• 1
  • 2
2019-01-11, 06:07
Medlem
liffens avatar
I boken "Sapiens" gör Harari en genomgång av människans historia och konstaterar att vi är på väg mot fantastiska möjligheter utan att veta vad vi skall ha dem till.

Som jag ser det har människan en uppgift på kort sikt (årmiljoner) och en på lång sikt (miljarders miljarder år). Den kortsiktiga är att upprätthålla livet på Jorden och den långsiktiga är att förlänga eller avsluta tiden.

Om den kortsiktiga:

Livet på Jorden är baserat på kol. Växter tar upp koldioxid ur luft och vatten. Djuren äter växter och förbränner kolföreningar till koldioxid som återförs till luften. Men det finns ett svinn i kolcykeln. Under årmiljoner har kol dragits bort från luften och ansamlats i torv, brunkol, stenkol, olja och naturgas. Luftens koldioxidhalt har sjunkit och växterna har lärt sig överleva i en allt koldioxidfattigare luft. Men det finns en gräns för hur låg koldioxidhalten kan bli om fotosyntesen skall kunna fungera. Vi är nu ganska nära den gränsen. Men när det bara är några enstaka årmiljoner kvar innan allt liv på Jorden dör ut i brist på koldioxid dyker det upp en varelse som uppfinner den koleldade ångmaskinen och börjar återföra fossilt kol till atmosfären.

Det är möjligt att vi just nu tar i lite för häftigt och att vi borde minska koldioxidåterföringen till vad som behövs för att hålla luftens koldioxid konstant vid en lämplig nivå. Och just nu är det vår huvuduppgift. Fast vi sköter den på ett lite konstigt sätt. Vi har inte ens försökt ta reda på hur stor koldioxidåterföring vi bör ha.
Citera
2019-01-11, 06:51
Medlem
Mia-Rovys avatar
Svårt att se kopplingen till filosofi. Du verkar snarare vilja planera. Inget fel med det, men det är väl väldigt lite filosofi här. Passar väl snarare under miljö, vetenskap eller politik.

Citat:
Vi är nu ganska nära den gränsen.
Nej. Koldioxidhalterna idag är märkbart högre än för 800000 år sedan (så långt bak vi har väldigt bra data) och troligtvis motsvarande än vad det var för 20000000 år sedan.

Vad fick du detta påståendet från?

Edit:
Ursäkta, halterna är visst betydligt högre än de för 20000000 år sedan. Då låg det troligtvis kring 300ppm. Vi passerade 400 ppm år 2015.

https://www.google.se/amp/s/www.bbc....nment-41671770
Senast redigerad av Mia-Rovy 2019-01-11 kl. 07:01.
Citera
2019-01-11, 08:49
Medlem
E-Mac.s avatar
Meningen med människan? Beror nog på vem man frågar, eller vilket perspektiv man väljer att betrakta det ifrån. Från ett universellt perspektiv så saknar vi nog en mening skulle jag gissa, eftersom jag antar att universum är oberörd om vi försvinner. Från ett evolutionärt perspektiv så är vår mening att vara i toppen av näringskedjan. Men om du frågar mig om meningen, så antar jag att vi inte har någon större mening, eftersom jorden och naturen klarar sig bra utan oss. Jag tror att om vi avviker från det naturliga, det vill säga, vad vi är ämnade för att göra, så får vi en allt mindre mening här på jorden.
Sedan kan man alltid ha ett egoistisk perspektiv, som till exempel maktfullkomliga och korrupta EU-politiker har, och då är nog meningen med människan att underordna sig dem och övriga eliten, att helt reduceras ner till att vara löneslavar, med så låg lön som möjligt, och helst ingen alls.
Citera
2019-01-11, 09:13
Medlem
krossapatriakratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
att helt reduceras ner till att vara löneslavar, med så låg lön som möjligt, och helst ingen alls.

Sluta, jag får stånd!

Jag ska inte ge svar men jag tänker skriva om det någon foliehatt på nätet skrev och som fastnade i mitt huvud likt Inception.

Att placera sig själv i ett av religiöst fack innebär att den enda utsikten över världen du har är mot ingången. Religioner är avsedda att binda snarare än befria. Den perfekta fällan måste se vacker ut och den måste se ut som man förväntar sig, annars skulle ingen ta betet. Jag hyser ingen tvekan om att det finns en skapare någonstans, men det enda bandet vi har skapas genom det vi gör samtidigt som vi förstår att det inte finns någon mening med att projicera mänskliga värden på något som så bortom vår kännedom. Vårt samvete är vår vägvisare och om du kan hitta en enda person på samma våglängd så kan du säga att det går bra för dig i dessa tider. Det är upp till dig vilken ände av dig som sticker ut ur ditt fack.

De (välj valfri konspirationsgrupp) tror att de är gudar och pratar om det sinsemellan, medan skaparguden som de vill att småfolket ska tro på, inte säger något. Definiera en gud. En gud är en allsmäktig skapare som har makt över liv och död över alla smärre varelser. Fortsätter skaparen eller eller sätter skaparen bara igång processen?

Källa.

Det är upp till varje individ att avgöra sin egen mening och värde och det måste ske trots flockens vilja. Jag föreslår att du tar lite droger, inte använder media och istället mediterar över hur livet kan vara som en nyfångad svart på väg över Atlanten, en 16-åring Hitler Jugend-unge på valfri front år 1945, en av motsatt kön till dig själv, ett djur...
Citera
2019-01-11, 11:25
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossapatriakratet
Sluta, jag får stånd!

Jag ska inte ge svar men jag tänker skriva om det någon foliehatt på nätet skrev och som fastnade i mitt huvud likt Inception.

Dum skulle du lika gärna ha kunnat skriva på ditt eget tjocka pannben, för så blir du tagen med dina val av ord.

Jag svarar ju på Ts fråga din korkskalle, så dina perversa sinnessjukdomar får du avhandla privat på ett annat ställe, de hör inte hemma här, och på något sätt ser det inte bra ut på ett filosofi-forum, för annars, ja då får du räkna med att det är "trams och off-topic" som gäller.

Och nej, jag tänker inte sluta svar på TS frågor, inte för någon, och allra minst ett perverterat pucko som ber mig.
Senast redigerad av E-Mac. 2019-01-11 kl. 12:15.
Citera
2019-01-11, 11:53
Medlem
Meningen med människan?

Plast såklart!
George Carlin förklarar det hela mycket bra.
https://www.youtube.com/watch?v=NBRquiS1pis

En längre version finns på
https://www.youtube.com/watch?v=7W33HRc1A6c
Senast redigerad av T|N|X 2019-01-11 kl. 12:06.
Citera
2019-01-11, 12:27
Medlem
Det här ämnet träffar mig rakt in i märgen!

Varje gång jag och och mina polare går in på detta tenderar vi alltid att måla upp en mörk bild av framtiden och det på grund av människan.

Jag tilltalas av Terence Mckennas tolkning av svamparnas meddelande att vi människor ska agera skötare av jorden så att liv kan frodas och utvecklas, nu är ju vi uppenbart inte det utan snarare motsatsen, vi är numera ett sorts virus på vår planet. Jordens cancer som sakta men säkert tar död på vårt eget hem.

Nej, jag hyser inget hopp om människans framtid.
Citera
2019-01-11, 13:08
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
...
Nej. Koldioxidhalterna idag är märkbart högre än för 800000 år sedan (så långt bak vi har väldigt bra data) och troligtvis motsvarande än vad det var för 20000000 år sedan.
...

I Jordens historia är 20 miljoner år en kort period. Jorden är en kula av smält järn. När den svalnade flöt slagg upp till ytan och stelnade till en slaggskorpa av kiseldioxid. Ammoniak och koldioxid bubblade upp och bildade en atmosfär. Via fotosyntes omvandlade växterna atmosfären till en kväve-syre-atmosfär.

Någonstans mellan 100 och 200 ppm koldioxid ligger undre gränsen för att fotosyntes skall vara möjlig. Den förindustriella nivån var 280 ppm. Vi har nu höjt den till 400 ppm. Våra skogar växer dubbelt så fort som för hundra år sedan och våra åkrar ger tre gånger så stor skörd som för femtio år sedan. Det har flera orsaker men en viktig delorsak är bättre tillgång till koldioxid.

Växterna behövdes för att skapa en atmosfär som möjliggjorde liv på Jorden. Människan behövs för att finjustera atmosfärens sammansättning. Det ger oss en roll i ett större sammanhang även om det inte svarar på frågan: "Vad skall livet på Jorden leda till?"

Bondesamhällets bonde såg en mening i att lämna den ärvda jorden i bättre skick än vid övertagandet. Han dikade, plockade bort stenar, röjde och stängslade. För de närmsta årmiljonerna kan vi se en uppgift i att lämna en bättre atmosfär än den vi övertog. Det ger oss arbetsuppgifter som vi kan uppfatta som meningsfulla.
Citera
2019-01-12, 07:20
Medlem
liffens avatar
Som Hans Rosling brukade påpeka kommer befolkningsökningen att avstanna om 80 år och världens befolkning planar ut vid 11 miljarder. Vilken atmosfär behöver vi för att brödföda 11 miljarder? Hur åstadkommer vi den? Är det en uppgift som vi ser någon mening i?
Citera
2019-01-12, 23:05
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Överlevnad är meningen för allt liv. När den är säkrad får man säkra sin överlevnad på längre sikt åt sig själv, familj, mänskligheten mm. Folk som inte vet vad meningen med livet är skulle må bra av att tvingas leva i någon svältzon för att återfå uppskattning av livet.
Citera
2019-01-12, 23:06
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Som Hans Rosling brukade påpeka kommer befolkningsökningen att avstanna om 80 år och världens befolkning planar ut vid 11 miljarder. Vilken atmosfär behöver vi för att brödföda 11 miljarder? Hur åstadkommer vi den? Är det en uppgift som vi ser någon mening i?

Vi behöver en global populationskontroll av modell kina. Allt annat leder till katastrof. Det går inte att växa befolkningsmässigt för evigt. Alla familjer får förtjäna en reproduktionslicens.
Citera
2019-01-12, 23:21
Medlem
Denoms avatar
Meningen är att vi bara är slavar i jakten på att hitta högst primtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in