Citat:
Ursprungligen postat av
CincoVillaFranco
Hur är dom tänkta att fungera? Mest en nyfiken fråga av en som inte har en aning.
Jag ska inte skriva ut det här. Men nje okej. Genom knapptryckning främst. Det ska alltså inte gå att slita ur en pistol i ett polishölster. Den är dels skyddad av ett övre skydd, samt det finns en knapp att trycka på, det finns även en flärp av peta bort med fingret.
Självklart är det mycket lätt för en polis att dra sitt vapen, och en GM som är lite fingerfärdig fixar det relativt lätt. Det krävs dock viss brottning först med polisen. Polisen har i sin tur lärt sig via PHS kroppsrörelser för hur agera när någon försöker slita pistolen ur hölstret.
Det får mig tänka på när jag under min värnplikt skulle agera fysiskt mot den största mannen på plutonen. Övningen gick ut på att visa att en relativt normal man (nåja jag är/var väl ett snäpp svagare än genomsnittet) kommer få svårigheter mot en stor man. Kortfattat hamnade jag i handgemäng med den större "björnen" på plutonen. Tänk störst på 50 man. Vilket var ungefär 190-195 och jag gissar på 120-130 pannor.
I övningen skulle jag belägga mannen med handfängsel och han hade i sin tur fått uppgiften att låsa händerna på magen. Jag fixade inte dra bak hans armar på ryggen, hade inte en chans. Jag fick hjälp av ytterligare en man och han var starkare än mig, men var också chanslös.
Lärdomen i övningen var begära förstärkning och låta 5-10 man gå lös på "jätten"/den fysiskt större, eftersom vi normala inte kan bryta, brottas och belägga folk med handfängsel om personen är avsevärt större än oss själva.
Nåja, jag gick för lite sedan förbi en kvinnlig konstapel på ungefär 1.5-1.55 meter höjd. Jag tänkte att hon måste vara försvarslös och tyckte lätt synd om hon ifall hon måste agera resolut. Någon vecka senare såg jag den lilla kvinnliga polisen agera i en situation där lokala knarkare hittat på skit. Visst hon hade ett ganska imponerande kroppsspråk, men hon vann mestadels förtroende genom att skapa relation och prata med GM.
GM skulle kunna slå ihjäl hon vid snedtändning, vilket jag vet personen gjort tidigare mot annan person. Men polisen hade ju såklart kunnat sätta en kula i torson och skickat våldsverkaren till bårhuset före hans kropp hunnit kallna.
Ni förstår självklart att alla män kan hamna i underläge, samtidigt som jag menar att fallet på Stureplan hade kunnat undvikas i 80-90% av fallen enbart genom att polismannen varit en man.
Jag vet om hur de är att gå runt med pistol och en scenarier jag var lätt bekymrad över var ifall någon skulle ta den i från mig. Okej jag är man och hade varit nödgad att lita på min fysiska styrka vid en sådan situation. Jag hade förresten skjutit personen som försökt ta pistolen från mig.