Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prisonermojo
Tack snälla för ett utförligt svar. Nej, inga missljud från motorn. Servicebok nämner inga byten av kamkedja. Alla instruktioner du ger ska jag prova imorgon. Finns det hyfsade OBD-läsare på Biltema?
mvh
Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av Biltemas felkodsläsare.

Tittade lite snabbt på deras hemsida, och av dom mindre verkar 15-1305 vettig för dig.

Den är specialanpassad för VAG-bilar, kan därmed köra diagnostik på dom flesta styrdonen såsom ABS, airbag, instrument o.s.v. Det är en fördel även på motorsidan, för pricksäkerheten på felkoderna blir bättre, samt att den kan läsa ur alla felkoder som finns i motorn på en VAG. Det är inte säkert att generella OBD-läsare klarar av det.

Biltema har en sammanställning av sina felkodsläsare här.
https://www.biltema.se/globalassets/...r_overview.pdf

Hade du haft tid och vänta några veckor, så går det säkert och hitta motsvarande dosa på eBay för 200kr eller en större med bättre skärm för samma pengar. Men det är inte alltid man har den lyxen.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-01-10 kl. 22:06.
Citera
2019-01-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake

Tittade lite snabbt på deras hemsida, och av dom mindre verkar 15-1305 vettig för dig.

Den är specialanpassad för VAG-bilar, kan därmed köra diagnostik på dom flesta styrdonen såsom ABS, airbag, instrument o.s.v. Det är en fördel även på motorsidan, för pricksäkerheten på felkoderna blir bättre, samt att den kan läsa ur alla felkoder som finns i motorn på en VAG. Det är inte säkert att generella OBD-läsare klarar av det.

Hade du haft tid och vänta några veckor, så går det säkert och hitta motsvarande dosa på eBay för 200kr eller en större med bättre skärm för samma pengar. Men det är inte alltid man har den lyxen.

Ok. Ja, jag spanade på den innan, det är ändå en relativt billig peng. Kan investera i en dyrare framöver, nu behöver jag bara en någorlunda vettig imorgon.

Tack för hjälpen, jag uppdaterar imorgon hur det går.

Mvh
Citera
2019-01-11, 08:11
Medlem
Troubleholders avatar
Citat:
Fett. Då kanske du/ni/flashback tycker att jag kör på detta alternativet framför att åka och serva den? Om så; vill gärna ha en sån OBD2-läsare som länkats ovan, men vill gärna köpa en imorgon. Har Biltema några schyssta?

Läs felkoder först - verkstad sen.

Vad jag vet har väl Biltema bra Obd 2 läsare. Värt pengarna iaf. Har dock aldrig ägt någon därifrån.
Citera
2019-01-11, 19:16
Medlem
Citat:

Citat:
Ok. Ja, jag spanade på den innan, det är ändå en relativt billig peng. Kan investera i en dyrare framöver, nu behöver jag bara en någorlunda vettig imorgon.

Tack för hjälpen, jag uppdaterar imorgon hur det går.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Läs felkoder först - verkstad sen.

Vad jag vet har väl Biltema bra Obd 2 läsare. Värt pengarna iaf. Har dock aldrig ägt någon därifrån.

Har kört bilen idag utan problem. Ringde även VW-verkstad som bekräftade att kamkedjan vart bytt på hösten 2016, mätarställning 12100 mil (16000 mil nu). Slog även på mer olja. Var iväg och köpte en OBD-2-läsare på Biltema, den som kan ge extra info för VAG-bilar. Fick totalt 12 felkoder, dessa följer nedan:

Engine
00665
12397
12398
Auto hvac
b109d71
b10abf0
Steering wheel
08170e
Cent electric
01504
01519
02071
Radio
00856
00821
03138

Radio har jag bortsett från. Cent electric-koderna antar jag beror på en trasig reg-skyltslampa. De andra koderna har jag googlat på utan resultat. OBD-läsaren gav viss info, men svårt för en som mig okunnig att tyda riktigt. Vet ni någon schysst sida man kan läsa vad koderna är? Det verkar som att dessa koder inte är OBD-format utan "egna" koder.

mvh

Edit: inser nu att koderna jag fått verkar vara specifika för just VAG, och därmed sämre utbud på förklaringar på google. Kanske man ska köra om läsaren imorgon för att få "riktiga" OBD-koder?
Senast redigerad av prisonermojo 2019-01-11 kl. 19:19.
Citera
2019-01-11, 20:28
Medlem
Citat:
Har kört bilen idag utan problem. Ringde även VW-verkstad som bekräftade att kamkedjan vart bytt på hösten 2016, mätarställning 12100 mil (16000 mil nu). Slog även på mer olja. Var iväg och köpte en OBD-2-läsare på Biltema, den som kan ge extra info för VAG-bilar. Fick totalt 12 felkoder, dessa följer nedan:

Engine
00665
12397
12398
Auto hvac
b109d71
b10abf0
Steering wheel
08170e
Cent electric
01504
01519
02071
Radio
00856
00821
03138

Radio har jag bortsett från. Cent electric-koderna antar jag beror på en trasig reg-skyltslampa. De andra koderna har jag googlat på utan resultat. OBD-läsaren gav viss info, men svårt för en som mig okunnig att tyda riktigt. Vet ni någon schysst sida man kan läsa vad koderna är? Det verkar som att dessa koder inte är OBD-format utan "egna" koder.

mvh

Edit: inser nu att koderna jag fått verkar vara specifika för just VAG, och därmed sämre utbud på förklaringar på google. Kanske man ska köra om läsaren imorgon för att få "riktiga" OBD-koder?
Skönt att kedjan var bytt. Då behöver man förhoppningsvis inte vara orolig att köra bilen.

Ross-tech brukar vara en bra källa för felkoder till VAG, men nu missar dom hälften. Dom har inte ens din motortyp upplagd. Om du har möjlighet och kontrollera OBD-koder, så gör det.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Main_Page

Engine
16683/P0299/000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
12397 - ?
12398 - ?
Auto hvac
b109d71 - ?
b10abf0 - ?
Steering wheel
08170e - ?
Cent electric
01504 - Bulb for License-Plate Light
01519 - Bulb for Back-Up Lights; Right
02071 - Local Databus: No Signal/Communication
Radio
00856 - Radio Antenna
00821 - Antenna 2 for Radio (R93): Open Circuit
03138 - Input AUX IN: Open or Short to Ground
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-01-11 kl. 20:33.
Citera
2019-01-11, 22:23
Medlem
Citat:
Skönt att kedjan var bytt. Då behöver man förhoppningsvis inte vara orolig att köra bilen.

Ross-tech brukar vara en bra källa för felkoder till VAG, men nu missar dom hälften. Dom har inte ens din motortyp upplagd. Om du har möjlighet och kontrollera OBD-koder, så gör det.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Main_Page

Engine
16683/P0299/000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
12397 - ?
12398 - ?
Auto hvac
b109d71 - ?
b10abf0 - ?
Steering wheel
08170e - ?
Cent electric
01504 - Bulb for License-Plate Light
01519 - Bulb for Back-Up Lights; Right
02071 - Local Databus: No Signal/Communication
Radio
00856 - Radio Antenna
00821 - Antenna 2 for Radio (R93): Open Circuit
03138 - Input AUX IN: Open or Short to Ground

Nej precis, VW lär väl inte vara så dumma att dom sätter in två dåliga kedjor. Men vad fasen är det för felkoder jag får egentligen? Varför är dom inte 6-siffriga vissa av dom?

Var nyss ute och provade läsaren igen, då gav den inga felkoder på engine. När jag satte mig i bilen och varvade 3000-4000 varv frikopplat så ryckte det till i bilen, inte jättetydligt men ändå så att man märkte. Efter det lät motorn annorlunda i 5-10s innan den återgick till normalt ljud. Jag kan inte heller få fram EN enda OBD-kod, den hittar inga felkoder. När jag kör "VW/Audi" däremot, då dyker dom koderna upp.

Måste bara tacka dig för att du tar dig tiden att hjälpa mig, det betyder väldigt mycket!

mvh
Senast redigerad av prisonermojo 2019-01-11 kl. 22:33.
Citera
2019-01-12, 11:21
Medlem
watcher1970s avatar
[quote=prisonermojo|66398518]Nej precis, VW lär väl inte vara så dumma att dom sätter in två dåliga kedjor.

Är inte helt säker på Ditt antagande.. kolla vad Vi bilägare hade för inlägg angående VW och kamkedjeskandalerna..

———————-
En läsare som jag nyligen pratat med fick kamkedjan utbytt i sin Golf 1,4 TSI efter 10 000 mil, då med modifieringar och med ”löften” om att konstruktionen var förstärkt. Ägaren följde också rådet att byta olja efter 1 500 mil i stället för Longlife-service varje 3 000:e mil. Det höll fram till 20 000 mil, då kuggade kedjan över på nytt.

Hos Lagersteds Bil – som tog hand om förra skadan – var det kalla handen. ”Bilen har ju gått 20 000 mil utan fel” var kommentaren som mötte ägaren, och då inkluderades inte förra bytet som något fel, eftersom det togs på goodwill. Nu ville Lagerstedt ha 20 000 för reparationen, samma prisnivåer låg övriga VW-verkstäder också på. Ägaren fick bita i det sura äpplet och lät slutligen Mekonomen ta hand om kamkedjan, den lägsta offerten, strax under 15 000 kronor.

TSI-motorerna har uppenbarligen en begränsad livslängd, oavsett påstådda modifieringar. Och det finns ju ett skäl som gott som något till att Volkswagen återgick till kamrem från och med 2014.
Citera
2019-01-12, 11:47
Medlem
Ägaren har väl kört bilen på lågviskositetsolja
Citera
2019-01-13, 11:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Är kamkedjan sträckt eller har rappat en kugg kan bilen gå som skit. Kan ju vara så att kedjan aldrig blivit bytt.
Citera
2019-01-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Ägaren har väl kört bilen på lågviskositetsolja

Nja, enl. serviceboken har de använt Castrol-olja av hög kvalitét vid service fram till slutet av 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är kamkedjan sträckt eller har rappat en kugg kan bilen gå som skit. Kan ju vara så att kedjan aldrig blivit bytt.

Grejen är att det inte går som skit, den går ganska bra tror jag. Pigg, inga missljud, inga mer hack som beskrivet i början. Och jag ringde faktiskt VW-verkstaden den vart servad på i 5 eller 6 år, och de gav mig all info om att kedjan är bytt. Tror inte att dom far med osanning.
Citera
2019-01-14, 16:46
Medlem
Citat:
Nja, enl. serviceboken har de använt Castrol-olja av hög kvalitét vid service fram till slutet av 2016.

med lågviskoolja så menar jag 0W-30 5W-30 olja etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in