och sedan bli en väldigt förmögen man 🙂
Att ha en färdig strategi är viktigt, för när det blåser (negativa eller positiva) vindar så dras folk antingen med eller blir rädda och flyr. Har man då en färdig plan som man följer så behöver man inte våndas utan bara invänta scenariot man satt upp 🙂

Det enda jag tycker är positivt med din plan är att du funderar på att aldrig göra samma sak igen (hoppa ut&in i marknaden) hehe
Citera
2019-01-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Nu händer ju precis det jag sagt här. Sedan vi knappade ner detta så tickar industriföretag in över förväntan, atlas copco rusar idag samtidigt som kommersiella fastigheter t.ex. castellum flaggar för sämre möjligheter framöver. Dessutom har regeringen flaggat för hårdare tag mot spelbolag.

3-0 till mig ... ?

Nästa vecka rapport i Note, som rider dels på teknisk utveckling (konjunkturoberoende) men även industrikonjunkturen som går allt bättre. Marknaden verkar positionerat sig för totalt fiasko, oklart varför. Den som lever får se vad det slutar. December är lite skalperad för alla bolag på börsen pga kalendereffekter i år.

Spelbolagen och kommersiella fastigheter har sannolikt varit de två bästa branscherna de senaste månaderna.

Mr Green blev uppköpt till stor premie. Även Cherry blev uppköpt även om den premien var aningen snål. Betsson och Aspire Global har gått riktigt bra.

Castellum tror jag inte på. Däremot har Sagax, Catena, Nyfosa och Samhällsbyggnadsbolaget utvecklats starkt.

Kvalitetsbolag inom biotech går även de bra.

Jag köper hellre spelbolag som växer med 15-40 % per år till ensiffriga EV/EBIT än svindyra Atlas Copco.
Citera
2019-02-01, 00:53
Medlem
Du sitter på 2 mille. Du har alltså ett startkapital till att starta något där du är din egna chef istället för att jobba för nån annan. Dom flesta här snackar om fastighets aktier hit, räntor hit osv. Gissar på att de som tipsar om detta har en anställning, kan såklart vara ett välbetalt jobb men i slutet av dagen jobbar dom för att nån annan ska tjäna på det, inte dom själva. Jag anser att att bara fokusera på investeringar som aktier räntor guld osv är Svenssons begränsade syn och tro på sig själva.
Mitt råd till dig är att ta en funderare på om du skulle kunna se dig själv starta någon form av verksamhet för en del av kapitalet du har. Inom en nisch du är intresserad av och således skulle ha passion för. Det värsta som kan hända är att du misslyckas, men då har du i alla fall cash kvar till att investera i aktier eller vad du vill.
Citera
2019-02-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Det enda jag tycker är positivt med din plan är att du funderar på att aldrig göra samma sak igen (hoppa ut&in i marknaden) hehe

Nu bajsboo har du missat årets ca 8% uppgång dom du aldrig kommer ta del av, vilket inte är bra trots du kommer säga "sålde dyrare".

Missa bara dom 10 bästa börsdagarna under hela 30 år och avkastningen är häpnadsväckande mkt sämre än index. Sug på det en stund.

Hoppas för din egen skull att det är sista gången du går ur med allt
Citera
2019-02-01, 10:46
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Du sitter på 2 mille. Du har alltså ett startkapital till att starta något där du är din egna chef istället för att jobba för nån annan. Dom flesta här snackar om fastighets aktier hit, räntor hit osv. Gissar på att de som tipsar om detta har en anställning, kan såklart vara ett välbetalt jobb men i slutet av dagen jobbar dom för att nån annan ska tjäna på det, inte dom själva. Jag anser att att bara fokusera på investeringar som aktier räntor guld osv är Svenssons begränsade syn och tro på sig själva.
Mitt råd till dig är att ta en funderare på om du skulle kunna se dig själv starta någon form av verksamhet för en del av kapitalet du har. Inom en nisch du är intresserad av och således skulle ha passion för. Det värsta som kan hända är att du misslyckas, men då har du i alla fall cash kvar till att investera i aktier eller vad du vill.

På dig låter det nästan som att man tjänar mer automatiskt bara för man är egen företagare. Finns mängder av undersökningar på att småföretagare tjänar absolut minst per arbetad timme, och det är inte direkt så att man kan bossa omkring för att har en firma. Starta eget om man vill det eller trivs med det, men vissa människor trivs inte med det.
Citera
2019-02-01, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
På dig låter det nästan som att man tjänar mer automatiskt bara för man är egen företagare. Finns mängder av undersökningar på att småföretagare tjänar absolut minst per arbetad timme, och det är inte direkt så att man kan bossa omkring för att har en firma. Starta eget om man vill det eller trivs med det, men vissa människor trivs inte med det.

Nej jag är medveten om att det ligger mkt hårt arbete bakom att driva eget, och dessa undersökningar har jag aldrig sett. Jag har många exempel på folk som slitit hårt ett par år för att sedan ha något de aldrig skulle drömma om att ha när de startade. Och jag skrev inte att det passar alla eller hur? Men jag sådde fröet då ingen annan här tog upp det och sen är det upp till TS. Jag anser bara att för att lyckas så måste man tänka så brett som möjligt
Citera
2019-02-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
25% guld
25%korta räntefonder
25% långa räntefonder
25% aktier

Det är en portfölj som är designad att hålla i de flesta klimaten. Aktierna knä du sprida över flera företag eller köpa lite aktiefonder.

Kan vara värt att sätta sig in i detta ordentligt så att man inte väljer fel aktiefonder eller enskilda aktier. 2 % mer eller mindre avkastning över tid blir miljonbelopp över decennier.
Citera
2019-02-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Kan vara värt att sätta sig in i detta ordentligt så att man inte väljer fel aktiefonder eller enskilda aktier. 2 % mer eller mindre avkastning över tid blir miljonbelopp över decennier.
25% aktier i det där exemplet betyder global spridning med flera olika billiga indexfonder.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in