Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-09, 21:03
  #1
Medlem
Jag vet inte om detta är rätt plats i forumet men jag undrar:

Ifall jag hot-spottar från mobil till laptop, går in på en sida med laptopen. Sen byter sim kort på mobilen och hot-spottar till en annan laptop, kan det registreras på sidan att det har använts internet från samma mobil? Eller är det unika IP adresser och Mac Id för de två fallen?
Citera
2019-01-09, 21:07
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Samma MAC, ny IP.
Citera
2019-01-09, 21:24
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Din MAC-adress är "Tja, Guhrra här".
Och IP-adressen är "Alright Guhrra, jag kallar dig för Bongoman inför alla andra, OK?"

Så den som tilldelade dig IP:t vet att det finns någon som med din MAC-adress. MAC-adressen är för att den som tilldelat IP:t ska kunna hålla koll på vad som ska skickas vart.

Sen så säger du "sidan". En vanlig webbplats känner endast till din IP-adress. Men routern känner till både din MAC och IP, för det är ju den som ska tilldela dig en IP-adress
Citera
2019-01-09, 21:29
  #4
Avstängd
Tror inte någon av de utesluter de andra, byt mobil varje halvår.
Citera
2019-01-09, 21:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Samma MAC, ny IP.

Samma Mac i mobilen om man byter sim då? Syns verkligen Mac på mobilen ifall man går in med laptopen?
Citera
2019-01-09, 21:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Din MAC-adress är "Tja, Guhrra här".
Och IP-adressen är "Alright Guhrra, jag kallar dig för Bongoman inför alla andra, OK?"

Så den som tilldelade dig IP:t vet att det finns någon som med din MAC-adress. MAC-adressen är för att den som tilldelat IP:t ska kunna hålla koll på vad som ska skickas vart.

Sen så säger du "sidan". En vanlig webbplats känner endast till din IP-adress. Men routern känner till både din MAC och IP, för det är ju den som ska tilldela dig en IP-adress

Tack för svar!
Spelsajter har dock koll på Mac adresser också, men syns mobilens Mac adress ifall man bara hot-spottar via den och går in med laptopen? För dom ser garanterat laptopens mac-adress iallafall
Citera
2019-01-09, 21:38
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Tack för svar!
Spelsajter har dock koll på Mac adresser också
Hmm. Hurdå? Var har du läst det? Tvivlar på att det är via någon standardiserad webbteknik i så fall. Låt mig gissa att det inte alls är en vanlig sida? Kan det vara så att den här spelsidan kräver att man installerar någon skum programvara på datorn?

Tacka fan för att jag inte ägnar mig åt såndär skit, att spela bort både livet ekonomin och säkerheten... Då är fan droger ett klokare val.

Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
men syns mobilens Mac adress ifall man bara hot-spottar via den och går in med laptopen?
Vad menar du med "hot-spottar"? Menar du "Ansluter till ett WiFi-nätverk"? Ja. Om du ansluter till en router så kommer den att se din MAC-adress. Den behöver det för att hålla reda på vems IP som tillhör vem.

Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
För dom ser garanterat laptopens mac-adress iallafall
Vad baserar du det på?

Om du syftar på att ansluta till ett WiFi-nätverk så stämmer det att den som tilldelar IP-adressen på det nätverket också ser MAC-adressen. Det var det jag försökte påpeka innan.

Men en vanlig sida lär knappast se din MAC-adress om du inte gjort någonting riktigt galet som äventyrar din säkerhet, och då är MAC-adressen knappast den största oron.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2019-01-09 kl. 21:46.
Citera
2019-01-09, 21:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Hmm. Hurdå? Var har du läst det? Tvivlar på att det är via någon standardiserad webbteknik i så fall. Låt mig gissa att det inte alls är en vanlig sida? Kan det vara så att den här spelsidan kräver att man installerar någon skum programvara på datorn?

Tacka fan för att jag inte ägnar mig åt såndär skit...


Vad menar du med "hot-spottar"? Menar du "Ansluter till ett WiFi-nätverk"? Ja. Om du ansluter till en router så kommer den att se din MAC-adress. Den behöver det för att hålla reda på vems IP som tillhör vem.


Vad baserar du det på?

Om du syftar på att ansluta till ett WiFi-nätverk så stämmer det att den som tilldelar IP-adressen på det nätverket också ser MAC-adressen. Det var detj ag försökte påpeka innan.

Men en vanlig sida lär knappast se din MAC-adress om du inte gjort någonting riktigt galet som äventyrar din säkerhet, och då är MAC-adressen knappast den största oron.

Alla spelsajter har koll på Mac adresser, de har regler som säger att man inte får utnyttja erbjudanden två gånger från samma enhet. Nej man behöver inte installera något program för att spela på dessa sidor.

Jag vet detta eftersom jag har torskat på detta samt att det är välkänt i spelkretsar

Med hot-spotta menar jag att dela mobilens nätverk till laptopen, inte använda traditionell wifi/router
Citera
2019-01-09, 21:58
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Alla spelsajter har koll på Mac adresser, de har regler som säger att man inte får utnyttja erbjudanden två gånger från samma enhet. Nej man behöver inte installera något program för att spela på dessa sidor.

Jag vet detta eftersom jag har torskat på detta samt att det är välkänt i spelkretsar
Jag tror dig tyvärr inte. Jag jobbar som webbutvecklare och kan inte komma på något sätt att kunna ta del av MAC-adresser via de standardiserade webbteknikerna som finns tillgängliga.

Så jag gissar på att du inte vet vad du talar om. Om du bevisar mig motsatsen så blir jag däremot jätteglad, för då har du lärt mig någonting mycket viktigt.

Men jag tror tyvärr att det är större risk att det är du som har fel. Särskilt eftersom du säger "alla spelsajter har tillgång till MAC-adresser". Är det samma webbläsare du använder för Flashback, Google, cool-clothes.com och minporrsida.se som du använder för spelandet så är är det såklart inte bara spelsajter som har tillgång till MAC-adresserna. Det är liksom samma teknik. Skulle "alla spelsajter" ha tillgång till MAC-adresserna så skulle givetvis också alla andra sajter ha tillgång till MAC-adresserna. Spelsajter är inte mer magiska än wikipedia, din lokalblaskas sida eller bosseshemsnickeri.net. Mer avancerade lösningar kanske, men de har inte tillgång till någon mer information än vad någon annan har bara för att de har programmerat en fejkad slumpgenerator du kan kasta pengar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Med hot-spotta menar jag att dela mobilens nätverk till laptopen, inte använda traditionell wifi/router
Någon slags router då alltså. Någonting tilldelar en IP-adress till en enhet. Yes, den enheten som tilldelar IP-adressen har tillgång till MAC-adressen.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2019-01-09 kl. 22:38.
Citera
2019-01-09, 22:56
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Alla spelsajter har koll på Mac adresser

1. MAC adresser syns inte utanför lokal broadcastdomän.
2. Man kan själv byta till valfri MAC-adress på valfritt interface.
Citera
2019-01-10, 01:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tror dig tyvärr inte. Jag jobbar som webbutvecklare och kan inte komma på något sätt att kunna ta del av MAC-adresser via de standardiserade webbteknikerna som finns tillgängliga.

Så jag gissar på att du inte vet vad du talar om. Om du bevisar mig motsatsen så blir jag däremot jätteglad, för då har du lärt mig någonting mycket viktigt.

Men jag tror tyvärr att det är större risk att det är du som har fel. Särskilt eftersom du säger "alla spelsajter har tillgång till MAC-adresser". Är det samma webbläsare du använder för Flashback, Google, cool-clothes.com och minporrsida.se som du använder för spelandet så är är det såklart inte bara spelsajter som har tillgång till MAC-adresserna. Det är liksom samma teknik. Skulle "alla spelsajter" ha tillgång till MAC-adresserna så skulle givetvis också alla andra sajter ha tillgång till MAC-adresserna. Spelsajter är inte mer magiska än wikipedia, din lokalblaskas sida eller bosseshemsnickeri.net. Mer avancerade lösningar kanske, men de har inte tillgång till någon mer information än vad någon annan har bara för att de har programmerat en fejkad slumpgenerator du kan kasta pengar på.

Någon slags router då alltså. Någonting tilldelar en IP-adress till en enhet. Yes, den enheten som tilldelar IP-adressen har tillgång till MAC-adressen.


Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
1. MAC adresser syns inte utanför lokal broadcastdomän.
2. Man kan själv byta till valfri MAC-adress på valfritt interface.


Då kanske det inte är just Mac adress dom har koll på men dom kan iallafall se vad det är för enhet på något sätt. DVS man kan gå in på en spelsida på sin dator, sen svepa hela datorn, åka till Danmark och gå in på spelsajten via ett mcDonalds wifi och dom kan fortfarande se att det är samma enhet som har vart inne på sidan tidigare.

Vad kan detta vara om det inte är mac-adress?
Citera
2019-01-10, 01:25
  #12
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
1. MAC adresser syns inte utanför lokal broadcastdomän.
2. Man kan själv byta till valfri MAC-adress på valfritt interface.

Berätta mer om MAC-spoofing på en äppleFån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback