Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-21, 14:21
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zingaja-
Annan vinkel med bättre bild. https://www.youtube.com/watch?v=wqxg3zdO4Vw

Nej, den här kan inte var live även om det står så. Det är samma jag såg i går med den där hunden längst upp till vänster och bilen med öppen baklucka. Det minns jag tydligt. Det är filmat i går.
Citera
2019-01-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
De sänder live här nu: https://www.youtube.com/watch?v=WM_lTbuby14

Citat:
Ursprungligen postat av -Zingaja-
Annan vinkel med bättre bild. https://www.youtube.com/watch?v=wqxg3zdO4Vw
Vilken av dem är live och vilken är playback? Kollar man på skuggorna måste det ju skilja flera timmar mellan dem.
Citera
2019-01-21, 14:24
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Vilken av dem är live och vilken är playback? Kollar man på skuggorna måste det ju skilja flera timmar mellan dem.
Den här är live: https://www.youtube.com/watch?v=WM_lTbuby14
Citera
2019-01-21, 14:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet var väl att schaktet inte var riktigt rakt. (Å andra sidan hade ju pojken inte kunnat överleva, om han fallit rakt ner heller.)
Skopan kan sänkas ner i en lina och kräver inte att borrhålet är särdeles rakt.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Väldigt vanligt verktyg det där - fanns förr på de flesta gårdar och användes för att rensa brunnen. Funkar väldigt bra - men knappast med 70 meters skaft...
googla rensskopa eller kloakskopa
Linan kan vara jättelång, den behöver inte sitta på något skaft. När den används i lina så sänker man ner skopan tills man känner i linan att skopan har landat och då släpper man ner en liten tyngd längs linan. När tyngden träffar en anordning på skopan så stängs den med fjäderkraft. Man kan förstås tänka sig något mer avancerade skopor med kamera, motordriven stängning och annat fiffigt om inte den klassiska Ekmanhuggaren skulle duga.

Nu verkar ju ändå väldigt många ha varit inblandade i räddningsaktionen och någon måste väl ha föreslagit liknande skopor. Kanske man redan testat och det inte funkade av något skäl men det hade varit intressant att veta.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-01-21 kl. 14:56.
Citera
2019-01-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Detta är mycket plågsamt att följa. Jag tränger bort det hela. Riktar intresset åt annat håll. En 2-åring. Lämnad utan vuxentillsyn. Plågsamt är bara förnamnet. Lillskiten fyllde visst 3 under dramat. Hissade dom ner hans tårta eller

Haha, ja fy fan. Om man tränger bort det kan ett makabert tårt-skämt dyka upp. Det är väl enda sättet att förhålla sig till det nu, det är ju ändå kört. Stackars gosse.
Citera
2019-01-21, 15:03
Medlem
DjPuttes avatar
Fortfarande så har jag inte läst eller ngt har den använt ngn markradar eller släppt ned en sk sonar för att konstatera att pojken verkligen är där i hålet, Gå på pappans uppgifter bara fungerar inte till 100% för att väl när man kommer igenom till borrhålet så visar det sig kanske vara tomt.....
Citera
2019-01-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Fortfarande så har jag inte läst eller ngt har den använt ngn markradar eller släppt ned en sk sonar för att konstatera att pojken verkligen är där i hålet, Gå på pappans uppgifter bara fungerar inte till 100% för att väl när man kommer igenom till borrhålet så visar det sig kanske vara tomt.....
Det har stått på ett antal olika sidor att de har använt en georadar för att se vad som finns under pluggen och en geolokalisator för att se vart hålet befinner sig 70 meter ner i backen då det inte är helt rakt. De vet att det finns ett hålrum på ca 10-12 meter under pluggen just för att de använt georadar, som spt har försett dem med.
Citera
2019-01-21, 15:08
Medlem
Nä fy... jag klarar inte av att följa detta längre. Plågsamt att se hur långsamt det går. 7 meter kvar FORTFARANDE.... för helvete!!! De har kommit en meter de senaste 6-7 timmarna? I den här takten är de inte hos grabben förrän om typ en månad. (För det begriper vi ju att även resten av alla moment kommer ta dubbelt så lång tid.)

Och som jag förstod det så stötte de på sten inatt och fick därför sända efter en starkare borrdel? Seriöst? Hade de inte tänkt på att det skulle kunna vara berg längre ner? Hur kan de inte förutse det och ha allt på plats från början?

SKANDAL.

Åh, arma pojke. Fy fan vilket öde.
Citera
2019-01-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingva
Nä fy... jag klarar inte av att följa detta längre. Plågsamt att se hur långsamt det går. 7 meter kvar FORTFARANDE.... för helvete!!! De har kommit en meter de senaste 6-7 timmarna? I den här takten är de inte hos grabben förrän om typ en månad. (För det begriper vi ju att även resten av alla moment kommer ta dubbelt så lång tid.)

Och som jag förstod det så stötte de på sten inatt och fick därför sända efter en starkare borrdel? Seriöst? Hade de inte tänkt på att det skulle kunna vara berg längre ner? Hur kan de inte förutse det och ha allt på plats från början?

SKANDAL.

Åh, arma pojke. Fy fan vilket öde.

Det är för fan ett jävla skämt den här räddningsinsatsen, en jävla skandal. När de insåg från början att minimitid för planen var en vecka skulle de ha valt något radikalt annorlunda. Hade de varit nere i onsdags hade det funnits en liten chans iaf. Fy vilken jävla hemskt öde, stackars, stackars lille Julan.
Citera
2019-01-21, 15:13
Medlem
Absolut går det pinsamt långsamt, men samtidigt tror jag inte pojken lider någon skada av det. Han var förmodligen redan död innan föräldrarna slängde ner honom.
Citera
2019-01-21, 15:21
Medlem
Fotot på den här sidan är tagen ca 12 meter från hålet, det har även stått på en del sidor att fotot är taget 8 minuter innan samtalet till 112 gjordes, antingen är det någon som är väldigt klartänkt och ringer direkt när ungen försvann istället för att paniks i några minuter eller så är det mindre än en minut mellan fotot och att han försvann..

https://translate.googleusercontent....ZFz-MzmQnAyidQ
Citera
2019-01-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrant215
Fotot på den här sidan är tagen ca 12 meter från hålet, det har även stått på en del sidor att fotot är taget 8 minuter innan samtalet till 112 gjordes, antingen är det någon som är väldigt klartänkt och ringer direkt när ungen försvann istället för att paniks i några minuter eller så är det mindre än en minut mellan fotot och att han försvann..

https://translate.googleusercontent....ZFz-MzmQnAyidQ

Det gör det väl troligt att pojken är i hålet ändå, om han blev fotad i närheten några minuter innan, och med godispåsen i handen.

Vad som talar emot att föräldrarna bara skulle vara ute efter pengar eller uppmärksamhet är att de inte publicerar gulliga foton och hjärtknipande berättelser om pojken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in