Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 08:20
  #73
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Din första nämnda metod att bara släppa gaspedalen och motorbromsa på högsta växeln är irriterande för medtrafikanterna bakom dig.
Att istället växla ner gör ju att man snabbare kommer iväg efter motorinbromsningen.
När jag tänker närmare på det så fisbromsar jag nog under hela motorbromsningen. lagom mycket för att bromsljuset ska tända (efterhandskonstruktion).
Ja, det är väl en sak om det är irriterande, men det är det som är ecodriving, om man behöver bromsa fortare, vad är anledningen till att motorbromsa hårdare och inte använda bromspedalen?
Citera
2019-01-13, 08:46
  #74
Medlem
På många elbilar och vissa laddhybrider tänds bromsljusen vid motorbromsning, Detta pga den kraftiga "motorbromsen" man skapar när motorn återladdar batterier.
Citera
2019-01-13, 08:58
  #75
Medlem
Snurrefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Under motorbromsning drivs motorn av bilens rörelseenergi, varpå bränsletillförseln stängs av och bilen har noll förbrukning. Längre sträcka motorbromsning ger en större besparing av bränsle.

I trafiken är det inte alltid möjligt att nyttja endast motorbromsen utan att vara i vägen. Man kan då kombinera färdbroms och motorbroms genom att behålla en växel i istället för att trampa ur. Det är frestande men man sparar inte mer bränsle av att växla ner till en lägre växel även om motorbromsen blir starkare. Här uppstår istället mer slitage utan att det är någon till gagn.

Jag skulle dock inte oroa mig. Släng inte i tvåan i hundra knyck så är det nog lugnt. Om du oroar dig över koppling eller växellåda så skulle jag fundera på hur bilen körs i övrigt. Undvik snabba karateväxlingar, att dumpa kopplingen, rödljusrace och tunga släp så har bilen nog goda förutsättningar att leva länge.

Äntligen någon som talar lite vett i den här tråden, mycket svårare än såhär är det inte.
Citera
2019-01-13, 09:07
  #76
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, det är väl en sak om det är irriterande, men det är det som är ecodriving, om man behöver bromsa fortare, vad är anledningen till att motorbromsa hårdare och inte använda bromspedalen?

Det gör som sagt inte jag utan jag gör både och broende på situation.

Det är nog inget man tänker ut i förväg utan kommer spontant via ryggmärgen. Som att cykla.

Ett exempel.
Jag närmar mig ett trafikljus. Jag såg när det blev rött så jag uppskattar när det kommer att bli grönt. Målet är att inte behöva stanna helt och att ha en låg växel i för att dra på vid stopplinjen vid grönt. Jag motorbromsar på högsta växeln. Jag märker att farten är för hög och sätter in mer resurser med en nedväxling och samtidig bromsning så att bakomvarande ser mitt bromsljus. Kanske behövs ytterligare motorbroms + broms. Jaa, nu blev det grönt och jag är fortfarande i rullning på 3:ans växel så nu är det pedalen i botten.

I en annan situation där jag bara ska stanna så är det inte lika viktigt att ha en låg växel i så då blir det mest färdbroms.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-13 kl. 09:10.
Citera
2019-01-13, 09:14
  #77
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
På många elbilar och vissa laddhybrider tänds bromsljusen vid motorbromsning, Detta pga den kraftiga "motorbromsen" man skapar när motorn återladdar batterier.

I och för sig brukar det vara inställbart i 3 - 4 steg. En test med en Hyundai Kona visar att bromsljuset slår på bara vid lägena med kraftig regeneration.
Citera
2019-01-13, 09:31
  #78
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Motorbroms inträder så fort som du släpper gasen utan att du tyckt isär lamellerna, har ingenting med nerväxling att göra.
Säkerligen någon annan som svarat, men är det verkligen bromsning, om rörelseenergin förblir oförändrad? Således är motorbromsning när du växlar ner till den växel som kugghjulen reducerar hastigheten på?
Citera
2019-01-13, 09:58
  #79
Avstängd
Paris24s avatar
För den som har 18-åriga barn som jag, som precis tagit körkort. Ecodriving med motorbromsning före kurvor och korsningar är KRAV att alla lär sig numera. Något slags vansinnigt Miljöparti-påfund. Man måste lägga ner minst en lektion a 400 kr på att behärska det. Jag skämdes som en hund när jag läste det kapitlet i körskoleboken. Politisk indoktrinering letar sig långt ner i samhället numera.
Citera
2019-01-13, 10:03
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Säkerligen någon annan som svarat, men är det verkligen bromsning, om rörelseenergin förblir oförändrad? Således är motorbromsning när du växlar ner till den växel som kugghjulen reducerar hastigheten på?

Motorn vill ju ner i tomgång (runt 1000 varv) utan extra gas, så ligger du på säg 3000 varv så kommer bilen motorbromsa tills motorn är nöjd
Citera
2019-01-13, 10:46
  #81
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Motorn vill ju ner i tomgång (runt 1000 varv) utan extra gas, så ligger du på säg 3000 varv så kommer bilen motorbromsa tills motorn är nöjd
Ja, det var det retoriska svaret på frågan. Fastställde enkom att högsta växeln är i, och det är nedförsbacke så går det inte att definiera att bilen motorbromsar, trots att gasen inte nyttjas.
Citat:
Ursprungligen postat av T89
bilen rullar visserligen ner med lägre hastighet än om den skulle rulla ner fritt
En definitionsfråga. Jag som allt som oftast börjar bilfärden ned för ett berg vill påstå att den inte gör det.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2019-01-13 kl. 10:51.
Citera
2019-01-13, 10:48
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ja, det var det retoriska svaret på frågan. Fastställde enkom att högsta växeln är i, och det är nedförsbacke så går det inte att definiera att bilen motorbromsar, trots att gasen inte nyttjas.

bilen rullar visserligen ner med lägre hastighet än om den skulle rulla ner fritt
Citera
2019-01-13, 11:28
  #83
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ja, det var det retoriska svaret på frågan. Fastställde enkom att högsta växeln är i, och det är nedförsbacke så går det inte att definiera att bilen motorbromsar, trots att gasen inte nyttjas.

En definitionsfråga. Jag som allt som oftast börjar bilfärden ned för ett berg vill påstå att den inte gör det.
Så det du säger är att om inte farten minskas så kan det inte räknas som bromsning?
Gäller det även om du lägger foten på bromspedalen och trycker så lätt att farten inte minskas, bara bibehålls på konstant nivå i en nedförsbacke, är det inte att bromsa?
Citera
2019-01-13, 11:30
  #84
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Säkerligen någon annan som svarat, men är det verkligen bromsning, om rörelseenergin förblir oförändrad? Således är motorbromsning när du växlar ner till den växel som kugghjulen reducerar hastigheten på?

När du släpper gasen så drivs ju motorn av drivhjulen. Kolvarna i motorn rör sig upp och ner och luft sugs in och komprimeras och luft pumpas ut. Det enda som saknas är explosionen. Transmissionen har friktion och det går inte helt lätt. En viss mängd energi förbrukas alltså för att driva runt det hela och rörelseenegin och därmed farten minskar.

Lägger man in en lägre växel rör sig ju de rörliga delarna fortare och det drar mer energi och mer rörelseenegi går åt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback