2019-01-10, 01:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
https://nyheteridag.se/staffanstorp-slutar-med-specialmat-till-muslimer/
Citat:
Det politiska styret i skånska Staffanstorp vill att skolorna i kommunen slutar erbjuda alternativ till fläskkött. ”Vi kan inte, med skattepengar, ta hänsyn till olika religiösa kostkrav”, säger Christian Sonesson (M).

Enligt ett förslag som snart ska upp i utbildningsnämnden ska Staffanstorps skolor inte längre erbjuda ett köttalternativ till de som inte äter fläskkött. Istället får dessa äta vegetariskt de dagar som fläsk står på menyn. De som av medicinska skäl har rätt till specialkost kommer att få det.

Vad tycks om detta förslag? (Vilket i princip är ett beslut om jag förstår det riktigt då M och SD delar styre)

Tycker personligen det är bra. Detta är något som stört mig länge.

Särbehandling för hittepå som religion är inte okej. Alla eller ingen. Alltså muslimer ska få käka halal, judar kosher, pastafaris pasta, och min helt egna specifika tro som tvingar mig att bara äta entrecote till lunch, alla dessa önskemål ska förses, eller ingen, och den första är såklart inte ekonomiskt gångbar.
Citera
2019-01-10, 01:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Instämmer till fullo. Det är en skam att barn och äldre ovetandes serverats halalslaktad mat.
Citera
2019-01-10, 01:48
Medlem
Sooks avatar
Såhär är det väl i allt fler kommuner idag. De enda som får specialkost är de som har intyg på behovet. Typ allergier och liknande. Så synd är det ju inte om muslimerna då det alltid finns alternativ till fläskköttet. Faktiskt inte speciellt kontroversiellt och en anpassning till en kärvare ekonomi.
Citera
2019-01-10, 02:03
Medlem
Ett rasistiskt beslut, rätt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmåltid som de kan gå på halalrestaurang och äta för.
Citera
2019-01-10, 02:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://nyheteridag.se/staffanstorp-slutar-med-specialmat-till-muslimer/

Tycker personligen det är bra. Detta är något som stört mig på länge...

Det kostar för mycket skattepengar att ge specialkost till olika religiösa övertygelser.

Allergier konstaterade av läkare är ENDA skälet till specialkost.
Citera
2019-01-10, 02:11
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rätt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmåltid som de kan gå på halalrestaurang och äta för.

Den matkupongen hade räckt till ett glas vatten och en morot på restaurang.
Citera
2019-01-10, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den matkupongen hade räckt till ett glas vatten och en morot på restaurang.
Det kan jag inte tänka mig, barnen är vår framtid, självklart får de mat till samma kostnad som alla andra får på olika institutioner.
Citera
2019-01-10, 02:17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ja, vi måste underlätta för utsatta minoriteters integration
Citera
2019-01-10, 02:17
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såhär är det väl i allt fler kommuner idag. De enda som får specialkost är de som har intyg på behovet. Typ allergier och liknande. Så synd är det ju inte om muslimerna då det alltid finns alternativ till fläskköttet. Faktiskt inte speciellt kontroversiellt och en anpassning till en kärvare ekonomi.

Jaså? Härligt att höra. Detta är första gången jag hört om det. Tyckte det var skönt med lite positiva nyheter i form av rationellt agerande av politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det kostar för mycket skattepengar att ge specialkost till olika religiösa övertygelser.

Allergier konstaterade av läkare är ENDA skälet till specialkost.

OT, men tycker vegetariskt ska vara ett alternativ, och faktiskt att skulle det bara finnas 1 enda skattebetalad måltid (bortsett från medicinska orsaker) så ska det den vara vegetarisk, där också proteinkällan är vegetarisk.
Men OT som sagt, låt inte detta spåra ur till en diet-tråd om näringsämnen.
Citera
2019-01-10, 02:19
Medlem
Etiskt ska elever självklart serveras mat. Om eleverna vägrar äta får de naturligtsvis tillgodose sina behov själva.
Citera
2019-01-10, 02:27
Medlem
Helt separat från frågan:

Ska det vara så jävla svårt att skriva en korrekt titel?

Nej, Staffanstorp slutar inte med specialkost. Det finns ett förslag som säger att man vill göra detta.

Enorm skillnad.
Ser detta dagligen, hur svårt ska det vara?
Citera
2019-01-10, 02:49
Moderator
Ancistruss avatar
Människor som av medicinska orsaker ej kan äta maten bör naturligtvis erbjudas något annat. Ett läkarintyg som bekräftar detta är nödvändigt då enstaka personer annars tyvärr lär missbruka detta.

Några tror att deras chanser till olika former av liv efter detta förändras beroende på vad de äter. Det har de naturligtvis rätt att tro och agera utifrån. Men hur de bäst skall komma till himlen, nirvana, valhall, de sälla jaktmarkerna, nangijala eller vart helst de vill är deras eget personliga problem, inte skolans eller skattebetalarnas sak att ombesörja. Detta gäller oavsett om det handar om mat eller något annat. Det erbjuds en gratis utbildning med fria måltider. Passar inte detta, helt eller delvis, får de själva ombesörja att ordna något som passar dem bättre.

M.a.o. de får antigen äta det som erbjuds, eller låta bli. Förhoppningsvis kan de finna saker de kan äta. Om inte köttbiten är OK, kanske potatisen, brödet och salladen går bra? Annars får de ta med sig mat hemifrån eller gå ut och äta något som är i enlighet med deras trosuppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in