• 1
  • 2
2006-02-20, 23:43
Medlem
Är inte alkolist eller liknande...förut kunde jag iaf dricka flera dagar i streck alkohol utan problem! man fick ju en jäkla fylle ångest o så,men inte mer än vanligt! Nu till saken..har druckit nån helg här o där,men efter 2-3 starköl så har jag fått så fruktansvärt ont i ryggen...har aldrig haft så ont,helt sjuk värk,kan knappt röra mig=( kan alltså inte dricka mer än ca 2 öl,vill ju som kunna gå ut o festa o vara full nångång! nu är jag ingen läkare precis,men de måste antagligen vara nåt med levern eller njurarna att göra. Värken är precis i svanken och går ibland ända ut i benen. tacksam för svar!
Citera
2006-02-20, 23:55
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ///mackan
Är inte alkolist eller liknande...förut kunde jag iaf dricka flera dagar i streck alkohol utan problem! man fick ju en jäkla fylle ångest o så,men inte mer än vanligt! Nu till saken..har druckit nån helg här o där,men efter 2-3 starköl så har jag fått så fruktansvärt ont i ryggen...har aldrig haft så ont,helt sjuk värk,kan knappt röra mig=( kan alltså inte dricka mer än ca 2 öl,vill ju som kunna gå ut o festa o vara full nångång! nu är jag ingen läkare precis,men de måste antagligen vara nåt med levern eller njurarna att göra. Värken är precis i svanken och går ibland ända ut i benen. tacksam för svar!

Är det inte njurarna man får ont i där bak?
Citera
2006-02-21, 00:09
Medlem
Mycke möjligt att de är njurarna...men har festat väldigt lite om man jämnför med va jag gjorde förut..oftast var jag full varje helg nästan,men för ca 2 månader sen så började värken komma,ja menar förut kunde jag festa hur mycke som hellst. Man tycker ju att de inte borde bli så här eftersom jag minskat rejält på drickandet oxå,dom här symptomen borde ha uppkommit isf förut när man drack mycke,inte nu... nu kan jag inte ens dricka nåra öl..väldigt tråkigt o bara sitta hemma när kompisarna springer på krogen varje helg
Citera
2006-02-21, 00:12
Medlem
uniteders avatar
Om du slitit på njurarna förut så återhämtar de sej ju inte bara för att du dragit ner på drickandet några månader...Så det kan absolut lika gärna komma nu som då.
Citera
2006-02-21, 00:37
Medlem
Har aldrig fått ont förut även fast man festat hårt flera dagar...borde ju ha hänt tidigare tycker jag,lite konstigt att värken kommer nu istället när man minskat på festandet.
Citera
2006-02-21, 00:40
Medlem
Christer ps avatar
Krävs ganska många års hårt supande för det flesta innan njurarna pajar! Hur många år körde innan du fick problem?
Citera
2006-02-21, 00:52
Medlem
oj få se nu...i ca 8 års tid har jag festat då o då som alla andra ungdomar har...ibland flera helger på raken,ibland nån helg här o där...alltså inget överdrivet supande precis..fast o andra sidan så har jag varit ganska så knall varenda gång man supit
Citera
2006-02-21, 01:17
Medlem
BushwickBills avatar
Tycker du ska kolla upp det, kan vara vad som helst.

Jag menar det behöver inte vara alkoholen som har gjort det här.
Citera
2006-02-21, 01:38
Moderator
tobess avatar
Skickar vidare denna till medicinforumet så kanske du får en liten bättre diagnos på vad problemet kan vara..

/Moderator
Citera
2006-02-21, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ///mackan
oj få se nu...i ca 8 års tid har jag festat då o då som alla andra ungdomar har...ibland flera helger på raken,ibland nån helg här o där...alltså inget överdrivet supande precis..fast o andra sidan så har jag varit ganska så knall varenda gång man supit

"Ganska så knall varenda gång man supit". Där har du nog problemet. Ungdomar brukar väl festa nästan varje helg (är själv 85a) - men att bli knall varje helg är knappast normen.
Citera
2006-02-21, 02:55
Medlem
Sees avatar
fick också ont i ryggslutet förut.. precis som du säger så hände det efter en 2-3 öl.. var ganska många år sen nu.. 4 kanske.. festade ganska ofta då (ca 2 ggr i veckan, rejäla fyllor). det gick över om man bet ihop och fortsatte med ölen.. 1-2 öl senare så vart det bra. vet att jag hade andra polare (som också festade lika mycket) som hade precis samma grej.

var jävligt länge sedan jag hade ont på det sättet. nu händer det aldrig.. visserligen festar jag mycket mindre nu.. så det beror väll på det... äh bara att lida ut och fortsätta supa.. du är väll ingen kvinna
Citera
2006-02-21, 08:30
Medlem
fbes avatar
Njurarna skadas inte långsiktigt av alkohol på det sätt som levern gör. Däremot finns det ett tillstånd som brukar kallas "östlingnjure", som stämmer väl in på din beskrivning.
Principen är att urinledaren träder ut ur njuren på ett sådant sätt att den lätt kan knickas till. Kanske har den en ovanligt hög avgång, eller ligger bakom njurens kärl.
Vid ett lågt urinflöde är det här inget problem.
I en situation med ökad urinproduktion, t.ex vid alkoholintag, kan det däremot bli trassel. Den stora urinmängden spänner upp njuren och bidrar i sin tur till att urinledaren böjs och stängs av, med ökat tryck och smärta som resultat.
Långsiktigt kan det höga trycket skada njurvävnaden, och i värsta fall kan den berörda njuren börja svikta helt.
Om situationen motiverar det kan östlingnjure opereras för ett bättre läge.
Min rekommendation är att du kontaktar en urolog som via röntgen kan se hur dina njurar fylls på respektive töms, och om det föreligger skada på njurvävnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in