Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 16:37
  #1
Medlem
Frågan rör förvisso politik, men passar nog ändå bäst i denna forumdel.

Minns att när jag växte upp fanns det en tydlig konsensus bland vuxna att valhemligheten var helig. Man fostrades av lärare m.fl. att det var oartigt att rättframt fråga vad någon röstat på, och gjorde man det ändå var det inte ovanligt att personen hänvisade till nämnda valhemlighet. Det var rentav lite tabu likt att fråga om någons kroppsvikt.

Gäller detta än idag eller har attityderna förändrats med tiden? Jag har stött på yngre människor där detta inte alls verkar lika självskrivet nämligen. Personer som frågat rakt ut och till och med ibland inte varit nöjda med ett nej. Det får mig att undra om det eventuellt rör sig om en generationsfråga.
Citera
2019-01-15, 16:46
  #2
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Det är inte lika privat att dela med sig av sina politiska åsikter - bland annat vad man själv röstar i jämförelse med förr har jag märkt av erfarenheter...

Med "Influencers" som öppet delar med sig gör många ungdomar också det. Media är också sugna på att säga vad som är "rätt och fel" när det kommer till att rösta, allt detta kan ha bidragit till öppenheten. Sen har väl valet i USA också kontribuerat till detta, tycker folk blev allt mer öppna efter.

Men Idk.
Citera
2019-01-15, 16:59
  #3
Medlem
Knucklehugss avatar
Det beror på hur lättkränkt man är som person. Jag är född i sosse och vänsterfamilj med "arbetarklass" värderingar. Nu har hälften av familjen bytt sida och vi gör ingen stor grej av det hela. Visst ibland händer det att de diskuteras vad som är rätt vad som är fel inom politiken.. likaså som när vi diskuterar varför nån köpt en BMW istället för en Volvo...
Citera
2019-01-15, 22:34
  #4
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Beror på. Det kan vända en vänskaplig relation till något annat om det är två politiska ideologier som är fientligt inställda mot varandra.
Citera
2019-01-15, 23:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Beror på. Det kan vända en vänskaplig relation till något annat om det är två politiska ideologier som är fientligt inställda mot varandra.
Så är det. Jag frågar aldrig men man märker ganska snart på grund av ordval, vilken sorts umgänge en person föredrar, om det är en höger eller vänsterperson!
Och dom andra är ju ointressanta för mig iaf!😏
Det brukar aldrig slå fel, i regel säger folk det rakt ut förr eller senare.
Varför hetsa på och fråga, man kan förlora en potentiell vän?*
För det är ju ändå så att det är åsikterna som bråkar inte människorna. Eller, kanske jag är en idealist i det här fallet?

* har gjort ett grymt misstag med detta här på FB t.o.m
Kommer väl aldrig över det.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2019-01-15 kl. 23:36.
Citera
2019-01-17, 19:20
  #6
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Så är det. Jag frågar aldrig men man märker ganska snart på grund av ordval, vilken sorts umgänge en person föredrar, om det är en höger eller vänsterperson!
Och dom andra är ju ointressanta för mig iaf!😏
Det brukar aldrig slå fel, i regel säger folk det rakt ut förr eller senare.
Varför hetsa på och fråga, man kan förlora en potentiell vän?*
För det är ju ändå så att det är åsikterna som bråkar inte människorna. Eller, kanske jag är en idealist i det här fallet?

* har gjort ett grymt misstag med detta här på FB t.o.m
Kommer väl aldrig över det.

Ja, jag brukar kunna märka var en person är politiskt efter ca 3-4 minuters samtal. Om någon är pk-vänster märks det direkt. Man behöver inte ens prata politik. Det enda som kan vara svårt är att pricka om någon är moderat eller SD. Det finns en kategori som är precis mittemellan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback