Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-01-13, 11:53
  #85
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När du släpper gasen så drivs ju motorn av drivhjulen. Kolvarna i motorn rör sig upp och ner och luft sugs in och komprimeras och luft pumpas ut. Det enda som saknas är explosionen. Transmissionen har friktion och det går inte helt lätt. En viss mängd energi förbrukas alltså för att driva runt det hela och rörelseenegin och därmed farten minskar.

Lägger man in en lägre växel rör sig ju de rörliga delarna fortare och det drar mer energi och mer rörelseenegi går åt.
Ja, snygg beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så det du säger är att om inte farten minskas så kan det inte räknas som bromsning?
Gäller det även om du lägger foten på bromspedalen och trycker så lätt att farten inte minskas, bara bibehålls på konstant nivå i en nedförsbacke, är det inte att bromsa?
Precis, det är definitionen av att bromsa. Ifall farten accelererar stadigt tills det längre inte finns lägesenergi så definierar jag ej det som att jag motorbromsar, nej.
Edit: Och ifall motorn helt enkelt säger emot accelerationen som lägesenergin ger, p.g.a. rörelseenergin i motorn av de skäl som PeterNoster beskriver, så definierar jag det som att motorbromsa, ja.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2019-01-13 kl. 12:17.
Citera
2019-01-13, 12:03
  #86
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Alltså... är folk verkligen så jäkla okunniga om bilar och bilkörning som inläggen i denna tråd hintar om...? Verkar ju som om runt 80% av inläggen är mer eller mindre ute i den blå rymden av okunnighet...

Bilar byggs för att användas, och tål att användas. Dock slits bilar när de används, men inget i det som beskrivs i trådstarten utgör någon överhängande risk för stort slitage. Så hela diskussionen känns lika korkad som att vara orolig för att däcken slits om bilen används...

Motorbroms är förövrigt all retardation av hastighet p g a motorns motstånd när gasen släppts, oavsett vilken växel man än ligger i. Hur kraftig motorbromsen blir beror på vilken växel man väljer.

Kan bara hålla med dig, ditt inlägg är ett av få vettiga här. I alla fall så är så kallad motorbromsning mycket vanligt förekommande när man kör tunga lastbilar och bussar. Detta är ett effektivt sätt att ta sig ner säkert för långa branta backar utan att överhetta de vanliga bromsarna. I många fall finns även så kallad avgasbroms (inbyggd nuförtiden) på de tunga fordonen, men på 90-talet när jag körde tungt, så fanns det ofta en knapp på golvet, som man trampade på när man ville ha viss bromseffekt.

I alla fall så är diskussionen om motorbromsning och slitaget på bilen bara tramsigt, inget som inverkar menligt på bilen om det används någorlunda normalt. Självklart så är det ju så att det inte är bra att komma i 120 km/h och slänga i ettan (vilket knappast är möjligt).

Själv använder jag motorbromsning om jag ska ner för en lång backe. Vill jag att bromsljuset skall tändas av någon anledning så nuddar jag bromspedalen lätt. Men i vilket fall så är det alltid bakomvarandes ansvar att ha koll på trafiken framför och hålla relevant avstånd.

EDIT: Att detta ens blir en trådstart visar ju att samägande för TS inte fungerar. Köp egen bil eller hyr vid behov!
__________________
Senast redigerad av godboy 2019-01-13 kl. 12:07.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback