2017-04-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Detta är resultatet av att ha umgåtts med Schyffert. Allt är hans fel. Precis allt.
Vi får väl hoppas dom träffas igen..Och talar ut .....
Citera
2017-04-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Skulle vara sjysst om detta leder till kontraktsvård, uppvaknande från vården, eller nåt sånt.

Ibland undrar jag om Jonas skadade frontalloben när han dök ner i trottoaren.
Han vill ju ha vård, men blir nekad av södermalmssoctjänst. Jag visade för mycket omtänksamhet mot honom påmtwitter så han blockade mig. Har han stängt ner sitt konto nu??
Citera
2017-04-09, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yogawoman
Han vill ju ha vård, men blir nekad av södermalmssoctjänst. Jag visade för mycket omtänksamhet mot honom påmtwitter så han blockade mig. Har han stängt ner sitt konto nu??

Ja nedstängt nu.

Vad för vård är det socialen nekar honom då? Jag har inte hängt med men det är väl bara att söka vård själv då för tusiken? Eller vad är det jag missar här?

Edit: aha såg inlägget på förra sidan. Ah ja då förstår jag bättre. Mjo öppenvård för svår alkoholism kan kanske inte alltid fungera så bra om det är långt gånget.
Låter som ett klassisk "mellan stolarna" fall. Han vet att han behöver hjälp och vill ha hjälp...men iom att han visar att han vet han har problem och vill ta sig ur det räcker det inte för att tvångsvårda honom...och öppenvården erbjuder för mjäkiga medel för att ha effekt.
Sorgligt.
Senast redigerad av EternalGlory 2017-04-09 kl. 21:44.
Citera
2017-04-09, 21:41
Medlem
emma80s avatar
Kontot avstängt. Det lär ju vara Twitter som stängt ner det, kan tänka mig att det har haglat in anmälningar mot kontot sedan igår. Det har hänt förr att Indes konton där har stängts av. Han bytte dessutom konton / namn några gånger innan, inte otänkbart att han öppnar en helt nytt om JudiskJulafton inte får återkomma.
Citera
2017-04-09, 22:27
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
LPT är en lag som krockar med att det är lagligt att begå självmord. Självmord är lagligt sedan 1856.

Med det sagt, så vill jag inte se att han dör. Han är en talang och det är uppenbart att han går igenom helvete just nu.
Mot bakgrund av det han uttryckte på Twitter - där han alltså upprepat mordhotade/hotade Martin Soneby och Henrik Schyffert samt även hotade Betnér och Soran Ismael - vill jag mena att Inde, i åtanke av tidigare historik inkluderad (bl.a. var han på SÖS nyligen pga. tablettöverdos), mycket väl via polishandräckning och undersökning kan, bör eller kunde bli aktuell för LPT.

Även om han inte har verkställt olika typer av hot (han kommit med) på Twitter tidigare, så borde polisen reagera efter gårdagskvällens "hot-uppvisning". Det han skrev då toppar allt han har skrivit i hotväg på Twitter tidigare. Med råge.
För övrigt: Ingen svensk kändis av Indes kaliber har någonsin spårat ur med sådana grova hot i sociala medier. Ingen är nog ens i närheten.

Det kan ju också vara så, bör sägas, att polisen kontaktat honom.

På Twitter är han nu alltså avstängd.
Citera
2017-04-09, 22:28
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Han har själv skrivit på twitter ett flertal gånger om hur han praktiskt taget skriker på hjälp men inget resultat. Det enda han blir erbjuden är en öppenvårdsbehandling som han själv vet inte funkar! Sjukt att han inte får en behandling för sin alkoholism när han gång på gång ber om det. Hans vänner och anhöriga borde tillsammans kräva hjälp åt honom via södersoc!
Citat:
Jag menar att hans hotfulla agerande medialt igår, både mordhot/hot av andra (dvs. han hotade/mordhotade mellan 2 och 4 namngivna personer då) samt i någon mening hot om att ta sitt liv, han sa "Jag ska dö snart. /.../Så kommer det bli", (ihop med sin historik och allt med den, och faktumet att han tablettöverdoserade nyligen och hamnade på SÖS-akuten) borde ge utrymme för att kunna vara vårdintygsgrundande. LPT bör kunna tillämpas.

Du nämner "södersoc". Menar du Södermalms stadsdelsförvaltning?

Vet du om han haft kontakt med jouren på Rosenlund på Södermalm? Eller om han under senare tid varit i kontakt med annan mottagning?
http://psykiatri.sll.se/vard-hos-oss/akut-hjalp/
Citera
2017-04-09, 22:44
Medlem
237s avatar
Citat:
Han har själv skrivit på twitter ett flertal gånger om hur han praktiskt taget skriker på hjälp men inget resultat. Det enda han blir erbjuden är en öppenvårdsbehandling som han själv vet inte funkar! Sjukt att han inte får en behandling för sin alkoholism när han gång på gång ber om det. Hans vänner och anhöriga borde tillsammans kräva hjälp åt honom via södersoc!

Som psykiskt sjuk i Sverige får du ingen hjälp mot alkoholism. Du får inte vistas på avvänjnings-kliniker utan är hänvisad till psykakut. Även kurser i efterhand är du portad ifrån om du uppger att du är psykiskt sjuk.
Citera
2017-04-09, 22:45
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Premium-CX
Mot bakgrund av det han uttryckte på Twitter - där han alltså upprepat mordhotade/hotade Martin Soneby och Henrik Schyffert samt även hotade Betnér och Soran Ismael - vill jag mena att Inde, i åtanke av tidigare historik inkluderad (bl.a. var han på SÖS nyligen pga. tablettöverdos), mycket väl via polishandräckning och undersökning kan, bör eller kunde bli aktuell för LPT.

Även om han inte har verkställt olika typer av hot (han kommit med) på Twitter tidigare, så borde polisen reagera efter gårdagskvällens "hot-uppvisning". Det han skrev då toppar allt han har skrivit i hotväg på Twitter tidigare. Med råge.
För övrigt: Ingen svensk kändis av Indes kaliber har någonsin spårat ur med sådana grova hot i sociala medier. Ingen är nog ens i närheten.

Det kan ju också vara så, bör sägas, att polisen kontaktat honom.

På Twitter är han nu alltså avstängd.

Jag håller med dig, jag poängterar bara hur det ligger till rent paragrafmässigt.
Citera
2017-04-10, 00:06
Medlem
Premium-CXs avatar
Något om Indes retorik (dylika hot/mordhot) på Twitter igår - vilket han idag uttryckte "förlåt" för till Henrik Schyffert och Martin Soneby (Jonas Indes Twitterkonto, @JudiskJulafton, är alltså avstängt sedan i eftermiddags/ikväll nån gång).

Har försökt titta tillbaka lite på vad som hände, hur det hela utvecklades.

Martin Soneby
Särskild irriterad och förbannad (det började så, för att sedan accelerera rätt snart) tycktes Jonas vara på Martin Soneby. Ordentligt förbannad t.o.m. En sorts angrepp mot Soneby adresserades med anledning av Martins skämt om SD (för den oinvigde kan nämnas att Soneby i mångt och mycket bygger väsentliga delar av sin stand up comedy-karriär utifrån att på antal sätt driva med och kritisera SD). Något som verkade reta upp Inde var denna tweet igår eftermiddag av Soneby:
Citat:
vad är sd:s policy vad gäller uzbeker

går de under vanliga läskiga muslimer eller är det en mildare kategori
Ett par timmar senare la Inde ut denna tweet, där svar var till @JudiskJulafton (sig själv), @martinsoneby och @polisen_riks:
Citat:
Dissa @sdriks i ett enda tweet framöver, Martin Soneby, och jag lovar att jag ska slå av dig käken nästa gång vi möts på Södermalm.

Henrik Schyffert
Schyffert hakades på senare (först tillsammans med Betnér och Ismael). Därefter övergick Inde tillfälligt med att rikta sig till "alla komiker som dissar @sdriks framöver".
Efter det fokuserade Inde hårt på Schyffert - med riktigt grova påhopp och en sorts mordhot. Inde menade bl.a. att Schyffert "gjort en bra deal med sossefascismen". Aggressionen i angreppen/hoten var på ett sätt överraskande, upplever jag, då Inde under senare tid, egentligen mer och mer under senare tid (2017) blivit lite mer "mild" i tonen och kritiken av Schyffert. Jag tycker mig ha sett viss skillnad jämfört med 2016.
Vissa av mordhoten mot Schyffert är så grova så man ofrånkomligen får en känsla av psykosvarning.

Soneby
När det kommer till Soneby gick han i polemik med Inde, kl 21.58 igår (tweeten finns kvar hos @martinsoneby fortfarande), han skrev:
Citat:
sd är fega fuckfaces och samhällets jävla bottenskrap https://twitter.com/judiskjulafton/status...

Bland det sista jag såg och läste av Inde på Twitter i eftermiddags, före avstängningen, var ganska harmlösa tweet. Ingenting av gårdagens form av utfall syntes, och han inledde ju dagen idag också med att radera gårdagens tweet och säga förlåt till Soneby och Schyffert.
Fick uppfattningen att han trots allt (med tanke på igår) var i hygglig balans.

Hur har Inde det just nu?
Citera
2017-04-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Vi får väl hoppas dom träffas igen..Och talar ut .....

Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Ja nedstängt nu.

Vad för vård är det socialen nekar honom då? Jag har inte hängt med men det är väl bara att söka vård själv då för tusiken? Eller vad är det jag missar här?

Edit: aha såg inlägget på förra sidan. Ah ja då förstår jag bättre. Mjo öppenvård för svår alkoholism kan kanske inte alltid fungera så bra om det är långt gånget.
Låter som ett klassisk "mellan stolarna" fall. Han vet att han behöver hjälp och vill ha hjälp...men iom att han visar att han vet han har problem och vill ta sig ur det räcker det inte för att tvångsvårda honom...och öppenvården erbjuder för mjäkiga medel för att ha effekt.
Sorgligt.
Precis. Öppenvård är för "blåbär". ( min far har har varit nykter alkoholist i 25 år & varit chef på behandlingshem i 15 år). Så jag vet. Ja det är sjuka turer här, lika sjuk som Inde själv. Man blir så ledsen. Han behöver hjälp men får ingen. ....
Citera
2017-04-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Premium-CX
Jag menar att hans hotfulla agerande medialt igår, både mordhot/hot av andra (dvs. han hotade/mordhotade mellan 2 och 4 namngivna personer då) samt i någon mening hot om att ta sitt liv, han sa "Jag ska dö snart. /.../Så kommer det bli", (ihop med sin historik och allt med den, och faktumet att han tablettöverdoserade nyligen och hamnade på SÖS-akuten) borde ge utrymme för att kunna vara vårdintygsgrundande. LPT bör kunna tillämpas.

Du nämner "södersoc". Menar du Södermalms stadsdelsförvaltning?

Vet du om han haft kontakt med jouren på Rosenlund på Södermalm? Eller om han under senare tid varit i kontakt med annan mottagning?
http://psykiatri.sll.se/vard-hos-oss/akut-hjalp/
Jag vet bara att han bett om hjälp via sociala på södermalm, ja söders tadsdelsförvaltning. ett flertal gånger men fått nej! Sjukt med tanke på hans vilja att bli nykter, hans bipolära diagnos osv... fan, hemma i Härjedalen kastar dom behandlingarna efter alkoholisterna... konstigt hur det kan vara... precis. Han ringde själv 112 häromsistens för att han blev rädd... vad gjorde vården? Jo skickade hem honom dagen efter. Jag är rädd att vi förlorarar detta geni snart.... vad fan gör vi ?
Citera
2017-04-10, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Som psykiskt sjuk i Sverige får du ingen hjälp mot alkoholism. Du får inte vistas på avvänjnings-kliniker utan är hänvisad till psykakut. Även kurser i efterhand är du portad ifrån om du uppger att du är psykiskt sjuk.

Hm, och icke-akut psyk tar inte i dig med tvång så länge du har ett missbruk.

Vad gäller svårigheten att få komma till behandlingshem, så har väl socialens resurser slarvats bort på HVB-hem.

Inde är inte den enda som upptäckt att det blivit mycket svårare att få frivillig vård. Det måste gå rejält åt helvete förrän det händer nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in