• 2
  • 3
2019-01-14, 09:10
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvattmedel
Ja det kan stämma. Men grejen är att det är ett stort intresse att sitta och spela osv framför datorn, men det kanske är bäst att försöka minska på skärmtiden.

låter som beroende
det är nog svårt och sova medan man tänker på olika spelen
Citera
2019-01-14, 11:07
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kanske borde gå till en läkare och få lite sömnmedel. Inte den starkaste sorten utan bara insomning. Det låter som du ligger och tänker för mycket på detta och därför inte somnar in. Sedan som sagt gör lite fysiskt aktivitet kanske skulle göra susen. Gå på gym, spring en mil om kvällen eller vad nu du gillar. Det kan göra det enklare att somna och få sina 8 timmars sömn.

Det är ju dock den "starkare" sorten som är just insomningstabletter. Med starkare i det här fallet menar jag alltså de som är beroendeframkallande rent fysiskt(och psykiskt, så klart). Alltså z-analogerna som är nära besläktade med bensodiazepinerna. Zopiklon och Zolpidem. Dessa har ju kort verkningstid och hjälper dig bara att somna och är man vad vid att vakna ofta på nätterna så vaknar man i regel efter några timmar när tabletten slutat fungera.

Något som underhåller sömnen hela natten vore nog mer på sin plats här.
Citera
2019-01-14, 11:28
Medlem
Har lite samma problem som du och har haft det i flera år , har gått igenom massor med mediciner men inget har riktigt funkat bra så är nu helt utan. Började gå promenader för några månader sen , började med 2-3 km varje dag har sedan ökat lite hela tiden och är nu uppe i att jag varvar promenader och löpning 8 km varje dag , har dragit ner socker och bröd pasta mm med och har börjat sova mycket bättre. Somnar och sover alla fall 5-6 timmar innan jag vaknar och det är stor skillnad mot innan.
Citera
2019-01-14, 17:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingBee
Minska ljusstyrkan till svagare...
Viktigare att ta bort det blåa ur ljuset istället för att sänka, blått ljus sänker melatonin.

Citat:
Okej då ska jag nog testa det ändå, har en poolare som använt det förr och det funkade väll okej för han.
Antar att det fungerar olika från person till person så får helt enkelt testa själv.
Testa är enda sättet att se om det funkar för dig eller inte.
Citera
2019-01-14, 19:50
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Har lite samma problem som du och har haft det i flera år , har gått igenom massor med mediciner men inget har riktigt funkat bra så är nu helt utan. Började gå promenader för några månader sen , började med 2-3 km varje dag har sedan ökat lite hela tiden och är nu uppe i att jag varvar promenader och löpning 8 km varje dag , har dragit ner socker och bröd pasta mm med och har börjat sova mycket bättre. Somnar och sover alla fall 5-6 timmar innan jag vaknar och det är stor skillnad mot innan.
Ska verkligen testa det här med promenader och att äta mindre socker osv.
Tack för ditt tips!
Citera
2019-02-12, 04:06
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ska verkligen testa det här med promenader och att äta mindre socker osv.
Tack för ditt tips!

Byt datorn mot gym. Prova en månad så märker du skillnad.
Citera
2019-02-16, 08:44
Medlem
JIHADSTEFANs avatar
Citat:
Ja det kan stämma. Men grejen är att det är ett stort intresse att sitta och spela osv framför datorn, men det kanske är bäst att försöka minska på skärmtiden.

This.
Då börjar folk rekommendera alla möjliga sömnmediciner.

Testa byt tiden du sitter vid datorn till att investera i dig själv, träna, läs, ät bra mat etc.

Kan du inte sova efter det så kanske du kan börja tänka på andra metoder.
Citera
2024-08-15, 00:28
Medlem
floraflaps avatar
Ja men oftast är det härligt att vakna upp mitt i natten. Jag blir super kreativ och börjar måla konst och kommer på andra fantastiska idéer. Och älskar tystnaden på natten, som en helt annan värld.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in