Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-25, 06:07
  #37
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Haha han pratade om Rosling med så det är säkert därifrån han hade fått det då. Tack

Kolet kan väl föras tillbaka via vulkanutbrott med? Men visst är det bra att människan hjälper till lite.


Wikipedia har en artikel om Befolkningsexplosion som visar tre olika uppskattningar av den kommande utvecklingen.

Vulkaner kan visserligen släppa ut en del koldioxid men de återför inte fossilt kol till atmosfären i form av koldioxid. Jag har för mig att jag någonstans har sett något om att IPCC anser att vulkanernas koldioxidbidrag under 1900-talet varit obetydligt. Forskning och Framsteg hade i april 2002 en artikel om att vulkanutbrott dämpar växthuseffekten. Trots att Pinatubo spydde ut koldioxid sjönk luftens koldioxidhalt i samband med utbrottet.

Jag tror inte att vulkaner kan planera sina utsläpp så att de motsvarar vad som behövs för att hålla luftens koldioxid konstant. Om människor kan göra det kan ju diskuteras men det är inte helt otänkbart.
Citera
2019-01-25, 06:44
  #38
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Okej.



Jag vet inte om det finns en exakt så kallad lägsta gräns vad gäller koldioxidhalt för fotosyntes, men förmodligen går processerna bara långsammare. Sedan tror jag att variationer i koldioxidhalten påverkar växtarter olika.
Själv skulle jag gissa att döda växtdelar, som uppstår på grund av en eventuell akut koldioxidbrist, skulle tillför koldioxid åter till atmosfären i snabb takt [eftersom växtdelarna bryts ner av svampar och bakterier]. Därför borde det uppstå en reglering av koldioxidhalten i atmosfären vid akut brist.

Dessutom har vi ju cyanobakterier och alger i havet, samt övriga växtarter där , alltså om nu koldioxidhalten i atmosfären är väldigt låg för tillfället.

En viss växelverkan mellan havet och atmosfären finns ju förstås, men havet har också karbonater i vattnet som kan reglera koldioxidhalten, så förmodligen har man en jämnare koldioxidhalt i havets vatten. Livet kan fortsätta där.


Du har nog rätt i att det går sakta på slutet men att gå sakta är också ett sätt att gå.

Du har en poäng i att det finns livsformer som inte är baserade på fotosyntes. När dinosaurierna slogs ut tog däggdjuren över. Kanske skulle en utslagning av fotosyntesbaserat liv leda till att något annat tar över. Men detta nya behöver då återuppfinna många av de utvecklingssteg som det fotosyntesbaserade livet genomgått. Och om vi nu vet hur vi kan bevara det fotosyntesbaserade livet är det då inte det alternativ vi bör välja?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback