Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 02:42
  #1
Medlem
Hur har ni/dom kommit fram till det?

Majoriteten av alla som är 40 och där över tycks ju ha en känsla av att vara yngre än dom i själva verket är.

Då bör väl rimligen känslan hos en normal 40 åring vara att han känner sig yngre än vad han är och när han då känner så, känner man sig alltså som vilken 40 åring som helst?

Eller träffar ni många som säger att dom är tex 40 men känner sig som 50?

Egentligen borde man alltså säga: Jag är 40 och känner mig som 40?

Man kan väl inte ha den lilla gruppen 40åringar som är som 60åringar i kropp och psyke som referens?

Och vad är det för bra med att vara 40 men känna sig som 25?

Till det yttre är det ändå uppenbart att man är 40 och inte 25 och vad är det för bra med att mentalt ligga 15år efter i utvecklingen?

Håller ni med?

Vad får ni för intryck av en person som framhäver att h*n känner sig mycket yngre än den faktiska åldern?

Allt som har med ämnet att göra är fritt för min del att diskutera.

Ha det gött! Mvh Conny
Citera
2019-01-13, 02:48
  #2
Medlem
Jag känner mig som min ålder och många, framförallt allt män i varierande åldrar protesterar eftersom de envisas med att jag är ung. När man är trettiofem plus tycker jag att man har rätt att inte känna sig som tjugo längre. Det verkar skrämma män, det med ålder. Själv tänkte jag (,om livet låter mig leva) bli en fräsch, äldre dam med långt vitnande hår, rynkor och livsglädje. Jag är inte rädd för åldern eftersom den är en gåva om man uppnår den. Men man kan tro att män lägger hela mitt människovärde i att förneka att jag blir äldre för att de ser det som värdelöst.
Citera
2019-01-13, 02:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Jag känner mig som min ålder och många, framförallt allt män i varierande åldrar protesterar eftersom de envisas med att jag är ung. När man är trettiofem plus tycker jag att man har rätt att inte känna sig som tjugo längre. Det verkar skrämma män, det med ålder. Själv tänkte jag (,om livet låter mig leva) bli en fräsch, äldre dam med långt vitnande hår, rynkor och livsglädje. Jag är inte rädd för åldern eftersom den är en gåva om man uppnår den. Men man kan tro att män lägger hela mitt människovärde i att förneka att jag blir äldre för att de ser det som värdelöst.

Intressant. För egen del är jag helt på din linje och ser en erfaren kvinna betydligt mer attraktiv på det intellektuella planet (och till viss del även utseendemässigt) än någon som är eller strävar efter att framstå som så ung som möjligt.

Men vad känner du inför män som presenterar sig med att dom känner sig mycket yngre än vad dom är?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-01-13 kl. 03:01.
Citera
2019-01-13, 03:32
  #4
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur har ni/dom kommit fram till det?

Majoriteten av alla som är 40 och där över tycks ju ha en känsla av att vara yngre än dom i själva verket är.

Då bör väl rimligen känslan hos en normal 40 åring vara att han känner sig yngre än vad han är och när han då känner så, känner man sig alltså som vilken 40 åring som helst?

Eller träffar ni många som säger att dom är tex 40 men känner sig som 50?

Egentligen borde man alltså säga: Jag är 40 och känner mig som 40?

Man kan väl inte ha den lilla gruppen 40åringar som är som 60åringar i kropp och psyke som referens?

Och vad är det för bra med att vara 40 men känna sig som 25?

Till det yttre är det ändå uppenbart att man är 40 och inte 25 och vad är det för bra med att mentalt ligga 15år efter i utvecklingen?

Håller ni med?

Vad får ni för intryck av en person som framhäver att h*n känner sig mycket yngre än den faktiska åldern?

Allt som har med ämnet att göra är fritt för min del att diskutera.

Ha det gött! Mvh Conny

Tycker att det är positivt i sammanhang som handlar om arbete, träning och andra fysiska aktiviteter.
Då är det härligt att se en som är fyrtio vara lika stark / snabb som en tjugoåring.

I samband med alkohol blir det väldigt patetiskt med äldre damer / herrar som iklädda sina bästa slim fit dressar ålar sej fram över dansgolvet för att ragga på yngre och med sina gula tänder gnägga om hur unga dom känner sej.
Då blir det pinsamt.
Citera
2019-01-13, 03:35
  #5
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Jag känner mig som min ålder och många, framförallt allt män i varierande åldrar protesterar eftersom de envisas med att jag är ung. När man är trettiofem plus tycker jag att man har rätt att inte känna sig som tjugo längre. Det verkar skrämma män, det med ålder. Själv tänkte jag (,om livet låter mig leva) bli en fräsch, äldre dam med långt vitnande hår, rynkor och livsglädje. Jag är inte rädd för åldern eftersom den är en gåva om man uppnår den. Men man kan tro att män lägger hela mitt människovärde i att förneka att jag blir äldre för att de ser det som värdelöst.

Det är min dröm också.
Att få åldras med värdighet.

Långt vitt hår och skrattrynkor, love it!
Citera
2019-01-13, 03:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tycker att det är positivt i sammanhang som handlar om arbete, träning och andra fysiska aktiviteter.
Då är det härligt att se en som är fyrtio vara lika stark / snabb som en tjugoåring.

Jo det håller jag med om.

Men är det inte normalt för en 40åring som är intresserad av sport och hälsa att haka på en 20åring?

På samma vis som en 40 åring som rullar fram konditionsmässigt ligger på samma nivå som en 20åring som också rullar fram?
Citera
2019-01-13, 03:59
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror att många känner sig unga som 40-åringar, helt enkelt för att de ÄR unga. Samtidigt som vi har kvar en bild från vår egen barndom av hur 40-åringar "är", som inte stämmer längre. En bild som också förstärks av film, litteratur o.s.v..

Det har hänt massor de senaste hundra åren, och dagens 40-åringar HAR helt enkelt en ungdomligare fysik och ett ungdomligare utseende, än en 40-åring på 60-talet. 40-åringen på 60-talet var född på 20-talet, och hade ofta löständer för att tandborsten var ett okänt fenomen i en arbetarfamilj på 20- och 30-talet, och tandläkare hade man inte råd att ta barnen till om de fick karies, var i tänderna och tandlossning. För att ta bara ett exempel på en företeelse som åldrade den generationen tidigt, men som nästan inte förekommer bland infödda svenska 40-åringar idag (tandprotes alltså).

40-åringen på 60-talet hade dessutom antingen börjat arbeta som 14-åring, och hunnit bli rejält utsliten i kroppen vid 40, eller gått realskola + läroverk som ställde helt andra krav på både studietakt och moget uppförande än vad högstadiet och gymnasiet gör idag. Kvinnor fick ofta barn runt 20, och tvingades att lämna allt ungdomsliv bakom sig och ta det praktiska ansvaret för barn och hushåll helt själva, då männen inte hjälpte till mycket hemma. Den generationen skolades alltså till att bli vuxen tidigt, och då följer medelåldern också tidigare än för någon som kunnat leva som en tonåring utan egentligt ansvar till 30 eller 35.

Vi får nog helt enkelt ändra vår mentala bild av hur en 40-åring är, hur en 50-åring är o.s.v.. Inte minst för att det påverkar möjligheterna att få ett nytt jobb efter 40-45, för att inte tala om efter 50, när cheferna (som ofta är runt 30 idag) har en helt felaktig bild av människor i de åldrarna.
Citera
2019-01-13, 04:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Vi får nog helt enkelt ändra vår mentala bild av hur en 40-åring är, hur en 50-åring är o.s.v.

Exakt detta jag menar.

Det nya 40 är att känna sig som 30 och eftersom merparten gör det, är det den normala känslan hos en 40 åring.

Och vi är tillbaka på ruta ett: Jag är 40 och känner mig som vilken 40åring som helst (som känner sig som 30)

Dom som är 25-30 nu känner sig ju inte alls som en pigg 40åring gör.

Jag har tittat runt lite på tanter på Tinder och där förekommer det flitigt att folk är 50 men känner sig betydligt yngre och jag känner alltid: nej du ser ut och uppträder som vilken 50åring som helst som sprungit tjejmilen.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-01-13 kl. 04:14.
Citera
2019-01-13, 04:29
  #9
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Dum fåfänga och självblindhet, oärlighet. Dessa bör ju vara parametrarna till denna avskyvärda verklighetsrefleltion.

Man måste ju kunna sin ålder för F-N.
Citera
2019-01-13, 04:29
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag känner mig yngre än jag är. Senast var det en kvinna som närmst skrek när jag visade mitt id va fan är du du född X. Hon trodde jag var minst 10 år (med tanke på hennes reaktion nog närmare 20 år) yngre.
Citera
2019-01-13, 04:49
  #11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det håller jag med om.

Men är det inte normalt för en 40åring som är intresserad av sport och hälsa att haka på en 20åring?

På samma vis som en 40 åring som rullar fram konditionsmässigt ligger på samma nivå som en 20åring som också rullar fram?

Jo det är det.
Där jag tränar finns det många som är i mycket bra fysiskt form som är lite äldre och även på min arbetsplats.

Då är det kul att både träna och arbeta tillsammans.
Citera
2019-01-13, 06:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag känner mig yngre än jag är. Senast var det en kvinna som närmst skrek när jag visade mitt id va fan är du du född X. Hon trodde jag var minst 10 år (med tanke på hennes reaktion nog närmare 20 år) yngre.


Om vi säger att du är 50 känner du dig alltså som en 30 eller 40åring?

Hur kände du dig då när du var 30 resp 40? Som 10 och 20?

Eller kände du dig som 30 vid 30 och sen har du stannat kvar helt i den känsla och inte förändrat din syn på dig själv under 10-20år?

Tror du en genomsnittlig 30 resp 40 åring skulle känna; ey vi känns exakt lika gamla om du som 50 åring hamnar brevid dom på tex krogen?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-01-13 kl. 06:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback