2019-01-11, 09:06
Medlem
Thraxxs avatar
Synd det inte var den amerikanska polisen, då hade han redan varit skjuten till döds för längesen om han gjorde något liknande.
Citera
2019-01-11, 09:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
När den våldsamme mannen skulle övermannas av två poliser på Stureplan lyckades han ta ett av deras tjänstevapen.

Ett vittne fångade händelsen på film.

– Han tar pistolen, han tar pistolen!, skriker en person som uppges vara en poliserna.

Mycket allvarligt. Det skulle kunna sluta med polismord. När självskydd inte prioriteras längre så händer detta. Inget kommer hända, kvinnliga polisen kommer att få jobba som vanligt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLoOL4/har-tar-den-valdsamme-mannen-polisens-tjanstevapen
Ja din mupp, kvinnliga poliser kommer att få jobba kvar som vanligt, precis som manliga poliser fått fortsätta jobba fast manliga kollegor förlorat kontrollen över sitt vapen.

Mycket allvarligt är att det i sådana här incidenter alltid ramlar upp troll som stirrar sig blinda på kön eller etnicitet.
Citera
2019-01-11, 09:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Det handlar om respekt. Jag förde själv lite statistik när folk blev hämtade av polis. Det blev så gott som alltid tjafs och bråk när det var kvinnliga poliser. Det blev aldrig något tjafs när det var manliga poliser. Bara uppenbarelsen av att två stora starka polismän visar sig gör väl att poletten trillar ner lite bättre på t.ex drogpåverkade, psykotiska eller på något sätt avtrubbade människor. Ingen idé att göra motstånd.
I vilken roll då?
Citera
2019-01-11, 09:45
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittarslet
Ja hon låter helt panikslagen. Tur att det kom män så att situationen löste sig.

Kvinnor och omanliga män ska inte vara poliser.
Tyvär är det ju kärringar och hens som medvetet rekryteras till polisen idag, pga genus-feministerna får bestämma allt mer. Synd att det ska drabba tredje man bara. Här kunde någon oskyldig blivit skjuten

Tycker det är rätt tramsigt att så många här i tråden utifrån just denna polis drar slutsatsen att kvinnor inte bör få bli poliser alls. Hon är knappast den första polis att tappa tjänstevapnet, och inte den första att drabbas av panik heller. Visst, kan man inte hålla huvudet kallt i skarpt läge (eller hålla reda på pistolen för den delen) bör man inte vara polis, men det finns många olämpliga poliser av båda könen.
Citera
2019-01-11, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Problemet ligger inte bara i att det ställs lägre krav vid själva rekryteringen. Kvinnliga polisers benägenhet att enkelt lösa en våldsam situation är högst begränsad, såvida damen inte besitter gedigna kunskaper i kampsport. Detta medför att ingripanden av våldsam karaktär som sker på rutin ofta leder till besvärliga situationer.

Ett snabbt slag med handens utsida med undersidan av näsan eller mot adamsäpplet löser många situationer när pöbeln inte lyder. Allt blir så mycket enklare när man sätter fängsel och säkrar personer. Min upplevelse är att många kvinnliga poliser vill undvika fängsel just pga av osäkerhet.

Jag vill tillägga att det finns många bra kvinnliga poliser också, men den största majoriteten duger inte i yttertjänst, och kvinnor bör överlag begränsas inom polisens verksamhet.

Jag vill se Kalle, bondsonen som ville annat i livet, med dasslock till händer och minst 1.85 lång söka. PHS är idag infiltrerat av vänstervriden paria som i framtiden har som mål att skapa kaoz och oreda i firman. Snart ställs det krav på att manliga poliser ska bära stringkalsonger i yttretjänst.

/ Leif

Naturligtvis har du helt rätt.

Dock så anser jag att man till stor del kan kompensera bristande fysisk styrka med dom hjälpmedel man har, och där har du redan kommit med en del lämpliga förslag. Trycka in ett finger i ögat på idioten, och en spark i skrevet brukar funka också.

Som sagt " maximal våldsanvändning utan att bli föremål för SU"borde läras ut redan på skolan. Då skulle man enkelt kunna stämma i bäcken i många sådana här situationer

Redan då jag gick på skolan hade förfallet börjat där praktiska moment, som man sedan lärde sig då man börjat jobba (läs ovan) fick stå tillbaka för div värdegrundstrams, som sedermera tycks ha fyllts på med en mer genusvetenskap och annat blahablaha.

Jag skulle säga nya poliser överlag har sämre förutsättningar idag än för tio år sedan, och även om man kan se det på både könen så är det vanligare hos kvinnliga poliser, tvekande, att alltid "ge en chans"... Tron att man kan kommunicera sig ur allt för det sa dom på skolan

Den defensiva taktiken är ofta farligare än bristande fysisk kapacitet mot dom man ingriper emot.
Citera
2019-01-11, 12:15
Medlem
Meth0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CincoVillaFranco
Haha herregud, det lät som en stucken gris, vilket det på sättåvis nästan var med.
Ja, hon kanske borde lämna donuts i fred samt polis yrket.
Citera
2019-01-11, 12:52
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Vi kan ha världens bästa poliser men om vi inte har (vilket vi inte har) en lagstiftning som backar upp så är det ju skitsamma. Våra politiker borde se det som prio att strama upp och täppa till vår lagstiftning.
Citera
2019-01-11, 13:51
Medlem
Seemves avatar
Det är klart att denna kvinnan kan vara en utomordentligt duktig polis. Stretar man emot ordentligt när en polis försöker brotta ner en så är det inte särskilt svårt att få handen mot hölstret och därefter är det "bara" att börja dra.

Däremot så ser jag det som ett tecken på att polisens tillvägagångssätt bör ändras, kanske främst gällande bedömningen i hur man ska bemöta en aggressiv person utan uppbackning (för två mot en, även om de vore män är allt utom en garanti för en enkelt inslagen brottsling).

Lyckligtvis slutade det väl denna gång men skulle detta börja bli en fluga, att man ska sträcka sig mot pistolen varje gång du är i kroppskontakt med en polis så är vi illa på det.
Senast redigerad av Seemve 2019-01-11 kl. 13:56.
Citera
2019-01-11, 14:02
Medlem
borgir82s avatar
Är han häktad? Namn?
Citera
2019-01-11, 14:46
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Påminner om "gripandet" på flyktingförläggningen där tre kvinnliga poliser håller en ganska tunn man och han lyckas komma loss och skrämma iväg damerna. Tror även han blev pepparsprayad i ett tidigt skede.
https://youtu.be/1F0JtjWcNuc

Ja, det är en klassiker. Med tanke på att många i tråden skriver om det omöjliga med kvinnliga poliser, så vill jag påminna om att den svenska polisen är ändå rätt jämlik mellan könen när det gäller oförmågan att hantera buset:

https://www.youtube.com/watch?v=bc8W0_Y-BpA

Folk tänker nog på kompetenta poliskårer, som t.ex. den amerikanska.
Citera
2019-01-11, 15:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ja, det är en klassiker. Med tanke på att många i tråden skriver om det omöjliga med kvinnliga poliser, så vill jag påminna om att den svenska polisen är ändå rätt jämlik mellan könen när det gäller oförmågan att hantera buset:

https://www.youtube.com/watch?v=bc8W0_Y-BpA

Folk tänker nog på kompetenta poliskårer, som t.ex. den amerikanska.
Vilken "kår" är det?
Mig veterligen så finns ingen enhetlig kår i USA. Inte ens ett enhetligt regelverk.
Citera
2019-01-11, 16:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CincoVillaFranco
Hur är dom tänkta att fungera? Mest en nyfiken fråga av en som inte har en aning.

Jag ska inte skriva ut det här. Men nje okej. Genom knapptryckning främst. Det ska alltså inte gå att slita ur en pistol i ett polishölster. Den är dels skyddad av ett övre skydd, samt det finns en knapp att trycka på, det finns även en flärp av peta bort med fingret.

Självklart är det mycket lätt för en polis att dra sitt vapen, och en GM som är lite fingerfärdig fixar det relativt lätt. Det krävs dock viss brottning först med polisen. Polisen har i sin tur lärt sig via PHS kroppsrörelser för hur agera när någon försöker slita pistolen ur hölstret.

Det får mig tänka på när jag under min värnplikt skulle agera fysiskt mot den största mannen på plutonen. Övningen gick ut på att visa att en relativt normal man (nåja jag är/var väl ett snäpp svagare än genomsnittet) kommer få svårigheter mot en stor man. Kortfattat hamnade jag i handgemäng med den större "björnen" på plutonen. Tänk störst på 50 man. Vilket var ungefär 190-195 och jag gissar på 120-130 pannor.

I övningen skulle jag belägga mannen med handfängsel och han hade i sin tur fått uppgiften att låsa händerna på magen. Jag fixade inte dra bak hans armar på ryggen, hade inte en chans. Jag fick hjälp av ytterligare en man och han var starkare än mig, men var också chanslös.

Lärdomen i övningen var begära förstärkning och låta 5-10 man gå lös på "jätten"/den fysiskt större, eftersom vi normala inte kan bryta, brottas och belägga folk med handfängsel om personen är avsevärt större än oss själva.

Nåja, jag gick för lite sedan förbi en kvinnlig konstapel på ungefär 1.5-1.55 meter höjd. Jag tänkte att hon måste vara försvarslös och tyckte lätt synd om hon ifall hon måste agera resolut. Någon vecka senare såg jag den lilla kvinnliga polisen agera i en situation där lokala knarkare hittat på skit. Visst hon hade ett ganska imponerande kroppsspråk, men hon vann mestadels förtroende genom att skapa relation och prata med GM.

GM skulle kunna slå ihjäl hon vid snedtändning, vilket jag vet personen gjort tidigare mot annan person. Men polisen hade ju såklart kunnat sätta en kula i torson och skickat våldsverkaren till bårhuset före hans kropp hunnit kallna.

Ni förstår självklart att alla män kan hamna i underläge, samtidigt som jag menar att fallet på Stureplan hade kunnat undvikas i 80-90% av fallen enbart genom att polismannen varit en man.

Jag vet om hur de är att gå runt med pistol och en scenarier jag var lätt bekymrad över var ifall någon skulle ta den i från mig. Okej jag är man och hade varit nödgad att lita på min fysiska styrka vid en sådan situation. Jag hade förresten skjutit personen som försökt ta pistolen från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in