• 1
  • 2
2019-01-10, 20:01
Medlem
Hej,

Innan det börjar påpekas att VW's 1.4-liters motorer är problematiska vill jag säga att jag vet om dess problematik och behöver inte höra det här igen.

Till saken, jag köpte för ett par dagar sedan en Golf TSI med 1.4 liters motor, 122hk, årsmodell 2011. Jag köpte denna av en privatperson. Idag när jag körde till mitt jobb (ca 6 mil enkel väg) så slutade gaspedalen svara under en halv sekund ungefär, varvtal uppskattningsvis 2500-3500. Jag hade när detta hände kört ca 3,5 mil. Motorlampan tändes, men släcktes lika fort. Blev givetvis orolig men körde lugnt vidare. På väg hem testade jag en hårdare acceleration på ca 4000 varv, men den gick fint utan problem (ca 6 mil efter start).

Med denna bakgrundsinformation har jag några frågor:
Kan jag fortsätta köra med bilen? Jag har (trots att service gjordes för ca 800 mil/9 månader sedan) tänkt ta in den och göra en service imorgon. Är det rätt väg att gå, eller ska jag ta den till verkstad direkt?

Personen jag köpte bilen av sa att VW har bytt kamkedja på bilen i sitt åtgärdsprogram för de dåliga kedjorna, men att han inte fått papper på detta. I övrigt är bilen servad av VW, förutom de två sista servicarna. Går det på något sätt se om kamkedjan är bytt?

Och sista frågan, är det värt att köpa en vettig OBD-2-mätare och på så sätt se om det finns några felkoder? Jag har googlat till förbannelse men det känns som att det finns lika många alternativ till fel som det finns golfar som rullar på våra vägar.

Tack till dig som svarar med vettig input!

Ludde
Citera
2019-01-10, 20:10
Medlem
Man kan köpa en u281 hos ebay/aliexpress mfl. för vagbilar, annars en standars OBD2-can läsare
tex: https://www.conrad.se/p/diamex-obd-i...chType=suggest

orsaken till fördärvade kedjor är förlängd oljebyterintervall och lågviskositetsolja (bränslebesparingsolja)

hur långt har den gått ?
Senast redigerad av zpillolja 2019-01-10 kl. 20:17.
Citera
2019-01-10, 20:17
Medlem
pillenottens avatar
En kass tändkabel kan ge detta symptom
Citera
2019-01-10, 20:21
Medlem
Bilmodellen i fråga har inte några tändkablar

tändspolarna sitter en på varje tändstift:
https://www.mister-auto.se/tandspole...tml?_t=default
Citera
2019-01-10, 20:27
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Bilmodellen i fråga har inte några tändkablar

tändspolarna sitter en på varje tändstift:
https://www.mister-auto.se/tandspole...tml?_t=default
Ja, då kan det ju vara en av tändspolarna
Citera
2019-01-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Man kan köpa en u281 hos ebay/aliexpress mfl. för vagbilar, annars en standars OBD2-can läsare
tex: https://www.conrad.se/p/diamex-obd-i...chType=suggest

orsaken till fördärvade kedjor är förlängd oljebyterintervall och lågviskositetsolja (bränslebesparingsolja)

hur långt har den gått ?

Så en vanlig OBD-2 kan fixa biffen kanske? Är det värt att köpa en sån och läsa av själv innan jag bekostar ett verkstadsbesök? Är bara lite orolig att köra bilen, vill ju gärna inte ha ett motorhaveri 3 dagar efter bilköpet. Bilen har gått strax över 16000 mil, men som skrivet ovan har VW enligt säljaren bytt kamkedja, och den är väl vad som kan anses "välservad".

Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Ja, då kan det ju vara en av tändspolarna

Tändspolarna är efter mina googlingar det mest frekventa svaret. Kan jag byta dessa själv? Har aldrig mekat med bilar men är ganska praktiskt lagd.
Citera
2019-01-10, 20:50
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prisonermojo
Så en vanlig OBD-2 kan fixa biffen kanske? Är det värt att köpa en sån och läsa av själv innan jag bekostar ett verkstadsbesök? Är bara lite orolig att köra bilen, vill ju gärna inte ha ett motorhaveri 3 dagar efter bilköpet. Bilen har gått strax över 16000 mil, men som skrivet ovan har VW enligt säljaren bytt kamkedja, och den är väl vad som kan anses "välservad".

Tändspolarna är efter mina googlingar det mest frekventa svaret. Kan jag byta dessa själv? Har aldrig mekat med bilar men är ganska praktiskt lagd.
Aldrig tittat under huven på en sån, men borde finns gott om plats, i övrigt en enkel procedur.
Citera
2019-01-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Aldrig tittat under huven på en sån, men borde finns gott om plats, i övrigt en enkel procedur.

Okej, vad skönt. Vet du om en sådan OBD2-läsare kan lyckats snappa upp den felkoden som för mig bara varade i en sekund? Kan den, trots att inga lampor lyser nu, indikera att en spole är kass? Finns det ett felminne? Förlåt för alla frågor men jag kan nada om bilar. Uppskattar dock hjälpen enormt mycket!

mvh
Citera
2019-01-10, 21:09
Medlem
Troubleholders avatar
Citat:
Okej, vad skönt. Vet du om en sådan OBD2-läsare kan lyckats snappa upp den felkoden som för mig bara varade i en sekund? Kan den, trots att inga lampor lyser nu, indikera att en spole är kass? Finns det ett felminne? Förlåt för alla frågor men jag kan nada om bilar. Uppskattar dock hjälpen enormt mycket!

mvh

Ja, den kan snappa upp felkoder utan att en enda varningslampa lyser.
Citera
2019-01-10, 21:19
Medlem
Citat:
Med denna bakgrundsinformation har jag några frågor:
Kan jag fortsätta köra med bilen? Jag har (trots att service gjordes för ca 800 mil/9 månader sedan) tänkt ta in den och göra en service imorgon. Är det rätt väg att gå, eller ska jag ta den till verkstad direkt?
Alltid svårt att rekommendera om man skall köra eller bärga bilen till verkstad. Men i dit fall känns det som att du kan köra bilen till verkstad. Du har redan gjort ett litet stresstest utan haveri. Jag antar att det inte hörs några missljud från motorn?

Kontrollera olja och vattennivå i motorn, och att det är torrt i motorrum och på plasten under motor. Titta under bilen.

Om kedjan inte är bytt, så skall man kanske bärga?

Citat:
Personen jag köpte bilen av sa att VW har bytt kamkedja på bilen i sitt åtgärdsprogram för de dåliga kedjorna, men att han inte fått papper på detta. I övrigt är bilen servad av VW, förutom de två sista servicarna. Går det på något sätt se om kamkedjan är bytt?
Kontroller serviceboken om det finns någon notering om kamkedjebytet.

Räkna inte med att du får det kvittot. Ring själv till VW-verkstaden och fråga, dom svarar snabbt. Var beredd med regnr bara. Om du inte vet vilken verkstad som bytte kedjan, så ring bara närmsta VW verkstad och fråga om kamkedjan är bytt på din bil på garanti/serviceåtgärd. Det kan alla VW verkstäder se om det är gjort.

Svårt att se om självaste kedjan med drev och andra tillbehör är bytt. Men det brukar synas om skruvarna till bl.a motorfästet på höger sida (samma sida som oljelocket) har varit loss. Skruvskallarna hamnar aldrig på exakt samma ställe igen.

Citat:
Och sista frågan, är det värt att köpa en vettig OBD-2-mätare och på så sätt se om det finns några felkoder? Jag har googlat till förbannelse men det känns som att det finns lika många alternativ till fel som det finns golfar som rullar på våra vägar.
Vettigt att ha en felkodsläsare. Det är alltid första steget vid all slags felökning på motorer. Förr öppnade man motorhuven, nu öppnar man förardörren och kopplar in datorn.
Citera
2019-01-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Ja, den kan snappa upp felkoder utan att en enda varningslampa lyser.

Fett. Då kanske du/ni/flashback tycker att jag kör på detta alternativet framför att åka och serva den? Om så; vill gärna ha en sån OBD2-läsare som länkats ovan, men vill gärna köpa en imorgon. Har Biltema några schyssta?
Citera
2019-01-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Alltid svårt att rekommendera om man skall köra eller bärga bilen till verkstad. Men i dit fall känns det som att du kan köra bilen till verkstad. Du har redan gjort ett litet stresstest utan haveri. Jag antar att det inte hörs några missljud från motorn?

Kontrollera olja och vattennivå i motorn, och att det är torrt i motorrum och på plasten under motor. Titta under bilen.

Om kedjan inte är bytt, så skall man kanske bärga?

Kontroller serviceboken om det finns någon notering om kamkedjebytet.

Räkna inte med att du får det kvittot. Ring själv till VW-verkstaden och fråga, dom svarar snabbt. Var beredd med regnr bara. Om du inte vet vilken verkstad som bytte kedjan, så ring bara närmsta VW verkstad och fråga om kamkedjan är bytt på din bil på garanti/serviceåtgärd. Det kan alla VW verkstäder se om det är gjort.

Svårt att se om självaste kedjan med drev och andra tillbehör är bytt. Men det brukar synas om skruvarna till bl.a motorfästet på höger sida (samma sida som oljelocket) har varit loss. Skruvskallen hamnar aldrig på exakt samma ställe igen.

Vettigt att ha en felkodsläsare. Det är alltid första steget vid all slags felökning på motorer. Förr öppnade man motorhuven, nu öppnar man förardörren och kopplar in datorn.

Tack snälla för ett utförligt svar. Nej, inga missljud från motorn. Servicebok nämner inga byten av kamkedja. Alla instruktioner du ger ska jag prova imorgon. Finns det hyfsade OBD-läsare på Biltema?

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in