• 1
  • 2
2019-01-10, 19:39
Medlem
Jag bor i en hyresrätt i andra hand som saknar brandlarm. Jag tror det beror på att det är så högt i tak, över 3,5 meter. Jag känner mig dock inte riktigt trygg utan. Finns det något alternativ till vanligt brandlarm som skulle kunna fungera?
Citera
2019-01-10, 19:43
Medlem
Skaffa stege eller skruva fast den på väggen. Den behöver inte monteras i taket utan sättas högt upp på en vägg.
Citera
2019-01-10, 19:44
Medlem
Due, värmen och röken stiger UPPÅT , så skaffa en lång stege och sätt upp skiten. .
Citera
2019-01-10, 19:46
Medlem
Det finns fixar-firmor som kan hjälpa dig att montera den i taket till en rimlig kostnad.
Dock skall ju larmet testas (använd en läng pinne) ibland och även batteriet skall bytas när det är slut.
Citera
2019-01-10, 19:58
Medlem
Jag har två st brandlarn, en är uppskruvad i taket i hallen,
den andra uppsatt med dubbelhäftande tejp på väggen i köket.
Inte ska du betala för att få upp en sån simpel grej.
Citera
2019-01-10, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag bor i en hyresrätt i andra hand som saknar brandlarm. Jag tror det beror på att det är så högt i tak, över 3,5 meter. Jag känner mig dock inte riktigt trygg utan. Finns det något alternativ till vanligt brandlarm som skulle kunna fungera?

Hur menar du? Brandlarm ska sitta i tak oavsett höjd.
Citera
2019-01-10, 19:59
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Skaffa stege eller skruva fast den på väggen. Den behöver inte monteras i taket utan sättas högt upp på en vägg.

Det sista du skall göra är att placera en brandvarnare på väggen. Rök stiger uppåt.. Att placera en brandvarnare på väggen är såledess en stort misstag vilket kan resultera i din död.

Folk är inte så "upplysta" som det tror, men det blir man illa varse om varje dag som går i detta land befolkat utav hjärndöda slaskmedia konsumerande hjon..
Senast redigerad av Framtyr 2019-01-10 kl. 20:19.
Citera
2019-01-10, 20:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Det sista du skall göra är att placera en brandvarnare på vägen.

Ja, och det finns också stor risk att den blir överkörd av en bil om man placerar den på vägen.
Citera
2019-01-10, 20:16
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, och det finns också stor risk att den blir överkörd av en bil om man placerar den på vägen.

Haha, nu var du rolig!

Misstaget är åtgärdat.
Citera
2019-01-10, 20:30
Medlem
Sen undrar jag varför ånga börjar kalla brandvarnare för brandlarm? I min värld är ett brandlarm ett system av många detektorer och larmdon ihopkopplade i en central.
Citera
2019-01-10, 20:55
Medlem
Citat:
Det sista du skall göra är att placera en brandvarnare på väggen. Rök stiger uppåt
Ja precis, den som jag har på väggen i köket är naturligtvis uppsatt så högt som möjligt.
Citera
2019-01-10, 21:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Det sista du skall göra är att placera en brandvarnare på väggen. Rök stiger uppåt.. Att placera en brandvarnare på väggen är såledess en stort misstag vilket kan resultera i din död.

Folk är inte så "upplysta" som det tror, men det blir man illa varse om varje dag som går i detta land befolkat utav hjärndöda slaskmedia konsumerande hjon..

Nja. Röken stiger upp till taket, brer ut sig där, och sedan sprider den sig nedåt tills hela rummet är rökfyllt. Så det allra bästa är att ha brandvarnaren i taket. Men om TS har 3,5 meter till taket och sätter upp den på väggen på två meters höjd, så har han i alla fall goda möjligheter att ta sig ut innan röken når honom där han ligger i sängen på... 80 cm:s höjd kanske. Det är i alla fall bättre än att inte sätta upp någon brandvarnare alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in