2019-01-10, 12:05
Medlem
Det r givet att en sekulariserad stat inte skall srbehandla mnniskor som tramsar med diverse religisa pbud.

Religisa fr tillmpa vad fr irrlra de nu fredrar inom hemmets fyra vggar. Det offentliga skall givetvis inte under ngra omstndigheter ge vika fr krav frn religist grundade pbud. Religion skiljer sig inte p ngot vis frn valfri hobby och r ngot mnniskor fr syssla med p egen tid.

Sekunden pbuden/hobbyverksamheten leder till ngon typ av krav, s skall det omedelbart sls ned. Irrlrorna skall knappast ges legitimitet. Det gr i annat fall stick i stv med idn om en sekulariserad och upplyst stat.

Frldrarna som tuttar i barnen en irrlra fr givetvis ombesrja eventuell utfodring som grundar sig i irrlrans pbud. Enda gngen ngon annan typ av utfodring kan bli aktuell r om en individ har ett lkarintyg som styrker en allergi av ngot slag. I annat fall gller samma utfodring som fr alla andra.

Hur detta inte kan vara helt sjlvklart fr samtliga individer som inte nskar leva i en teokrati r
djvligt frbluffande.
Senast redigerad av Eventor 2019-01-10 kl. 12:36.
Citera
2019-01-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1001001001
Du menar att man ska ta bort alla utlndska matrtter eller?
Nja men idag r det fr mycket pasta, pizza, texmex, ltsasktt, kyckling och skit. Undra p att ungarna fr matallergier och AD(H)D.

Jag frstr ju utmaningen sklart eftersom man s a s mste flja med tiden fr att f ungarna att kka alls.
Citera
2019-01-10, 12:18
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.
Detta hade ju endast resulterat i att de ter allt utom flskkttet i skolan och sedan sparar de lunchkupongerna eller sljer dem..
Citera
2019-01-10, 12:24
Medlem
Det r naturligtvis bra om de slutar med specialmat av religisa orsaker, men frgan r vilken mat som kommer att serveras i framtiden. Jag misstnker att det blir s att alla i Staffanstorp tvingas ta halamat i fortsttningen.
Citera
2019-01-10, 12:45
Medlem
i.beg.to.differs avatar
SVT 2016:
Citat:
Livsmedelskostnaden fr lunchen i de kommunala grundskolorna landet ver var i genomsnitt 10,47 kr per elev och dag.

Lt oss vara givmilda och sl p 20 % d det rr sig om gymnasieelever och lt dem f ett bidrag p 12,56 kr fr att de ordnar egen mat?
Citera
2019-01-10, 12:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Det r givet att en sekulariserad stat inte skall srbehandla mnniskor som tramsar med diverse religisa pbud.

Religisa fr tillmpa vad fr irrlra de nu fredrar inom hemmets fyra vggar. Det offentliga skall givetvis inte under ngra omstndigheter ge vika fr krav frn religist grundade pbud. Religion skiljer sig inte p ngot vis frn valfri hobby och r ngot mnniskor fr syssla med p egen tid.

Sekunden pbuden/hobbyverksamheten leder till ngon typ av krav, s skall det omedelbart sls ned. Irrlrorna skall knappast ges legitimitet. Det gr i annat fall stick i stv med idn om en sekulariserad och upplyst stat.

Frldrarna som tuttar i barnen en irrlra fr givetvis ombesrja eventuell utfodring som grundar sig i irrlrans pbud. Enda gngen ngon annan typ av utfodring kan bli aktuell r om en individ har ett lkarintyg som styrker en allergi av ngot slag. I annat fall gller samma utfodring som fr alla andra.

Hur detta inte kan vara helt sjlvklart fr samtliga individer som inte nskar leva i en teokrati r
djvligt frbluffande.

r helt enig i ditt klarsynta inlgg.

Det hr r ju fortfarande ett frslag och Staffanstorps skolor, liksom andra erbjuder tydligen ett kttalternativ till de som inte ter flskktt. Trots att vegetariska alternativ alltid finns.

Nr man inte vistas i skolans vrld slr det som en nyhet att det ens finns kttalternativ. Det r tydligen det som r verkligheten nu. Var har vi hamnat? Och varfr har vi isf inte gtt mot vegetariska alternativ utan istllet erbjuder annat ktt? Det gr inte att motivera p ngot stt som r gott fr individ, grupp eller milj.

Har jobbat en tid i en skola med 99% muslimer, kan dock inte minnas vad som serverades frutom att maten var bra och motsvarade vilken lunchrestaurang som helst.
Citera
2019-01-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
r helt enig i ditt klarsynta inlgg.

Det hr r ju fortfarande ett frslag och Staffanstorps skolor, liksom andra erbjuder tydligen ett kttalternativ till de som inte ter flskktt. Trots att vegetariska alternativ alltid finns.

Nr man inte vistas i skolans vrld slr det som en nyhet att det ens finns kttalternativ. Det r tydligen det som r verkligheten nu. Var har vi hamnat? Och varfr har vi isf inte gtt mot vegetariska alternativ utan istllet erbjuder annat ktt? Det gr inte att motivera p ngot stt som r gott fr individ, grupp eller milj.

Har jobbat en tid i en skola med 99% muslimer, kan dock inte minnas vad som serverades frutom att maten var bra och motsvarade vilken lunchrestaurang som helst.

och ska man byta ut kttet mot ngon annan typ av ktt s ska det vara ett alternativ som r bttre fr miljn

skolan mste vl kunna freg med gott exempel och ven lra ut vad som r bra fr miljn
Citera
2019-01-10, 12:58
Moderator
Tinuviels avatar
Protester planeras i Staffanstorp:
Citat:
Hennes sner r tv av de barn i Staffanstorp som inte ter gris av religisa skl.
Jag tycker det r trist, de knner sig lite utpekade, sger Kristina Sandberg Hrbinic.
Som hon ser det snder initiativet signaler om att alla inte r lika vlkomna i Staffanstorp.
Man har inte toleransen fr att folk har olika kulturer eller religioner.
Nu planerar hennes sner, och ngra av de andra berrda barnen, att protestera mot politikernas planer.

Det kommer ju nd att serveras ett vegetariskt alternativ, rcker inte det?
Jag har ingenting emot vegetariskt, men det hr handlar inte om mat egentligen, utan om politik och mnniskosyn.
P mndag ska frslaget upp i utbildningsnmnden.
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-0...uda-alternativ
Citera
2019-01-10, 13:08
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

h, jsses.

" det hr handlar inte om mat egentligen, utan om politik och mnniskosyn."

Men snlla, nu fr det vara nog med dumheter. Det handlar om ekonomi men det br ven handla om milj och sunt frnuft. Jag hoppas att Staffanstorps kommunpolitiker fregr med gott exempel. Det br inte alls vara svrt.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-01-10 kl. 13:24.
Citera
2019-01-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Det kan jag inte tnka mig, barnen r vr framtid, sjlvklart fr de mat till samma kostnad som alla andra fr p olika institutioner.

Priset r ca 11-12 kronor per elev per mltid.
S d fr du tnka om.
Citera
2019-01-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Jag nskar att ngon kivas och dyker upp med en skylt i stil med: "Nej till religisa pbud och srbehandling - vrna en sekulariserad skola".

Det r vl ingen som faller fr halmgubben om "tolerans". Det r en smrtsamt uppenbar rd strmming - s korkade r vi vl inte?

Frldern i frga vill s klart ha en bekvm tillvaro och slippa frse ungarna med en matlda, men den gubben gr vi vl inte p?

Hon kan gott och vl tillreda maten p egen hand i enighet med den irrlra och de pbud hon sjlvmant valt att flja. Vi andra skall knappast blandas in i detta.

Det r fr vrigt ohederligt att blanda in frgor om mnniskosyn i detta. Det handlar inte om mnniskosyn. Det handlar om huruvida svensk skola skall acceptera religisa pbud eller ej. Svaret p den frgan r mycket enkelt och det behvs ingen debatt i frgan eftersom Sverige r ett sekulrt land.
Senast redigerad av Eventor 2019-01-10 kl. 13:26.
Citera
2019-01-10, 13:15
Medlem
Hinduer ter inte ntktt i Indien r korna heliga. Judar och muslimer ter inte grisktt. Men detta gller inte alla judar, muslimer och hinduer. Halal ktt vill inte jag ta d jag r kristen och jag tror inte judarna heller vill ta halal ktt. Jag tycker grisktt r gott. Jag tycker inte om ntktt. Jag tycker att det r bra att den som inte tycker om ntktt, grisktt, kyckling, fisk mm. kan vlja vegetarisk rtt istllet. Ingen religion ska tala om vad jag fr ta eller inte ta oavsett jag r muslim, jude, hinduer, buddist, kristen med flera religioner. Det finns massor med muslimer och judar som ter grisktt liksom hinduer som ter ntktt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in