• 1
  • 2
2019-01-14, 04:30
Medlem
tvattmedels avatar
Hej flashback.

Jag har haft problem med sömnen under cirka 1-2 månader nu och har inte fått sova en hel natt på denna långa tid.

Det brukar ofta bli att jag lägger mig inför jobbet klockan 23 på kvällen och ska sova och det går bra. Men problemet är att jag vaknar ungefär 2-3 timmar senare och kan inte somna om på hela natten. Jag brukar liksom vara helt klar-vaken resten av natten tills väckarklockan ringer. Det här hänt att jag somnar en timma innan jag ska upp och då brukar det bli att jag drömmer helt sjuka mardrömmar som är så verkliga.

När jag kommer hem från jobbet som brukar vara vid klockan 5 på eftermiddagen så är jag helt slut och brukar ta en powernap på en timma. Sedan brukar jag gå upp för att spendera tid vid datorn tills det är läggdags igen.
Det är egentligen bara på helger jag lyckas sova ut och då brukar det bli att jag sover från morgon till eftermiddag.

Det är såhär det har hållt på nu under 2 månaders tid och jag börjar bli tokig.
Jag är 21 år gammal och håller inte på med några droger om ni undrar.
Är det någon som har eller har haft samma som problem som mig som har någon förklaring till varför det är som det är?

Tacksam för era svar
Mvh tvattmedel
Citera
2019-01-14, 04:35
Medlem
FlyingBees avatar
Du spenderar för mycket tid framför en skärm, dra ner skärmtiden så kommer du märka du sover bättre.
Citera
2019-01-14, 04:39
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingBee
Du spenderar för mycket tid framför en skärm, dra ner skärmtiden så kommer du märka du sover bättre.
Ja det kan stämma. Men grejen är att det är ett stort intresse att sitta och spela osv framför datorn, men det kanske är bäst att försöka minska på skärmtiden.
Citera
2019-01-14, 04:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Du kanske borde gå till en läkare och få lite sömnmedel. Inte den starkaste sorten utan bara insomning. Det låter som du ligger och tänker för mycket på detta och därför inte somnar in. Sedan som sagt gör lite fysiskt aktivitet kanske skulle göra susen. Gå på gym, spring en mil om kvällen eller vad nu du gillar. Det kan göra det enklare att somna och få sina 8 timmars sömn.
Citera
2019-01-14, 04:43
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kanske borde gå till en läkare och få lite sömnmedel. Inte den starkaste sorten utan bara insomning. Det låter som du ligger och tänker för mycket på detta och därför inte somnar in. Sedan som sagt gör lite fysiskt aktivitet kanske skulle göra susen. Gå på gym, spring en mil om kvällen eller vad nu du gillar. Det kan göra det enklare att somna och få sina 8 timmars sömn.
Sömnmedel vill jag helst vara utan så länge som det går. Men låter som en väldigt bra idé att börja gå promenader och kanske börja gymma igen som jag gjorde förr.
Citera
2019-01-14, 04:46
Medlem
Propavan lär vara bra för din del. Kan dock vara jobbigt att kliva upp på morgonen då.

Men bättre det, än att du ska vakna efter 2-3 timmar varje natt.
Citera
2019-01-14, 05:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Circadin är kanske nåt för dig, långsamutsöndrande melatonin den är inte drogig så den brukar inte ha negativ effekt dagen efter med bilkörning o dylikt, lite dyr dock för den ingår inte i högkostnadsskyddet priset är typ 8-12kr per dag
Citera
2019-01-14, 05:12
Bannlyst
Du behöver mer skärmtid, somna om till någon tråkig film eller liknande, se till att alltid ha en laptop eller surfplatta inom armlängds avstånd från sängen.
Citera
2019-01-14, 05:13
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Circadin är kanske nåt för dig, långsamutsöndrande melatonin den är inte drogig så den brukar inte ha negativ effekt dagen efter med bilkörning o dylikt, lite dyr dock för den ingår inte i högkostnadsskyddet priset är typ 8-12kr per dag
Tack för tipset, som sagt vill jag helst vara utan sånt där egentligen men kanske är värt att prova.
Blir man inte lätt beroende av det dock?
Citera
2019-01-14, 05:18
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Du behöver mer skärmtid, somna om till någon tråkig film eller liknande, se till att alltid ha en laptop eller surfplatta inom armlängds avstånd från sängen.
Grejen är att jag brukar sätta på en film men det blir bara att jag ser klart den och ser en till. Blir liksom inte trött alls, kanske är svårt att tro men det är det som är mitt problem.
Citera
2019-01-14, 05:27
Medlem
asdfarns avatar
Jag har också sovit skit sedan en månad tillbaka ungefär....

Det kanske är något i luften?

Känner att jag behöver sova men är på högvarv.

Propavan lär inte hjälpa ett jävla skit förövrigt, inte Atarax eller Lergigan heller.
Citera
2019-01-14, 05:29
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvattmedel
Tack för tipset, som sagt vill jag helst vara utan sånt där egentligen men kanske är värt att prova.
Blir man inte lätt beroende av det dock?

Nej, melatonin eller Propavan är inte beroendeframkallande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in