2019-01-10, 21:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja. Röken stiger upp till taket, brer ut sig där, och sedan sprider den sig nedåt tills hela rummet är rökfyllt. Så det allra bästa är att ha brandvarnaren i taket. Men om TS har tre meter till taket och sätter upp den på väggen på två meters höjd, så har han i alla fall goda möjligheter att ta sig ut innan röken når honom där han ligger i sängen på... 80 cm:s höjd kanske. Det är i alla fall bättre än att inte sätta upp någon brandvarnare alls.

Det är fortfarande inte godkänt.
Citera
2019-01-10, 21:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är fortfarande inte godkänt.

Godkänt av vem? Det är definitivt inte "godkänt" att vara utan brandvarnare heller i så fall, som TS är nu.
Citera
2019-01-10, 21:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Godkänt av vem?

Brandskyddsföreningen.

Och det är fullständigt godkänt att vara utan brandlarm om det inte är försäkringskrav.
Citera
2019-01-10, 21:41
Medlem
Larasofts avatar
Jag lägger mina på högsta bokhyllan, har en i varje rum utom i köket.
Citera
2019-01-10, 21:42
Medlem
Jag tror att det är hyresvärden som ska ordna brandvarnare. Kolla upp vad som gäller enligt bolaget.
Citera
2019-01-10, 21:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Brandskyddsföreningen.

Och det är fullständigt godkänt att vara utan brandlarm om det inte är försäkringskrav.

Nu hänger jag inte med, tror jag. Det är godkänt att vara helt utan brandvarnare, men inte att sätta brandvarnaren på väggen på två meters höjd? Sedan är det väl klart att Brandskyddsföreningen REKOMMENDERAR att man ska sätta den i taket, eftersom man då varnas ett par minuter tidigare än om den sitter en bit längre ner.
Citera
2019-01-10, 22:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med, tror jag. Det är godkänt att vara helt utan brandvarnare, men inte att sätta brandvarnaren på väggen på två meters höjd? Sedan är det väl klart att Brandskyddsföreningen REKOMMENDERAR att man ska sätta den i taket, eftersom man då varnas ett par minuter tidigare än om den sitter en bit längre ner.

Inget konstigt. Ska det finnas brandlarm ska det placeras så att det fungerar. Det är ingen rekommendation.

Göm det i garderoben eller under sängen om du vill men lipa inte sen.
Citera
2019-01-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag bor i en hyresrätt i andra hand som saknar brandlarm. Jag tror det beror på att det är så högt i tak, över 3,5 meter. Jag känner mig dock inte riktigt trygg utan. Finns det något alternativ till vanligt brandlarm som skulle kunna fungera?
Det finns inte något krav på brandlarm i en hyreslägenhet, dock på brandvarnare. Det är ägaren till lägenheten som har skyldighet att sätta dit en brandvarnare. Så prata med ägaren och påtala detta.
Citera
2019-01-10, 22:58
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Nja. Röken stiger upp till taket, brer ut sig där, och sedan sprider den sig nedåt tills hela rummet är rökfyllt. Så det allra bästa är att ha brandvarnaren i taket. Men om TS har 3,5 meter till taket och sätter upp den på väggen på två meters höjd, så har han i alla fall goda möjligheter att ta sig ut innan röken når honom där han ligger i sängen på... 80 cm:s höjd kanske. Det är i alla fall bättre än att inte sätta upp någon brandvarnare alls.

Jag har arbetat med detta, nej det är inte okej att sätta en brandvarnare/brandlarm på väggen, röken går som sagt upp, sedan neråt. Brandlarm/varnare skall vara placerade där röken först lägger sig, inte där den kommer att lägga sig efter ett par minuter/sekunder. Fucking lol, man kan ju hoppas att ni dör med tanke på vad ni röstar på..
Senast redigerad av Framtyr 2019-01-10 kl. 23:03.
Citera
2019-01-10, 23:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Jag har arbetat med detta, nej det är inte okej att sätta en brandvarnare/brandlarm på väggen, röken går som sagt upp, sedan neråt. Brandlarm/varnare skall vara placerade där röken först lägger sig, inte där den kommer att lägga sig efte rett par minuter.

Och det fattar jag! Men nu talar vi ju om alternativen a) sätta brandvarnaren där man når att sätta den (och senare i alla år byta batterier i den), ELLER b) inte ha någon brandvarnare alls.
Citera
2019-01-10, 23:05
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Och det fattar jag! Men nu talar vi ju om alternativen a) sätta brandvarnaren där man når att sätta den (och senare i alla år byta batterier i den), ELLER b) inte ha någon brandvarnare alls.

Det är bättre att vara utan brandvarnare isåfall än att placera den 1,5 meter under taket, där den inte gör någon nytta förens det är försent.

Låt mig gissa, du är kvinna och röstar för öppna gränser också
Senast redigerad av Framtyr 2019-01-10 kl. 23:08.
Citera
2019-01-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag lägger mina på högsta bokhyllan, har en i varje rum utom i köket.

Sätt dem i taket så har du större chans att klara dig vid brand. På mina står det också att de ska monteras 50 cm från väggen.
Senast redigerad av Insertnickname 2019-01-10 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in