2019-01-10, 09:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Bra, egentligen borde alla som inte behver specialkost av riktiga medicinska skl behva ta med sin mat.

Dvs veganer, vegetarianer, glutenintolleranta, muslimer etc.
Fast att ha ett vegetariskt alternativ till ktt r nd rimligt d man slipper barn som lter bli att ta. Det r nd ngra hundra barn som ska utfodras s det blir nog ingen strre kostnad att ha tv alternativ som serveras brevid varanda. Det r ju specialkosten som r dyr och krnglig. Vldigt f barn behlver specialkost men de som verkligen behver det ska sklart f det.

r man laktosintollerant eller glutenintollerant eller allergisk mot tomater s mste man ju kunna ta nd.
Citera
2019-01-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Detta var ett riktigt rasistikt drag fr muslimer. Hur kan man ens nmna flskktt verhuvudtaget d Sverige r ett kristet land, eller har jag fel. I bibeln str det tydligt att man ska avst flskktt s varfr ens drar dom det muslimska kortet fr det hr.

Om de tnker p ett ekonomiskt stt s kanske jag kan hlla med d flskktt r det billigaste kttet d de flesta importerar det, jag tror inte att de kper flskktt frn sina loka bnder.

Om de tnkte p barnens skull s skulle de endast servera ntktt och kyckling samt vegetariskt alternativ d det r en rent ktt fr djuren ter ju grnt d.

Man ter inte grisktt, blod eller sjlvdda djur. Bibeln frbjuder det.

"Svinet, ty det har visserligen klvar, men det idisslar inte, det skall glla fr er som orent. Av dessa djurs ktt ska ni inte ta, inte heller skall ni rra vid deras dda kroppar" (Bibeln Femte Moseboken 14:8 )

Lngre ned i samma kapitel vers 21 kan man lsa fljande: "Ni skall inte ta ngot sjlvdtt. t frmlingen som bor inom dina portar m du ge sdant och han m ta det. Eller ocks m du slja det t en utlnning???

"de som ter svinktt och annan styggelse, ja, ocks mss, de skall allesammans frgs, sger Herren." (Bibeln Jesaja 66:17)

"svinet, ty det har vl klvar och har dem helkluvna, men de idisslar inte, det skall glla fr er som orent." (Bibeln Tredje Moseboken 11:7)

Jag skulle inte kalla Sverige fr ett kristet land.

Det r fullt normalt att ta bde grisktt och mat gjord p blod, sjlvdda djur dremot ska man ju inte ta.
Citera
2019-01-10, 10:12
Moderator
Tinuviels avatar
Thomas Gr skriver p sin Facebook att Staffanstorp agerat rtt. Han menar att man hamnar p ett sluttande plan om man brjar ge efter fr religisa krav och illustrerar detta med de svrigheter han hamnade i nr han guidade runt ett antal turkiska ungdomspolitiker bland EU:s och Nato:s institutioner fr flera r sedan. Fr, visade det sig, det r skillnad p halal och halal:
Citat:
Var det skert att slakten hade utfrts av muslimer eller om det var frn ngon frn "bokens folk" som utfrt slakten, att det i frvg uttalats att kttet skulle konsumeras av muslimer? Hade man verkligen gjort p rtt stt infr slakten (kniven skall vara undangmd nda fram till slakt-momentet) och uttalat rtt ord vid sjlva akten? Diskussion uppstod bland dem som krvde halal-slaktat, om det var ndvndigt fr de som skulle ta kttet, huruvida slakten hade skett med djurets huvud riktat mot Mecka (Qiblah) eller inte. Ngra ppekade att detta var sunnah (tradition) men inte fard (pbjudet), men andra menade att de inte kunde ta det om inte slakten hade skett p detta vis, oaktat att det inte var fard.
https://www.facebook.com/thomas.gur....49460581772122
Citera
2019-01-10, 10:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Det kan jag inte tnka mig, barnen r vr framtid, sjlvklart fr de mat till samma kostnad som alla andra fr p olika institutioner.

Dream on ditt frbaskade naivitetstroll, skolmltiderna i Staffanstorp kostade 2017 ca 5100 kr per elev och r.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/sk...igaste-skolmat

Enligt fljande lnk stipulerar skolfrordningen om minst 178 skoldagar per r, det ger en genomsnittlig kostnad p 28,65 kr per skolmltid/elev/dag.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4s%C3%A5r

Edit: Jag kom p en grej, i kostnaden p 5100 kr per r ingr ju ven lokalkostnader, personalkostnader och sdant, lt sga att staffanstorp tog bort skolluncherna fr 10 elever, d skulle inte besparingen bli 51000 kr, utan mycket mindre, eftersom de fortfarande har kostnaden fr kket och personalen.

S en matkupong fr att g p halalrestaurang kan inte uppg till 28,65 utan mycket mindre n s.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2019-01-10 kl. 10:46. Anledning: Kom p en sak
Citera
2019-01-10, 11:04
Oops! Frdelen med att vara ett ett sekulariserat land...

...eller har varit som det frefaller nu, om S/MP/V/C fr fortstta sitt arbete.
Citera
2019-01-10, 11:33
Medlem
Ypperligt. Ingen jvla negermat i Staffanstorp. Grattis Staffanstorp!
Citera
2019-01-10, 11:46
Medlem
Nr jag gick i skolan hade vi en muslimsk alban i klassen. Nr det var flskktt satt han tyst och stilla och t inget. Gnllde gjorde han inte. Idag finns det vad jag vet mer sallad och grnt att vlja.
Citera
2019-01-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://nyheteridag.se/staffanstorp-...till-muslimer/

Vad tycks om detta frslag? (Vilket i princip r ett beslut om jag frstr det riktigt d M och SD delar styre)

Tycker personligen det r bra. Detta r ngot som strt mig lnge.

Srbehandling fr hittep som religion r inte okej. Alla eller ingen. Allts muslimer ska f kka halal, judar kosher, pastafaris pasta, och min helt egna specifika tro som tvingar mig att bara ta entrecote till lunch, alla dessa nskeml ska frses, eller ingen, och den frsta r sklart inte ekonomiskt gngbar.

ja man br starta i tid fr att lra sig vad som r bra fr miljn

s man borde sluta med ntktt och lammktt och anvnda grisktt och kyckling istllet i alla skolor (alternativt grnfoder)

" Ntktt orsakar 23-39 kg vxthusgaser/kg ktt och lammktt 13-22 kg vxthusgaser/kg ktt (bda siffrorna gller ktt utan ben).

Gris och kyckling orsakar betydligt lgre utslpp n nt och fr, 5-8 kg vxthusgaser/kg fr grisktt och 2-3 kg vxthusgaser/kg fr kycklingktt (bda utan ben). Ekologisk kyckling kan orsaka strre utslpp av vxthusgaser n konventionell "

https://www.livsmedelsverket.se/matv...a-matval2/kott
Citera
2019-01-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Instmmer till fullo. Det r en skam att barn och ldre ovetandes serverats halalslaktad mat.

Varfr r det en skam? Att ngot r halal r inget som pverkar kttet i sig.
Citera
2019-01-10, 11:58
Medlem
Fredmligt. Skolbespisningen ska enligt mig servera klassisk nringsriktig svensk kost och inte massa trams som idag. (Nu kan skert halallamm vara nyttigare n en trist gris frvisso)

Det roliga i sammanhanget r att Staffanstorp gick man ur huse fr att rsta p grisen Reinfeldt men frsker gra sin egen lilla kommun till ett vitt reservat.
Citera
2019-01-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Fredmligt. Skolbespisningen ska enligt mig servera klassisk nringsriktig svensk kost och inte massa trams som idag. (Nu kan skert halallamm vara nyttigare n en trist gris frvisso)

Det roliga i sammanhanget r att Staffanstorp gick man ur huse fr att rsta p grisen Reinfeldt men frsker gra sin egen lilla kommun till ett vitt reservat.

Du menar att man ska ta bort alla utlndska matrtter eller?
Citera
2019-01-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.

Nej, rtt och riktigt vore frsts att stoppa SAMTLIGA transfereringar av skattebetalarnas pengar till de ekonomiska migranterna samt slopa allt tillhandahllande av skattefinansierade varor och tjnster. Denna enkla tgrd skulle fr vrigt lsa alla invandringsrelaterade problem i ett slag genom att invandringen skulle bli sjlvreglerande d lngt frre migranter frn fjrran lnder skulle "investera" i den lnga (och dyra) resan till den Hga Norden, ty det r vl knappast klimatet som lockar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in